Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Mielestäni hyvä marssijärjestys on se että korjaat sen kaasarin ensin kaikilta osin kuntoon (holkitus jos on väljä), vaihdat siihen uuden CPA177 alipainekellon (front vacuum break) ja säädät bensapinnan jotain 6mm alle tiivistepinnan tason.
    Rikastin myös kuntoon, etenkin jos on käyttöauto. Noi ei tahdo käydä tyhjää kylmänä jos kaasarin saa kunnolla säätöihin. Rikastimeen voi laittaa sähkövastuksen (saa Chevy varaosana)jos imulämmityssysteemi on rikki tai sen toiminta epäilyttää muutoin.
    Power Pistoniin on saatavissa jousisarja josta voi valita sopivan. Itse olen karkean valinnan tehnyt silleen että olen mehupillistä tai vastaavasta tehnyt Power Pistonin päähän kannen reiästä sopivan pätkän ja merkannut siihen kohdan jossa mäntä on ylhäällä. Siten kun takarenkaat jarrulla lukossa turbiinia vastaan kaasulla hyökkyyttää konetta niin näkee että nouseeko neula alhaalta ylös ja kuinka herkästi. Se ei saa nousta ihan heti kun vähän väännättää. Tässä testissä pitää sytytyksen yms. olla jo kohdallaan että koneen alipaineet on sopivat.
    Jäykempi jousi - rikastus tapahtuu aikaisemmin ja löysemmällä jousella myöhemmin.
    Sitten kannessa on tulppa jonka alta löytyy Power Pistonin liikerataa rajoittava säätöruuvi, Sillä saa ensiöneulat putoamaan syvemmälle kun moottori on hyvällä alipaineella, eli tyhjäkäynnissä ja kevyen kaasun kruisailussa. Tämä vaikuttaa matka-ajoseoksiin ja -kulutukseen.

    Toisoneuloilla ei ole muuta vaikutusta kuin kaasu pohjassa ajon seoksiin ja rikkaatkaan ei juurikaan haittaa alkusäätelyssä. Jos kone booaaa nopeassa kiihdytyksessä (CPA177 asennuksesta huolimatta) niin sitten toisioilmaläppien vastajousta tiukemmalle. Jos veto aaltoilee siinä vaiheessa kun toisio aukeaa, niin jousta löysemmälle.

    Tyhjäkäyntiseokset pitää saada silleen että ensiöläpät on mahdollisimman kiinni, seosruuveja säädetään niin kauan aukipäin kun tyhjäkäynti voimistuu, ei enempää. Em. Power Pistonin liikeradan rajoitus/säätö alaspäin vaikuttaa myös tyhjäkäyntiseoksiin. Jos on liian alhaalla (laihalla) niin tyhjäkäyntikin heikkenee, silloin säätöä ylöspäin.

    Ja bensan paluulinja bensapumpulta tankille pitää olla toiminnassa ja se ei saa ahdistaa.

    Sitten näiden jälkeen tarvittaessa vaihtamaan ensiösuuttimia ja toisioneuloja.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Nyt on läppäakselit holkituksessa. Tilasin samalla korjaussarjan, uuden uimurin, power jousisarjan ja ton alipainekellon sainkin hyllystä.

    Rikastimen laitan ehdottomasti kuntoon. Alkaa toi voimistelu kylmällä auton käymään saamiseksi kyllästyttää kuten noi jälkiasennusryyppyvaijeriviritykset. Tossa on se bimetallijousi sellasessa muovikantisessa kotelossa. Kuuluisiko tonne ryypyn sisään mennä pakokaasu vai pakkasneste?

    Paluulinjan tarkastan. Tällä hetkellä ei ole toiminnassa varmaankaan kun dieselpaluulinjaan on laitettu pultti tukkeeksi. Täytyy tarkistella että tuleeko pumpulta edes paluulinjaa.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Imusarjalämmitteisessä systeemissä rikastimen kotelon kautta imetään kuumaa ilmaa kaasarin sisäisen kanavan kautta ja se kääntää jousen. Rikastimen koteloon tulee kuumaa puhdasta ilmaan imusarja heat riser kanavassa olevan lämmönvaihdinputken kautta. Eli se lämmönvaihdinputki on imusarjassa kaasarin vieressä pitkulaisen laipan alla. Lämmönvaihtimen toinen putki tulee kaasarin ylälaippaan keskelle kaasarin taakse, eli täältä imetään ilmanputsarissa puhdistettua ilmaa lämmönvaihdinputkeen.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tossa on mulla noita kotimaisia latikoita tukkimassa noita kaikki imarin reikiä. Täytyykin kattoa mitä kauheuksia tuolta imusarjasta löytää kun ton latikan otan pois. Toivotaan ettei ole kukaan käynyt Sikaflexin kanssa turaamassa niin kun mun cadillacissa oli käyty joka kanavassa...
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Se sähköinen rikastimen lämmitin on varaosanumeroltaan CV329 ja hinnaltaan jotain 35€. Siinä on leveä lattaliitin, mutta sen liittimen voi vaikka peltisaksilla leikata kapeammaksi niin siihen käy tavallinen lattaliitin. Sähkön voi haaroittaa vaikka puolan plussalta, Chevyn koneessa sen sähkönsyöttö tulee öljynpaineanturilta.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Katton miten ton ryypyn saan toimimaan.

    Tarkastin noi neulat ja suuttimet samalla kun liotin noita hiluja löpössä ja
    putsailin.

    Pääsuuttimissa oli kaksi numeroa, toinen oli 73 ja toinen ehkä 28. Oli aika epäselvä toi 28.

    Ensiö neuloissa oli 56F, toisioneuloissa luki CV.

    Osaako joku heti sanoa onko täysin väärän kokoset tai jotenkin kummalliset?
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Oma tämänpäivän maakuntareissu.
    Koskemattoman alkuperäinen caprice stw rempatulla 307y th200r4 tekniikalla, ccc kaasarilla.
    Toki kaasari koitettu korjata ja säätää mahdollisimman hyvään kuntoon ja sytyspuoli kanssa.
    Perusennakko tehtaan suosittelema.
    Alla nokian 235/75-15 nastakumit.
    Katoin kilometrit googlemapsin reittiohjeista.
    Lähtiessä tankki täyteen ja takastullessa taas.
    Tulos?
    336km, bensaa meni 34,6 litraa.
    Toki virhemarginaalia suuntaan toiseen tai toiseen varmasti on mutta itse olen hyvin positiivisesti yllättynyt.
    Reissu oli tasakaasu matka-ajoa.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Mulla auto vienyt nyt 13 litraa taas tolla edelillä. Tällä viikolla saan varmaan ton kaasarin laitettua kiinni. Paluulinjallisen pumpun hommasin.

    Nyt vaan tuli toi cadillacin koneen irrotus tähän väliin kun tosta tarttis saada lähetettyä kannet koneiwtamolle ton traktorin kannen kanssa.

    Mulla on tossa pihassa varaosa-auto missä th200r4- vaihteisto. Paljonkohan tekee kulutukseen kun sen laittais ton th350 tilalle? Mulla tosin on perävälitys 2.4jotain joten varmaan 80 kannattaa ajaa kolmosella ja vasta 100 nopeuksissa laittaa nelosta? Saahan tohon turbiinilukon päälle jo kolmosellakin?
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Jos perävälitys on 2.41 niin ei kannata laittaa ylivaihdelaatikkoa. Laatikko on vaikea saada vaihtamaan kunnolla tuolla välityksellä ja kierrokset menee liian alhaisiksi.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Auttaako toi lukkoturbiini tohon kulutukseen paljoa? Ajattelin niin järjetöntä asiaa että ajais suoralla vaihteella pelkästään jollon kierrokset ajossa olis 80 nopeudessa se 1500-1600 mitä mun muistaakseni nytkin on.
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Kyllä se turbiinilukko kulutukseen auttaa, kun hävittää luiston turbiinin kohdalta. TH200-4r lukitsee sekä D:n että OD:n kohdalla.
    Mulla olis räpeltämätön Quadra-Jet 307:n päältä hyllyssä, voisin sen myydä kun ei sitä autoakaan (-90 STW Caprice) enää ole meillä. Capricen kaasari vaihdettiin aikanaan 150K km kohdalla kun ei kukaan osannu sitä "korjata" vika taisi silloin sitten kuitenkin olla vakuumi-vehkeissä... Tai jossain siihen aikaan mystisissä saastelaitteissa. Meillä ei kuitenkaan revitty Capricesta mitään pois, joten se toimi aina jokseenkin kunnolla. Mitähän tarvitseva tuosta kaasarista maksaisi?
     
  12. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tuo lukittuminen riippuu myös ecm:stä, tuossa buikissa koitin yhdessä vaiheessa toista ecmmää capricesta niin vain od lukittui sillä.
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    TH200-4R pystyy fyysisesti lukitsemaan turbiinin 2,3 ja 4 -vaihteilla. Epäilen, ettei missään GM-mallissa ohjaus komenna kuitenkaan lukitsemaan 2 vaihteella.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Eli ongelmaa ei vaihteiston suhteen tule siittä että lukittis sen kolmosella. Täytyy pistää mietintään toi vaihteiston vaihto. Perään en viitti koskea kun ei vollota, ei vuoda ja on lukkoperä joka toimii.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Ongelma on se että th200 4r on vaikea saada vaihtamaan kunnolla pienilläkin vaihteilla jos perävälitys on liian harva. Kaasuasentovaijerin säätö ei osu kohdalleen. Mutta kai sekin on mahdollista korjata jos on asiaan tarpeeksi paneutunut tekijä asialla.
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Shift kit:llä mä sain vaihtamaan kunnolla kun 1-2 ja 2-3 vaihdot oli sitä omituisempia mitä kovempaa kiihdytti, pintakaasulla kiihdyttäessä toimi ihan hienosti, mut nyt shift kit:llä vaihdot toimii loistavasti joka kaasun asennolla.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Siis 2.41 perävälityksellä?
     
  18. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    En tiedä välitystä, mut 100km/h vauhti menee siinä 1500rpm kieppeillä.
     
  19. HT

    HT Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Riippuen vähän rengastuksesta 2,41 välityksellä suoralla vaihteella kierroksia satasessa n. 1700 ja OD:llä n. 1200.
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Ai niin joo kun siinä oli se vaijerisysteemi. Mulla on ollut vaan noita alipaine-vaihteistoja etten osannut tota ajatella.


    Mikäköhän tommosessa delttassa on ollut perävälitys ton th200r4 laatikon kanssa uutenaan?
     

Kerro tästä muillekin!