Olds 307:n viritys

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Millanen lisäloiskelevy dieselin öölipohjassa on? Mulla on puolisentusinaa rieseliä tallilla ja yhdessäkään ei ole sellaista?
     
  2. Aamupaisti

    Aamupaisti 1st gear

    Otetaanpas semmoinen OT kysymys, mutta mites oldsilla on tyypillisesti toteutettu pakosarjojen kiinnitys, tuleeko moottorilta pinnapultit ulos vai onko "normaalit" pultit jotka kiritään pakosarjan puolelta?

    Tuli tuommoinen hylsy seisomaan pihaan mistä valmiiks purettu pakosarjat pois ja pultteja ei näy missään.
     
  3. SauliK

    SauliK 2nd gear

    ihan normisti pakosarjan puolelta pultit mulla ollu. en tiedä sitten olisko helpompi asennus pinnapulttien kans mutta melko vittumainen on paikoilleen niitä ährätä
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Ei ollu munkaan diisselin pohjassa mitää loiskeleyjä....nyt on jonkinlainen.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onpas outoa, mulla on kaikissa Olds dieselin öljypohjissa ollut se loiskelevy.
    Mun mielestä ne Oldsin pakosarjojen pultit on oikeastaan helpot avata ja kiinnittää, kaikki nätisti pakosarjan yläpuolella eikä sikinsokin ja pakosarjojen pultinreiät on lyhyet, eli pultit ei ruostu niihin jumiin niin helposti kuin pidemmällä reiällä varustetuissa.
     
  6. DX

    DX Gearhead

    peltisarjojen kanssa 7 pytyn taaempi voi olla vähä vitumainen,
    ainakin jos on nelipulttinen lohko.
     
  7. Aamupaisti

    Aamupaisti 1st gear

    Jos huomenna sais tiivisteet niin vois läpätä pakosarjat kiinni, et pääsis siirtelemään/koekäyttelemään autoa.

    Kuparitahnaa vissiin kierteisiin ja kiinni? Onkos pultit mallia rautakauppatavara vai kannattaako suosiolla hakea ne "just oikeenlaiset" varaosaliikkeestä? Us partsilta kattelin äkistään niin tarjos jotain satasen huitteilla olevia pultteja. Melko kalliit omasta mielestä

    Mahtaa kyllä kuulostaa melkosen tyhjänlässyttämiselle, mut ei huvittas kaikkee oppia aina kantapään kautta :D
     
  8. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Rautakaupasta jos tuumaisia löydät, on aika jees.
    Parts myy varmaan ARP:n pultteja, ne on kalliita kyllä.

    Mut perus pultit hankkien, putsaa tapilla kierteet ensin ja jotain kuumakesto voiteluainetta pulttiin ja paikalleen.
    Ne ruuvit sais olla kovia, kestää avaamista paremmin kuin räkäpultit.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    IKH:sta saa myös aika hyvin tuumapultteja ja tuohon sopivaa kovuutta, kokoa ja pituutta, vaikkei nyt ihan rautakauppa olekkaan.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Niin millainen se rieselin loiskelevy on, kuvakin riittää.

    Heitin 403 pannun peltistseista tiivisteet mäkeen ja nyt pitää, toisessa hylsyssä on silikoonia välissä. Tiipparia en laita enää ikinä sinne väliin palamaan.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    En tarkoita windage tray levyä tässä nyt jos sitä ajat takaa. Tarkoitan sitä öljypohjan sumpun etupuolella olevaa levyä joka valuttaa öljyä sumppuun eri tavalla kuin bensamoottorin öljypohjassa mutta kyllä sinä sen tiedät.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    No en tiedä kun en ole Oldsissa ikinä sellaista nähnyt, sen takia tässä kyselenkin ja kuvaakin pyysin.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sorry, ei ole kuvasivua mulla käytössä mihin voisi kuvan laittaa. Saattaahan se olla sitten vuosimallikohtainen juttu jos ei sitä kaikissa kerran ole.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Gearhead

  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kokeilen kuvata asiaa tuhannella sanalla yhden kuvan sijasta.
    Diesel pohjassa on sumpun etupuolella lisäkyhmy joka lisää öljytilavuutta. Bensiinikoneen öljypohja on tasainen sumppuun saakka ja sumpun etuseinä korkea ja pystysuora.
    Joissain (ilmeisesti ei kaikissa) diesel öljypohjan ko. kyhmyn tasossa on peltilevy joka jatkuu sumpulle saakka. Se on takaosastaan muotoiltu puolipyöreäksi niin että öljypumpun imusihti mahtuu menemään asennettaessa alas. Levyn takapäässä on pikku kanttaus ylöspäin joka ohjaa alasvaluvan öljyn öljypohjan sivuseinille. Loikselevyn tarkoitus on todennäköisimmin estää öljyn kiipeäminen sumpusta ylös eteenpäin kovassa jarrutuksessa ja se varmaan myös poistaa öljystä kaasukuplia kun se valuu sumppuun öljypohjan reunoja pitkin.
    Katoin sen loiskelevyn mallin vielä eilen tallilla.
    Chevyn pikkulohkon öljypohjissa näkyy olevan samanlainen systeemi joskus.
     
  16. Weicco

    Weicco 1st gear

    Nostetaampa tätäkin. Onko viritys rintamalla mitään uutta?
     
  17. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Sama vanha tulppaani se on niinku ennenki. :poff:
     
    Weicco tykkää tästä.
  18. kerma

    kerma 1st gear

    Rokkiauto myy Oldsin 307 pataan Heavy duty/Towing nokkaa, onkohan passeli muuten vakioon koneeseen ja tarvitseekohan mitään muutoksia vai bolt on? Vois olla hyvä pitkällä välityksellä olevassa autossa joka ei muutenkaan kierrä kovaa? Alavääntö varmaan paranisi jonnin verran.
     

Kerro tästä muillekin!