olds 350 sytkäennakko???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 2.10.2008.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Moro vaan!

    tiedän kyllä että aiheesta on ollut paljonkin juttua mutta kun en tuollai äkkiseltään löytänyt noilla hakukoneilla sitä =D

    elikkäs kone on maltillisesti piristetty 350cid oldsin kone hei-jakajalla,powermax 260-2 nokalla, carter afb 625cfm kaasarilla ja itse prepatuilla "vanhanmallin" 7A kansilla varustettu :D siinä siis suurin osa muutostöistä.

    eli kysymys onkin että paljonko ennakon oikeastaan tulisi olla jotta kävisi ja toimisi mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman laajalla kierrosalueella?
    nyt on ennakko tyhjäkäynnillä alipaine irroitettuna siellä 12 asteen nurkilla, onko edes sielläpäin?
     
  2. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Netissä näytti olevan että perus 350:n ennakot ovat 6-8 luokkaa. Mutta muokatulla padalla ne luonnollisesti muuttuvat ja oikeata ennakkoa ei voi arpoa näin netin välityksellä. Kone tarvitsisi saada dynoon, jossa sen pääsis kunnolla mittaamaan, kuin myös vääntöalueet sun muut, jonka mukaa sais optimaalisen ennakon juuri sinun koneellesi sopivan.

    Ennen vanhaan (80-luvulla) neuvottiin ennakot säätämään kokeilemalla, eli käytettiin kone kuumaksi ja ruuvattiin ennakkoa lisää niin kauan kunnes kone oli vaikea startata ja tästä pykälää alemmas, kunnes kone starttasi normaalisti takeltelematta. En tiedä sitten miten hyvä neuvo tämä on käyttää nykypäivänä, mutta lienee edelleen käytössä.
     
  3. rrauta

    rrauta 3rd gear

    persetuntumalla vaan, vähän on hidasta hommaa niin, mutta lopputulos on kyllä hyvä.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Perusennakkoa niin paljon kuin kone nätisti joutoa käy tai kun tulee vedättäessä nakutusraja vastaan,
    kumpi nyt sitten sattuukin ensin tulemaan vastaan ennakkoa lisätessä määrää perusennakon,
    jos ei jakajaa puntita koneelle just sopivaksi.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Eiköhän tuossa(kin) tapauksessa kannattais puntittaa jakaja sopivaksi,kun kaikki muukin on tehty aika vimpan päälle!
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no tuo puntittaminen on ainakin itselle täysin vierasta puuhaa joten löyttyisiköhän tästä leivonmäen lähistöltä jotakuta avuliasta immeistä joka haluais tämmöstä junnua jeesata :lol:
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuohon HEI-jakajaan on saatavilla valmista puntti&jousisarjaa ja maksaa RP:llä jotain n.20e ja asennusohje seuraa mukana!
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Re-Curve setissä on todella helpot ohjeet homman hoitamiseen (persuennakko, alipaine-ennakko, keskipakoennakko). Ja tarkoitan nyt sitä settiä jossa on (säädettävä) alipainesäädin mukana.
    Itse olen käyttänyt muutamassa autossa Cranen settiä ja ostanut ne Western Partsiltä Jyväskylästä.
     
  9. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    1980 Oldsin manuaali antaa ennakoksi 12 astetta 1200 kierroksella. Omassa autossa sytkä on kuitenkin säädetty perusennakosta välittämättä, niin että se asettuu noin 3000 kierroksilla 36-40 asteen väliin.
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tota, tota. Noilla recurve-seteillä pitää pystyä muuttamaan keskipakoennakon kokonaismäärää, jos sitä ei voi tehdä mennään heti metsään. Homma lähtee siitä, että mekaaninen (keskipakovoimaan=kierroslukuun) sidottu ennakko antaa täyskaasulla parhaan mahdollisen ennakkokäyrän, yleensä 30-38 astetta maksimi, kaikki mukana 2500-3000rpm. Oldsissa on rautakansilla varsin huono palotila, joka vaatii paljon sytkäennakkoa jotta palorintama saavuttaa kaikki kohdat sylinterissä, joten joku 32-36 astetta vois olla alueella. Tyhjäkäyntiennakko säädetään sopivaksi kun maksimiennakko on saatu alueelle, mä en näe syytä laittaa yhtään enempää kuin 10 astetta, riippuen nokasta, puristuksista ja quenchistä. Alipaine-ennakko viimeisenä, säädetään niin että osakaasulla ennakko nousee 40-50 asteen välille, riippuen auton massasta, vaihdevälityksistä, nokasta, puristussuhteesta.

    Se mitä mulle on tullut vastaan ihan turhan paljon on, että mekaaninen ennakko on suunnilleen kohdillaan, tyhjäkäyntiennakko päin persettä ja alipaine-ennakkoa ei edes viitsitä mitata/tutkia, kun se on liian kallis tai -vaikea säätää oikein. Näissä samoissa koneissa yleensä on ollut seossäädöt kaasarissa turvallisen rikkaalla=polttaa silmiä kun mylly jauhaa rikasta seosta liialla tyhjäkäyntiennakolla ja bensaa palaa ajossa aivan helvetisti.
     
  11. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    RockHQ, onko mahdollista, että tulisit laittamaan mun autoon kaikki em. asiat kohdalleen, kun tunnut perehtyneen asiaan?

    Ja tää ei ollu mitään keljuilua.

    Kun erittäin todennäköisesti meidän autossa on:

    - tyhjäkäyntiennakko pielessä
    - alipaine-ennakko pielessä
    - kaasari turvallisen rikkaalla
     
  12. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Tuon mekaanisen ennakon ymmärrän, kun sehän säädetään jakajaa liikuttamalla. Mutta miten ensinnäkin selvitetään kullekin moottorille ihanteelliset tyhjäkäynti- ja alipaine-ennakot ja miten niitä arvoja voidaan säätää?

    Jos vielä sitten halutaan pois tuosta turvallisen rikkaasta seoksesta, niin mikä on paras mittari / väline kaasuttimen säätöön?
     
  13. DX

    DX Double Gearhead

    Karkeesti periaate on, ainakin näin itse ajattelen, että ennakkokäyrä haetaan sen mukaan jossa moottori tekee parhaat alipaineet eri kierros- ja kuormitustilanteissa, kuitenkaan nakuttamatta, eli hyötysuhde on suurin mahdollinen.

    Ja seoksien säätöön kotikonstein auttaa hyvinkin pitkälti lambda-arvo eli ylijäämähapen mittaus, plus kaasarin sielunelämään tutustuminen.


    Eli mittauksia, kokeilua, mittauksia jne.

    Edit: Ja jotta homma ei olisi liian helppo ja yksitoikkoinen niin seos vaikuttaa tarvittavan ennakon määrään ja ennakko ylijäämähapen määrään. :lol:
     
  14. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Juu, kyllähän hyvät laitteet helpottaisivat säätämistä mielettömästi. Mä oon vielä kahden vaiheilla, kumman kaasarin kanssa lähtis optimia hakemaan, Edelbrockin vai Quadrajetin...
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    mitähän tuo setti mahtaa maksaa ja sikäli mikäli kun ensimmäistä kertaa moiseen mahdollisesti nyt tutustun niin onko siinä mahdollista saada mitään rikki mikäli jotain asentaa väärin :lol:
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Cranen re-curve setissä on alipainesäätimessä säätö jolla voi jäykistää alipainekalvon toimintaa ja samalla rajoittaa sen liikeradan pituutta (välikaasunakutus).
    Samoin setin puntit ja välipala on muistaakseni muotoiltu siten, että eivät käännä kovin laajalti mekaanista ennakkoa. Se keskipakosäätimen punttien keskipalan "nousurampin" muoto yhdessä punttien painon ja jousien jäykkyyden kanssa määrää, miten keskipakoennakko nousee ja kuinka pitkälle.

    Noita saa "paikallisesti" ainakin Jyväskylästä Western Partsilta tai JMT-autopalvelulta tilaamalla, samoin Koskisilta Hartolasta.
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

Kerro tästä muillekin!