Olds 350cid kysymyksiä ja ihmetyksiä *UUS ONGELMA*

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Stolen, 8.3.2006.

  1. Stolen

    Stolen 1st gear

    Elikkä, kaverin -89 Buick Electraan ollaan uutta konetta väsäämässä.

    Koneena on vanha Oldsin 350cid.
    Kone on ollut purettuna osiin noin 15 vuoden ajan.
    Kone kaverille myytiin 70-luvun loppupuolen koneena.
    Koneen etuosasta löytyypi numerosarja 395558 jonka perässä vielä isolla numero 2.
    Tämä ilmeisesti kertoo koneen olevan vuosimallia '68-70?
    Ainakin yritin näin selvitellä sivustolta http://www.442.com/.

    Muita koneesta löytyviä numeroja/-sarjoja on jakotilassa B19, koneen peräosassa löytyy myös merkinnät 11, 198 ja CFD.

    Kone on väriltään punainen ja on varmuudella maalattu uudelleen tehtaalta ulos tulemisen jälkeen.

    Ongelmaksi tällä hetkellä on noussut nokka-akseli ja jakopään kasaaminen.

    Koneeseen tuli mukaan ilmeisesti alkuperäinen, ruosteinen nokka-akseli ja "virinokka", jonka olemme ahkeralla salapoliisityöllä todenneet olevan Comp Cam 268H. Tämä nokka on kuulemma joskus ollut paikoillaan.

    Nyt on ihmetyksenä että sopiikos tämä kyseinen nokka tähän koneeseen?
    Paikoilleen se soljahtaa niinku isä äitiin, mutta nokan pää on erin näköinen kuin vakion nokan pää, joten ketjupyörän kiinnittämisessä on ongelmia.
    Ihmetyksenä on myös se, että tuleeko nokka-akseli millään fyysisesti kiinni, esim laipalla tai vastaavalla.

    Kone on lattanostimilla, ja tulipas mieleen että nokasta löytyy myös merkintä 1-5. Myös joitakin kirjaimia löytyi, niitä ei tähään hätään pysty muistamaan.
    Sopiikos tämä kyseinen nokka tähän 350 Oldsin koneeseen?

    Eli, pystyisikö ihmiset noiden numerosarjojen ja speksien mukaan tietämään jotain faktoja tästä kyseisestä koneesta ja nokasta, ja niiden yhteensopivuudesta.

    Toinen mietitys on kampiakselin päähän tuleva ihmeellinen peltilätyskä, joka tulee ilmeisesti jotenkin ketjupyörän päälle? Otamme kuvia jotta ihmiset ymmärtäisivät millaisesta lätyskästä/kupista on kysymys :)

    Huh, tulipas pitkä ja osittain sekava ensiviesti tänne forumeille, toivottavasti vastauksiakin tulee :)

    Sanottakoon vielä, että tässä projektissa työskentelee vain minä ja kaverini, ja molemmat olemme melko vasta-alkajia varsinkin näiden jenkkien parissa :)
    Joten anteeksi jos tekstissä sattuu ilmenemään asiavirheitä.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Siitä se alkaa. Katsokaa kansien numero niin saatte tarkennettua sitä koneen ikää. Lohko on hyvää valua.
    Se peltiläpyskä jota luulen teidän tarkoittavan on jonkinlainen öljylevy ja tulee nokkarattaan kaveriksi kammen päähän.
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    se peltikiekko estää liian öljyn roiskumista kampuran stefalle.

    Katso vasen kansitaso koneen edessä, pitäis löytyä viiste jossa sarjanumero, siitä saa vuosimallin selville. Ja toi lohko on valettu X vuoden 198:n päivänä.
     
  4. Stolen

    Stolen 1st gear

    Ok. Pitää tsekata se sarjanumero.
    Kävin tuossa tsekkailemassa noita kansia.

    Kansissa oli numerot:
    Alapuoli 929, 351, 10
    Yläpuoli 411, 10, 8

    Toinen kansi:
    Alapuoli 147, 76, 9
    yläpuoli 409, 9, 7a

    Edit:
    Mutta osaakos joku sanoa tuosta nokka-akselista?
    Se ois nyt mielenkiintosempaa tietoa kuin tuon koneen vuosimalli :)
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Sekaparin kannet? Laita kannet pöydälle "oikein" päin ja katso pakokanavien päälle, se iso numero (sulla ehkä 8 toisessa ja 7a toisessa) vasemmassa reunassa kertoo oleellisen tiedon kansista ensialkuun.
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sais mielummin olla samanpariset kannet.

    7A '72 350 64 409147 The 'A' is a subscript, like ¼"
    tall, to lower right of the '7',
    like | 7A.
    8 '73 - '76 350 79 411929 Smog heads. Have huge bb-sized 79cc


    7A '85 - '90 307 67 0142 This 'A', and the others from 2A to
    6A, is a large capital letter equal
    in size to, and immediately adjacent
    to the 7, like | 7A.
    Aika paljon eroa palotilojen koossa!
     
  7. Stolen

    Stolen 1st gear

    Eli mitkäs noista ilmoittaa sen palotilan koon?
    Ja nuo kannet on siis noin 72-76 ikäisiä?

    Olikohan tuo kasa paskaa mitä tuli ostettua :)

    Periksi ei kuitenkaan anneta ku niin paljon "uutta" ja kallista osaa on tullu tuohon koneeseen laitettua. Kyllä se vielä ennen kesää käynnistetään :)

    Ite tuo osina ollut kone oli käytännössä ilmainen.
     
  8. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Olds 350

    Mielestäni et ole ostanut kasaa paskaa, tarvitset vain hyvät kannet.
    Itse alakerta kokonaisuutena on parhaasta päästä.

    Itselläni on hieman samantapainen ongelma Oldsin 350 koneen kanssa ja olen kysellyt kansia eri tahoilta. Liikaa niitä ei ole saatavina, ainakaan hyviä. Us-partsissa olisi tietysti alukannet... hinta muistaakseni n. 300 euroa.
     
  9. Stolen

    Stolen 1st gear

    Re: Olds 350

    Noh, halvallahan tuo lähti, ei edes joutunut kolminumeroista lukua maksamaan :)
    Onhan tuon kasaamisessa kyllä oma työnsä ku pari kiertokankea oli kieroja, mutta nyt on männät ja kampiakseli paikoillaan, timmiltä tuntuu.
    Sylinterit on hoonautettu.

    Onkos nuo kannet yhteensä 300 euroa? Vai kappalehinta?

    Ja onkos kellään tietoa tuosta nokka-akselista, vai joutuuko senkin ostamaan?
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nokka pysyy paikoillaan "itsestään" öljypumpun/jakajan hammaspyörä pakottaa sitä pyöriessä taaksepäin. Kai siinä on mukana bensakoneen jakopää eikä dieselin? Dieselin nokka on etupäästä erilainen kuin bensakoneen nokka. Bensakoneen nokassa on isompi kiinteä "klunssi" hammaspyörän takana, dieselin nokassa sen paikalla on irrotettava polttoainepumpun epäkesko. Bensakoneen vakionokan "klunssin" ulkopinnan loveukset yms muotoilut kertovat nokan tyypin.

    Se kannen oleellinen ja helpoin tunnsitekoodi on kuskinpuolella ulomman etunurkan ja apparinpuolella takanurkan numero/kirjain.

    Nuo kannet on toisaankin eri paria noiden koodiesi mukaan. Helppo/edullinen ja kohtuuhyvä tapa saada kone toimimaan, on hommata 80-luvun alkupuoliskon 307:n vielä isokanavaiset 7A-kannet. Niissä on pienemmät venttiilit kuin noissa 70-luvun alun 7a kansissa (huom. pikku-aa) mutta toimivat kyllä normaaliajossa ihan hyvin 350-koneessakin. Niitä myös löytyy 307 purkumoottoreista, täydellisiä alakertavaurioisia mottoreita saa yleensä noin 50€ hinnalla. Saat kaikki ruuvit yms. osat ja ehkä alumiinisen imusarjan (4A=isokanavainen) samalla.

    Oldsin kansia voi laskea 1,5mm ilman sen kummempia kohdistusongelmia ja noihin 7A kansiin voi laittaa esim. tuollaisen nro 8 kannen venttiilit kun kanavia avartaa pesistä. Tulee hyvä puristus ja jaksaa hengittää ihan hyvin.

    Onko niissä männissä kuinka syvä kolo? jos on noin 3-4mm, niin silloin on 60/70 -luvun vaihteen korkeapuristemännät. Noilla saa 1,5mm madalletuilla 7A kansilla 11:1 puristukset. Hyvällä nokalla ja peltisarjoilla noin 350hp lähes vakiotavaralla :rotfl:
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Vanha 7a kansi palotila64
    8 kansi palotila 79
    Uusi 7A kansi palotila 67
     
  12. rrauta

    rrauta 3rd gear

    siis polttoainepumpun epäkesko on kampiakselin päässä, dieselin nokassa on syöttöpumpun käyttöratas.
    jos se 268h nokka on dieselin niin ostan kyllä sen! (ei varmasti ole)
    se ruosteinen romu voi kyllä olla.(sitä en osta)

    nokka akselin päässä oleva pultti tulee päin jakopään peitin levyä ja estää nokan liikkeen ulospäin (pitkäkantainen pultti, ei tavallinen)
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kiitos rrauta oikaisusta, niinhän onkin. taitaa jo "ikämuistikin" alkaa vaikuttamaan :wink:

    ja tuolla vertailulla Dieselin nokkaan tarkoitin sitä että jos se projektin mukana tullut vakio-nokka ja jakopää on jostain syystä dieselin, niin silloin se on erilainen kuin se virinokka.
     
  14. Stolen

    Stolen 1st gear

    Yritän huomenna tai lauantaina ottaa kuvat siitä nokka-akselista ja kansista.
    Mitä kaverin kans pohdiskeltiin niin tässä tuntuu tulevan nokka-akselin päähän tuo polttoainepumpun epäkesko, mutta tarkoituksena ois laittaa sähköinen pumppu.
    En nyt muista oliko siinä kannessa iso vai pieni se 'a'. Muistelisin että iso.

    Tuosta nokasta vielä...
    Tuossa uudessa "virinokassa" on juurikin tuommoinen ihmeellinen "ylimääräinen" möhkylä verrattuna siihen vanhaan, ruosteiseen nokkaan.

    Tuossa vanhassa nokassa on paljon suurempi nousu kuin tuossa "virinokassa".

    Noh, otan kuvia niistä niin saa asiantuntijat pohtia mitä ne on :)
     
  15. rrauta

    rrauta 3rd gear

    se polttoainepumpun epäkesko tulee KAMPIAKSELIN päähän.
     
  16. Stolen

    Stolen 1st gear

    Jaajaa, no otan huomenna tai lauantaina kuvia tuosta rojektista niin saadaan kunnon käsitys näistä asioista :)
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eli kuten rratua oikaisikin. Dieselissä polttoainepumpun epäkesko (alumiininen epäkeskopala) tulee kampiakselin päähän ja siinä on erilainen jakopään etulevy (stefa ulospäin pinnasta) ja bensamoottorissa epäkesko on pellistä stanssattu epäkeskokuppi, joka tulee nokka-akselin päähän, ylähammaspyörän ulkopuolelle. Bensakoneen alastefa on upotettu jakopään levyn pinnasta sisäänpäin. Ja sinne tulee se öljyn kulkeutumista stefaan vähentävä peltirengas. Puristuu alahammaspyörän ja dampperin väliin.
     
  18. Stolen

    Stolen 1st gear

    No sitähän minäkin että kyllä se "epäkeskokuppi" on tuossa koneessa nokka-akselin päässä.
    Tosin turha se tulee olemaan koska tuohon on tarkoitus laittaa sähköinen bensapumppu...
     
  19. Stolen

    Stolen 1st gear

    Noniin, nyt löytyy kuvia osoitteesta:
    http://stolen.wata.fi/koneprojekti/

    Eritoten tarvis tietoa tuosta 268h nokasta, käykö se tuohon koneeseen vai ei.

    Tuolla on myös muutama kuva noista kansista, ja myös imusarjasta.

    Onkos kenelläkään hajua noista männistä?
    Ne on muistaakseni 103mm, nuo sylinterit on siis porattu vakiokokoa isommiksi.
    Yhdessä kuvassa on vakiomäntä ja uusi mäntä.
    Vakiomännässä tuo "kolo" keskellä mäntää on yli puolet syvempi kuin uudessa männässä. Noissa uusissa tuo kolo on luokkaa 2mm.
     
  20. Stolen

    Stolen 1st gear

    Niin ja tuolta kansiosta löytyy myös kuva ilmeisestikin valmistusnumerosta, jonka pitäisi kertoa koneen vuosimalli?
     

Kerro tästä muillekin!