OLDS 307=laiska?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 9.10.2012.

  1. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Terve. ostin eilen vm 86 olevan buick le sabren. Kone on ilmeisesti 307 ja sen jatkeena on jokin outo ylivaihde loota mutta olen melkein varma että se ei ole th700r4. vaan 200r4 laatikko.

    Tein pienen koe ajon taajamssa ja
    ostohetkellä en havainnut mitään erikoista huomautettavaa eikä maahan asti tullut märkää. mutta kun lähdin kotiin päin ajamaan niin huomasin moottorin olevan todella hengetön(pysyy muun liikenteen mukana)mutta en voisi kuvitella lähteväni ohittamaan jos näkyvyttä ei ole 2km.
    aikaisemmat kokemukset on chevyn 305 moottorista ja th 350 laatikosta eikä voida puhua samalla seinälläkään moottoreiden olevan.
    buickin moottori tuntuu hyytyvän noin 3000rpm:n kohdalla ja rupee prötäämään. ja kaasua painaessa pohjaan ei tapahdu mitään kun vasta 5-7sekunnin kuluttua puottaa pienemmälle. Ja taajamaan tultaessa esim liikenne valoihin pysähtyessä laatikossa on 2 tai kolmas vaihde päällä ja joudut pysähtymään. Silloin on todella lähellä jotta koko moottori sammuisi sillä laturin ja öp:n valot vilahtaa ja samalla hetkellä laatikko löytää pienemmän vaihteen. olisiko apua jos nuo saastelaitteet purkaisi pois??
    Kysymys mikä avuksi. onko vika kikkarissa
    onko saastelaitteista hyötyä vai haittaa
    Auttakee toivoo savolainen!!!! :mad:

    +kertokaa vinkkejä!!
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sulla jumii turbiininlukko siinä.
    Öljypohja pois ja sen solenoidin vaihto, samalla uudet öljyt ja suodatin.

    Palaako SES valo? Palaako se kun käynnistät auton?

    Haulla löytyy tietoa ja paljon kun viitsii etsiä.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Lisäksi kaasuttimen toisiokurkkujen ilmaläppien ja rikastinläpän avautumista ja ohjaava alipainekello on todennäköisesti rikki.
     
  4. SolIT

    SolIT 1st gear

    Toi turbiinilukko pitäis selvitä sillä, että nappaat laatikon kyljestä johdon irti. Ei silloin ohjaa sitä solenoidia ollenkaan, eikä lukko ota kiinni. Jos vika on turbiinilukossa se pitäis tuntua risteukseen mennessä niin kuin tulisi manuaalilla liian isolla vaihteella, se alkaa jopa loikkimaan kun kierrokset tippuu.

    Kehottaisin kuitenkin vaihtamaan tulpat ja tulpanjohdot, mulla ainakin muuttui ko. kone ihan erilaiseksi ja oireet oli juuri samat. Ei vetänyt, eikä totellut kick downia. Ei se tykki ole, mutta ehtii noitten saasteheebeleitten kanssa ihan sujuvasti kun kaikki on kunnossa.
     
  5. hukkis

    hukkis Gearhead

    Jos ryyppy on vähänkin päällä,ei toisioläpät välttämättä avaudu.Kurkkaa ajon jälkeen ryyppykellon puolelle läppävivustoja,ettei toisioläppien estovipu ole estämässä läppien liikkumista.
     
  6. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Jos vika on turbiinilukossa se pitäis tuntua risteukseen mennessä niin kuin tulisi manuaalilla liian isolla vaihteella, se alkaa jopa loikkimaan kun kierrokset tippuu.

    Kyllä juurikin tuota tekee. siis kokeilen sen piuhan ottaa irti ennen kun teen miään muuta tuolle lootalle.

    Käykö th700r4 laatikko joka on chevyn 350dsl dx;n jatkeena oldsin mottoriin? oliko jaossa eroa?
     
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    sama jako lootassa
     
  8. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Tajuaahan nyt jo lapsikin, ettei tuo kunnossa ole ja se ei muuten ole tekniikan vika, vaan pidon.

    Saastelaitteiden poistolla et saavuta mitään...
     
  9. DD6

    DD6 Gearhead

    Topiceja aiheesta on monta, sivuston haku vain toimii nykyisellään pirun huonosti.

    Elvytin yhden suomalais-ugrilaisen metsäasentajan "paranteleman" Buickin asentamalla siihen takaisin alkuperäiset tietokoneet ja alipainehelvetit (no, vaihtui moottorikin kyllä), eikä kaduta. Toimii kuin....Buick.
    Enää puuttuu A.I.R. -putket, ilmapumppu ja katalysaattori, mutta ne tulevat kyllä.

    Täältä löytyy niin maailman eniten tuota dataa, yritä etsiä! :)

    Hakuina vaikkapa (jos ei palstalla, ni googlen kautta):

    TH200 solenoidi
    TH200 kickdown
    Olds 307 TPS
    olds 307 toisioläpät / toisiokurkut
    Olds 307 saastelaitteet
     
  10. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Tuohon vain liittyen että se 5.7 Dieseli on juurikin Olds 350 D/DX eikä chevy, joten melko varmaan passaa ;)
     
  11. saresks

    saresks Gearhead

    Vastaava tekniikka + koppa orkkis rengastuksella ja 2.93:1 perävälityksellä, kaikki tilpehöörit tehtaan kuosissa, paitsi 2,5" putki ja katti suolistettu: 0-100km/h 12,7-12,9s, lämpötila 20-22 C ja ilmanpaine 1110 millibaria.

    Eli kaikki yli 13 s suoritteet vaativat tuninkia, joku/jotain on silloin pielessä tai ei toimi.

    Tuon koneen orkkisnokasta loppuu vedot 3500rpm jälkeen.

    Että saadaan taas töhinää palstalle, testailin kaauan sitten juuri jenkeistä laivattua '80 piilofarkkua 305+350 tekniikalla. Ei mennyt alle 14,5 s millään 0-100:een. Ei tietoa koneen tunesta. Oli tasaväkinen 504 2 l seedanipösön kanssa...
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Juma. Jostain kaivoin 14,4 sekunnin ajan Buickille. Tuohan on sitten oikeasti raketti.
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulla oli edellinen CC silleen et siit oli otettu ilmapumppu pois ja lyöty katti rikki. Vaihdoin ehjän lambdan niin polttoaineenkulutus pieneni ja kulku parani ja service engine soon lakkas palamasta. Ajelin jossain välissä 268h nokalla ja neula- ymsmodatulla kaasarilla, 2,5" tuplaputkilla ja shift kitillä, kulki ihan hienosti vaik oli mm. vakio perä. Nykyisessä on ilmapumppu vielä paikallaan, en tiedä kannattaako tuota edes poistaa, eihän se osallistu palotapahtumaan laisinkaan, suihkuttaa vaan lisäilmaa pakosarjoihin.
     
  14. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Nyt on se hetki kun lähden tutkimaan tuota autoa tarkemmin. ajan taliin nosturille ja vaihdan öljyt ja suodattimet jos pohjassa reikää niinhitsaan umpeen.
     
  15. ido59

    ido59 Gearhead


    th700 on vain chevyn jaolla, jos laitettu olds-moottorin perään on välissä adapterilaippa.
     
  16. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Joo otin turbiini lukon piuhan laatikon kyljestä irti ja rupes toimimaan niinku pitääkin mutta ilman turbiini lukkoa.mukavampi on ajella ku ei tarvii pakkovaihteita taajamssa runnoo.
    pohja oli yllättävän hyvässä kunnossa odotuksiin nähden.
    vedin johdot kierrosluku mittarille ja öljynpaine mittarille mutta sytkän signaali johdon sijainti on arvoitus.
    niinpä pyydän viisaammilta apuja.
    Missä on sytytyksen signaali kiekkamittarille.
    ja miten saan toimimaan sähköisen öp lähettimen vai onko ainoa vaihtoehto mekaaninen eli onko lohkossa paikkaa moiselle anturille. :odroll:
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Virranjakajassa on kierroslukumittaria varten TACH-liitin. Öljynpaineen merkkivalon anturi on jakopään yläpuolella lohkossa, imusarjan kuskipuolen vesikanavan edessä. Öljynpainemittarin anturi yleensä tarvii jatkopalan tai alkuperäismallisen 45-asteen kulmapalan, se kolo on senverran ahdas että anturi ei mahdu siihen suoraan.
     
  18. ilu

    ilu 1st gear

    Älä ainakaan näin kytke kierroslukumittaria tämä kun on kikka kolmonen :D

    viewtopic.php?f=30&t=175725&p=2365366#p2365366

    No saa viisaammat vastata :D
     
  19. DD6

    DD6 Gearhead

    Kiekkamittarille tulee signaali virranjakajan kannen "pahkan" toisesta nastasta, taitaa lukea TACH siinä. Toiseen nastaan menee tavan virtajohto. Jos ei ole alkuperäistä rundaria, se paikka on normaalisti tyhjä.
     
  20. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Laita OLDS 455 sinne konehuoneeseen, niin alkaa alawääntöä löytymään.

    Itellä '78 Delta 88:ssa 461 cid Olds + TH350 + diisselin 2,41 lukko perävälkällä jaksaa pyörittää kahta 275 BfG:tä.

    Ja varttimaili meni 13,91 s & 161 km/h. Eikä tehoja ole kuin 429 hp ja 600 Nm wääntöä. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!