Olds 350 Dieselin öljynjäähdytyksen tulppaaminen..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rocket engineer, 9.7.2010.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Pitää napata tehtaan ö-jäähdytyskierto pois ainakin toistaiseksi, kun putkeen on tullut halkeama ja piha alkaa muutua öljylähteeksi.

    Tulpat mulla on ollut tallella jo pitkään hätävarana, kun noiden putkien ratkeamisista on peloiteltu..

    Jos muistan oikein, niin kierrän ne tulpat öljylähtöihin suodatinjalassa, napaan ö-suodattimen pois ja lingotan sieltä suodatinjalanpohjasta pois sen peltisen tulpan..

    Meneekö oikein? :odroll:

    Mikä on muuten mielipide ja kokemukset tuon ö-jäähdytyksen tarpeesta esim. kesällä 350D koneessa?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Tuskin se tarpeeton on. kerran se sinne on asennettu :D
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Joo, samaa fundeeraaan, mutta olisi kiva saada ajoon, ainakin siksi, kun pohdin miten uudet linjat toteutan. Öljylähde pihalla vähän aiheuttaa sanomista. :oops:

    Olen kuullut myös mielipiteitä, joissa linjoista puhutaan tarpeettomina/ todennäköisemmin tienpäällä vanhuuttaan ratketessaan koneen tuhoutumista edesauttaviksi?

    Mistä muuten uudet / ehjät. Osakaupat sanovat eioota..
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Varmastihan sopivan rikon sattuessa koneesta tulee entinen, vaan mulla on se käsitys, että juuri liiaksi lämpenevä öljy aiheuttaa noissa niitä laakeririkkoja, näyttävät nimittäin ne moottorit kestävän maailman tappiin, joissa nuo jäähdytysasiat on pidetty kunnossa!
    Onko ne vanhat korjattavissa? En nyt just sitä rakennetta muista, mutta esim yhden vanin vaihteisto öljyn jäähdyttimen putket korjasin korvaamalla vauroituneen pätkän kupariputkella ihan lvi kaupasta löytyvillä helmiliitoksilla ja on toiminut jo pari sataa tuhatta km se korjaus...
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo samaa olen itse pohtinut.. Halkeama keskellä putkea, joka tihuuttaa. Muuten ihan suht ruosteettomat ovat.

    Ihan hyvä idea muuten tuo helmiliitoksiaa putkenpätkä väliin.. Kunhan vain halkaisija olisi oikea. Painetta tuossa koneen linjassa taitaa olla enemmän kuin autolootanlinjassa?
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    Ei siinä käsittääkseni painetta juuri ole, eikö se kiertäne vain vapaasti takas öljypohjaan, tämä vahvaa mutu- tietoa :D
    Vaan kestäähän se helmiliitos isommankin paineen, onhan sitä vesijohdossakin painetta
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kyllä siellä jonkinverran painetta on, kun roiskii iloisesti ihan pienestä halkeamasta..

    Eniten pohdin putken halkaisijaa ja seinämävahvuutta.. Kun se helmi siihen puristuu.. On tullut jokunen viikko elämässä oltua putkimiehen apulaisena ja tehtyä noita helmiliitoksia..

    Toinen tietysti olisi juottaa?
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Putken korjaamista itsekkin yrittäisin. Vähän vastaava korjaus tehtiin pojan ruiskumoottori-Firebirdin bensalinjaan, Hytaflexilta (Jkl) löytyi hydruliikkaputkeen tarkoitettu jatkonippa joka toimi jollain kartiomallisilla helmillä. Se oli metrisellä mitoituksella mutta puristui tuumaiseen putkeen ihan hyvin. Siihen tuli vielä jotkut tukiholkit muttereiden sisään ohjaamaan (ohuempia) tuumaputkia "linjaan".
    Tuo oli kyllä olla aika paksu halkaisijaltaan ja vaatii ympärilleen tilaa, sekä tietysti asennustilaa. Mutta jos sen vuotavan putken saa päistään irti, niin kai sen vuotokohdan saa vedettyä esille.
     
  9. tw

    tw 1st gear

    Mulla on ollut jo kuusvuotta DXterissä ihan hydraiulikumiletkuin toteutettu erillinen öljyjäähy syylarin edessä.

    Öljypainenmittarista näkee tyhjäkäynnillä hyvin onko hyvä vai huono idea ajella jäähyllä vai ilman.

    Mittari nousi noin neljänneksen kun laitoin tuon irto coolerin.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Just tuota pohdiskelin. Tuuma/metrisen eroa ja sitä meneekö putki luttuun. Holkit näemmä estävät tuon. Kiitos vinkistä.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei löytynyt enää umpitulppia hyllystä. Oli vaan kierreliittimet letkulle. Tein hätäpäissäni lyhkäisen hullunmutkan takaisin kumisellä 10 mm öljyletkulla, jota sain näin Sunnuntaina Männistön TB:ltä. Vaikka on venäläinen asema, niin letku oli made in USA!!

    Pistin yhden öljypohjan pultin alle teräspannasta vääntämäni lenkin, joka pitää letkut mahdollisimman kaukana pakosarjasta.

    Teräslinja oli ratkennut yhdestä kohti eräästä mutkasta aika nätisti. Ei hirveästi herätä nuo vanhat linjat siksi luottamusta? Voi ratketa ihan samalla tavalla jostain muualta? 29v vatkausta teräkselle on tehnyt tehtävänsä?

    Mistä uudet? Voiko esin 6,2 /6.5 dieselin linjoista soveltaa? Onko niissä sama halkaisija ja liittimet? Vai teenkö ihan pokkana kumiletkusta ne linjat, kun aika mutkia noissa orgislinjoissa on.. Teräksestä on aika haastavaa väännellä vastaavat..

    Se pakosarjan cross-overi, siis kone ha:ssa on ihan linjalähdoissä melkein kiinni, siksi kumiletkun elinikä ajatteluttaa. Laatu ainakin bensalinjoissa kun tuntuu olevan aika kestämätöntä.

    Onko muita joustavia materiaalivaihtoehtoja ja paikkoja, jotka tekevät ko. letkuja. Esim, joku teflon voisi olla mielenrauhaa tuova vaihtoehto?





    :odroll:
     
  12. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tehkää vaan niinkuin yks idiootti oli laittanu moiseen pataan, että sikamassalla umpeen vaan! max öljynpaineet 0.7bar kun idiootti ei tajunnu että se EI OLLUTKAAN SIVUKIERROSSA
     
  13. mie

    mie Gearhead

    Ihan OT: vaikka muuten en Lukoil:ia/TB:tä tue (r***ä-firma), mutta nostan hattua Männistön (Kuopio) TB:lle, tuntuu olevan vintillä vaikka millaista vanhempaa tavaraa. Taksikuski-tuttu puhui Männistön Petkosta, liekö ennen ollut BP-asema (nyt meni jo ihan liian OT::ksi). Ite laitatin (rengas-onlinen) kumit vanteille ko. paikassa, hyvin oli puntitettu ja hinta oli kukkarolle käypä.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo OT. Isoisä (1918-1999) huollatti ja remppasi omaa jenkkiään (Uutena ostettu C-10 Diesel Scothsdale 1979) siellä 80-90-luvuilla ja varmasti aikaisempiaan (Moppeja ennen e-kriisiä 1973.). Se on perhefirma. Kun Sunnuntaina ei löydy osaa aukiolevista halpahalleista (putkea Maxit, ei hyllyssä letkua, Motonet, Puuilo kiinni), suunnistin tuonne.. Ihan luonnostani.. Ja "vintiltä" käytiin asentajan kanssa hakemassa osa heebeleistä.

    Ja Yläsatamakadun (Joensuussa) Tebska auttoi 10v aikana usemamman kerran. Usein jopa ilmaiseksi sai akkukärryn lainaan tms. uskomatonta!

    Ok. Viimeaikoina Pietarinkeikoilla , olen kyllä tankannut viimetankkaukset sillä Suomen suunnan Lukoililla ennen Saimaankanavaa Viipurista, ja sinne mennessä sillä toisen puolen Lukoililla. Vaikka en Putinismista hirveästi tykkääkään.. Polni bak.. pashaalusta. :odroll: Siellä tosin ne Lukoilit eivät ole huoltoasemia kuten Männistön TB.. http://www.teboil.fi/ServiceStation.asp ... ;1743;7110

    Siis jos auto laukeaa Kuopiossa suunnaksi Männistön TB. Toinen vaihtoehto on keskustan "laiturin"-Shell Pohjolankatu 1. Ei ole auki yleensä sunnuntaisin niin kuin Männistön Tebska, mutta ihan vastaavasti löytyy tavaraa ja huoltoa ma-la.

    Noita molempia suosin. Lukemattomat muut alueen ABC 24h:t, ja muut kaikkien ketjujen asemat eivät kykene, tarjoamaan tarvikkeita ja palvelua auton korjaamiseen.. kuin Rastaantein Teboil ehkä? Muilta kyllä saa kaljaa ja aurinkolasit. Mutta ei klemmarita, nippoja, letkua tms.

    Siilinjärvellä on myös joku oikea autoilijaa palveleva asema? Näin olen kuullut, mutta kaapuntilaisena haen avun max 2 km säteellä torilta. :soosoo:
     
  15. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Omakohtainen kokemus alkuvuodelta 2007:

    Pakkasta 28 astetta vaimo soittaa töihin perään, että iso öljylammikko autokatoksessa ja minä ihmettelemään samantien auton nokkapellin alle, että mistä vuotaa.

    Ölyt oli menneet lähes loppuun tuon 35 kilometrin matkalla ja ihmettelinkin jo silloin töihin ajaessa, että minkä ihmeen takia takanatulijan tuulilasinpyyhkimet on päällä näin kovalla pakkasella. No tulipahan öljyttyä auton pohja ja koko peräosakin samalla.

    Laitoin koneeseen reilusti öljyä ja töistä kotiin palattuani (ja lisää auton pohjaa sekä takana ajavia öljyttyäni) vaihdoin sen putken siinä pakkasessa autokatoksessa. Ei se mitenkään kaksinen homma ollut, ainoa ahdas paikka oli siinä moottorin kumityynyt paikkeilla, mutta ihan hyvin edestäpäin työntämällä se rautaputki sinne kumityyny ja pakosajan taakse palkin rakoseen meni.

    Koneessa oli ilmastointihärpäkkeet ja kaikki siinä tiellä, mutta kyllä se sinne siis helposti meni. Jäykkä putki oli ja sellaisen sinne myös tilalle laitoin. Oli kahnaannut kylkeen melkoisen reiän siinä ahtaassa paikassa.
    Niitä on sellaisella joustavalla pätkällä varustettujakin, jotka on ilmeisesti kestävämipiä.

    Älä tulppaa linjaa, kyllä se ihan tarpeellinen on noin pienen öljymäärän koneessa.
     
  16. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Käytännössä huomattua: öljynjäähdytys on erittäin tarpeellinen 350 D:ssä.
     

Kerro tästä muillekin!