Olds 307:n viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. fennia

    fennia Gearhead

    Olen. Mulla on 455:ssa 307:n pohja. Tosin tota pohjaa on muokattu niin, että siinä on pari litraa enemmän tilavuutta. Tallin lattialla vertailin 455:n ja 307:n pohjaa ja niissä ei mitään radikaaleja eroja näyttänyt olevan. Tilavuus on ainakin molemmissa sama.
     
  2. Hmm. Sitten lie tuo sb:n ö-pohjan passaamattomuus lienee satua.. Tai sitten veivi on ollut joku speciaali itsetehty erikoispitkäiskuinen?? Tosin kuka semmoisen Oldsiin viitsisi väännellä??
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Siis vakio 455:n nokka vastaa 307:n lievää virinokkaa. Mielenkiintoista.


    Onko noihin olds-koneisiin muuten tehtaan jäljiltä saatavissa mitään ruiskusysteemiä vai pitääkö ne aina soveltaa jostain muualta.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Oli kuulemma vain olemassa protoruiskuja. Tuotantoon eivät päässeet.
    Tbi- ruiskuja ovat soveltaneet noihin. Sitten myös joku jenkki väänteli itse oman "TPI"- imusarjan ja käytti Letukan TPI-osia.

    Samoin tehtaalat on saanut analogista antiikkista monipisteruiskua 350 oldsiin, joka pistettiin Cad sevillen / Eldon keulille 1977-80? Oli kuulemma jotain sukua esi Boscheille?

    Noita imareita kai on modifioitu TPI-vermeille, sillä ko. alumiini imarissa on paikat 8:lle suuttimelle..

    Ja sitten huhupuheen mukaan joku Suomessa on soveltanut vanhan 450 S -mersun bosch ruiskua Oldsiin?


    Noita Tbi -satseja osineen saa tilattua jenkeistä 800-1000$ per satsi.
    Halvin on Motorhomen 455 tai 403 oldsiin tarkoitettu yleismalli ja kallein suoraan esim. 307Y:n alkuperäispiuhotukseen liitettävä custom tbi , jotain 1000$ setti...
     
  5. Pave

    Pave 1st gear

    Nostetaanpa tämä taas välillä ylös. Kiinnostaa meinaan itseäkin tämä aihe kun on tässä kahden vaiheilla että viritänkö tuota nykyistä 307:aa vai ostanko oldsin 350 ja viritän sitä. Varastosta löytyy jotku -70 luvun (en muista numeroita) oldsin 350:n rautakannet, nehän ei vaan sovi tuohon 307:aan mitä tässä olen lueskellut.

    Mitä mieltä olette 307 vai 350?
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Asia riippuu täysin siitä mitä haet. 307 pikku kikkailua vai 350 voimakonetta. Hommaa jostain 403 ja vaihda 455 kampi joudut tosin koneistamaan kammen tai laakeripukit mutta siinä se on, 505 pikkulohko.
     
  7. Pave

    Pave 1st gear

    Meinaa olla nuo 403 harvassa, muutenhan se olisi loistava vaihtoehto.
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    pöks
     
  9. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Ja mitkäköhän männät mahtavat käydä siihen lohkoon tuon kangen kaveriksi..? Dieselin lohkossa olisi valmiiksi ne kolmen tuuman runkolaakerit, mutta ne männät ja niiden puristuskorkeus taas kerran.. Olsisiko vanhemman 425:sen kanki tähän kätevämpi?

     
  10. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Kohtapuolin nähdään sen vaihtoehdon loistavuus. Sellainen kun jo odottaa kotitallissa valmistumistansa.
    Tiedä sitten, millainen siitä tulee..

     
  11. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Itseltäni voisi muuten vapautua täysin toimiva Oldsin 350, jos vain raaskisin sen myydä. Nykyisen koslan alkuperäiskone kun on..
     
  12. Pave

    Pave 1st gear

    Harmittavan kaukana jos tuo vantaalla on
     
  13. herrakani

    herrakani 1st gear

    Eikä mitä, päivän reissu...
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos asia kiinnostaa niin olssin kotisivulla on asiaa kyseisestä projekista.
    Big inch Small Blocks
    The big-block main bearing size is one reason the diesel blocks are able to be used with a big-block 425's crank to get a 440ci+ small block Olds. Mondello has a complete kit to turn a diesel block into a big CID small block. It is a blockless engine kit, uses Buick rods, custom pistons.

    I'd like to go the other way, and cut down a 425's crank to fit in my 403's block (the way the Ch*vy guys cut down the mains on their 400's crank to drop in a 350 for 383ci, just a bit more radical). As far as I know, that's never been done, though if it were done, you could have a _500_ cubic inch small-block Olds, given the 403's huge bore size. I've got a spare 403 block just waiting; now all I need is a trashed 425 crank and lots of cubic $$$!

    [ Thanks to Bob Barry for this information ]
    http://www.442.com/oldsfaq/ofbld.htm#BLD%20Engine
     
  15. ere

    ere Gearhead

    olds 307 350 403 455 ja vielä bloweri

    Kaikkea voi ja pitääkin virittää

    307 purkaessa oon kyllä kattellu ettei alakerta hirveitä varmaan kestä
    joku 70 puolivälin 350 on ihan toiselta planeetalta materiaalina.

    Diiseli 350 lohko on kyllä tosi hieno lähtökohta siihen 455 kannet ja kampi yliporaukseen on varaa lujasti ja nelipulttinen hyvät kamat sisällä sellasenaankin jos kannet vaihtaa niin saa alkuperäisllä tasapää männillä ihan hyvät puristukset ja pommin(vaan ei dsl)kestävän alakerran.

    Oli kerran tallin lattialla kampivikainen 403 ja 455 itseään strokannu kampi (kiertokankilaakerivika) pitkällisten mittailujen jälkeen totesin että erkoismäntien ja kankien avulla olis voinu onnistua, peloitti vaan ne "ikkunat" runkolaakeripukkien alla, vissiin on yksi vuosimalli jossa noita ikkunoita ei ole, iso poraus ja siihen iso isku olis mainio.
    eikö siitä olis tullu 515? 4.38x4.25
    No, jäi tekemättä kun silloin sattu saamaan parit 455 halvalla&ilmaseks.

    Diiseli 350 lohko on kyllä tosi hieno lähtökohta siihen 455 kannet ja kampi
    yliporaukseen on varaa lujasti ja nelipulttinen hyvät kamat sisällä sellasenaankin jos vaan kannet vaihtaa niin saa alkuperäisllä tasapää männillä ihan hyvät puristukset ja pommin(vaan ei dsl)kestävän alakerran.

    Oma suosikki on 455 saastemotti 280-290 nokalla ilman kummempia kikkoja kuin kansien venttiilityö ja öjlynkierron parantaminen
    menee vaparina 13 maastoon kötöstämällä 6-71 verturin tai hinaajan huuhtelupumppu päälle 12 maastoon tai alle keskikoppasessa.

    Diiselin öljypohja on isompi ku isolohkon, pikkulohkonkin käy isolohkoon mutta ARP-pulteilla molemmat ottaa etupäässä kiinni


    TÄRKEINTÄ EI OO VOITTO VAAN VIRITTÄMINEN
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Joopa joo Olisin lainannut tota edellistä mutta oli jo aika pitkä juttu.

    Silloin joskus käpysotien jälkeen kun aloittelin näitä V juttuja olisin halunnut 455 olssin nokalle mutta silloin olis pitänyt saada lääninkonttorin lupa ja se saakelin inssi sattui olemaan joku rantarosvo eikä mitään lupaa vaikka olis ollut tiedot toisesta samanlaisesta autosta. Niin että tässä haaveillaan siitä 403 stroukkaamisesta jne. Onhan pikkulohko päällepäin mutta kuutiotuumia riittävästi. Ikäni puolesta ei enää tarvitsisi revittää. Laitonta Jooo.
     
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: olds 307 350 403 455 ja vielä bloweri

    Maksan 1000€ ehjästä, poraamattomasta 350D tai DX lohkosta nelipulttisella alakerralla.

    2000€ maksan jokaisesta ehjästä 403 blokista jossa ei ole reikiä runkolaakerisilloissa.


    Kokeilkaas huviksenne laittaa se 455:n kampura (4.25" isku) pyörimään dieselin lohkoon, tai bensapikkulohkoon kavennetuilla runkolaakerikauloilla.

    Pikkulohkon dekkikorkeus on noin 9.3 tuumaa. Siitä pois iskun säde, eli 9.33-(4.25/2)=7.205 tuumaa. Tohon 7.2:n tuumaan pitäis mahduttaa männän puristuskorkeus (CD) ja veivin pituus. No ei se mitään, pistetaan 5.7" pitkä veivi ja mäntä jossa 1.5" CD. Veivisuhde on ihan kauhea (1.35) ja työntökulma ihan vituillaan.

    Eikä siinä vielä kaikki. Ton kampuran pitäis vielä mahtua pyörimään siellä sylinterien alapuolella mäntien välissä. Otetaan taas iskun säde, lisätään siihen puolet kiertokankien kaulojen halkaisijasta, 2.125+(2.5/2)=3.875", eli 455:n kampuran veivien kaulojen ulkokehä kiertää 3.875" säteellä kampiakselin keskilinjasta. Siihen vielä vähän päälle kaulojen reunoja varten, sanotaan tasan 4". Männät liikkuu edestakaisin 4.25" verran yläkuolokohdasta alakuolokohtaan. No hyvä, nyt se 5.7 tuumaa pitkä veivi vetäisee männän 4.25 tuuman iskun läpi alakuolokohtaan. Männäntapin keskikohta jää 3.575 tuuman päähän kampuran keskilinjalta.
    Kampuran runkolaakerit on 3". Se männäntapin keskilinja on siis enää 2.075 tuuman päässä runkolaakerikaulan ulkokehästä. Siitä pois männäntapin säde, eli 2.075-(0.980/2)=1.585.

    Eli tolla kombinaatiolla männän helman pituus mitattuna tapin alapuolelta kampuran runkolaakerien kehälle sais olla maksimissaan 1.585 tuumaa, eli vähän reilu 40 millimetriä.

    Nyt jokaisen pitäis tajuta ettei toi onnistu millään, vielä kun ei edes puhuttu mitään niistä perhepitsan kokoisista vastapainoista mitkä 455:n kampuralla kieppuu mukana.

    Miksi toi kampura ei pikkulohkoon mahdu vaikka isolohkoon mahtuu? Siksi, että isolohkon kansitasot on rapiat 1.3 tuumaa kauempana runkolaakerilinjalta.
     
  18. ere

    ere Gearhead

    olds

    Jos noin on niin huonostippa oon Mondellolehtijuttuni lukenu
    Ja tosi hyvä etten alkanu tekemään, vaan tyydyin 455.

    No,Toivottavasti kukaan kukaan muukaan ei kerinny tekemään uusia
    kalliita virheitä väärinkäsitysten pohjalta.

    Meneekös se 425 kampikaan sit sinne?

    No onko niitä ikkunattomia 403? vai onko ne esikaupunkilegendoja?


    TÄRKEINTÄ EI OLE VOITTO VAAN VIRITTÄMINEN
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Myöhä ajankohta johtuu siitä että tulin tallilta.... Väittävät että 425 kampiakseli mahtuu pyörimään pikkulohkossa, kokeilemaan en ole vielä päässyt. 425:hän on isolohko.

    Itse parhaillaan teen 307-konetta 10:1 laskennallisilla puristuksilla, kansia laskettu 1,5mm. Kannet on uudemmat, pyörre-imukanavilla. Kansia on avarrettu pakopuolen venttiilitaskujen jälkeen, olen ymmärtänyt että jenkkivehkeissä pakopuoli alkaa ahdistamaan ensimmäisenä ja juuri tuosta venttiilitaskujen kohdalta, tiedä häntä. Katotaan niin nähdään miten toimii. Imupuolen avartaminen on vielä harkinnassa.

    Dyno2000 ohjelma antaa laskennallista tehoa (peltisarjoilla, matalatehoisilla kansilla ja huonosti virtaavalla imusarjalla ja nyt hankitulla nokalla) 290hp/5000rpm ja 319ft-lb/4000rpm väännön kohtuuloivilla käyrillä. Koneistamon asiantuntija väittää omakohtaisiin kokemuksiinsa perustuen (mm Jämsän suunnan Corvette) että ohjelman antamat arvot pitävät hyvin paikkansa.

    Koneessa on kaikki uutta, valmistuu tänäkesänä. Avopuoliso pääsee Jkl-cruisingiin kokeilemaan tulevaa käyttöautoaan.

    Ai niin, vähän suuremman öljytilavuuden saa käyttämällä Dieselin öljypohjaa (lisätilaa pohjakammion etupuolella), itse käytän sitä kaikissa omakäyttö-Olds. koneissa.
     
  20. herrakani

    herrakani 1st gear

    Ei sul sattuis oleen kuvaa moisesta? Siis noista kansista. En oo itte ehtiny avata vielä konetta, mutta samankaltaista projektia oon tekemässä.
     

Kerro tästä muillekin!