OLDS 307=laiska?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 9.10.2012.

  1. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Kylmällä koneella pitäisi kohta.1 läppä olla miltei kiinni(rakoa 4-5 mm)
    Lämpimällä koneella täysin auki.
    Kohta 2. On nimeltään front vacuum break, maksaa uutena sen parikymppiä ja on yleisin vika monessakin tapauksessa.
    Oireilee sillei että käy huonosti vajailla pytyillä kylmällä koneella.

    Tuossa tilanteessasi, ostaisin uuden front vacuum breakin, tarkistaisin kaikki alipaineletkut ja onko laitettu oikein. Pienikin murtuma letkussa= uusi se.
    Kiihdytyspumppu jos olis entinen, tyhjäkäyntiä pyörisi hyvin, mutta kaasua antaessa kuolee.
     
  2. TTL88

    TTL88 1st gear

    Kiitoksia vastauksista, pitää vaan päästä taas auton kimppuun kun vaan ehtii! Mutta näin olen ymmärtänyt että tuo toiminta nyt ei ole niinkuin pitäisi. Tuo front vacuum break kyllä käynnistettäessä vetää tapin sisään ja sammuessa vapautuu, jos olisi hajalla käykö näin?

    Eikö tuota 1 läppää ohjata sillä bi-metallijousella? Jos jousi on hajalla, voiko tällaisia oireita ilmaantua? Aukenee tosiaan heti käynnistyksen jälkeen. Kun tietäisi ja muistaisi tarkalleen missä asennossa omassa vivut olivat, ja olisi kiva tietää MIKSI tuo kohdan 5 vipu oli nippusiteellä jumitettu.
     
  3. TTL88

    TTL88 1st gear

    Niin ja tuohon palatakseni, omalla kohdalla käyttäytyy siis väärinpäin. Eli kone sammuksissa on täysin kiinni, käynnistys kylmällä koneella ja läppä aukeaa täysin. Sulkeutuu sitten tuohon "4-5mm auki"-asentoon kun painaa kunnolla kaasua :-?
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Noinhan se pitää ollakin kylmä kone sammuksissa läppä kiinni ja kone kun lähtee käyntiin alipainekalvo kuvassa 2 vetää läppää auki, siinähän on säätöruuvi josta voi säätää kuinka paljon läppä aukeaa, nyt se ilmeisesti on säädetty aukaisemaan täysin, silloin on säätö kohdallaan tällä ruuvilla kun kylmän koneen laittaa käyntiin ja lähtee samantien ajamaan niin toimii ilman kakomista kone.
    Alipainekalvo sulkee läppää kun painaa kunnolla kaasua kylmällä koneella, sekin on normaalia.
    Bimetallijousi sitten lämmetessään kääntää läpän täysin auki, eikä alipainekalvon tarvi sitä enään aukoa bimetallijousta vasten.
     
  5. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuossa moottorissa on kyllä nyt jotain kummaa :)

    4-numeron alle jäävässä nysässä pitäisi olla se imusarjan sisään menevän putken kiinnitys (hot air tube, http://www.1964olds.com/images/heat.jpg . Se putki tekee lenkin imusarjassa, ja toinen pää menee kaasarin takana olevaan nysään, joka näkyy kuvassakin, ja jossa ei ole nyt mitään = alipainevuotoa.
    Sen lämmitysputken tilalle on nyt jostain syystä heitetty EGR-venttiili(kö tuo on?), ja se taas kuuluisi kuskin puolelle moottoria.

    Eli, kuten tässä kuvassa: http://carphotos.cardomain.com/ride_ima ... _large.jpg

    Kaasarin oikealle puolelle venttiilikopan viereen EGR, ja vasemmalle puolelle se lämmitysputki.
     
  6. DD6

    DD6 Gearhead

    Niin ja siis: nyt kun se lämmitys puuttuu, bimetallijousi pitää ryyppyläppää kiinni koko ajan. Kun sen putkihässäkän saa paikalleen, kaasari imee ilmaan sen läpi, jousi lämpenee ja ryyppyläppä avautuu täysin. Sitten se tingeltangel-vivusto jousikellon takana sallii toisioläppien avautua täysin.
     
  7. TTL88

    TTL88 1st gear

    Juu no tuo kyseinen kaasari ei ollut kuva omasta, vaan netistä revitty, mutta lähes samanlainen :D Muuta omassa kyllä oli tuo lämmitysputki paikallaan. Ja ongelma nimenomaan se että läppä on kokoajan auki kun kone käy, ei suinkaan kiinni.
     
  8. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Se on kylläkin normaalia(jos positiivista haetaan) niin sammuessa se menee kiinnipäin.
    Jos toi front vacuum break on ehjä, ja putki tulee ryyppykellolle, niin nyt annoit viikonlopuks miettimistä.
    Otas kuvia buickin kaasarista niin saadaan vähän nähtyä pintapuolisesti.

    Imusarjastahan lähtee kaksi putkea samasta paikasta kaasarille, toinen kellolle ja toinen kaasarin takapuolelle?

    Siitä se lähtee, apuja kyllä tulee ja pidä inspiraatio ylhäällä.


    Itseasiassa oma q-jet inspis on ollu kateissa jo jonkun aikaa, mutta ehkä sitä vois vielä yrittää.
    Onneks on kaks muuta toimivaa farkkua :lol:
     
  9. TTL88

    TTL88 1st gear

    Mielestäni näin, jos siis tarkoitat front vacuum breakille tulevaa letkua. Muistikuvani mukaan tuohon tuleva letku on kiinni T-haarassa, josta toinen lähtee kaasuttimeen ja toinen sitten imusarjan suuntaa. Mutta tiedä sitten kuinka paljon muisti huijaa... Täytyy ensi kerralla napata kuvia matkaan siitä miltä tuo näyttää. Mutta lähinnä ihmetyttää tuo läpän kokonaan sulkeutuminen sammuessa, eli lähteekö ryyppy päältä pois ollenkaan, ja taas kokonaan avautuminen voiko olla vain ruuvilla säätämisestä kiinni..?

    Sekoitan varmaan jo itsenikin kohta... :odroll:
     
  10. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Juurikin näin, vacuum breakilta lähtee T Haaraan lyhyt letku, ja T haaran toinen jatkaa matkaansa imusarjalle.
    Kantsii varalta katsoa, että T-haaraosa ei ole murtunut kaasarin rungossa, omassa oli puoliksi poikki.
    Jos läppä on kiinni, on autossa ryyppy päällä. Täysin auki ollessaan on kokonaan pois päältä.
    Jos kylmällä koneella on läppä kokonaan auki, niin yksinkertaisesti se on syy huonoon käyntiin.

    Joku siinä ryyppykellossa mättää
     
  11. DD6

    DD6 Gearhead

    Tuntuuko siinä ryyppyläpässä ollenkaan jousimaista vastusta, ts. onko bimetallijousta ollenkaan paikallaan? Vivustoa liikuttava tappi saattaa myös olla pois paikaltaan kellon sisällä.
     
  12. TTL88

    TTL88 1st gear

    Kun auto sammuksissa, tuntuu että läppä kiinni ollessaan antaa helposti periksi, mutta kun lyö käyntiin ja läppä auki, niin vastusta kyllä on, eli ei ihan herkällä painamisella hievahda asennostaan.
     
  13. DD6

    DD6 Gearhead

    Jos se jousi toimii, niin siinä pitäisi olla jämäkkä vastus kone sammuksissa. Eli: jos auto on käytetty lämpimäksi ja sammutettu, ja annettu koneen jäähtyä kylmäksi asti, ryyppyläppä on auki. Kun sitten käy käsin vetämässä kaasua auki, ryyppyläpän pitäisi kunnolla lopsahtaa täysin kiinni.

    Arvelisin siinä olevan ongelman.
     
  14. Väne

    Väne Gearhead

    Tuollainen kuvassa oleva rear pull off ei vaikuta toisioläppiin.
    Kiristä front vacuum breakin ruuvia niin paljon että imuläppä aukeaa sen 4-5mm kun painat front vacuum breakin pohjaan.
    [​IMG]
    Säädä rear pull offin tanko tuon mukaan. Eli oisko joku väännellyt tangon liian lyhyeksi..

    [​IMG]
    Tarkista että tuo nopean tyhjäkäynnin mekanismi liikkuu keveästi ja menee päälle samalla kun imukin..

    Siis jos sammuu heti kun laitetaan veto päälle niin ei siihen kyllä kiihytyspumppu vaikuta.

    Ihan oikein testasit.

    http://www.autozone.com/autozone/re...epairGuideContent.jsp?pageId=0900c15280055d89
     
  15. TTL88

    TTL88 1st gear

    Kiitoksia tuosta edellisestä! Täytyy mennä koittamaan jos säätämällä sais pelaamaan!
     
  16. TTL88

    TTL88 1st gear

    Vielä lisää hyviä kysymyksiä... Kun tuo bi-metallijousi on vissiin tuon mustan muovin alla, niin jos siihen haluaa päästä käsiksi, se kaiketi pitää poistaa. Olin kovin sitä mieltä että siinä on ennemmin niitit kuin ruuvit, joten miten tuo jousen tarkastaminen tarkalleen pitäisi suorittaa?

    Älkää hermostuko vielä näihin loputtomiin uteluihin :D Ja itsekin kyllä voisin konehuoneessa tuon selvittää mutta kylmässä tallissa töitä tehdessä on hyvä etukäteen selvitellä asioita ja lämpimillä keleillä painua vasta talliin tekemään.
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jos se on niiteillä kiinni niin on todennäköisesti tehtaan jäljiltä eli kukaan säätäjä ei ole ainakaan sinne mennyt räpeltämään, kaasari tuntuu valitettavasti olevan se ykkös kohde mikä pitää aina joittenkin räpeltää pilalle, taitaa automaattiryypyn poisto olla ihan ykköskohde :D

    Bimetallijousen tarkistus, jos se kääntää ryypynläpän kiinni kylmänä ja auki kuumana niin silloin on kunnossa.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ne pop-niitit täytyy porata irti ja korvata ruuveilla. Säätäminen tapahtuu sitä mustaa kantta kiertämällä. Ensin alumiinikopasta täytyy kuitenkin taltata se kiertämistä estävä lukkokynsi irti tai viilata siihen kanteen leveämpi hahlo.
    Siellä kotelon pohjassa on oikein pieni reikä jota kautta sitä lämmintä ilmaa imetään kotelon läpi imusarjaan. Jos se kanava karstaantuu tukkoon, niin rikastin ei kuumene tarpeeksi ja käänny auki. Samoin se lämmönvaihdoinkanava pitää olla puhdas. Ruosteenirrottaja ja paineilmpuhallus voi auttaa puhdistamisessa ilman että kaasaria täytyy avata.
    Jos se pikkukanava ei aukea, niin kaasarin läppärungon irrottamalla siihen kanavaan pääsee käsiksi ilman että kaasarin yläkantta avaa. Yläkannen avaamisessa kun on muitakin huomioitavia juttuja.
     
  19. millioncid

    millioncid 1st gear

    Onko jollaki tietoo onks 7A ja 5A kansien pakoventtiilit samaa kokoa ? stna ku ei haku toimi
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sama vena on, 1.502". Jos on tarvetta, mulla on niitä irrallaan.
     

Kerro tästä muillekin!