Olds 350 vedenkierto/lämmöt

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja MosseKuski, 23.5.2019.

  1. SauliK

    SauliK 2nd gear

    Eikös myös alavesiletku voi mennä lyttyyn jos siellä sisällä ei ole sitä jousta? Laitoin omaani ac delcon uudet vesiletkut eikä alavesiletkussa ollut mitään sisäistä tukea, siirsin vanhasta uuteen.

    Myös termarivaiva mulla on ollut sellainen että parkissa ja max. 40kmh vauhdissa normi lämmöt ja maantiellä kipusi 220f, ilmeisesti ei auennut tarpeeksi. Tuo vika paljastuu ottamalla termari pois, jos lämmöt romahtaa maantiellä niin aika selkeä juttu
     
  2. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Vastaus taitaa itsellä olla nuo hihnapyörien koot.. Itsellä 82asteen termari ja letkut on jämäkät, jouset menee melkein alusta loppuun.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Nyt ollaan tehty muutamia kokeita ja voi hyvinkin olla että syylärin koko ja yksi flekti eivät riitä yksinkertaisesti jäähdyttämään pataa tarpeeksi. Jäähy on griffinin 24"x19" ja muutamalta taholta olen kuullut että olisi vähän pieni heidän kokemustensa mukaan? Ja isomman syylärin kun vaihtais niin silloin mahdtuisi myös tulpa flektit.. Ja tuuli tunnelista saisi paljon korkeamman nykyisen 1cm korkean tilalle.. Eli nyt ollaan ajeltu ilman etupuskuria jolloin ilma virta pääsisi vähän paremmin syyläriin.. silti tykkää ottaa vähän liikaa lämpöä.
    Ja yksi tyyppi puhui että mulla olisi tossa nyt dieselin kampiakselin pyörä?! :D tuo kun on ensimmäinen kasi ja eka oldsi niin ei tuollaisia erota vaikka noista on jonkun verran tullut luettuakin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    28" x 17" x 2" on erään 70-luvun puolvälin HD-cooling system-optionin jäähdyttimen koko Oldsmobilessa, siis pelkkä kennosto, siihen päädyt päälle. Ihan vaan verrokiksi.
    Ja ne halvat sähköflektit on, no... halpoja sähköflektejä. "Tuottohan" näissä ilmoitetaan ilman vastusta, siihen kun lyö eteen jo pelkän syylärin kennon, voi tuotto kyykätä melko huolella ilmoitettuun noissa halvoissa. Esim. Spal ilmoittaa tuotot/ virrankulutukset eri vastuksilla, niistäkin jo näkee että ne lähtee putoamaan/ virrankulutus nousemaan hyvinkin; ja ovat ihan laatutuotteita joiden suunnitteluun on panostettu kunnolla; miten lie halpojen flektien johon on ympätty iso sähkömoottori, lavat, jonkinmoinen rimpula kehikko ja hintalappu niskaan.


    Kannattaa myös tukkia tiet syylärin päätyjen ohitse, niin että ilma ohjautuisi itse kennoston läpi, ilma kun "etsii" sitä pienimmän vastuksen reittiä jota edetä. Ja niin iso osa pinta-alasta flektien alle kun ikinä saat mahtumaan, tuulitunnelein tai muin itse hyväksi tunteminsa keinoin.
    Ja se lippa syylärin alla on monissa tehdasautoissa luomaan alipainealuetta/ pienemmän paineen aluetta syylärin alapuolelle joka myös edistää ilman virtausta syylärin läpi ja pois konehuoneesta auton alle.

    Monesti kun yrittää keksiä pyörää uudestaan, kannattaisi vaan katsoa miten tehtaat on asian hoitanut, koska heillä on ollut hiukka erilaiset resurssit tutkia ja kehitellä jäähdytysjärjestelmäänsä, ja vielä joutuneet takuunkin autolle antamaan. Harvoin nämä omat sepitelmät yltävät tehtaan tasolle luotettavuudessa ja jäähdytyskyvyssä vaihtelevissa ajo-olosuhteissa.
     
    Muokattu: 14.7.2019
    maxvo2, Filth, MosseKuski ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Näillä eväillä eteenpäin.. kiitos ja kumarrus.
     
    isalmela ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  6. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Tuohon saa rälläkkää näyttäen mahdutettua 27,5"x19"x2" syylärin ja flektejä saa tämän jälkeen tuplaten..
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Tuossa pyörittelin sellaistakin mielessä että riittääköhän tuo syyläri/flekti päivitys sitten taas kun tulee vähäb kovemmat kannet (10.jtn.1) puristukset ja kireempi nokka. Että alkaako lämpöily taas uudestaan..
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    850 volvosta flekti ni ei tartte murehtia ainaskaa ettei se riitä. Ja hyvä tunneliki niissä vielä.
     
    faffeli tykkää tästä.
  9. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    nyt on keulilla 27,5"x19" Griffinin syyläri ja tuulitunnelin teko on vielä kesken ja siinä on kiinni 12" hayden flekti, maanantaina saan 10" kaveriks niin alkaa sitten myös tunnelin teko. Kuinka korkea se tunneli olisi parhainta viilennystä ajatellen? Nyt on tullut pieni lenkki ajeltua tuolla helteessä ja aivan liian kuumana on käynyt. Vesipumppu tutkittiin, on ok ja oli mielessä että se olisi dieselin malli jolloin olisi veden kiertoa siinä mallissa rajoitettu?? Kaikkia kikkoja on koitettu mutta enään jää oikeastaan jäljelle tuulenohjain syylärin alle rakentelu, bensa seokset aivan päin vittulaa?!?!?
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Muutitko sitä hihnavälitystä? Ja dieselin pumpussa ei ole mitään rajoituksia, vaan se on tehokkaampi pienillä kierroksilla, mutta sen takia ei siedä kierroksia. Pumppaa siis "liikaa".
     
  11. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    En oo vielä muuttanut... yhdessä varaosa paikassa myyjä totes että ei hihnapyörien välityksillä niin k0va merkitys ole... täytyy nekin tai siis SE eli alahihnapyörä jostain pieraista.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mun mielestä ehdottomasti kokeilun arvonen, koska kaikki ruuvailut helpohkoja, eikä tartte availla konetta. Ja siitä pumpusta ei taida ulkoapäin nähdä oikeen mistään, mikä se on alkujaan. Kun erot taitaa olla vain siivessä ja siipipesässä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    [​IMG]
    Siinä kultaset on kiinni ja paskaset myytiin "alapyöränä ja vesipumpun pyöränä" onhan niissä kokoeroja mutta alapyörien painossa on 2,5kg eroa.. nykyinen mikä on kiinni vaikuttaa tasapainotetulta ja toi toinen vaikuttaa apulaitteiden pyörältä..
     
  14. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Pumppu kävi irti.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mulla oli sillon ongelman aikaan ton oikeenpuolisen kokonen, kun olis pitäny olla tuo toinen oikeelta.
     
    MosseKuski tykkää tästä.
  16. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Ok. Eli nyt pitää siis etsiä pienempi alapyörä että sen saa mahtumaan tuon toinen oikeelta kanssa.
     
  17. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Netissä myytäisiin oikeaa hihnapyörä settiä n. 100€ koko kasa. Nyt ainoa kysymys niihin liittyen on: onko alapyörien painoero miten kriittinen? Tuo nykyinen alapyörä painaa joku ~2.5kg kun taas tuo setin pyörä ~1kg.. sähköpostilla kysyin pyörien myyjältä että onko sillä merkitystä niin vastaus oli että ei tollaisen paino eron pitäisi vielä haitata..??
     
  18. MosseKuski

    MosseKuski 1st gear

    Tuossa on tullut myös mietittyä tuota vedenkiertoa moottorissa ihan näin yleisesti. Eikös vesipumppuun palaa vesi lämppärin kennolta? Ja se menee kennoon imusarjan taka-osasta? Mites toinen puoli imusarjasta? Se on mulla tukittu eli kuskinpuoli. Se myös käy paljon lämpimämpänä kun apparin puoli mihin on laitettu kennon virtaus. Se on varmasti yksi syy että vesi ei kierrä kunnolla. Tosiaan kun tämä kone tuli mulle atomeiksi purettuna ja osia on vaihtunut aika paljon, on vaikea edes tietää miten esim. tuokin seikka on ollut kun kone ollut kasassa.
     
  19. SauliK

    SauliK 2nd gear

    vesi kiertää toisinpäin eli pumpulta kuuma vesi lämppärille ja sieltä palaa kannen takaosaan
    edit: enpäs olekaan aivan varma tästä

    kuskin puoli on mulla ollut aina tulpattuna, kai imarissa joku anturin paikka voi olla
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Service manual; Oldsmobile coolant flow:

    Bottom radiator hose > waterpump > block > out of heads to thermostat > top radiator hose > radiator

    Ja lämppärin kenno on just niin et pumpulta kennolle ja kennolta imusarjan takaosaan.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!