Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Katotaa jahka tulee Artsilta paketti josko se passais.

    Lash cappi tulee venan päähän, korjaamaan asennuskorkeutta/ suojaamaan venttiilin päätä. Ei mulla semmosia toki ole mutta tuli nyt mainittua tuossa mimmoset lukot on.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    @artsiracing Superkiitokset. Nuo compin lukot on yks yhteen Lunatin kanssa, joten sama toimittaja lie.

    Sattu niin hyvin että saatiin huominen työpäivä tehä sisään tänään, joten huomenna taas kasausta, kun tuli 3vk odottelun jälkeen backdrive-linkagen osatkin.
     
    Joe Hunt ja artsiracing tykkäävät tästä.
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Artsi oli profeetta.. Jumalauta, hävis toinenki runkopalkin uumeniin.. Onneks Artsi laitto kaks:p AC-boxi vittumaisesti ees haitoil 8-sylkkää tehes, ois pitäny jo repiä se vittuu ko o koko ac:takaa enää.

    Sainpas silti kasaan! Backdrive linkageki ois kasas, vaijeri vaan menee uusiks shifterilt. Kuori tai joku pettäny, ei riitä säätövara, pykälät ei ihan kohillaa ja pakko ygöst ei sa sisää. Voi olla ettei iha heti tapahu, ei vaikuta mun elämää. Huome puolalle uus teline ( vanha epähuomios tuli suunniteltua lämppärinlähön etee :rolleyes:) ja si katotaa onnistuinko kasaamaa automaaginki nii et se toimii. Sen verta sisäänajos kokeilin et kyl se kiiloi vaste hyökki. Sormet ristii ja kohti uusia pettymyksiä.

    On tämä saatana ollu henkinen työmaa.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aattelin ihan vaan itteeni ettei tarvi moneen kertaan lähetellä kun laittaa jo kerralla pari tulemaan! ;)
     
    Joe Hunt ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ristus saaaaatana jätkät.. Kaasus o kaks asentoo, off ja sutii.. Ei saatana... Aivan käsittämätln fiilis, 3 vuotta ja melkei 5-numeroine summa rahaa. Etenki se et vaiheaskiki toimii, siihen jäi vamhaa kuoret, akselit ja planeetat, ja venapöytään tein yhe omanki modauksen.

    Ei voi käsittää. Tästä on hyvä lähtee säätää, aivan järkky rikkaalla..:pinup:
    Jännä juttu kahella 500cfm kaasarilla paketista vaa ulos 362cid päällä..:pinup:
     
    SauliK, -Skeletor-, saresks ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ompa mukava kuulla, että kone rähisee:odcool:
    Kertoisitko koko reseptin, mitä koneeseen on laitettu?
    Meinaa mopedin eturengas alkaa kohota tämän oman 350 projektinkin kanssa. Tein kaupat 5A kansista ja peltisarjoista. Rokkiautosta tilasin 1.875" imu venttiilit, ja hyllyssä olis isolohkon J kannet, joista joutaisi 1.62"pakoventtiilit. Puristukset nousis johonki 9.1:1 tienoille, jopa ylikin... Saa nähä mitä tästäkin tulee:odwink:
     
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eilisen ekstaasin jälkeen onki hyvä palauttaa vesisateella maan pinnalle. Prkl.

    Voihan sen uuestaankin kertoa. Seuraavaks on kyllä tiedossa säätöhommia ennen isompia ajeluita. Viitti huuhdella sylinterin seinämiä bensalla turhaan.

    - 3.23 välitys torsenilla, TH350, turbiini 2500 stallilla
    - Chevyn 6" pitkät kierokanget Scatilta
    - 400:sen(?) Chevyn männät, 4.125" poraus, tilavuutta 362cid, puristuksia 10:1
    - Kosusen tekemät 7A-alhaalla kannet, 455:sen venttiilikoot 2.07/1.625.
    - Offenhauserin dual-quad imusarja Kosusen porttaamana ja kaverina pari AVS2 500-kaasaria
    - Koko sytkä pelkkää MSD:tä, tietokoneella ohjelmoitavaa mallia
    - Lyhkäset peltisatsit, tila-ongelma + ei sopivia pitkiä edes saa
    - Nokkaa aika raikkaasti, yllättävän sivistyneesti käy mun mielestä. Kunnon old-school nokka pitkillä rampeilla, reiluilla asteilla .006/.050" ja nostoakin jonnin matkaa yli puol tuumaa, Hydylaahuri
    - "Erikoisuutena" Olosuhteitten pakosta Fordin teräsrullakeinut, nää tuli ikäänkuin vahingossa kun joutu alkaa korjailee geometrioita ja näillä se homma onnistu hienosti ja jopa omaks yllätykseksikin. Ihme ettei näitä myyä Oldseihin, näillä tulee aivan käsittämättömän hyvä kosketus venttiiliin, sattu itelle korkeudetkin kohalleen, niin suurinpiirtein hiuksenpaksunen terävä viiva aivan keskellä venttiilin päätä
    - AC delete

    Filosofiana tässä hommassa oli se et tää tulee kadulle, on ajettavissa pumppubensalla ( 98) ja olisi laaja-alainen moottori. Perävälitys jo kertoo että tulee kadulle, ja turbiinin valinta taas meni sen mukaan mitä laskin mulla olevan milläkin vaihteella kierroksia Suomen nopeusrajoituksilla ajaen. Ja sit tän mukaan pystykin valitseen vähän nokkaa, noh, sen ei tarvi toimia tyhjäkäynnillä, sanotaanko näin :p Lyhkäset satsit oli aluks vähän niinko väliaikaisratkasu, mut saattaa olla että jäävätkin. Jos siitä tarpeeks irtoaa noilla niin en nää vaivan ja haittojen arvosena alkaa leipomaan pitkiä satseja kiinni tuonne.

    Olihan se eilen aika muikeaa, kun vanhaa saastemosaa sai oikein kisuttaa että sai ees jarrua vasten suttaamaan, tuolla ei tarvi lyyä ko lapikas tiskiin ja jo piiiiiiirtäääääää :pinup:
     
    Muokattu: 11.10.2020
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No voihan sen antaa keulia vähän enemmänkin! ;) Vähän lisää puristuksia? Vai onko osat jo hankittu niin ettei o helposti tai järkevästi enää tehtävissä? Mitäs muuta on suunnitelmissa?
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    No, jos ne 5A kannet porttais huolella+niihin isommat venttiilit. Yli 9 Puristukset antaa jo huomattavasti lisää nokka vaihtoehtoja. Manuaali, alle 1600kg ja 3.23 perä. Ehkä compin 268H nokka tai jotain vastaavaa, vois toimia tuon edelin rpm imarin kanssa paremmin kuin mellingin mto1?

    Mottihan on '79 vuoden "ikkunalohko" kevennetyllä kampuralla, joten ei tän kanssa ihan mahdottomia. Alle 5k rpm pitäisi maksimi tehot ottaa, niin pysyy alakerta läjässä..
     
    Inlinee ja saresks tykkäävät tästä.
  10. Lade

    Lade Gearhead

    Ajattelitko tehdä palotiloille mitään? Siihenhän sais hyvät paljealueet, kun 5A palotilat on 307 halkaisijaa. Alakerta nolladekkiin tai vähän männät yli. Halvalla Fel-Pro sinisellä millin paljeväli.
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Palotiloille perus terävien särmien pyöristys ja kiillotus. Ei ole tarkoitus kumminkaan niin paljoa virittää, että veisin lohkoa koneistamoon.

    Tämä kone projekti jää nyt tauolle. Aukaisin kiinni leiponeen 455 myllyn, jonka tilalle tää 350 oli tarkoitus halvahkolla rakentaa.
    455 oli hitsannut 2 nokka laakeria kiinni ja jumissa siksi. Oli howardsilla jäänyt pari kaulaa viimeistelemättä, ja välys liian pieni.
    Selviän setillä uusia pakovenoja, nokka, ja kk sekä runkolaakereilla ja tiivisteillä.
    Halvempi remppa tehä nyt 455 toimivaksi kuin alkaa tekeen 350 väliaikais konetta.
    Jätän 350 koneen kumminkin seuraavien talvien projektiksi.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ekat kunnon ajot tekniikalla tehty. Eli siirtokilvin talliin 20km matka. Hämmentävän hiljanen oli sisälle ilman pakoputkistoa, ulkona oliki helvetti irti.

    Kaasuvivustoon saa vaihtaa jämymmät palautusjouset, joutu pari kertaa valois helppaan varpaankärjellä poljinta ylös. Sutii. Autometerin lämpömittari pimeni matkalla, johan sitä on käytetty :p - Tutkitaan. Öljynpaineet niillä samoilla 30wt sisäänajoöljyillä asettunu nättiin tasaseen 50psi lukemaan, kuumana ja kylmänä. Erittäin hieno homma. Ei tarvi tunkea mitään peräöljyjä moottoriin. Nyt mä vaihan ne sisäänajoöljytkin pois. En tiiä miten homman kukakin tekee, mä käytin moottorin sisään niil öljyil, vähän kävin antaa sikaa kotikadul, ja nyt annoin vaihtelevaa lapikasta ja sikaa ton 20 kilsaa, kelpaa mulle. Seki oli ihan positiivista ettei se oksentanu mitään pihalle konehuoneesta tai laatikosta vaikka runtuaki sai jo sen +5000 jenkaa, eikä laatikko tahi mosa tihku nesteitä.

    Pakoputkisto oikeestaan talven rojekteja, ja sitten se säätö. Mimmonenkohan möykkä ois y-putkella ja siitä kyljestä ulos Nascar-tyyliin :rolleyes: Kun tuota muutenkin vähän rakentelen road-racer lookkiin. Plus tietysti ihmisen laiskuus akselinylityksiin. Kun oli nyt jo yllättävän hiljanen sisälle. Saattaa vaikuttaa tuohon meluasiaan kun on töissä kovaäänisillä työkoneilla kaikki päivät, pitäis melkei vaimolta kysyä kans vähän mielipidettä.
    Lapikasta ei voi iskeä tiskiin heti, ihan ko tukehtuis bensaan. Saattaa olla toistekkinpäin, ettei sa tarpeeks ( jota mahdan epäillä). Mut saatanan rikkaalla se on ku vaimo meinas tukehtua talliin, kovalla juoksulla tuli ulos sieltä ja heilutti kättä nenän edessä :D

    Vaiheloota oli vähän vajaa, niinkuin epäilinkin, ku sai kunnolla kuumaks niin puol litraa meni vielä. Turbiinin kanssa on vähän totuttelua. Se oli advertised 2500 stall ( hughes) ja se pitää mun tapauksessa melko hyvin paikkansa, jossain 2700 tarraa kunnolla kii ja mennään. En o ihan varma tykkäänkö, melko kuminauha alle tuon.. Sutii. Makustellaan nyt ensi kesänä kun pääsee kunnolla ajamaan. En osaa sanoa onko tuo huono turbaanivalmistaja ( luistavia turbaaneja stallin alla) vai mikä on, vai vaihetaanko esim 2000 stallinen limppu tilalle. Näkemyksiä?
    Toinen huomioitu asia on 2-3 vaihto, se on karannu saatanan ylös. + 4000rpm jenkaa, eli satku vauhtia ennenko se vaihtaa koloselle :confused: Pitänee tutkia ja hutkia ja vähän säätää, ylipäänsä se että mistä tämä kondiittio johtuu, lie tekemistä shiftkitin kanssa, ja kaverin joka kattelee peilistä takasin.

    Mainitsinko jo että se sutii :pinup: Alusta on niin löysä laiva että myönnän ihan rehellisesti etten edes uskaltanu luukuttaa sitä ja kattoa miten se kulkee, ku tuntu ettei maalaistien leveys riitä :soosoo: :poff:
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Nyt kun sulla on tiedossa miten se turbiini ja laatikko käyttäytyy, vie se turbiini pajalle muutettavaksi omiin tarpeisiin sopivaksi.
    Tulee varmaan parempi kun nettispecsien mukaan tilattu.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  14. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Noei, toisiot aukee liian aikaisin. Q-Jeteissä ilmiön nimi Q-Bog.
    Kiristää toisiopuolen säätöä.:odwink:
    Seokset happianturin kanssa kohdilleen niin loppuu käryt ja tehoakin tulee lisää.
    Eiks noihin AVS:iin saa sellaisen "strip kitin" eli säätösarjan?
     
    Muokattu: 23.10.2020
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    On mulla ne säätösarjat. Niitä jouti ostaa kaks, hintaa tuli veroinee tulleinee... tarpeeks..
    Voi olla et se saa pump-shottia liikaa, meinaan nuis o samat nozzlet ja samas asetukses se vipuvarss ko sinkku-edelbrokeis. Eli se saa täl hetkel tupla-annoksen bensaa ko mitä esim 750:nen Edelbrockki antaa.

    Vaatii tosiaan sen pakokaasuanturin, että pääsee säätämään. Lotolla en o viittiny ees kokeilla.
    Saa vaan sen putkiston ni viittii kuunnellakki ilma kuulosuojaimia tai 3 romillen känniä.

    Stangin ehotus on kyllä hyvä, sillä saa varmasti parhaan turbiinin. Pitää vaan eka säädättää ja tehä testejä sitte ku kone on oikeesti säädöissä, ja vaiheloota. Semi-OT:na tarkennusta vaihtamisasiaan, ei turbiiniasiaan, ni täsä ongelma vaihtamisessa on siis osakaasulla, että huudattaa nuin saatanan ylös.
    Tosin yhä, kuten 5 vuotta sitten, yksi iso haave ois vaihtaa 4-loviseks manuaaliks. Autogearilta "muncie". Se nyt vaan on sit taas iso paukku, mut ehkä joskus..
     
    Muokattu: 23.10.2020
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jaa, päivitelläänpä tätäkin vaikka kun ei tätä muutkaan päivittele.

    Eli pakoputkistoa autoon. Jonkin aikaa arvoin mitäköhän tekisin, kun toisaalta minun autoon ei saa valmiiksi sopivaa putkistoa ( 73-77 GM A-body), eikä kiinnostanut kokeilla kuinka liki osuu edellisen korimallin putkisto, siihen hintaan mitä ne kustantaa.

    Joku perverssio oli 2 into 1 -systeemiin, ehkä se sama perverssio mikä ajoi tuplakaasareihin. Tiiä häntä.
    Joten tuumasta toimeen, paras paikka etsiä jotain järkevää oli Gen3- F-body foorumeilta, sattuneesta syystä. Ne oli testannu että oikein rakennettu 2-1 systeemi on käytännössä yhtä hyvä kun dualit. Lisää tutkimalla löyty semmonen heppu kun Breziznski, joka touhuu stockkivehkeitten kanssa Ameriikanmaalla, ja hän oli sitä mieltä että shortyjen/valusarjojen kaa toimii parhaiten nimenomaan y-putkisto.

    Mulla on jossain sen yksityiskohtanen dokumentti tulostettuna, mutta lyhkäsesti, mikä löytyy suoraan sen nettisivuiltakin, niin primary-pipejen erimittaisuudella ei ollut mitään vaikutusta tehoon niin kauan kuin primaryt on alle 72" eli semmonen ~180cm äkkiseltään, ja mergen jälkeen vähintään 12" extension jos ei käytä änäriä, mutta sitten taas sen extensionin pituuden kasvattaminen ei hänen testeissään vaikuttanut mitään. Avaintekijänä oli hyvä y-merge, ja gen3 F-body ukkojen mukaan paras merge on Flowmasterin Scavenger. Tuossa on aika jännät, D-muotoiset portit sisällä tuonne mergeen, lie jotain tekemistä takaisinvirtauksen estämisen kanssa. Ja Brezinzskin suosittelemalta listalta hirviä ämpäri Dynomaxilta "vaimentimeks" o_O

    Merge on 2x2.5" -> 3-5" ( 2x2.5" dualien yhteenlaskettu cross-sectional area on 9.81" sq.inches, ja 1x3.5" on 9.62").

    Joten, koska mul ei o mitään hävittävää, niin tuumasta toimeen. 5 tunnin aherruksena oli kasassa tuollainen. Teen ihan henkisen hyvinvoinnin takia kaikki liitokset v-bandeilla, jos vituttaa tuo systeemi ni on helppo rakentaa dualit tuhoomatta mitään. Myös änkkärin jälkeen tulee v-bandi, niin voi vaihella eri ulostuloratkasujen välillä.

    [​IMG]

    5 tuntia siks, et istuvuus on tämä:

    [​IMG]

    Samalla korkeudella alin kohta kun eturungon yhdistäjä minkä päällä moottorikin makaa.

    Seuraavaks tarvis käyä ostaa 2x 45ast mutkaa et saa nostettua änärin "oikeelle" paikalleen lattiasyvennykseen, vähän kylkeen päin ja ylös. Sit onkin kolme vaihtoehtoa, axle-dumppi, kyljestä ulos, tai akselin yli. Akselin yli näyttää perin vittumaiselta 3.5" putkella.... Kun ei siellä ollu originaalilla 2" putkellakaan hirveesti ylimääräsiä. Joten jotta päästään alkuun ja koneen säätöön ylipäänsä, niin axle-dumppi tai jos tila riittää niin kyljestä ulos pyörän eestä, pitää prässillä vähän sitten litistää putkea semmoseks ovaaliks.

    Ei nyt ehkä ihan suoraan 350 Oldsiin liittyvää, mutta menköön.

    Mutta hei! Edelbrockilta tulee ulos uudet kannet Oldsiin. Uudelleen muotoiltu palotila, sekä pikku-että isolohkoversiot suoraan tehtaalta! Eroina venttiilikoot, palotilan tilavuus että koko ( pikkulohkoon pienempi palotila, 4" borelle, isolohkon tehty 4.155" borelle), parannettu virtaus, molemmissa vaihtoehdoissa on notchi mitä ei missään ikinä ole ollut, eli mekaaninen polttoainepumppu mahtuu jatkossa näitten kanssa, kun tähän asti alukannet on sulkenu mekaanisen pumpun pois koska ottanu kiinni, ja kantta on muokattu myös niin että imukanavan kattoa on mahdollista nostaa .400" asti. Molemmissa toki yhä isolohkon imukanava, joka on korkeampi kuin pikkulohkon kansissa. Joten ei se Edelbrockki kuolemassa ole ;)

    PS. Pakoputken teko lattialla on perseestä.
     
    Muokattu: 3.1.2021
    Lade, Kaktus, -Skeletor- ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    On melko jyhkeet saundit.. :cool: Semmonen se on. Heitän siihen kokeeks nyt jonkun maalin niskaan, onpahan kokeiltu. Jos lohkeilee/ palaa pois, palakoon, se on vaan pakoputki.
    Putki päättyy just takavakaajan eteen, niin että akseli mahtuu liikkumaan vapaasti, ja kiinnittyy originaaliin putkenkannakkeeseen.

    [​IMG]

    Tää beibe ei tarvinne ollenkaan ryyppyä. Tallissa on se +10c, ja ryypyt auki hirtettynä lähti ja jäi käymään joutavaa nätisti. Alla olevasta videosta piti leikata loppu pois, meni puhelimen kaiutin tukkoon ko anto lapikasta, ääni vaan yksinkertasesti muuttu semmoseks kohinaks videolla. Plus kukaan ei kuule kuinka laturin remmi vinkasee :eek::D

    Exhaust sound.. Olds 350 dual quad - YouTube
     
    Lade, FeV-8, Vermilion ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mukavaa mölinää näin talven kaamokseen. Diiselivolvon aneemista raksutusta tässä kuunneltukin jo liiankin kanssa.:D
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    kauempaa katottuna hienoa hitsausta!
     
    Inlinee tykkää tästä.
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei tolla MinarcMigillä voi epäonnistua :p
    No, ehkä auttaa et tottunu hitsaamaan puikolla, tuolla on verrattain helppo saaha nättiä saumaa puikkoon verrattuna. Eikä pelkästään nättiä, tuo polttaa ihan uskomattomasti täydellisesti läpi pelkästään asettamalla materiaalipaksuus.

    Nyt meni kyllä OT:ks :eek:
     

Kerro tästä muillekin!