Olds 307:n viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Millanen lisäloiskelevy dieselin öölipohjassa on? Mulla on puolisentusinaa rieseliä tallilla ja yhdessäkään ei ole sellaista?
     
  2. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Otetaanpas semmoinen OT kysymys, mutta mites oldsilla on tyypillisesti toteutettu pakosarjojen kiinnitys, tuleeko moottorilta pinnapultit ulos vai onko "normaalit" pultit jotka kiritään pakosarjan puolelta?

    Tuli tuommoinen hylsy seisomaan pihaan mistä valmiiks purettu pakosarjat pois ja pultteja ei näy missään.
     
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    ihan normisti pakosarjan puolelta pultit mulla ollu. en tiedä sitten olisko helpompi asennus pinnapulttien kans mutta melko vittumainen on paikoilleen niitä ährätä
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ollu munkaan diisselin pohjassa mitää loiskeleyjä....nyt on jonkinlainen.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onpas outoa, mulla on kaikissa Olds dieselin öljypohjissa ollut se loiskelevy.
    Mun mielestä ne Oldsin pakosarjojen pultit on oikeastaan helpot avata ja kiinnittää, kaikki nätisti pakosarjan yläpuolella eikä sikinsokin ja pakosarjojen pultinreiät on lyhyet, eli pultit ei ruostu niihin jumiin niin helposti kuin pidemmällä reiällä varustetuissa.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    peltisarjojen kanssa 7 pytyn taaempi voi olla vähä vitumainen,
    ainakin jos on nelipulttinen lohko.
     
  7. Aamupaisti

    Aamupaisti 3rd gear

    Jos huomenna sais tiivisteet niin vois läpätä pakosarjat kiinni, et pääsis siirtelemään/koekäyttelemään autoa.

    Kuparitahnaa vissiin kierteisiin ja kiinni? Onkos pultit mallia rautakauppatavara vai kannattaako suosiolla hakea ne "just oikeenlaiset" varaosaliikkeestä? Us partsilta kattelin äkistään niin tarjos jotain satasen huitteilla olevia pultteja. Melko kalliit omasta mielestä

    Mahtaa kyllä kuulostaa melkosen tyhjänlässyttämiselle, mut ei huvittas kaikkee oppia aina kantapään kautta :D
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Rautakaupasta jos tuumaisia löydät, on aika jees.
    Parts myy varmaan ARP:n pultteja, ne on kalliita kyllä.

    Mut perus pultit hankkien, putsaa tapilla kierteet ensin ja jotain kuumakesto voiteluainetta pulttiin ja paikalleen.
    Ne ruuvit sais olla kovia, kestää avaamista paremmin kuin räkäpultit.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    IKH:sta saa myös aika hyvin tuumapultteja ja tuohon sopivaa kovuutta, kokoa ja pituutta, vaikkei nyt ihan rautakauppa olekkaan.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin millainen se rieselin loiskelevy on, kuvakin riittää.

    Heitin 403 pannun peltistseista tiivisteet mäkeen ja nyt pitää, toisessa hylsyssä on silikoonia välissä. Tiipparia en laita enää ikinä sinne väliin palamaan.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    En tarkoita windage tray levyä tässä nyt jos sitä ajat takaa. Tarkoitan sitä öljypohjan sumpun etupuolella olevaa levyä joka valuttaa öljyä sumppuun eri tavalla kuin bensamoottorin öljypohjassa mutta kyllä sinä sen tiedät.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No en tiedä kun en ole Oldsissa ikinä sellaista nähnyt, sen takia tässä kyselenkin ja kuvaakin pyysin.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sorry, ei ole kuvasivua mulla käytössä mihin voisi kuvan laittaa. Saattaahan se olla sitten vuosimallikohtainen juttu jos ei sitä kaikissa kerran ole.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kokeilen kuvata asiaa tuhannella sanalla yhden kuvan sijasta.
    Diesel pohjassa on sumpun etupuolella lisäkyhmy joka lisää öljytilavuutta. Bensiinikoneen öljypohja on tasainen sumppuun saakka ja sumpun etuseinä korkea ja pystysuora.
    Joissain (ilmeisesti ei kaikissa) diesel öljypohjan ko. kyhmyn tasossa on peltilevy joka jatkuu sumpulle saakka. Se on takaosastaan muotoiltu puolipyöreäksi niin että öljypumpun imusihti mahtuu menemään asennettaessa alas. Levyn takapäässä on pikku kanttaus ylöspäin joka ohjaa alasvaluvan öljyn öljypohjan sivuseinille. Loikselevyn tarkoitus on todennäköisimmin estää öljyn kiipeäminen sumpusta ylös eteenpäin kovassa jarrutuksessa ja se varmaan myös poistaa öljystä kaasukuplia kun se valuu sumppuun öljypohjan reunoja pitkin.
    Katoin sen loiskelevyn mallin vielä eilen tallilla.
    Chevyn pikkulohkon öljypohjissa näkyy olevan samanlainen systeemi joskus.
     
  16. Weicco

    Weicco 1st gear

    Nostetaampa tätäkin. Onko viritys rintamalla mitään uutta?
     
  17. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Sama vanha tulppaani se on niinku ennenki. :poff:
     
    Weicco tykkää tästä.
  18. kerma

    kerma 1st gear

    Rokkiauto myy Oldsin 307 pataan Heavy duty/Towing nokkaa, onkohan passeli muuten vakioon koneeseen ja tarvitseekohan mitään muutoksia vai bolt on? Vois olla hyvä pitkällä välityksellä olevassa autossa joka ei muutenkaan kierrä kovaa? Alavääntö varmaan paranisi jonnin verran.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No ei ihan vielä 20 vuotta.
    Kerkesin 15v sitten myymään kaikki autot, paitsi crownin ja sitten taas parisen vuotta sitten hairahduin cutlassiin johon eksyi "vakio" 307, yllättävän pirteä.
    No sitten tuli taas caprice farkku ja kun siitä tuossa loppukesästä kajahti kone, niin jotain oli tehtävä. Kerettiin pojan kanssa jo nostaa baby-lt keulalle malliksi mutta erinäisistä syistä sitten kuitenkin palata oldsmobilen voimanlähteeseen.
    Jäsen sdfsd:ltä tuli haettua yksi 307 jo aiemmin odottamaan, poika taas sai kaveriltaan edullisesti tyhjän lohkon. Sitten eräältä toiselta entiseltä od-jäseneltä lievästi madalletut ja portatut kannet. Joten kokonaisuus alkoi hahmottua.

    Vanhan mallin laahurilohko, uudemman rullamallin liikkuvat sisään, kannet myös 7A mutta kairatut ja milli pois pinnasta.
    Mellingin MTO1 nokaksi uusilla nostajilla.
    No dynossa ei ole käyty mutta aiempaan verrattuna lumi on liukkaampaa. ;)
    Kiertää selkeästi enemmän, kiihtyy myös ylämäkeen. Ja mikä ihmeellisintä, meni ilman kikkailuja alkuperäisellä sähkökaasari/jakajasysteemillä vähäpäästöisen rajoihin, auto siis ikävästi 1990 mallinen vähäpäästöiseksi aikanaan joutunut.

    Niin, tässä ketjussa jo aikanaan todettiin, että ei kannata.
    No ihan sentilleen en ole laskenut mutta ostettu siis kokonainen 307 aihio, tyhjä lohko, valmiit kannet, kaikki laakerit, tiivisteet, männänrenkaat, nokka ja nostajat, mitä lie pikkuhilpettä, niin ja uusi startti. 1500€:n paikkeilla tuli kokonaisuudelle hintaa. Tyhjä lohko oli onneksi stanumitoissa eli ei koneistuskuluja.

    Vielä jäi puristukset hukannut auton alkuperäinen, suoraan ajosta :D, 307Y, jos joskus jaksaa sitä viritellä.

    Dyno2000-ohjelma arvioi kokoonpanolle 279hv/447Nm.

    En tiedä riittääkö noissa kairatuissaakaan kansissa virtaus oikeasti tuonne 5000rpm mutta vääntöhuipun kohdalla ollaan jo 220hv lukemissa ja se on melko uskottavalla kierrosluvulla, se on ihan riittävä minulle.

    Jäsen @FeV-8 on tainnut 350 oldsista samalla nokalla saada suhteessa tilavuuteen ohjelmaa vastaavat tehot, niin tuskin 307 ihan metsään menee.
     
    tero79, Gary Grand, 6PPC ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. tero79

    tero79 3rd gear

    Aikanaan tehtiin serkkupojan kans samanlainen combo pitkäkattoon ja toimi hiton hyvin.. sit vielä läppien rajoitukset poistettiin rokkiorkesterista.. ja meni kans heittämällä päästöistä läpi!!
     
    toyopet tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!