Olds 350 diesel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Blue-berry, 19.9.2015.

  1. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Tuli tuossa hallissa ollessa mieleen, että onko kukaan piristellyt tuollaista konetta? Tarkoitus olisi laittaa kone vielä jonain päivänä paikoilleen ja heräsi ajatus pienestä tehon lisäyksestä. Onko pelkkää haavetta vai osaako joku jotain neuvoa antaa.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Senhän saa vakionakin rikki...
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

  4. saresks

    saresks Gearhead

    Suurin osa muistakin maailman hajonneista moottoreista on ollut tehdaskuosissa.
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Moinen moottori edustaa jo sitä mennyttä aikaa vaikka olikin silloin joskus todellinen tehopaketti ja hienostunut avain(pika)hehkutettava verrattuna siihen kalustoon mitä muilta diesel valmistajilta tuli,siis niitä minuuttihehkuisia 4-5 sylinterisiä sepelimyllyjä :D :D


    Miksi tuota antiikista,ei todellakaan niin pommivarmaa vakionakaan,dieseliä pitäisi virittää :odroll: :odroll:

    Alunperinkin korkeaa puristus-suhdetta ja 125hv tehoa laskettiin pikapikaa että masiina kestäisi paremmin...

    Nykyteitämyksellä ja nykyosin kasaamalla kestänee ok jos moisen tahtoo kunnostaa esim museoautoon ja ilman käyttövoimaveroja,muutenhan kone oli mukava kun toimi mutta niin auttamattoman epävarma,kaiken aikaa joku ongelma joko kannentiiviste-öljynkulutus-dieselvuotoa ellei roosa-masterista käyttöakseli katkennut , se kampiongelma tai alapään laakerit ym "pientä"...

    Silloin kun minä näitä omistin ja käyttöautoilin olivat max 5v ikäisiä ja uudenkarheissa koreissa vaan lähes kaikki 260/350dsl V8 jo avattu mikä mistäkin syystä eivätkä olleet hinnan kiroissa vaan paremmin hylkyautopuolella ex-takseina tai ex-edustuspirsseinä "tietystä syystä".

    Monet luovuttivat ylipääsemättömiin,jatkuviin murheisiin tai dsl vaihdettiin lopulta bensamyllyihin kun korit vielä huippukuntoisia mutta sitten tulikin tuo bensankulutus stopiksi jos meinasit käyttöautoksi.

    Sai siis valita bensarosvon ex-dieselin yleensä käytettynä hankitulla 305-350 pikkulohkolla jopa isolohkolla(ja kuntohan oli mitä oli ja asennukset Pelle Pelottoman ideoin ) tai loppuunajetun tai jotenkin Suomipajalla sinnepäin peruskorjatun dieselin niillä osin-taidoin +tietämyksellä mitä oli kenelläkin ja paljonko rahaa malttoi laittaa.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olisiko näihin viritysmielessä paras tapa maltillinen turbottaminen ja pumpun/suuttimen säädättäminen lisäteholle sopiviksi? Itse olen pohtinut että onkohan näissä mitään hyötyä kansien venttiilitaskujen avartamisessa, ovat aika krouvia työnlaatua tehtaan jäljiltä.
    Ja yksi oikeasti muistettava asia on se öljynjäähdytyspiirin kunnollinen toimivuus, etenkin jos on raskaalla käytöllä ja viritetty.

    Yksi vinkki rakenteluun, uudemmissa rullanokkaversioissa oli männät erilaiset silleen että niiden tappi ei ollut keskellä mäntää niin kuin aikaisemmissa D-malleissa oli. Näitä ei saa sekoitta vanhojen kansa keskenään ja ilmeisesti yhä edelleen ylikoon uudempia mäntiä ei ole oikein saatavissa.
     
  7. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Varmaankin tuo maltillinen turbottaminen olisi hyvä idea. Lähinnä noiden: sen saa rikki vakionakin. juttujen takia tuota mieteinkin. Parilla tutulla ollut kyseinen kone käytössä ja on vakiona toiminut hyvin. Eivät vain ole edes harkinnut piristämistä, niin sen takia täältä kyselin.

    Noista puristussuhteista tulikin mieleen. Eikös ne ole tuossa koneessa hieman turhan suuret turbolle? Vai olenko käsittänyt jonkin lukemani väärin? Ja pitääkö tuollaiseen rakentaa pakosarjat ym. itse jos turbon siihen hinkuaa vai saako kenties jostain valmiita settejä?
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Bensakoneen peltisarjat käy, eli perusviritys; syötöt tappiin ja avara pakoputkisto, ja ajoituksella hakemaan suurin teho.

    Hantta
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Näitä on saanu aika monenlaisella syöttöpumpulla ja kaikista ei pysty edes syöttöä säätämään ilman että purkaa ja vaihtaa osat säädettäviin.
     
  10. toivaja

    toivaja Gearhead

    Itse ajelin tuollaisella 16 vuotta ja en saanut rikki!

    Pari kertaa pumppu huollettiin ja muutama suutin.
    Aika pientä mielestäni.

    Pumpusta saa lisää syöttöä jolloin alkoi jo takakumikin menettää pitoa, itselläni leikki loppui vetolevyn murtumiseen pultinreikien väliltä.

    Piti aika mielenkiintoista rapinaa.

    Ei kun toinen vetolevy ja pikkasen vähempi ruokaa koneelle ja lisää kilometrejä keräämään.

    Ei ainakaan minulla pahaa sanottavaa 350 DX:stä
     
    12345678910 tykkää tästä.
  11. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Ei tuosta mitään rakettia pitäisi saadakkaan. Kunhan vähän lisää kulkua saisi käyttövekottimeen. Mutta kyllähän noista nyt jotain ideaa saakin.

    Kyseinen operaatio kiinnostaa vain siksi, kun toiset haukkuu ja toisten mielestä on toimiva kone. Jos se nyt sattuu hajoamaan, niin kai sitten pitää keksiä jotain muuta. Mutta eikös se ole sitä motorsporttia :lol:

    Onko muuten antaa vinkkiä, että mistä noita osia kannattaisi etsiä? Noin niinkuin vakio osia? Rokkiauto ainoa?

    Hantta tuossa vinkkasikin bensakoneen peltisarjojen käyvän. Tarkoitti vissiinkin samaisen koneen bensaversiota? Ehkäpä typerä varmentava kysymys ennen ostoksille menoa :oops: :oops:
     
  12. saresks

    saresks Gearhead

    Tuosta peltisarjahommasta; Joo, oldsin 330-307-350-403 vm. 1964-1990 tarkoitetut peltisarjat käy mut koska diesel ei ole niin pehmeäkäyntinen kuin bensa, hankkisin paksuilla laipoilla olevat tukevat sarjat ja jollain muilla kuin niillä perus kollektorinlaippakiinnityksillä. Eli ei ehkä niitä Flowtechejä. Hedmanin shortyt vois olla tuollaiseen hyvät. Ja öljyn mittatikku on ilman tukea sit myös - murtuu ajan saatossa juurestaan joten keksi jotain tukea sille. Putkiin myös joustopätkät että ei hajota/täristä putkistoa niin pahasti.
     
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kaikkihan saa toki tehdä rahoillaan ja tavaroillaan mitä lystää mutta jotta joku ihan tosissaan meinaa virittää antiikkista ja muutenkin kyseenalaista kestävyydeltään olevaa GM 260-350 dieseliä jossa lie kilometrejäkin rutkasti takana ja moneenko kertaan jo korjailtu ns aktiiviaikanaan...
    Noh,eipä olisi tullut itselle ikipäivänä silloin joskus että rupeanpa virittämään tätä kun vaikka miten pitelit niin tekemistä oli siinäkin.. :wink:

    Liekö sitten aika kullannut muistot julkisuudessa ja nuorempi polvi muistakkaan miten näitten kanssa todella painittiin 80-luvulla, mutta olisi kipeästi tarvittu tätä nykytietämystä+parannettuja osia,siltikään en moiseen uhraisi enää läjäpäin rahaa koska dieselien kanssa sitä aina palaa mojovasti vanhoihin perus V8 bensakoneisiin verrattuna ja niinkuin sanoinkin,MR autoon ymmärrän peruskorjauksen sekä kesäpäivien nautiskeluun vaikka huippuyksilö Jälkituonti Cadillacissa tms +jälkipolville säilyttämisen moisen muistona menneestä öljykriisistä jota näin yritettiin ratkaista keskeneräisellä konstruktiolla jota paranneltiin vuosi vuodelta ja viimeiset vm versiot olivatkin jo hyviä.
    Niitä täällä ikinä nähtykään,maine oli jo mennyt,uustuonti STW:ssä+sedaneissa näitä viimeisiä ja kestäviäkin n1982-85 jonkinverran tupsahti.
    Eipä tänne kyllä tuotu ihan kunnollista 4,3 V6 diesel konettakaan 1980-luvulla ja tuota 4,3V8 dsl vain vuonna -79,joka kuulemma ei katkonut kampia mutta omaksui muut samat ongelmat kuin isoveli.
    Oli tuotannossa vaan pari vuotta,maahantuojan mukaan USA saastemääräysten kiristyessä.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    saastemääräysten takia ne kai kolviiskymppisenkin tehot ruuvasi pienemmäksi
     
  15. Blue-berry

    Blue-berry 2nd gear

    Noh saas nähdä nyt millaiseen ratkaisuun päätyy. Alkaa pikkuhiljaa olla sellainen olo, että ihan sama mitä konetta ja missä tahansa maassa valmistettua alkaa tutkimaan. Niin loppujen lopuksi kaikki on enemmän tai vähemmän susia. Että mitäs tässä sitten pitäisi tehdä?

    Ihan noin uteliaisuudesta ot kysymys. Mikä kone olisi hyvä aihio tehojen metsästykseen?
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joskus muinoin menin yhden heksan kutlasin puikkoihin testaamaan lootaa kun kuulemma luistelee. Lappu lattiaan ja sehän lähti oikein pirteästi, kakkosta pesään ja hirvee luisto. Vika siis löyty mutta yllätys oli aika suuri kun konehuoneessa olikin veekuusrieselversio. Mahtoiko noissa olla tiheempi peräskruuvi kuin 350 koneisissa?

    Näissä vehkeissä suurin tehonestäjä on just toi pumppu. Vaikka löis turbon kylkeen niin ei sitä tehoa tule ilman polttoainetta. Joku ~50kaakkii vois saada ahtamalla lisää jos hylsy lykkää lakritsia kaasu pohjassa.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuo on muuten mielenkiintoinen kone, tuo v 6 diesel, sillä sellaiseen en ole koskaan törmännyt, ja voi sanoa, ettei ihan muutama kymmentä Olds- dieseliä riitä, jota olen äimistellyt tai kopeloinut, pelkästään -80 luvun puolivälissä noita vaihdettiin jo kymmeniä bensakoneihin.

    Hantta
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ilmavirran Mikalta ehkä kannattaisi sitä DX:n turbotusta kysellä, tietää jotain noista koneista ja oli joskus puhetta, että oli yhden koneen jo valmistellut turbokäyttöön heikkoja kohtia silmällä pitäen. Öljyruiskut sun muut lohkoon.

    Jossain oli siitä 4.3 V6 dieselistä, että se on noista olds-pohjaisista paras, kun siinä on enemmän kansipultteja sylinterimäärään nähden.

    Jenkkipalstoilla noiden dieseleiden suurimmaksi ongelmaksi on mainittu polttoainejärjestelmä mutta sitä on myös osaltaan selitetty USA:n huonolla polttoainelaadulla ja pienellä vaihtuvuudella säiliöissä, bensallahan siellä ajetaan. Tosin Stanadynen pumppuja tunnutaan moittivan myös traktorikäytössä. Mutta sehän olisi sinällään kierrettävissä sähköisellä ruiskutuksella, eikös nykyisellään jo saa sekventiaalista aftermarket ruiskuboksia? Heittää hämähäkin pois ja yhteispaineruiskutus tilalle...
    Kannentiivisteongelmat on toinen, mitä USAssa moittivat.
    Täällä kotimaassa taas tuntuu ongelma olleen alakerran kesto, siihen taas syyllistäisi 2.41-2.73:1 perävälityksiä ja ylivaihdelootaa, mistä johtuen 80km/h nopeudessa (2.73:1 perällä) kone kiertää 1050rpm, ja sitten ehkä tyhjäkäyntiä, niin karstaa männän päälle ja sitten se kerran tehty kunnon ryntäys...

    Itse ajoin 350DX:llä reilut 100tkm, se yhteiselo alkoi sillä, että Ilmavirran Mika teki siihen täysrempan, porattiin, uudet männät yms. Maantiellä lötköteltiin kyllä yleensä pienillä kierroksilla mutta kyllä se aika säännöllisesti veti kierrokset rajoittajaan.
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Juurikin noin, eli uusilla aftermarket- männillä kone toimi paremmin, sillä bensakoneen toleranssit eivät oikein toimineet dieselissä. Venekäytössäkin noilla rempatuilla ajettiin kosolti, joskin veneessä on vähemmän karstoittavaa ajoa.

    Hantta
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi öljyruiskutus ei suoraan vahvista mitään kun sillä vaan jäähdytetään. Mulla on ollut ja on edelleen "isoveli" turbolla, yhdessäkään ei ole ööliruiskua männille mutta ei sen puutteen takia murheitakaan. Pahimmillaan 8metrisessä veneessä rääkätty pikkasen vajaa 3 tuntia kilon ahtopaineella. Vauhtia pauttiarallaa 24solmuu ja jenkoja 3400.
    Tollasta rääkkiä autolla ei tässä maassa pysty koneeseen saamaan.
    En viisseiskaan pistäis yli puolenkilon painetta kun noi kansipaffit lentelee vapareistakin aika usein.
     

Kerro tästä muillekin!