Olds 307:n viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    On ne ihan erilaiset. No, en oo kyl nähnyt noita oldsin kansia, mut nois vanhoissa paskakansissa tuppaa usein olemaan omia jippojaan joilla ne saa toimimaan säädyllisesti ja jos niiihin yrittää soveltaa jotain oikeiden kansien juttuja on mahdollista et päätyykin saveen.
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    multa ainakin löytyis kuvia vakioista pikkulohkon 5A kansista ja ilmeisesti ei ihan vakioista isolohkon C-kansista. jos jollain on onnistuneesti portatuista vastaavista kuvia niin voisi vertailla
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Onnistuneesta tiedä, mutta tossa jotain 5A kuvatuksia.

    ilmatuupit vaihdoin pulteiksi ja pikkasen vedin mikkiliimaa jatkeeksi ennen silottelua.

    [​IMG]

    Duosa näkyy miten suurinpyörtein muotoilin imujen ohjurit, nää on kaikki kuvatukset matkan varrelta,
    kanavat ei oo symmetrisiä keskenään, mutta niiden(kin) seinien muotoilussa koitin painottaa pikkasen tota sylinterin seinämän puolta seoksen pyörteilyä ajatellen.

    [​IMG]

    tollaset melko mohlothan ne on alunperin

    [​IMG]

    cross-overin täyttövalu kandee vetää vaikka venat paikallaan (silikonilla liimaus seetiin tms.) vähä överiksi koska alsan pintajännitys voi muuten tehä kepposen ja valu jää kanavan reunoilla torsoksi, kansien reilusta esilämmityksestä huolimatta kaada nopeesti ettei alsa jämähdä matkan varrelle.
    Imusarjan puoleisen aukon valuaikaiseksi tukkeeksi käy esmes. tiivistesilikonilla liimattu pellinpala

    [​IMG]

    Tuosa alkaa yks olla hahmollaan, käytä lasolia / sinolia leikkuunesteenä ettei oo kärki jatkuvasti tukkeessa.

    [​IMG]


    Peltisarjojen toimivuuden kannalta yks oleellinen muutos on tehä keskimääisten kanavien väliin ne erottava silta, jotain latikanpätkiä siihen hitsailin.

    [​IMG]
     
  4. herrakani

    herrakani 1st gear

    Hyvältä näyttää. Oliko sulla vakiokokoiset venat tossa?
    Juuri tuollasta meinasin omaan piilojamekseen jossain vaiheessa, laita ihmeessä dataa jos meinaat käyttää virtauspenkissä tai dynossa.

    Mulla olis tossa yks rullakone pikkukansilla, oon miettiny välil sen rakentamista. Tarttis vaan nokka jostain siihen ja ne maksaa uutena enemmän kun parempi aihio...
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vanhasta nokasta saa nostoa ja asteita lisää hiomalla.
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Pitääpä piruuksissaan kysyä paikallisilta et mitä maksaa akselin sorvaaminen. On meinaan ihan hyvässä kunnossa sylinterit.
    7a kannet kyllä mut toisaalt mua on aina kiehtonu ne pienet kanavat, imupuoli on esim aika paljon popularhotroddingin 430hp projektimosan näköinen ja pakopuolella sama homma.
    Laskeskelin tossa et jos ottais 1,2mm kannesta pois niin tulis yli 9:n puristukset, sillä pärjäis varmaan.
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Katos kun se purkautu siivosti. Jospa tuota sit vähän kattois...
     
  8. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Eihän niillä muuta yhteistä ookkaan kuin että ne on mäntämoottorin kannet. Just sen takia mä niiden eroja tutkin että saisin selville miksi noi uudemmat kannet saa enemmän tehoa irti samasta määrästä bensaa, ja että pystyykö jotain niistä eroista soveltamaan vanhoihin Oldsin kansiin. Oikeastaan ainut mitä pysyi soveltamaan oli tuo valuhiekka ero, eli tein noista kansistani sellaset niinkuin ne olis valettu hienommalla hiekalla.

    Vielä kun saisi selvitettyä sellasen mysteerin että mikä ihme karstottaa noita palotiloja niin pahasti. Onko syyllinen EGR? Palotilojen muoto pitäisi kuulemma olla hyvä koska 307 on pysynyt tuotannossa kaasarilla niin pitkään, eli niiden puolesta seoksen pitäisi palaa kunnolla mutta jostain sitä hiiltä kuitenkin kertyy.
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Nonni. Porttaushommat aloitettu, teen kanavista D:n malliset koska alalaidan virtaavuudella ei lie merkitystä. Nostan yläreunat tuhon tiivisteen tasolle, semmosen 4-5mm ja levennän saman verran.
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Tyhmähkö kysymys mutta:
    1. Miten täytit kanavat?
    USA-foorumeilla suositeltiin venttiilitaskujen tukkimista peltilätkällä ja itse crossoverista kaatamista muistini mukaan.
    2. Miten hitsasit AIR-aukot, esilämmitys? Jälkilämmitys?
     
  11. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuohon hitsaukseen senverran että esabilta valuraudan kylmänähitsaukseen tarkoitettu puikko vois olla helppo valinta.Ei tarvitse erikseen lämmittää etukäteen ja jälkilämpöäkään ei tartte jos vaan pystyy takomaan hitsiä sen jäähtymisen ajan.Parit hellanlevyt on tullut noin korjattua ja ovat kestäneet hyvin aktiivikäyttöä.
     
  12. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Keskikanavat.

    [​IMG]

    Tasku.

    Tollasta jälkeä tuli, meinasin vielä kiillottaa ja tasoittaa noi mutta ns. rough cut on tehty. Seuraavaks sitten hitsailuja ja mahdollinen crossoverin täyttö, jos mun vehkeillä pystyy tekemään. Puikkohitsauslaitteita ei oo.
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    1. Kaadoin toisesta pakoaukosta cross-over peltilätkällä tukittuna ja venat siis paikallaan silikoonilla seetistään "liimattuna",
    kaadon jälkeen venailin pari sekkaa ennenkuin tökkäsin venttiilit pois kannesta.

    Se on mun mielestäni jokseenkin makuasia mistä suunnasta kaataa,
    eli tekeekö venttiilitaskuihin tiiviit ja valmiiksi oikean muotoiset tulppaukset vai kuluttaako tuon saman ajan ylimääräisen alumiinin pois vinguttamiseen.

    2. tavallisella mikkiliimalla sohin 8.8 pultin päähän ja vähä siihen ympärille, en lämmitellyt ennen enkä jälkeen, ei pelottanut koska vesitilat on tosta aika kaukana.

    sellasta "pintaan" hitsaamistahan se ja hitsi itsessään karkaistuukin aika kovaksi kun jähtyy niin äkäseen, taisin silti hiukan vasaralla kuumiltaan kopsia
    mutta kyseessä on vaan täyttö ettei sen tarvitse varsinaisesti kiinnittää mitään, sama juttu kanavien välikannaksen kanssa, kunhan kalikka ite pysyy koossa niin se pysyy kyllä paikoillaankin.
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Kiitos. Kokeilen sitten tuolla tapaa.
    Kävi muuten näin...

    Täytyy vähän täytellä noita reunojakin sitten. Täytän koko kantin niin saa portattua saman kokoiseksi aukot.
     
  15. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    näyttää mielen kiintoselta hyvä hyvä.tulihan viilattua tuo valu imu sarjankin tuossa viime syssynä kun solmusia työntötankoja vaihtelin tuli kohtuu hyvä toimivuuden suhteen eroa on kuin yöllä ja päivällä muutaman kuvankin otin kostoks ittelle nauramisen johdosta mutta urpona kun en osaa kuvia liittää tänne.
     
  16. herrakani

    herrakani 1st gear

    Karkeni muuten ihan vttuna ne hitsit, täytyy hioo tasaseks huomenna ja kattoo millasta tuhoa tuli aikaan.
     
  17. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Juuri tuon vuoksi ei ole kovin hyvä hitsailla perus niukkaseosteisella lisäaineella,ottaa hiililisää sekä valusta itsestään ja sen huokosissa olevasta öljystä.Toivotaan ettei tullut tuhoja kuitenkaan vaikka hionta voikin olla vähän hanurista.
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    Noniin. Vasaroiminen autto, ei halkeillu enää. Nyt olis suurinpiirtein täytetty, sit pitäis vinguttaa muotoon vielä ja aloittaa imupuoli. Ja myöhemmin sitten toinen kansi. Yök. Rautakansien porttaaminen ei oo kyllä mun top 10 -puuhissa vieläkään.
     
  19. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Tutkin ja mittailin romuja tallissa, "ehkä" joutuu poraamaan lohkon.. Männän ja sylinterin seinämän väliin ois mahtunu ruokalusikan kanta.. :rotfl:
    No, ylikoon männät löysin jo sopu hintaan. Kannattaako laittaa Perinteiset rautarenkaat vai Molyrenkaat?

    Kampura oli onneks vielä pelastus kelpoinen, plastigage tarjos kiertokangen kauloille välyksiä 0,04-0,06mm
    Tosin Runkolaakerien kauloilla näky olevan jo 0,08-0,11mm välystä, onko liikaa? Nämä välykset siis 0,001" ylikoko laakereilla.

    Hämmästelin myös noita 6A ja 7A kansia. 6A kansia on ilmeisesti valmistettu vain vuonna -85. En löytänyt mitään muuta eroa kuin että palotila näyttää 6A kansissa silmämääräisesti selkeästi matalammalta. Muuten ihan identtiset 7A-kansiin verraten ainakin tämän hetkisten mittailujen perusteella. Palotilojen kokoa en kerennyt vielä mittaamaan tarkemmin. Mutta se juttu että nuo 6A kannet olis "Export" ja Kanada malleihin ilman saastelaitteita, on legendaa, noissa ainakin mitä mulla on, löytyy ilmapillit ja muutkin himmelit.

    Tuota nokka-akseli asiaa en ole vielä saanut ratkaistua, aika arvokkaita äkkiseltään nuo Oldsin rullanokat, eikä valinnan varakaan katukäyttöön ihan älyttömästi ole.. Virinokkaa saa siis tarjota!
     
  20. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä käyn tällä viikolla GT-Motorissa tuon alkuperäisen nokan kanssa, raportoin kun saan tuomion.
     

Kerro tästä muillekin!