Olds 307 remontti ja piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SauliK, 25.2.2018.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No pultinreikien vinguttaminen ei liene suuri ongelma? Kun kiristyskulma on kuitenkin sama niin on tavallaan ihan se ja sama vaikka niissä oiskin soikeat reiät tehtaalta? o_O

    Ja ei, en tarkoita tätä vittuiluksi vaan yritän löytää jonkin syyn miksi tommosessa 90° kulmalla varustetussa kamppeessa tulis tarve koneistaa imarin pintoja ihan välttämättä? Koska sillon se imarikin on rajattu käytöltään vaan semmoseen kamppeeseen missä niitä kansia on laskettu reilusti?
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    Hyvä kysymys, imusarjassa pultit niin runnereissa kiinni että runsas vingutus oli mielestäni huono vaihtoehto kun päälle lasketaan vielä kanavien heitto. Puhumattakaan minkä näköinen huonosti istuva ja silputtu imusarja olisi, imusarjaa ei myöskään koneistettu vaan kansien imupuolta höylättiin.

    Luulen että sylinteri kulmalla ja kansien tasojen kulmilla ei ole enää niin merkitystä kun osat liikahtavat tarpeeksi.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No mutta esim. Chevyn 60° kulmalla ei tarvii kansia laskea paljoakaan kun ei imari tapaa enää kantta alalaidastaan ollenkaan. Että sinällään oldsi on kiitollinen kansien laskemisen osalta.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    EU global data protection regulation sanoo ettei sivua pysty lukemaan. Muistaakseni trovaton kirjassa oli juttua noista aika radikaalisti modatuista kansista
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hommaa joku ilmainen virtual IP .
    Mulla on toi anonomyX sillä pääsee lukemaan.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa kuvia siitä artikkelista.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    dodih! hitaasti mutta varmasti motti edistyi, kannetkin odottelivat koneistamolla viikkotolkulla hakijaansa kun omistaja on niin vaikeasti kiinni saatavissa

    noh, hyväthän niistä tuli. pako ohjurit tuli uudet, seetit tietysti kaikki. myös kaikki kolme tiivistetasoa on höylätty suoraksi. putsaus, maalaus ja kasaus uusilla compin hiluilla. tähän tuli compin single jouset joita en saanut shimmattua aivan suositeltuun asennuskorkeuteen kun jousi halusi nousta kannen kolosta pois. jätin seetipainetta hieman pienemmäksi jotta jouset pysyisivät aisoissa. saa nähdä, aika siinä ja siinä ne silti ovat. täytyy kurkkia koppien alle välillä, vaeltelusta varmasti jälki jää. venttiilikoneistoksi tuli vanhat käytetyt vakio keinut ja tikut, ei erityisiä kulumisen merkkejä enkä edes tarkistellut mitään preloadeja

    kone on nyt sitten kasattuna ja koekäytetty, jonkinlainen nokan sisäänajo tehtynä bensapulan ja yllättäen vituillaan olevan sytkän saattelemana on tehty. vanha mekaaninen pumppu ei alkanut millään nostamaan ennenkuin sille antoin reilun ryypyn painepuolelle, sytkää en startilla saanut kohdilleen kun strobo oli niin himmeä ettei mitään selvää ajoitusmerkeistä saanut. no persetuntumalla aivastelu alkoi vähenemään ja keskipakoennakolla varmaan mentiin tuo sisäänajo. koneen jäähdyttyä ja öljynvaihdon jälkeen sai vielä antaa reilusti ennakkoa ja jätin sen 15 asteeseen tyhjäkäynnillä. erittäin hyvin tuntuu tuolla ennakolla toimivan

    pari kuvaa kansista

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    tuosta näkee että pakoventtiilin alta olis taskua voinut isontaa vielä aika paljon, no jätän ne sille joka haluaa vielä lisää hevosia tästä onnettomasta pikku motista hakea :D

    loppu combo lyhyesti

    - 5,0L -80 luvun laahurinokka lohko, -030 yli porattu, halpis valumännät ja dekistä milli höylätty pois. rockautosta ostettu läpeensä 010 hiottu kampura laakereineen ja orkkis veivit.
    uusi öljypumppu ja käyttöakseli

    - 5A kannet, crossoverit täytetty alumiinilla, pakokanavista ilmaputket poistettu, keskimmäiseen pakokanavaan hitsattu divider levyt, kaikki kanavat kotiportattu, uudet isommat venttiilit. tietysti kaikki seetit tehty ja pakopuolelle tuli uudet ohjurit. compilta uudet jouset, retainerit ja lukot.

    -4A imusarja, pelkästään plenumin muokkaus vastaamaan edelin performer spread bore plenumia.

    - holley 850db kaasutin, heddman heddersin shorty peltisarjat, uusi tarvikejakaja rokkiautosta, ac delco piuhat ja tulpat

    - puristuksiksi jäi aikalailla 7,9-1 eli höyläys ja uudet venttiilit pienensi palotilaa muistaakseni 3cc, nokkana toimii comp xe262 ja nostajat ovat uudet compin hydraulit. tuo puristushan muuten nousee näin parin kaljan jälkeen aika helposti tasan kasiin jos joku kysyy :D

    videonpätkääkin otin ja latasin yhden joutuuppiin ihmisten iloksi ja tietysti siksi että saan sen tähän jakaa



    siinä allekirjoittanutkin komeilee auringossa.

    eikai tähän hätään vissiin kummempia, enempää en kierroksia tohtinut antaa kieron hihnapyörän takia. en halua ottaa hihnaa silmille tuossa.. jostain syystä tässä videossa tuo kuulostaa joltain ralli escortilta, en tiedä miksi :D parit kaljat taas otettuna ja sauna kutsuu





    -

    -
    -
     
    Camino'79, DX, Aake-cc ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Hyvältä kuulostaa.
     
  10. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Ebaysta löytyi 307:n vin9 rullanokka. Sehän piti hommata. Capricen koneen muuttaminen Vin9 tyyppiseksi on kiehtonut jo pidemmän aikaa, ja tuo nokka on ollut vaikeimmin löytyvä komponentti. Samalla vaihtunee perävälitys 3.7 tienoille
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    ja nyt niitä ajokokemuksia!

    aika vitun laiska isolohkon jälkeen :)

    motti meni juhannusviikolla paikoilleen ja siitä pikkuhiljaa pakoputkien teko, testiajot. pakoputkien uudelleen tiivistys, venttiilikoppien tiivistykset ja lisää koeajoja ym ym.

    kone meni helposti päästöihin, joskin happiarvo meinasi olla rajoilla. tähän tuli uusi 650db ja säädetty on senverran että toimii kyläajossa hyvin, eli pikkuhiljaa tyhjäkäyntiruuveja vain aukaissut. en muista kuinka paljon

    nyt kun putket sai hiljaiseksi niin venttiilikoneistosta kuuluu pieni rallatus kuten kaikista muistakin moteista missä mulla on compin xe nokka, eli kaikista

    öljynpaineet hyvät ja käytös vajaalämpöisenä huomattavasti helpompi kuin etanoli moottorissa oli, kulutus jopa yllättävän maltillinen vaikka nuorella kuljettajalla pääsikin pensa loppumaan ja auto jäi tien poskeen

    muutaman sata kilsaa tässä vielä syksyn päälle jos ajelis kylillä ja öljynvaihdon jälkeen talvisäilöön vappua odottamaan. siinäpä suunnitelma, venttiilikopat pitäs maalata mutta kattoo saako ikinä aikaiseksi.

    eli hyvä siitä tuli, varmaan liikaa nokkaa ja liian vähän puristuksia mutta menoa asia ei tunnu hidastavan. äänimaailma kuitenkin on kohdillaan :cool:
     
    FeV-8 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Reilusti myöhässä ford kokemus=lasku 0,060"" oliko se 1,5mm tai jotain ei enää imari ainakaan istunu kunnolla ilman koneistusta pultim reikiäkin olis saanu aika rajusti vinguttaa, koitin sitäki.
     
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    nyt olis motilla 6kk ajokausi takana, perus euro käyttiksiin tullut huomattavan vähän kilsoja nyt kun kaiken vapaa ajan ajelun olen oldsilla päästellyt. matkamittari ei toimi joten ehkä 5000km vois olla lähellä oikeaa

    mitään ongelmaa ei moottori aiheuttanut koko kesän aikana, vain tankkausta ja ajoa
    shorty peltisarjojen kanssa muuten sain putketkin rakennettua niin että maavaraa on jopa kohtuullisesti, täysin huoletta saa kylillä ajella hidasteet ja tietyömaat sun muut läpi. pitkien sarjojen kanssa sitä tahto olla killumassa joka helvetin pykälässä jos ei nostanut keulaa typerään asentoon pidemmillä jousilla

    öljyä ei kuluta tippaakaan tuolla matkalla. tai siis kuluttaa koska mekaanisen öljynpainemittarin letku tihkuu sekä motin päästä että mittarin päästä auton jalkatilaan. lisäämään ei ole joutunut eikä pöllyyttele mitään pilviä startatessa

    muutaman tulpanjuohdon sain rikki kun aivan turhaan piti muka alkaa tarkistamaan minkä värisiä tulpat ovat.. perus mopo ratkaisu eli eristys vittuun ja pyöräytys tulpanympärille niin kotiin pääsi taas kaikilla kahdeksalla pytyllä, ei pitäsi koittaa alkaa ehjiä vehkeitä rassaamaan..

    voimaa tässä ei kauheasti ole mutta ehkä sen 200hp vois löytyä, iso koppa ja 2,41 välitys kyllä kesyttää mutta kun liikennevalo kiihdytykset unohtaa niin tämähän on jopa pirteä. kuljettaa delta 88 lujempaa mitä kapeilla lapin teillä uskallan ajaa, putket eivät ole kovin hiljaiset ja suorastaan mukava tyynessä kesäyössä karjautella pidempiä kiihdytyksiä kun se vauhti ei ole samantien 200kmh ja pitäis alkaa löysäilemään seuraavaan mutkaan. enemmän tämän kanssa on äänimaailmasta saanut nauttia kuin isolohkolla perkele

    no siinäpä aikalailla kaikki tästä episodista, moottori jää nyt varmaan pariksi kaudeksi lepäämään navettaan kun aion alkaa taas isoksi pojaksi eli laitan freesatun isolohkon takaisin paikoilleen
     
    -Skeletor-, leivonharri ja Inlinee tykkäävät tästä.
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    [​IMG]

    semmostahan sieltä löytyi, vettä öljyssä. ei pienintäkään käryä mistä tullut mutta selkeästi käydessä sekoittunut kun on noin tasaista kermakahvia

    kone ollut vuoden poissa ajosta, vasiten nostin öljytikkua ja ihmettelin että mitä helvettiä täällä on. melkein joka päivä tulee nostettua öljytikkua niin ihme kyllä etten vuosi sitten ajossa tätä huomannut.. noo ei ole tulossakaan ajoon tämä ihan heti joten olkoot perkele.

    vesipumppu ja imusarjan tiiviste nyt tulee ekana mieleen helppoina vikoina, kansipahvi tai peräti haljennut sylinteri pahimpina. saa nähdä milloin saan inspiraation puuskan alkaa tätä tutkimaan
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!