Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mulla itellä on Evo200 ja ohutta peltiä tarvis hitsata siitä onkin vaikee saada siistiä. 1mm paksuin ja sivuilla ohutta 0,5-0,7mm riippuen kohdasta ja jää näkymään.
     
  2. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Täähän oli aikas hyvä juttu, että pikkulohkoon ois tulossa uudet alukannet! Taitaa nyt käydä niin, että omat 8 kannet jää pöydälle ja odottelen mitä edelillä olis tarjota. Ei välttämättä jäädä edes hinnassa kauaksi, varsinkin jos sulla sitten loppulaskun jälkeen on kuitenkin käsissä 40v vanhat kannet..
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    1782€+rahti+tullit päälle on hinta tän hetken kurssilla, edelin sivuilta kattoen.

    Eli sen perus kaks puol tonttuu ku varaat.
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    Vaikka kuinka upeat ja mahtavat nuo edelin kannet on niin ei meikäläisen perse ainakaan repeä niihin, ei sitten millään

    Ajattelen asian näin että kohtuu tuntipalkalle pääsen kun kairaan isolohkon kannet ja vaikka asennutan isommat venttiilit, ohjurit ja höyläys siihen päälle.

    tonni säästyy, seetit ei tipu ja menee ainakin meikäläisen loppuelämän
     
    tero79 tykkää tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Näppärä tuo M/E Wagnerin säädettävä PCV-valve. Helppo oli saada toimimaan ja säädettyä. Eipähän o arvailua toimiiko se oikein vai ei. Muistaakseni se on suht arvokas, mutta koen itse rahan arvoiseksi.

    Sen verta on säädelty et idlet ja fast idlet ois kohillaan, hyvin vastas IMS-ruuvit edeleissä ( AVS2 kertaa kaks) kääntelyyn, ja säätövaratki riitti hienosti ilman kikkailua.

    Joutavaa käy suht nätisti 900rpm kieppeillä, alipaineitta tarjolla n. 0.4bar/ 11 inHg. Jarrutehostin skulaa kivasti. Nyt sit ootellaa kesää et pääsee säätelee enempi.

    Pikku slaaginki meinasin saaha, auto ei pihalta enää käynnistynykkää, whuuuttt, just sammutin sen siihen :eek:

    Hapettuma sulakerasiassa oli juurisyy lopulta.

    Semmosta joutavaa turinaa.. Saatana että vastaa äkäseen kaasuun, pakko vieläki todeta samaa asiaa.
     
    Joe Hunt, -Skeletor- ja FeV-8 tykkäävät tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Päivitellääs taas kun ei näitä muut tunnu ropaavan performance-mieles. Tämänki performance nyt on kyseenalanen.

    Ekoja säätöajoja ajeltu. Tankillisen verran nyt polkenu. Sekä lootan ( vaihtokohat liika ylääl cruisel), että kaasarien. Kaasareissa siis 1:1 linkku, ja 2*500cfm AVS2. Cruisella on nyt nätisti arvot ( lambda) 1.05, ja vähän ennen vaihtoa nousee 0.95:een. Eli 15.5-14 AFR:ää noin. Vetää tosi nätisti cruisella läpi alueen. Vähän booaa ku toisiot tulee kuviin. Kiristin ne ilmaventtiilit äsken tehtaan maksimiin, ja sit koitetaan pump-shotin muutosta eka ainaki tangosta, koska se nyt on helppo. Booaus oli ennen äskeistä säätöä enää hiuksenhieno, sit mentiin. Lämä tiskis hiipii vähän turhan rikkaalle, lambda .75, eli noin 11 afr. Josko löytyis pienempiä suuttimia, säätösarjas tuli vaan isompia. Tai sit pitää tehä vähä laskelmia ensiön neulojen ja suutincombojen kaa ja rakentaa sitä kautta, mut tää nyt on tälläst alustavaa höpinää.

    Voimaa nyt tuntuu olevan jonkun verran. Ei missään nimessä sitä määrää jonka ois saannu samalla rahamäärällä jos oltais rakennettu maksimiteho eellä, vaan tää tosiaan oli ja on enempi vähän nostalgiahenkinen rautakansineen ja tuplakaasareineen, ja 60-luvun imusarjoinee.

    Mut sillai maukkaasti, sutii, ja maantielläki on mukavasti tehoa. Enempikin vois olla, aina vois, mut ehkä jos suhteuttaa siihen mitä lähettiin hakee ( ei oikei mitää, lähinnä toimivaa comboa) niin oikeinki tyytyväinen oon tällä hetkellä.

    Eilisen checkin tulos, valuttelin vähän kaikkea ulos.
    Ei polta öljyä, öljy on kirkasta, huohotinsäiliöön ei kerry nimekskään öljyä, automaatti ei vuoda, ei luista, sielläki öljyt kirkkaat ja haisee normaalille, eik jäähynestettä katoo, eik o öljyy tai muuta smäidää seas. Lämpö pysyy yhä 180F vaik miten kenkii, ja öljynpaine kuumana vaik kenkii ni koko ajan +50psi. 0w-40 täyssynt..

    Jahka tuo jäähtyy pitäs nostaa venakopat ja kattoa miten siel jaksetaan. Jonkunmoista ääntähän nuo compin teräs-täysrullat pitää, itseasias ulkomait myöte moitittu kovaäänisiks, mut kosk ei ite tiiä mikä normaalia niin siinähän se selviää.

    Lisävaimennusta kyl tarvii, 70db sisällä ( 76db ulkona jonku rallisäännön mukaan mitaten) Käy vanhaks äkkiä, sisällä.
     
    Muokattu: 21.3.2021
    -Skeletor- ja FeV-8 tykkäävät tästä.
  7. Paljon se lämäpohjassa AFR:n pitäisi olla? Joku reilu 12?
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Taitaa olla joka moottori yksilö sen suhteen, mut yleisesti pidettäneen arvoa AFR:issä pumppubensalla kaitten 12-13 välissä.
     
  9. Näin mäkin sitä ajattelin. Aiotko sitten tilata pienemmät suuttimet siihen jostain?
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Vois sen näinki muotoilla, typeryyttä huuhtoa sylintereitä bensalla.
     
  11. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Varmaan joku 12.5 mikä olis tavoiteltava 11 on aivan yhtä hyvä
     
    Inlinee tykkää tästä.
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No tämä hyvä. Meinaan pienempiä suuttimia kun .077 ei näemmä ees ole, jotka mulla on toisioissa. Se saa sitten olla minun osalta säätö siinä, tuon lähemmäks en ite saa, sekä kaasupoljin ( hereys ja kaasuunvastaminen), että lambdalukema tuntuu olevan hyvässä synkassa keskenään.

    Loput säädöt, etenki sytkä, sitten ammattilaisen tekemänä.
     
    Pietsi tykkää tästä.
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Minulla jäi kanssa sellainen vaikutelma 500 afb.stä, että on aika rikkaalla pellit levällään.
    Olisi ehkä ollut parempi koittaa
    Hoikentaa ensiön power puolta mielummin kuin pienentää monta napsua toision suuttimia.
    Ei ole enää koko kapistusta, joten sitä varten en ala toista katselemaan.
     
  14. Inlinee tykkää tästä.
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No helvetti, kiitoksia. Aivopieruissaan en vielä ollu edes muistanu ettiä carterinakin niitä voi etsiä ( joita on kyllä kahta eri pituutta, tarkkana). Mutta carterin nimellä niitä saapi .051" etiepäi, edelbrockina tosiaan .077" etiepäin.
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Taitaa olla aika hieno tuo msd digitaali.
    Itse tein 90/10 periaatteella kärkijakajasta 273 pikkumopariin, siitä sai muokata aivan kaiken.
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jumalauta, @Miguelos Poropeukalos , jos näemme joskus, tarjoan oluet!:odbiggrin:

    Joskus ratkasu on niin lähellä ettei sitä ite nää. Tuon dual-quad imarin tarinahan on, että ostin sen aikoinaan toimivin, originaalein Carter Competition Series ( AFB 500cfm*2) kaasarein. Sinänsä myyjä ei valehellu, et kyllä ne joskus oli toiminu :poff: Sillon aikoinaan ei kyllä naurattanu. Ei niistä kalua saannu enään, läppäakseleita kierossa ja läpihorot. Koitin niitä holkittaakkin mut ei niistä silti oikein tullu enään hyviä.
    Purin ne aikoinaan osiks. No helvetti, äsken oli pakko alkaa tonkia missä vitussa ne on, ja sielläpä on .071" suuttimet odottamassa asennustaan! Samalla tutkin muut suutinkoot ja neulat millä sillä oletettavasti on joskus ajeltu, niin hyvin lähellä näköjään olemme olleet! Niissä oli .088 suuttimet ensiöissä, ja 65-52 neulat. Mulla .092 suuttimet ja 68-52 neulat. Toisioissa nyt .077", mut koitetaanpa mitä tapahtuu .071" suuttimin!:pinup:

    Mul tuli tuo siks et isokoppanen HEI ei mahu ton imarin kaa, ja pienikoppasta HEI-jakajaa ei ikinä ole saannu Oldsmobileen OEM:änä. Eli joktapaukses suuntana oli aftermarket. Lisäks aikoinaan sai poskettoman alen kun yks joulu oli MSD-kamat Summitilla -20%, kun samaa ostokseen lykkäs jakajan, boksin, puolan, johot yms äms, ja se ikäänku kertautu viel tullin pääsä.
     
    FeV-8, -Skeletor- ja Pietsi tykkäävät tästä.
  18. Joskus, kun sopivasti hämmentää, niin ongelmat ratkeaa kuin itsestään..Kerro kuinka sun kokeilussa sitten kävi, kun saat sen tehtyä.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kerron huomenna, viskipullon vajeen mukaan tänään ei ajeta :odbiggrin:
     
    tero79 tykkää tästä.
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No nyt se on! Veti cruiseaki hiukan laihemmalle, pyörii aiklail .95-1.00 välia lambda koko ajan.
    Läpyskä tiskiin, lambda hyppää 0.85 heti, sitten se siittä lähtee hiipiin yhäki .75:seen, mut saa pitkäs vedos hiipiäkki. Booaus hävis myös ilmaventtiilien/ suutinvaihon yhteisvaikutuksesta.

    Loput jätetäänki amadimeehille päätettäväks ja säädettäväks dynossa, nyt tuol viihtii ajella.

    En teekkää vaihteistolle mitään. Kärsin sen ykkösvaihteen ennemmin kaupungissa, kun matka-ajoonhan tuon tein ja välitin, niin maantiellä ja motarilla tuo on ihan parhaimmillaan nyt kun pääs enempi suhaan, vaihtokohat ja rundit. 120kmh nätti 3000rpm ja hyvin on vetoja siitä lähtiä vetämään etiepäin. 3 vaihteises on kuitenki aina kompromisseja.
    Motaril tuli hyvin tilaa ohituskaistal :p
     
    Muokattu: 23.3.2021
    -Skeletor- ja Stang 72 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!