OLDS 307=laiska?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 9.10.2012.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    olssien kansissa on muuten tärkeintä hinkkailla pakopuolta jos haluaa lisätehoja... Ja jos on virittämisestä kyse niin ne air-putkien töyssyt kantsii hinkata tasaseksi. Mutta siinä onkin iltapuhdetta dremelille. Onnea viritykseen!
     
  2. DD6

    DD6 Gearhead

    Ainiin, kun pitää nyt nillittää ja "hinkuttaa", niin ei tartte korvata niittejä ruuveilla. Voi vetää uudet pop-niitit ja täten sääliä alumiinivalua. Voi sitten hyvillä mielin avata tuon uudestaan taas 20 vuoden päästä. :rotfl:
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hämmästelin juuri pakokavavien ahtautta seetipintojen kohdalta (7A-kannet). Kun kattoo venttilin seetipinnan kosketusta, niin siihen venttiilin ulkoreunaan jää vielä jopa pari milliä varaa kosketuspinnan ulkopuolelle. Tämä siksi että kanavan seetikoneistus on tehty pienemmäksi.
    En kyllä näe tuohon muuta järkeä kuin sen että maksimivirtausta on haluttu rajoittaa tai sitten estää venttiilien palamista jos kuumenee liikaa.
    Tehoja tuo ainakin rajoittaa.
    Vein omat kannet koneistamoon tuon takia ventiilitöitä varten, mutta samalla päätettiin vaihtaa isommat venttiilitkin kun sellaiset jäi 350-kansista ylimääräisiksi. Mutta pelkkä pakokanavien seetien uusiminen isommaksi auttaa varmasti.
     
  4. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Harmi kun pontiacin moottoriprojektin alotus jäi täysin sivuun, mitäs menin ostamaan itelleni vanhemman harrastepelin joka nielaisi budjetin. Noh, nyt ei ole enää sitä biiliä, vaan nyt kurvaillaan pelkästää electralla ja ponulla.
    Mutta kuitenkin, nyt se on varmaa että pellin alla pysyy 307 olds, on se kuinka parjattu tahaansa.
    Vahvasti uskon että Peltisarjat+towing trailering nenä+ lasketut ja portatut 7A kannet tuo voimaa ihan kivasti lisää.
    Kaasarina käytän 600cfm edelbrockin performeria(kun sattuu jo olemaan)
    Eihän se tehoja voi mitenkään tuplata, mutta kyllähän tuosta vois aika hyvinkin irrota se 80hv lisäheposta, väännöstä en tiedä miten siihen vaikuttaa.
     
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Rämpylä ei sit ollu sun juttus? Ei se mitään, mies on selvästi löytänyt kutsumuksensa... Onhan näis farkuissa enemmän samalla rahalla, noin niinkuin varusteita, kiloja ja kuutiotuumia.
    Onnea projektille, kesäkin tuos jo kurkkii horisontin takana.
     
  6. Ruumis

    Ruumis 3rd gear


    Rämpylä itteasiassa oli mun juttu, ja nautin siitä todella paljon. Ainoastaan erittäin köyhä osatilanne ja se että jokaikinen asia pitää soveltaa kun ei uutena saa.
    Kyllä mää sen silti pelastin takasin tienpäälle ja siitä voi olla ylpeä.
    Kyllä vielä rämpylän haluan, enemmän ne iskee silmää kun dartit ja vallut.
    Mutta eihän jenkkifarkkuja voita mikään 8)
     
  7. TTL88

    TTL88 1st gear

    [​IMG]

    Saisikohan iltapäivään mennessä apuja. Buicki vieläkin levällään mutta ajohalut ovat jo suuret!

    Eli omassani seuraavaa kuvan numeroilla:

    6. Tanko on väännetty niin, että kun rear vac.break vetää sitä jatkuvasti eli kun painaa kelloa sisään, aukenee ryyppyläppä samaa tahtia. (Tässä oli alunperin nippuside jolla vipu lukittu puoleenväliin liukua=ryyppy kokoajan auki ja jumissa)

    Front vacuum break painaa vissiinkin tuota kohdan 3. vipua, kun kello sisässä ottaa juuri ja juuri kiinni. Mihin tuo muuten edes vaikuttaa? Lukitsee kyllä toisioläpät niiden välillä olevalla vivulla!

    3. vipua kääntämällä ryyppyläppä kyllä mielestäni aukeaa mutta nyt kun olen 5km päässä autosta en olekaan enää niin varma.

    Onko mitään ideaa mitä siitä nyt ensimmäisenä koitan vääntää/kääntää/sitoa kiinni että tuon saisi liikekannalle. Kylmänä ei käy, mutta kun lämpimäksi käyttää niin silloin kyllä...

    Alan olla hukassa, varmaan menee aloittelijan piikkiin...
     
  8. TTL88

    TTL88 1st gear

    Ja jatkuu edelleen...

    Tänään ajokausi korkattu, säädin tangon rear vacuum breakilta niin että läppä aukesi joitakin millejä. Noh, auto lähti hyvin käyntiin, ajo sujui mukavasti mutta kuumana kun sammutin koneen, ei lähtenyt enää käyntiin (bensa haisi mutta ei edes luvannut). Näppäränä miehenä sitten nippusiteellä tuo tanko jumiin ja läppä auki. Johan pelitti ja tuntui liikkuvan muutenkin paremmin. Ryyppyläppä tässäkin vaiheessa kiinni ja tunnin ajon jälkeen oli varmasti kone lämmin. Että tällaista tänään... Saa vaan nähdä kuinka aamulla taas kylmänä herää.

    Onko tämä nyt se hetki jolloin aletaan irroittamaan kaasutinta ja tutkimaan kaikkea irtilähtevää vai mitä ideoita tämä herättää? Alipainekellot toimivat edelleen. Voiko hajonnut bimetallijousi aiheuttaa kyseistä toimintaa?

    Kiitos ja anteeksi etukäteen!
     
  9. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Ethän hipaissutkaan kaasua kun aloit käynnistää lämpimällä koneella?Mulla nuo molemmat qjetit tekee niin että jos painat vähänkään kaasua ennen kuin kone käy niin ryyppyläppä lopsahtaa kiinni.Lämpimällä koneella ei sitten tahdo lähteä sen jälkeen käyntiin ilman pikku kikkailua eli kaveri tai rautalanka pitämään läppää auki.Kun kone käynnistyy niin alipainekello avaa ryypyn ja alkaa käydä normaalisti,tai sitten vaan annat koneen jäähtyä aivan kylmäksi.Tiivistäen,kylmällä koneella paina kaasua kerran ennen starttia,lämpimällä älä koskaan tee niin.
    Tuon opin kantapään kautta itsekin citymarketin pihalla akun tyhjäksi sahattuani.Ryyppykotelon kannen kääntäminen vastapäivään saa ryyppyläpän jäämään enemmän auki ja ryypyn lähtemään aiemmin pois päältä jos haluat säätää sitä ryypyn jousta tiukemmalle.Se jousi on myös todennäköisesti jonkinverran väsynyt aikojen saatossa jos on alkuperäinen.
     
  10. ktech

    ktech 3rd gear

    jos ryypyn lämmitys ei pelaa eli se imusarjalle menevä lämmönvaihtimen putki poikki tai kanavat totaalisen tukossa niin silloin ryyppy makaa päällä. on toki myös mahdollista että ryypyn jousi on liian tiukalla, silloinkin se jättää helposti päälle varsinkin pätkäajossa kun moottorin päältä nouseva hukkalämpö ei riitä lämmittämään sitä ryypyn koteloa tarpeeksi nopeasti.

    itse olen säädellyt nuo jouset siten että kylmällä koneella kiertää sitä koteloa senverran että ryypyn läppä jaksaa juuri ja juuri loksahtaa kiinni. tehdasasetuksena tuntuvat monesti olevan liian tiukalla jolloin ryyppy on päällä tolkuttoman kauan ja varsinkin puolilämpimänä käynnistykset tuppaa olemaan aika tuskaa.
     
  11. TTL88

    TTL88 1st gear

    Olen melkoisen varma etten painanut kaasua ennen käynnistystä, mutta tarkemmin ajateltuna en ole enää ollenkaan niin varma!

    Mielestäni nuo lämpöputket ovat kyllä kunnossa, mutta lienee syytä käydä vielä kertaalleen läpi.

    Aamulla lähti kyllä ryyppy jumitettuna käyntiin kun malttoi minuutin pari antaa kaasua hieman niin jaksoi käydä omin avuin. Eiköhän tuo kesää kohti helpota muutenkin.

    Tuo koppa joka peittää jousen on vielä alkuperäisasetuksillaan veikaten siitä että koppa on niiteillä ruuvien sijaan kiinni joten en vielä sitä viitsisi lähteä tarkastelemaan.

    Jos tänään koittaisi uudemman kerran vielä vivut auki mutta tuon kuumakäynnistyksen hoitaisi mielummin sitten syrjemmässä kuin huoltoaseman pihalla. Eipä pääse prius-kansa ainakaan nauramaan toivottomille starttiyrityksilleni...
     
  12. DD6

    DD6 Gearhead

    Sen enempiä osaamatta antaa tarkempia vinkkejä ko. ongelmaan, huomasin, että kolmannessa varakaasuttimessa oli tehty samanmoinen viritys, nippuside laitettu rear vacuum break:in hahloon. En sitten siinä vaiheessa tarkistanut, oliko se kalvo rikki vai mitä oli ajateltu.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Itellä kun oli vielä quadrajet tossa farkussa niin sellasen suunnitteluvian myös havaitsin jos talvella ajoi lyhyen 2km matkan ja kävi kaupassa niin pois lähtiessä kone oli jo vähän lämmin mutta ryyppy antoikin liikaa eli käynnistys oli huonoa mustan savun saattelemana ja tämä siis juuri tietyissä sää olosuhteissa ei aina.
    Ratkaisin ongelman sellaisella speed nutilla ryypynläpän pari milliä raolleen eli ettei mene täysin kiinni niin sen jälkeen ei mitään ongelmaa, jos tollasen laittaa niin kannattaa varmistaa et pysyy tiukasti kiinni, ei olis kiva jos menis kaasarista sisään :D
    En raaskinut niitä alkuperäisiä pop-niittejä porata auki et laihemmalle säätämällä olis ehkä kanssa voinut ongelman ratkaista.
    Nyt on Edelbrock ja ryyppy toimii vielä hienosti kun on kaksi viivaa keskikohdasta laihan suuntaan.
     
  14. TTL88

    TTL88 1st gear

    Luovutan..! Leikkelin vielä kerran nuo nippusiteet pois ja lähti kyllä käyntiin kerrasta, kävikin todella nätisti! Mutta aivan varmasti puolituntia autolla ajettuani lämpimäksi availin putsarinkotelon ja kurkistin kaasuttimeen. Läppä edelleen kiinni...

    Unohdan nyt koko asian jos aamulla saan vielä auton käyntiin ja palaan asiaan kun inspiraatio/idea iskee. Kulkeehan se noinkin vaikka en kyllä tavallisesti ole niitä miehiä jotka korjaavat viat jeesusteipillä ja nippusiteellä, vaan ihan oikeaoppisuuteen pyritään.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä se ryyppy on oikein säädettynä ihan toimiva kapistus...pitää vaan pikkusen perehtyä sen säätämiseen...huono ohje on esimerkiksi tuolla

    http://www.oldsmobile.fi/techdata/6rockester.htm

    Parempaa en kyllä kotimaan kielellä äkkiseltään löytänyt.
    Mutta tostakin saa kyllä vinkkiä kun lukee huolellisesti sen ryyppyosion läpi.

    Epäilen kyllä että tossa kyseessä olevassa kaasarissa ryyppy on rikki, eikä siis säädöt auta.
    Joko se bi-metalli jousi ei ole paikoillaan tai se on poikki, koska ryyppy ei lähde pois päältä pitkänkään ajon jälkeen.
    Eli siitä kannattaa alottaa....
    Ja sen jälkeen säätää se etummaisen alipainekellon vivussa oleva säätöruuvi niin että ryyppyläppä aukeaa selvästi kellon vetäessä....muuten moottori ei tosiaan käynnisty.
     
  16. rakkari

    rakkari 3rd gear

    no jos minäkin ottaisin osaa tähän keskusteluun, itellä täysin sama vika oli pari kuukautta sitten ostamassani buicin farkussa, ja nytten kun olen sitä pari kuukautta ropannut niin keinot millä sain tuon pakokaasu lämmitteisen ryypyn pelittämään melko täydellisesti niin ostin uuden front vacuum braken ja säädin sitä ryypyn jousta inan löysemmälle (porasin ne 3 popniittiä pois ja pistin ruuvit tilalle) ja sitten kannattaa putsata/uusia egr venttiili meinaan jos se jumittaa niin ei päästä lämpöä sinne ryyppyyn menevälle metalli putkelle ja täten ei ryyppy aukee kunnolla, kyseistä egeeärrää voi testata kyllä että liikkuuko kunnolla, eli ilman putsari pois kone käymään ja se egr venttiili löytyy siitä imusarjan kuskin puolelta ja se on semmonen noin 10cm halkasialtaan oleva pikkunen ufon mallinen mötikkä, ja kun koneen käydessä sen ufon alta painaa sormellä venttiiliä ylöspäin niin pitäisi käyntiääni hiukan heikentyä ja ryypylle menevä putki tulee tulikuumaksi ja avaa ryypyn ihan hetkessä.... selitinköhän tarpeeksi sekavasti?? :-D

    eli ton front vacuum braken uusiminen, ryypyn säätö ja egr venttiilin herkistely oli mulla keinot millä sain oman sähkö ohjatun quadrajetin ryyppy systeemit toimimaan kuin pitääkin, jos on jotain kysyttävää niin neuvon mielelläni kun tämän pulman takia konepellin alla köhnäsin tuntikaupalla ja kans kaikkia nippuside viritelmiäkin joutusin alkuun tekemään kun ryyppy makas koko ajan pällä..:)
     
  17. TTL88

    TTL88 1st gear

    Tuo EGR voisi tässä tapauksessa olla siis syynä. Omasta mielestäni tuon venttiilin olen paikantanut ja kuvaus sopii kyllä kyseiseen osaan. Siitä lähtee n.10cm letku joka on vedetty poikki... Eikö tuo muutenkin kyseisen auton toiminnan kannalta ole melko oleellinen osa (muistelisin että oikea sytytysennakko vaatii toimivan EGR:n)? Tuli mieleen olisiko sähkölämmitteisestä jousesta tässä apua vai pitäisikö alkaa tarkistella tuota EGR-venttiiliä? Se ei muistaakseni ollut mikään halvin mahdollinen kapine.
     
  18. DD6

    DD6 Gearhead

    Testailes seuraavia:
    1. Ota ilmanputsari pois. Kokeile siitä kaasarin ja ryyppykellon välissä olevasta "käkikellokoneistosta", tunnetko minkäänlaista jousivastusta ryyppyvivustossa. Käytännössä, kun auto on ollut lämmin, on ryyppyläppä auki. Kun moottori on sitten kylmentynyt ja vedät kaasuvipua taakse, pitäisi läpän ja sen käkikellohässäkän räpsähtää voimalla alas, koska bimetallijousi vetää ryypyn kiinni. Ropaamalla sen hässäkän saa nostettua ylös eli avattua ryypyn, ja siinä jousessa on voimaa jonkin verran. Jos ei tunnu mitään, on jousi poikki tai se on irronnut hahlostaan.
    2. Kokeile, onko imusarjaan menevä putki kuuma, kun auto on lämmin. Jos bimetallijousessa on voimaa, ja putki on kuuma, ryyppykellon sisällä oleva ilmareikä voi olla tukossa. Kellon ja kaasarin välillä on erillinen pieni muoviputki, joka siis on yhteydessä reikään (putki tulee korjaussarjan mukana, mutta voi rassata auki).
    3. Ja kaasua ei tosiaan passaa painaa startatessa kun kone lämmin.
    4. EGR:n vaikutusta ryyppyyn en osaa sanoa. Jos alipaineletku on katkaistu, voisi olettaa, että se ei toimi oikein. Jos se on jumissa, se saattaa olla vähän auki ja sekoittaa tyhjäkäynti- ja täyskaasuseoksia. Sehän on kiinni noissa tilanteissa ja avautuu vain cruisatessa, ja jokuhan sen tiesikin sanoa, että tietokone kompensoi aukioloa.
    5. Uusi bimetallijousi saattaa olla turhan jäykkä, kun sitä asentaa paikalleen. Muovipäädyn pitäisi joissain malleissa olla säädettävä, mutta omassa joutui pikkuisen vuolemaan muovia pois säätökynnestä, että sen sai pyöräytettyä sopivaan asentoon.

    6. HOX! Jousen saa vaihdettua irrottamatta koko ryyppykelloa. Jos kuitenkin irrotat sen esim putsausta varten, katso tätä kuvaa:

    [​IMG]
    Tuo oikeassa kädessä roikkuva vipuhässäkkä menee ryyppyläpälle. Kun kellon irrottaa, tuo linkki lähtee irti. Sen laittaminen takaisin voi olla todella pirullinen tehtävä. Kun varakaasari oli palasina, se oli helpompi laittaa takaisin ilman kaasarin kantta.
     
  19. Väne

    Väne Gearhead

    Egr:llä ei todellakaan ole mitään tekemistä imun toiminnan kanssa :soosoo:


    Kannattais ehkä lukea tämäkin ketju läpi..Ja hakukin toimii..
    Mutta kerrataan.. Tarkista onko alipainetta kaasarin kannen takareunasta imusarjaan lähtevässä putkessa.
    Jos alipaine tuntuu niin imun kierukka on hajalla tai sitten väärin säädetty tai joku muu paikka vielä jumittaa.
    Jos ei ole alipainetta niin systeemi on tukossa tai jossain on ilmavuoto..
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    EGR-venttiili ei vaikuta imarin lämpiämiseen. Sen on tarkoitus päästää pakokaasuja ilma/P-A -seokseen vain koneen ollessa lämmennyt eikä tyhjäkäynnillä ja kylmällä koneella.
    Mutta mikä vaikuttaa, on EFE-systeemi, eli se kuskin puolen pakosarjan päässä oleva läppä, jonka pitäisi olla kiinni ja pakottaa kuumia pakokaasuja imarin alakanavaa pitkin, kun kone on lämpiämissyklissä.

    Poraa ryypyn kotelo auki, säädä ja tarkista jousen kunto, varmista, että imee lämmitettyä ilmaa kotelon kautta, säädä etummainen alipainekello siten, että kun kone on kylmä ja etummainen alipainekello vetää kiinni ja koneen alipaineen vaikuttaessa ryyppyläppään, mahtuu n. 3,5 mm poranterä pystyyn läpän takareunan ja ryyppytornin välistä. Säädä ryypyn jousen kireys siten, että n. 25 asteessa ja siitä ylöspäin ei jousi enää vedä ryyppyläppää kiinni. Tarkista, että koneen lämmetessä ryypyn läppä kiertyy pikkuhiljaa auki kun antaa välillä kaasua että saisi löysää auetakseen. Varmista, että lämppärin letku nojaa ryyppykellon kantta vasten.

    Noi kun teet ja tarkistat/säädät/korjaat toimimaan, niin ei voi olla toimimatta.
     

Kerro tästä muillekin!