Olds 307:n viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 3.6.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest


    Siis ihan tosissaan niillä 87-90 swirlport-kansilla, joissa on pikkiriikkiset pyöreät kanavat? 290 Hp.. Eihan se noilla kansilla vakiona kierrä mitään. Maks teho 140 hp tulee 3600 rpm.. Ja oma on promin mukaan laukannut maks kiekkoja hivenen alle 4000... ???

    :eek:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tosta riisselilohkosta vielä..mulla oli joskus lehtijuttu aiheesta.siinä tehtiin riisselistä näppärästi 495cid strokeri-mosa..ja kummasti mahtu romppeet pyörimään...ja tais olla näitä budget power juttuja kun tekivät halvalla hevosvoimia..jos ei muisti pahasti pätki.

    en löytäny lehteä mutta googlettamalla löyty numero elikkä popular hot rodding 7/89 Olds 495" from a 350" diesel block
     
  3. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    ja toi olin minä..unohtu kirjautua..
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Toi 403:n hommaaminen on minullakin ollut mielessä mutta ensinnäkään niitä ei juuri näy markkinoilla. Toisekseen, sitten kun näkyy, niin on yli budjetin. Tai no tällä hetkellä kaikki mikä maksaa on periaatteessa yli budjetin. :odroll:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lainaus:
    Dyno2000 ohjelma antaa laskennallista tehoa ...... Koneistamon asiantuntija väittää omakohtaisiin kokemuksiinsa perustuen (mm Jämsän suunnan Corvette) että ohjelman antamat arvot pitävät hyvin paikkansa.

    Eikös Dynojen arvot ole lahinna suuntaa antavia ja edellyttää tarkkoja
    kansien virtausarvoja, valmistajan arvot tai virtauspenkin tulokset,
    että pääsee lähelle totuutta


    Ohjelma antaa vissiin vain palojen yhteenlasketun potentiaalin
    eikä huomio rakentajan kykyjä :p
     
  6. Pave

    Pave 1st gear

    Nostetaan ylös
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulle on tulossa versio ykköseen seuraavaa:

    '84 307 lohko ja 70-luvun kampura kiillotettuna
    (mahdollisesti tasapainotettuna, jos saan 0-dekattua firaapelina)
    5a kannet portattuna, kiilloitetuilla venttiileillä ja Cranen venajousilla
    4a imusarja hitsattuna ja portattuna
    212@050 nokka
    peltisarjat -> X-putki
    viilattu Q-jet

    Tavoitteena jonkin asteinen tehon nousu, ja polttoaineen kulutuksen väheneminen. Jos teho tuntuu nousevan oikeasti, niin ajan rullille, jos ei, niin leveilen essolla.

    Versio kakkoseen sitten vähän erilaista osaa ja siitä tuonnempana.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitä kampuraa meinasit käyttää? Vai onko salaisuus?
    Siis männänpäät 0-tasoon? Paljonkos se nousee alkuperäisestä ja mitä meinaa puristussuhteen kannalta?
    Noita nokka-akselijuttuja en ymmärrä yhtään joten niistä ei sitten sen enempi.

    Kun ilmeisesti puristussuhteen nousu on se tarkoitus, niin eikös sillä pitäisi saada lisää vääntöä ja sitä kautta myös muutama heppa sekä kaiken järjen mukaan myös kulutus pienempi, jos polttoainetalouteen ei muuten puututa. Eikö? Tuommoista minä olen suunnitellut
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se on muistaakseni valunumeroltaan 70-luvun 350:sta se kampiakseli, eli sama iskunpituus kun 307:ssa. Erona alkuperäiseen kampiakseliin se, että se on olemassa, aluperäinen ei. :)

    Ja dekkauksella tarkoitan sitä, että männäthän jää pari milliä lohkotason alapuolelle vakiona. Tän pari milliä kun koneistaa pois, niin puristustilaa on enää männän kuoppa, kannentiiviste ja palotila. Tavoitteena on joku 9.10-9.60 seutu, että pystyy ajamaan vielä 95E:llä.

    Nokka-akseli on 260 advertised duration, eli "1200-5000 rpm, good for towing, trucks and gas mileage". Kaikinpuolin mieto nokka-akseli, monet vakionokat on rajumpia. Mutta tolla perällä ja turbiinilla tuskin paljon rajumpaan kannattaa mennäkään, alkaa alavääntö kärsiä.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    käykö uudempaan 6A kansilla varustettuun 307:n 5A kannet suoraan ilman isompia muutoksia/mitä tarttee vaihtaa jotta käyvät?

    Eikös noiden 307:n kampurat ole kevyempää ja heikompaa valua? 350:n kampurat vahvempia ja käyvät vissiin suoraan "heittämällä" paikoilleen?
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kurjalla tuurilla kannenpultit voi olla eri kokoa. 5a:ssa on ainakin 1/2" Saattais olla 6a:ssakin. Muutos suurempaan on tapahtunut varmaan joskus 1978.

    En osaa sanoa, onko niissä varsinaista eroa. Heitin vanhojen, naarmuisten ja kuluneitten runkolaakerien päälle kokeeksi, niin välyksetkin tuntuis olevan ok.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuulostaako ihan älyttömältä viritelmältä seuraava->

    uudempi (`85) 307, 6A kansien tilalle 5A kannet, air bumpsit pois(onko noissa?), kevyttä siistimistä kanaville. Imusarjaksi hieman paranneltu A4(aluimusatsi), nokaksi compcamsin extreme energy xr252hr, käyttöalue 1000-5000 rpm. Peltisatsit, kaasariks edelbrockin 500 cfm ja jakajaks accelin HEI-jakaja.

    Joku jolla turhaa aikaa ja dyno2000, vois laskeskella suuntaa antavasti mitä tollaisesta viritelmästä voisi edes päiväunissa saada tehoa. Haussa kun ei oo mikään kisapata vaan vähän piristetty mosa käyttöpeliin.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    toi nokka oli siis xr262hr.... typoa pukkaa näin aamusella
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se vakio-Qjet on sitten (mun mielestä) parempi kun edelbrockin korvauskaasutin. Mitä jakajaa meinasit käyttää? Ainakaan tietokonejakajan kanssa tommonen kaasutin ei toimi ongelmitta.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihan triviaalina "viritysosana" vois Oldsiin tempasta tälläsen eli sen ylemmän siis. Tulis vähän räyhäkkäämmän olonen raatokiito.

    Onko missään muuten näkyny Olds 307:aan peltisarjoja? Pikaisella otannalla näytti siltä, että itte täytys tehdä.

    Kertokaa tyhmälle, että miks runkolaakereissa puhutaan alikoosta? Taekotetaanko sillä sitä, että kun kampuraa on sorvattu ja tasapainotettu, niin laakereissa on pakko silloin reikää pienentää, ettei kampura heilu kuin patonki porttikongissa?
     
  16. Stone

    Stone 3rd gear

    Yllä siis minä :oops:
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ihan tavallista kärjetöntä jakajaa. Tarkoitus kun on päästä eroon toimimattomista saastehärpättimistä. Jotain alipaineletkuja yms tuolta on edellisen omistajan toimesta revitty hiiteen. Tuloksena kohonnut kulutus ja entistäkin huonompi kulkupuoli.
     
  18. Havu

    Havu 1st gear

    Mihin suuntaan tuo ECM:n siirtää ennakkoa, kun alkaa nakuttaan? Asia alkoi kiinnostamaan minuakin..
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Varmaan myöhäsemmälle? Tuntuis loogisemmalta.
     
  20. Havu

    Havu 1st gear

    Jep, mulla sama ongelma. Menee vähän offtopicciin, mutta missä -87 Capricessa sijaitsee BARO-anturi? (307Y) Joku PER**LEEN kotiseppä oli tulpannu MAP-anturin alipaineletkun! :mad: :mad: Sain tänään laitettua letkun paikoilleen ja sytkäkin käänty takas paikoilleen, lakkas ampumasta putkeen, eikä nyi täyskaasulla.. 8) 8)

    Baro löytyi! Siellähän se majaili, repsikan jalkatilassa heti ECM:n takana...
     

Kerro tästä muillekin!