Olds 307:n viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuon kun tilaa satiininmustana vakiovenakopilla ja mustilla sytkäjohdoilla, niin ihan peruskonehan tuosta ihan perus-piilofarkkuun tulee? :odroll:
     
  3. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Olin jotain ihan muuta etsimässä netistä mut pakkohan tämä oli lueskella ja katsella komeita kuvia. Viimesellä sivulla vielä tosiaan ihan kiitettäviä teho/vääntölukemia moottorilta.

    http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... index.html

    Pahoittelut jos meni aiheen sivusta.
     
  4. vauhtipete

    vauhtipete 2nd gear

    Jää omasta projektista yli 330 lohko sekä männät+veivit jos jotakuta kiinnostaa nostaa vähän tilavuutta.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mä en kyllä näe tossa paketissa mitaan mikä tekisi 300hv. Paljon taiwaan kromia ja kohtuulliset sytkävehkeet, mutta vakiokannet ja joku performeri ja virinokka ei todellakaan tee 300hv. Ja mosa maksaa 6750 dollaria??

    Hyvä jos 200hv rikki. Vuosisadan kusetus.

    Websivun nimi on 307_400hp, ja sivulla lukee että se on 300hv? Huhhuh. Monikohan hölmö tohon on mennyt vipuun.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Webbisivun nimessä 400hp, sivun avauduttua laskee jo 300hp, tuolla vauhdilla laskee tehot kaljanhajuisen piilofarkun keulille punnerrettuna miinuksen puolelle.

    Täytyy maksaa toi karsee kasa taaloja että näkee, meneekö takapyöriltä rikki 140hp :rotfl:
     
  7. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Taas oli takapihan insinöörin kanssa juttua tosta vin9 nenusta ja kirjat näyttää, että se ois sama kuin 1976-1984 Olds 350/307 vakiolaahurinenä
     
  8. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    On se 9 nenä ainakin eri numerolla ja on siinä jonkinverran enemmän nostoa, mutta ei se varmaan mitään ihmeitä saa aikaa jos 9 koodin koneessa on alunperin 180 heppaa.... (170 rollerina)
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Nostetaas tämäkin esiin pitkästä aikaa.
    Innostuin aikani kuluksi puolittain purettua 307:aa uudelleen henkiinherättämään. Alakerta on kertaalleen rakennettu, porattu 030" ylikokoon, akseli hiottu, laakeroitu, rullajakopäällä ja HV-öljypumpulla ja dieselin isommalla öljypohjalla.
    Jokin aika sitten oli tarkoitus siihen laittaa 350 kannet, mutta sitten löytyi sopivasti 307:n 5A kannet. Niihin vaihdettiin nyt 1,874 ja 1.558 venttiilit ja kanavat avarretaan etenkin venttiilitaskujen kohdalta. Samalla valan umpeen ne heat crossover -kanavat ja muotoilen pakokanavat kaikki samaan muotoon niidenkin osalta. Kansia ei madallettu, ainoastaan koneistettiin puhtaiksi. Puristukseksi tuolla tulisi 9:1.

    Tarkoitus on tehdä pikkumoottori joka jaksaisi vääntääkkin alhaalta kohtuudella, jos tää vaikka päätyy Buickin '73 jättifarmariin. Nokaksi hommasin Sealed Powerin CS651 -orkkisvaraosanokan.
    0.050 arvoja:
    -Duration int. 194, exh. 207 (adv. 275/289)
    -Lsa 109, lobe center int. 108, exh. 110.
    -Nostot .437" 1.6 alkuperäisellä vipusuhteella.

    Dyno -ohjelma ennustaa tuolle kombinaatiolle peltisarjoilla ja low perf. imusarjalla ja -kansilla ihan mukavat väännöt ja hevosvoimat.
    Rpm/ft-lbs/hp
    2000/332/126
    3000/344/197
    4000/350/267
    4500/345/294
    5000/331/315
    5500/302/315
    6000/266/304

    Vääntö alkaisi tuon mukaan nätisi jo alhaalta.
    Ekstrajuttuna tuohon tein ohjurin/kiristimen jakopään ketjulle. yllättävän paljon rullaketju on venynyt jo vaikka sillä ei kovin paljoa ole edes ajettu edellisen rakentamisen ja asentamisen jälkeen. Kaasariksi tulee tietysti Q-jetti ja imusarjaksi orkkis s4A.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jakopään ketjun laahuri syntyi Opelin (?) ketjutallasta. Porasin jakopään ulkolaippaan reiän johon tuli tallan ankkuripultti. Sitten tein lohkoon bensapumpun alle kierrereiän tallan asennon säätöruuville.
    Ketju on nyt venynyt jotain yhden asteen verran, eli alavääntö teoriassa hiukan heikkenee mutta kierrosalue nousee ylöspäin. Mutta se sopii hyvin, kun on vääntönokka sekä isot venttiilit ja kanavat avarrettu.
    Tossa rullaketjujakopäässä olisi mahdollista jako säätää +2, 0 tai -2 asteeseen. Laitoin nollaan.
     
  11. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Mielenkiintoisia lukemia antaa kyllä dyno- ohjelma^^. Jos noi on lähellä todellisuutta.
    Heposetkin tuplaantunut alkuperäisestä, ja vääntöäkin melkein sata ft-lbs lissee.. Vieläpä hyvillä kierroksilla, 5000rpm on ihan alakertaystävällinen ja tekee koneesta miellyttävän niin kaupungissa kuin maantiellä...

    Olen kieltämättä yllättynyt, että 307 olds on todellakin mainettaan parempi motti, myös 7A kansillakin saa tulosta aikaan :)
     
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Mä en, kun nettimaine ja sitä kautta yleinen "tietoisuus" perustuu rikkinäinen puhelin -leikkiin ja kanalaumaefekteihin. Lähes kaikissa tämän skenen hommissa ilmiö on se, että kun vehkeet on suunniteltu sellaisiksi kun ne on, se muuttuu sevijuuson päässä viaksi.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Sehän voi tietysti olla myös niin että dyno-ohjelman mukaisia tehoja ei 307:lla noilla osilla saavuteta? Dynossa sen sit oikeesti näkis mitä tuottaa...
    Satakin heppaa noista luvuista pois ja se on silti hyvä käyttökone.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Käyttömoottoria tosiaan on tarkoitus tehdä ja varmasti noissa arvoissa on paljon heittoa. Pakokanavat kuitenkin jää pienemmiksi kuin ohjelma olettaa 1.558" venttiileillä olevan. Niitä ei uskalla niin kovin paljon avartaa ettei puhkea.
    Mutta kyllä sitä tavaraa tosiaan niistä lähtee kun vertaa niihin orkkislähtökohtiin seetipintojen kohdalta. Olisi kyllä mielenkiintoista dynolla käyttää sitten kun se on säädöissä.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Savut on otettu, hyvin kiekaisee.
    Kun noi heat crossover -kanavat tuli kansista valettua umpeen, niin tulppasin vielä imusrajan kaukalon aukot myös sen tähden että voin huoletta jättää ne EGR:n ja imsurajan lämmityskanavien aukot avoimiksi, ajattelin että nyt pääsee kaasarin alla myös ilma kiertämään, ainakin periaatteessa, ja jäähdyttämään imusarjaa jossain määrin.

    Aika paljon avartui kanavat sieltä venttiilien takaa ja ventiiliohjureiden kohdalta. Samoin ne ilmapuhalluspillien pahkat lähti pois.
     
  16. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Jatketaanpas vanhaa tarinaa.
    Onko väki muuten viritellyt omia 307:jaan viime aikoina?

    Itsellä olisi tuommoinen projekti työn alla. Rullanokallisia "swirl port" aihioita löytyy 6A ja 7A kansilla tallista joista lähteä työstämään.

    Kysymys kuuluukin: Mitä ovat ne kompromissit joita GM joutui aikanaan tekemään päästöjen takia, hyötysuhteen näkövinkkelistä katsottuna?

    Itse olen spekuloinut tuota puristussuhdetta. 8,0:1 kuulostaa petroolimoottorin puristukselta. Jos olen oikein käsittänyt, tällä on haettu matalampaa palolämpötilaa ja sitä kautta pienempiä typenoksidi päästöjä?

    Jos höylään kansista siivua pois ja nosta puristuksen vaikka 9,0:1 mitä tapahtuu moottorin ominaisuuksissa vakiomallin "Y" nokka-akselilla?
    Onko lopputulemana moottori jonka dynaaminen puristussuhde ampuu taivaaseen ja kone ei käy nakuttamatta kerrassaan yhtään?

    Tavoitteena siis sellainen arkiajoon käypä kone, jolla raaskii oikeasti jopa ajella. Siinähän tuo 307 on jo vakiona aika vahvoilla. Koliseva ja kilisevä paska jolla on rullattu ainakin 380tkm menee matkassa 12l/100km vaikka ajelisi reippaamminkin.
    Tuumin vain että jos noista tehtaan tekemistä kompromisseista jotain karsisi ja hakisi parempaa hyötysuhdetta/ sellaista tehoa jolla pääsee turvallisesti ohi muistakin kuin traktoreista.

    Vaihteisto on ja tulee olemaankin THM-2004R ja perävälitys ainakin toistaiseksi 2,73.
     
  17. impala67

    impala67 Double Gearhead

    oleellisinta olsseissa lienee kannet, niiden putsaus. saastenokka tarvinnee pois vaihtaa johki tarvikemalliin... kiihtyvyyden tunteeseen vaikuttaa eniten kuitenkin perävälitys.
    itselläkin olis moinen projekti jömmassa odottamassa inspiraatiota, kerro mihin päädyt.
     
  18. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Mulla on 307 työnalla, ja hieroin juurikin kansia varmaan kuukauden. Suunnilleen samanverran meni aikaa googletellessa että mitähän niille pitäis tehdä. Netissä porukat kehui LS3 kansia niin hyviksi, että ajattelin selvitellä mitä eroa niillä on 5A kansiin.

    -Valuun on käytetty hienompaa hiekkaa (palotila ja kanavat SILEÄMPIÄ <- Tätä oikeen korostettiin)
    -Imukanavan lyhyttä "ärrää" muotoiltu tiukemmaksi, muutenkin kanava tekee tiukemman mutkan juuri imuventtiilin takana.
    -Modernimpi tietokoneella mallinnettu palotila.

    Tästä suunnattomasti viisastuneena väsäilin omiin kansiin seuraavaa:

    -Kiillotin palotilat, lämmön pitäisi siirtyä nyt huonommin kanteen, lisäksi valussa oli törkeitä piikkejä palotilojen kohdalla.
    -Putsailin valupurseet kanavista, erityisen huolellisesti imuventtiilin lyhyen "ärrän" kohdalta koska se on LS3 kansia suunnitelleen insinöörin mukaan kaikista tärkein alue koko kansissa.
    -Vinguttelin ylimääräset tavarat pois venttiiliohjureista
    -Otin venttiileistä seetin kanavanpuolelta ylimääräset tavarat pois.
    -Kokeeksi tein squish padeihin somender groovet, pitäisi kuulemma lisätä turbulenssia ja parantaa palamista. :odroll:

    Saas nähdä kun saan tämän tulille että halkeeko kannet. :poff:
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mitä eroo LS3 kansilla on oldsin 5A kansiin? Niinno, onhan niis tosiaan molemmissa reiät joista ilman pitäis mennä sisään ja ulos palotiloista, mut niin on kyl aika mones muussakin kannessa. Ja varmaan on jotain muutakin yhteistä, mut suorituskyvyn kannalta ei kyl yhtään mitään.
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    samaan mietin. ei vaan ole mennyt chevyn ja oldsin 307 sekaisin?

    vai onko nuo ls3 kannet yhtä kaukana molemmista?

    joka tapauksessa varmaan ihan toimivat muutokset ja näistä olds kansi projekteista pitäisi melkein tehdä oma topikki kuvien kanssa. kiinnostaisi ainakin minua kun on yhet irtokannet joutilaana ja niitä vähän jo työstinkin kesällä.

    ainakin muutama täälläkin on jo täyttänyt heat crossover kanavat niin siitä kiinnostaisi kuulla lisää myös
     

Kerro tästä muillekin!