Olds 307 (Y) käyntiongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 11.9.2015.

  1. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Terve taloon. Aloitetaan pitkällä vuodatuksella.
    Aloittelen jenkkeilyharrastusta -84 Caprice farkulla: 307 (Y), Edelbrock 1405 (600cfm), HEI-alipainejakaja ja laatikkona TH200 4R. Ostettaessa auto oli seissyt noin 4 vuotta. Sain ajeltua sen viime talvena kotiin noin 300km matkan, mutta jossain 150-200km kohdilla alkoi ekat oireet:
    Vaihde päällä risteykseen pysähtyessä kierrokset pääsi todella alas ja tuntui että sammuu. Vaihde vapaalle ja tyhjäkäynti palasi taas noin 1000rpm. Loppumatkasta sai jo pitää kaasulla käynnissä jos halusi D:llä himmailla risteyksiin tai lähteä liikkeelle. Irrottelin kotona kaasarin ja putsailin sen siinä toivossa, että olisi jotain likaa tai tyhjäkäyntikanavat tukkeessa. Ei ollut likaa eikä muutakaan outoa. Laitoin kaasarin takaisin ja vaihdoin tulpat. Sama juttu. Ei parannusta. Nyt tuntuu jo että ei edes käynnisty ilman kaasua, eikä kestä käynnissä ilman ryyppyä. Heti kun vaihteen kytkee päälle, kierrokset putoaa melkein tonnilla ja tahtoo sammua. Tyhjäkäynti pitää olla todella kova (varmaan noin 2000) että pysyy käynnissä D päällä. Sitten pitääkin jarrulla seistä kunnolla, ettei lähde liikkeelle. Ajaessa tuntuu kyllä että vetoja on suht normaalisti. Ylämäkeen vaan pudottaa aina kolmoselle ja kaasun saa pitää lähes pohjassa.

    Yritin etsiä imuvuotoa, säätelin sytkää ja seosta ilman tuloksia. Vaihdoin öljytkin 20W50, ei muutosta. Bensa ei voi olla huonoa. Kone huohottaa jonkin verran. Putkesta ei tule öljyä eikä haise erityisesti bensalta (varmaan jos käy laihalla). Virranjakajaa en ole vielä auki käyttänyt, enkä tulpanjohtoja vaihtanut, mutta alkaa muuten olla takki tyhjänä. Ideoita kaivattais. Voiko esim. bensapumppu yhtäkkiä alkaa fuskata mitä lämpimämmäksi kone pääsee??? Vai pitääkö purkaa koko laitos tai tuikata tulille?
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Noita Oldsin 307 koneita on tehty 5A,6A ja 7A kansilla. Käy 442.com sivuilla jos Oldsin tekniikka kiinnostaa. Ok ei saivarrella. Oliko kaasarin ja imusarjan välinen paksu tiiviste kunnossa? Millä oot ettinyt ilmavuotoja? Sytkän säätö? Lampulla vai vaan kääntelemällä sinne tänne? Toi nyky bensa voi tukkia kanavia joten kaasarin putsaus. Miten oot puhdistanut kanavat? Otitko suuttimet irti? Ilmaruuvien kanavien putsaus? Vaikuttaako ilmaruuvien ruuvaus miten? Kierrokset 2000 millä mitattu?
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, kansissa lukee se 5A.tai 7A. 5A virtaa paremmin mutta 7A on taloudellisempi. Noilla ei nyt ole tässä sun ongelmassa väliä.

    Yksi mikä vaikuttaa tyhjäkäyntiin on vuotavat kaasarin läppä akselit. Jos on jo ihan väljä, pääsee sieltä ilmaa ja se pilaa jo vakiona ehjänäkin laihalla olevan tyhjäkäynnin.

    Palaako Check Engine- valo?

    Tiedätkö onko sulla tietokonejakajalla ja tietokonekaasarilla varustettu auto?

    Ilmavuotokin voi olla.Noi 307 on aika varmoja toimimaan mutta se kaikki alipaine laitteisto vanhemmiten alkaa hajoilemaan ja tekemään vuotoja. Siinä autossa kun on kymmeniä metrejä sitä alipaineletkua. Suhiseeko auton käydessä mistään?
     
  4. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kaasarin/imarin tiivisteet ok. Tukin ekana imuaukon kädellä, pudotti rpm, mutta ei sammunut (vuotaa ainakin kotelon ja kaasarin välistä tosin ennen läppiä. Cleanerillä suihkin vuotoja etsien. Carb cleanerillä kaasarin putsasin, oli vaan vähän lietettä kohokammioissa, ei muuta, ei tukkoja. Ilmaruuveilla ei ole tuntunut olevan virkaa noin 3 auki-kierroksen jälkeen. Arvioin kierrokset, kovaa se käy ja D:lle tiputtaa löähes sammuksiin.
     
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kaasari on aika uusi (mekaaninen Edelbrock), mutta pitääpä heilutella akseleita. Kojelaudassa ei pala juuri mitään kun on joku edellinen vähän rankalla kädellä karsinut kaikkea "turhaa" pois. Alipainejakaja on. EGR reikä hitsattu umpeen. Ei ole enää muuta alipainejuttua jäljellä kuin jakajan ja jarrutehostimen letkut. Ei suhise.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jahas, no Edeliä ei kauheesti se väljä akseli haittaa kun on isot tyhjäkäyntipiirit verrattuna orggis kaasariin.

    Liika vähän tyhjäkäynnillä ennakkoa vois tollasta hyytymistä tehdä muttei mulle tule oikeen muuta nyt äkkiseltään mieleen.
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Mulla oli farkku parisienne ja 305 kanssa samaa ongelmaa, tuntu rötävän kokoajan eikä imuvuotua löytynyt mistään.

    Epätoivosena sit vaihoin imusarjan tiivisteet ja johan hävis imuvuoto ku seinään ja auto kävi ilosesti taas.

    Että suosittelen vaikka ei tuntuiskaan vuotavan.
     
  8. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    mitä siellä on sytkässä ennakkoja? tietokonekamoilla on jotain yli 20 astetta jollain 1200rpm mut alipainejakajalla ja edelin soppatykillä tuo on liikaa. pistä tussilla merkki jakajaan että missä se oli ja vääntele summissa et paraneeko vai ei. mulla joskus tietokonerojuilla liikkuva karpaasi joskus plopsotti ilmanputsariin ja joskus pakoputkeen, joskus veti joskus ei, sitä siinä ihmettelin ja otin vahingossa jakajasta tukee kun kumarruin konehuoneeseen niin sehän oli irti. ennakot tais vähän vaeltaa... käänsin kaasarista pirusti jenkaa koneeseen ja käänsin jakajaa niinkauan että alko nakuttaa, siitä nytkäys takaspäin ja kiinni. siinä se on nyt ollu 5 vuotta
     
  9. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ostin uuden imarin tiivisteenkin kyllä, täytynee askarrella vielä paikalleen. Oli vielä vissiin niin, että niitä kumisia päätytiivisteitä ei kannata käyttää vaan suoraan vaan paksulti tiivistemassaa?

    Juu kattelen ajan kanssa vielä tuon ennakon, jollain rengaskynällä valkoista maalia hahloon niin näkyy. 20 asteeseen sihtailin siinä mitä pystyi ilman kunnon merkintää. Vähän samanlainen juttu oli tossa omassakin. laitoin hylsyn jakajan ruuviin ja olin vääntämässä niin sehän ei ollut edes kiinni. Kiitos näistäkin vastauksista jo. Lisää voi ehdotella. Kertoilen miten etenee kun pääsee tallille käymään...
     
  10. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Kato ettei se jakaja ole jokin kiinan heihei, niissä ollut ja on suuria ongelmia.. ja voit kattoa et kuin väljä jakopää on kun otat jakajan kannen irti ja pyörität käsin konetta, jos helvetillinen viive siinä kun konetta rupee pyörittämään ja kun jakaja rupee liikkuun niin voi sekin kiusata käyntiä.. ja tarkista se egr tulppaus miten on tehty/ voi sekin falskata..
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ennakko 20 astetta tyhmäkäynnillä??? Eiköhän tuo ole turhan paljon...

    Veikkaisin et siel kaasarissa on kumminkin paskaa.
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kyllähän näissä saateajan moottoreissa sitä tyhjäkäyntiennekkoa saa olla, oma 305 on ilman mitään egr ym saaste laitteita, edelbrock 600 ja alipainejakaja ja perusenankko 12 astetta, alipainekello säädettävä ja säädetty 14 asteseen ja liitetty full vacuumiin eli tyhjäkäynnillä 26 astetta ja keskipako sit tehtaan jäljiltä ja hoitaa loput, näillä ennakoilla tää chevyn pata ainakin tykkää kehrätä.

    Mut samaa mieltä kaasaria vaan putsaamaan kunnolla, venturit irti ja silleen.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    20 astetta suunnilleen noissa 307 on vakiona, tietty se tietokone voi säätää sitä sitten ihan mihin sattuu, mutta tohon 20 asteeseen se säädetään.


    Itte kun aloin tota mun quadrajettiä tekemään, pidin sen upotettuna löpöön pari päivää jonka jälkeen kaikki töhnä irtosi aika nätisti.
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tästä voi (v)ihastella videoa tuosta käynnistä. Vähän rötää tyhjäkäynti, kun ei ole kunnon säädöissä kuitenkaan vielä (ryppy ½ auki, muuten sammuu, kaasarin neulat noin 5 kiekkaa auki). Näillä kierroksilla sammuu heti kun laittaa vaihteen päälle. Joutuu tosiaan huudattamaan sen lähemmäs 2000 ennenkuin suostuu D päällä pysymään käynnissä paikallaan. Tarvii varmaan kaiken varalta uusia vielä bensasuodatinkin. Ehkä taas kerran käytän kaasarinkin atomeina kun vaihdan imusarjan tiivisteen...

    http://sendvid.com/cal21wmo
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    voisin melkein lyödä vetoa että se häröö ilmaa sieltä imusarjan välistä jostain jos ei muualla oo imuvuotoo. oireet täsmää niin täysin siihen omaan sillon, ja kummasti parani senkin auton käynti kun siihen löi päälle 650 tuplapumpun mikä sai vähän enemmän soppaa :D

    ei tosin läheskään noin raju vuoto ollu ilmeisesti kun sulla.
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Onko tulpanjohdot vaihdettu? Ja onko ne oikeanlaiset?

    Eli R-tulppien kanssa ei pidä olla R johtoja, tai kipinä saattaa heiketä ratkaisevasti.
     
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ei vielä, mutta hankittu on jo. Täytyy kurkata vielä ettei ole R. Tulpat on R muistaakseni (Championit).
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä HEI jakajassa pitää olla nimenomaan vastukselliset johdot ja tuplat. Elektroniset jakajat tarvii kunnollisen häiriösuojauksen. Kyllä ne jaksaa kipinän antaa.
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Näin varmasti taitaakin olla, mutta johtojen pitää olla laadukkaat.
    Mulla oli 454 letukassa GM HEI -jakaja ja jotkut paskat R johdot, ja käynti parani vasta kun laitoin laadukkaat piuhat. Ja sama juttu 350 letukan kanssa, jossa tosin oli kärkijakaja.
     
  20. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Toi ongelma alko siihen tyyliin että jokin kyönä varmaan tukkii tankista irrotessaa pa linjaa. Puhalla takaspäin pumpulle tulevasta letkusta tankille, jos ennen pumppua on muuten jokin suodatin niin vaihda se.
     

Kerro tästä muillekin!