Olds 307:n viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joka paikassahan sanotaan, että kyseisestä koneesta ei saa eikä kannata yrittää ottaa tehoja.

    No miksi?

    Ja mitenkäs, jos ei lähde suoranaisesti hakemaan lisää kierroksia ja tehoja sitä kautta vaan parantamaan koneen alakierrosvääntöä?
    Onko mitään toiveita?

    Edit: Tarkennus siis Olds 307 V8 ei mikään ranskalainen pikkuauto.
    _________________
    Studio Kolunpohja, videokuvaukset ja editoinnit
    Tanssiorkesteri Galaxie, tanssimusiikkia

    Buick Le Sabre 350DX
    Toyota Crown MS41L

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: toyopet 2004-06-03 11:10 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    ootko kysyny osien hintoja/saatavuutta? helpompi hommata chevyn pata,halvemmat osat yms...
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No eihän minulle ole edes tuota 307:aa, ainakaan vielä.

    On varmasti Chevy halvempi mutta kyse ei ole siitä vaan onko tuo kone todella niin onneton, kuin annetaan ymmärtää.
    Minua kun kiinnostaa aina semmoiset asiat mitkä muita ei: 350DX, TOYOTA ( :eek:) ja vaikka nyt tämä 307.

    Siitä kun olen kuullut ettei saa hengittämään kunnolla ym.

    No kai jokaisesta koneesta jotain irti saa?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä siitä 307:sta tehoa jonkun verran saa..

    http://performanceolds307.tripod.com/

    http://www.442.com/oldsfaq/ofe307.htm#E ... gineDetail

    http://jimscutlass.tripod.com/id17.htm


    Eli hengitysero on vanhemman >86 lohkon hyväksi. Uudemmassa >87-90 Y:ssä on surkeat kanavat omaavat kannet ja imari..

    Eli vanhat kannet + alu imari tai Edelbrock perfomeri, rokkiorkesteri, 307 Vin 9 nokka, pikkaisen löysempi turbiini ja tiukempi peräruuvi... Eihän siitä raketti tule, mutta pesee 305 Letukan .. Ja ei maksa maltaita sillä osaa on käytettynä ympäri Suomen..
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ja omakohtaisia kokemuksia saisi olla?

    Itsellä ei ole, niinkuin yllä jo selvisi.

    Mutta ajattelin tuossa (linkkien taustoja lukiessani), että koneet on tehty 87-oktaaniselle (oliko se nyt sama kuin Suomen oktaanit) niin mitäs jos nostaisi niitä puristuksia jonkun verran eli juuri 95 aineelle. Ja joku alavääntöä suosiva nokka-akseli. Eikö tuolla jo paranneta hiukan hyötysuhdetta ja samalla vääntö ja myöskin teho hiukan kasvavat? Vaikka huipputeho ei juuri kasva mutta käyttöalueen teho?

    Dieselimäistä vääntöä...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jenkkien 87 oktaani ei vastaa Suomen 87 oktaania, jos sellaista edes olisi. En nyt muista miten ne meni, mutta jenkeisssä bensan oktaani lasketaan eri lailla kuin täällä, siellä se on kahden eri arvon keskiarvo, kun meillä ilmoitetaan se korkeampi arvo, jotenkin näin, pitäisi ihan itsekin selvittää.
    Jenkkilehdissä kun kehuvat koneita miten se toimii "87 oct pump gas", ja tuottaa hirveästi tehoa...
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, joskushan siitä on täällä juttua ollut mutta se ei tainnut selvitä.

    Mutta puristuksethan näissä koneissa on kuitenkin jotain 8.5:1 tai 8.8:1 ja sitähän voisi nostaa kympin pintaan ainakin normi-bensallakin? Vai kuinkas käy?

    Sehän jo sinällään jotain vaikuttaa.

    Budjettiviritystä virtuaalisesti :lol:
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä laskeskelin tossa päissäni..eikun päässäni, että jos laskee dekkitason nollaks ja ottaa kannesta millin siivun, niin puristukset nousis 9,7 tietämille. Sen luulis riittävän. Sit jos malttais tasapainottaa alakerran, Parannella vähän imusarjaa, tukkia crossoverin ja laittaa miedon nokan ja vanhanmallisen Q-jetin..

    Tuskin se teho ainakaan laskis kauheesti.

    Imusarjaan oli mielessä tukkia egr-käytävän reikä, ja nostaa plenumtilaa 1" spacerin verran silleesti, että tulee 2 D:n näköistä reikää väliseinällä 4:n erillisen reijän sijaan, niinkun tuntuu aftermarketimusarjoissakin olevan.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Uudemmissa 307 koneissa on sitten rullanokka ja nostajat, jotka maksaa aivan älyttömästi. Ja kanavat on tosiaan aika ahtaat, eli tavallinen edelbrockin aluimusarja ei käy. Tai saattaa käydä, mutta hyötyä siitä ei ole.
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Käyhän simmosiin taas sitten kannet muista oldseista. Eli kansien vaihdon jälkeen saa taas soivan pelin.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Tuning / Power Boost
    Clean EGR Tubes
    The 307 engine is very sensitive to EGR flow, even a 50% reduction is enough to cause pinging headaches. Your car should run fine on 87 octane fuel. Mine with 50% blockage still pinged on 93 octane. With the timing set a 20 degrees as factory specified. Wanna cheap performance boost? Remove the carb, and run a 3/8 drill bit to clean out the EGR passages. Mine picked up a lot of power with that, and I started running 87 oct again. No pinging. The "Y" 307 likes EGR. Probably in the computer program to run with it, and run well.

    If there is a pinging problem on a 307, check the EGR tube extensions. They commonly get partially plugged. EGR tests pass, (press valve, stalls engine) but the tubes do not have enough flow. This engine (ECM Program?) is VERY sensitive to EGR.

    Remove carb, run a long 5/16 drill bit down the EGR tubes, drill out the carbon. If really bad, remove EGR valve and run a piano wire through the passages. You can remove the EGR tubes and clean them that way as well. You will see the build up.

    My 307 ran MUCH better after I cleared the passages. Of all things, EGR to help power! "

    Lähde:
    http://www.442.com/oldsfaq/ofe307.htm#E ... gineDetail

    Eli kun pähkäilette ton puristuksien kanssa.. EGR vähentää nakutusta .. Ja uusissa ECM-ohjatuissa Rokkari 307:ssa on lohkossa nakutuksentunnistin joka ohjaa sytytyksenennakkoja. Samoin toi ECM-kaasari ohjailee vain kahta pikkukurkkua osakaasu ajossa .. WOT asennossa ja takakurkkujen kautta virtaava soppa sekoittuu kuten tavan rokkarissakin. Ja virtaukset piisaavat 800 cmf , varsinkin kun takakurkut modifoi aukeamaan kokonaan ja pistää sinne sopivan kokoiset "metering rodit".

    Jos jotain ECM.n toiminnasta ymmärtää, enemmän puristuksia ja tehoja luotettavasti saa irti, jos jättää ecm:n ohjaamaan sytkää nakutuksentunnistimelta saamansa tiedon mukaan. Ja yllätys yllätys kaikkien vihaama EGR toimivana lisätessään pakokaasua osakierroksilla soppaan laskee koneen käyntilämpöjä ja ehkäisee nakutusta, ja sityen sallii korkeammat puristukset ja tehot..

    Perehtykää niihin matolaatikoihin..

    http://performanceolds307.tripod.com/backup/id1.html

    Miksi ei käyttää osaa ominaisuuksista hyväksi ohitettasessa loput tarpeettomat..
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mul on ainakin järjellinen jakaja ja tavallinen kaasari siinä eikä mitään ihmehäkystimiä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    No sehän siistiä.. Mutta ei taida olla 307:kan orgis ..

    Siis jos kone tulee kadulle ja ECM-systeemit ovat paikallaan ja toimivat, niin miksi ei käyttää nakutuksen tunnistimen avulla sytkäennakon optimina pitävää ECM:mää..

    Saabi puolella tuo oli kova sana vasta joskus 80/90-luvun taitteessa..

    Eli sytkän voi fiksata lähes optimipaikalleen, ja kun nakuttaa, nakutustunnistimen tietojen perusteella ECM kääntää sytkää , kunnes ei nakuta ja sitten aloittaa uudelleen sytkän kiristämisen nakutusrajoille.. ja looppi käynnistyy uudestaan ja uudestaan..

    Eli jos lisärutistaa 307Y:tä, miksi ei käyttää koneen matolaatikon reservejä?
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    307

    Täytyy nostaa ylös, jos jollain olisi vaikka uutta ja ihmeellistä tietoa.
     
  16. fennia

    fennia Gearhead

    Ei sitä alavääntöä taida saada kuin lisäämällä kuutioita....

    Toi rullanokka 307 kannattaa tosiaan unohtaa kokonaan jos ei ole tolkuttomasti löysää rahaa.
    Mun mielestä tosta vanhemman mallisesta 307 voi ihan hyvin ottaa vähän lisätehoja, mitään kisakonetta siitä ei kyllä saa.
    Yksi rajoittava tekijä tossa koneessa on noi "open window" runkolaakeri sillat, toisaalta sama homma on kaikissa uudemmissa oldsin pikkulohkoissa. Vahvistettuna senkin saa kestämään. Muistaakseni jenkit otti emc:ssä oldsin 403:sta yli 600 heppaa. Alakerrassa oli kyllä girdle vahvistamassa.
    Mäntä valikoima 307:aan ei ole mikään ihmeellinen. Mondello:lla on jotain mukeja, mutta ne maksaa ihan sieluttomasti. Kannattais tutkia, jos tohon sais sovitettua jotkut muun koneen männät, tai sitten vaan lohkoa ja kantta höyläämällä puristukset ylös.
    Nokan valinnassa onkin sitten valinnan varaa, periaatteessa kaikki uudemman mallin nokat 307-455 käy. Jos olet viimisen päälle tarkan markan miehiä niin saat edullisesti miedon viritysnokan laittamalla vakio 455:n nokan 307:aan.
    Noista 5-koodin kansista pitäisi porttaamalla saada ihan kohtuulliset, pieni poraus vaan rajoittaa venttiilikokoa. Yksi vaihtoehto olisi laittaa 330:n 2-koodin kannet. Ne olisi jo valmiiksi hyvillä kanavilla, vähän isommilla venttiileillä ja pienemmillä palotiloilla, vaatii kuitenkin pientä kikkailua.
    Jos sitten lähtee kunnolla mopo käsistä, niin tohon käy vanhemman 330:n, tai 350:n tako kampiakseli (vaatii kyllä tasapainotuksen) heittämällä paikoilleen.
    HV-pumppuun ja isompaan öljypohjaan kannattaa vähintää investoida ja portata kannen öljynpaluu reijät, jos meinaa useamman kesän ajella.
     
  17. Metallimies

    Metallimies 1st gear

    Löytyykö tohon 307:n valmiita stroukki satseja?
    Ei ole itselleni osunut vastaan...
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eipä taida.. Kas kun 307:kan isku on sama kuin 350 ja 403 pikkulohkojen. Pidemmät iskut löytyvät vasta korkeampidekkikorkuisten "isolohkojen" akseleista.. Niissä kuitenkin on
    isommat runkolaakerit , joten koneistaminen on edessä.. Samoin lohkoa joutuu ehkäpä työstämään ja öljypohjan vaihtamaan isolohkon pohjaa tilan saamiseksi kammele ja veiveille..

    Mondellokin etsii sivuillaan 400 ja 425 koneiden kampia stroukkiaihioikseen... Eli strokkisatsit maksavat maltaita..
     
  19. fennia

    fennia Gearhead

    Iso- ja pikkulohkon öljypohjat ovat samoja. Toronadon pohja on isompi.
     
  20. Riippuu iskusta? Väittävät isot pojat, että pikkulohkoon tarkoitettu öljypohja nappaa kiinni kampeen ja veiveihin.. eli clearence ei piisaa? Toisinpäin ei ongelmaa.

    Vai oletkos 455:seen soveltanut 307-403:n öljypohjan?
     

Kerro tästä muillekin!