olds 455 vs.425

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SauliK, 19.9.2012.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    eli dilemma on nyt se että 455 koneessa kolme hajonnutta mäntää ja 425 kampiakseli ihan rajoilla, 2,460-2,470 tuumaa sain kangen kauloilta mitattua.

    männät tässä 425 motissa olivat kyllä huomattavan smoothimmat mitä tuossa toisessa, näyttävät silti ihan normi alumiinivalulta että liekkö yhtään lujemmat. kolo niissä oli alta millin syvä ja kapeampikin kuin 455 männissä.

    425 koneessa mäntä jäi 0,8mm alle dekin, 455 oli sen jotain 0,2

    molemmissa sylinterit 030 ylikoossa

    onko näissä muuta ratkaisevaa rakenteellista eroa kuin kangen pituus ja tekeeko se pitempi kanki tuosta pienemmästä koneesta jotenkin paremman?

    molemmat koneet multa löytyy aika täydellisenä purettuina ja jakopää, nokka akseli, kannet ym. taitaa käydä näissä vehkeissä ristiin. tosin en ole vielä sovittanut

    jommasta kummasta pitäisi nyt konetta alkaa suunnittelemaan niin laittakaa mielipiteitä.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tota 425 konetta on mainostettu high compression koneena ja tehokkain tais puskee 385 luupäätä. Minkävuotinen sun 455 on?
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    425 on lyhyempi iskuinen ja voisi olla parempi kiertämään kun taas 455 on pidempi iskuinen ja parempi vääntämään. Mutta kiertävät osathan noissa on suunnilleen yhtä raskaat ja se rajoittaa kierrostavoittelua vakioraudalla, ainakin kokeneempien mukaan.

    65-67 425:ssä on 45 asteen kulmassa olevat hydraulinostajat ja se pitää huomioida nokka-akselin mitoituksessa, samoin nostajat on pienempihalkaisisijaisia kuin uudemmissa Olds-moottoreissa.

    425:ssä on kai aina takoaseli ja vetolevyn pulttijako erilainen kuin uudemmissa ja laipan merkkikolo on L-mallinen. 455 kampiakseli on usein kestävää nodulaarimetallivalua (N-merkki) ja viimeisimmissä kai ihan normivalua. Valuakseleiden laipan merkkikolo on leveäpohjaisen U:n mallinen.

    Täällä on hyvää perustietoa:
    http://www.442.com/oldsfaq/oldsfaq.htm ja http://www.oldsmobile.fi
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    tuo 455 oli muistaakseni vuodelta -73, 425 lohkosta ei tarkempaa tietoa koska siinä ei ollut minkäänlaisia stanssattuja numerokoodeja siellä missä pitäisi. joku varmaan pyyhkinyt pois

    mutta senverran että molemmat ovat vaaleansinisiä ja maali on tosiaankin senverta vanhan näköistä että voipi olla tehtaan jäliltä. tokihan molempia jollain mustalla pensselöity jälkeenpäin mutta paikkapaikoin orkkis väri näkyy hyvin

    tuo kampiakseleiden ja vetolevyn eroavaisuus on tiedossa.

    mites turbiinit? sitäki ois nätti verrata nyt muuten paitti ei oo 425 vetolevyä.

    listaan tähän vielä että 425 koneesta puuttuu nostajat, nokka-akseli, työntötangot(?), vetolevy, turbiini?, kannethan näistä käyvät ristiin mutta mites keinut?

    nuo puutteet+kampiakselin ja lohkon koneistus, alakerran laakerit ja männänrenkaat niin taidetaan kohta olla jo vähintäänkin samoissa hinnoissa mitä 455 takomäntä ja kankisarja maksaa.

    on mulla tuo bill trovaton kirjottama kirja näistä ja parikin kertaa sen lukenut jo kun tuo lontoo alkaa vasta pikkuhiljaa taittumaan suomeksi mutta en nyt sitä mistään löydä, siitä on kyllä ollut hyvin apuja.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi 425 koneen kampura on melko kysytty maailmalla. Jos sen hios epäkeskeisesti vaikkapa BBC veivinkaulan kokoon niin siitä tulis orkkis porauksella 490cid kokoinen :odroll: . Pletukan veivejä löytyy melko monta mittaa eikä custom männät ole enää hunajan hintaisia.
    Ja sit kun rupee hifistelemään niin DX riiselin lohkon voi porata vaikka 4.2" kokoon ja sitten olis jo 508.
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    490 kuulostaa jo aika pornolta.

    kaikki on vielä auki
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mahdotonta saada 508 kuutioista pataa dieselin lohkosta tehtyä, kun iskua pitäis saada 4.2 porauksella vähän vajaa 4.6 tuumaa, ja dieselin lohkosta puuttuu sellanen 1.295 tuumaa (rapiat 33 millimetriä) dekkikorkeudesta isolohkoon verrattuna.

    Itse tekisin 425 lohkosta 425 koneen (+mahdollinen ylikoon poraus sylinterien siistimiseksi) jos kireempää konetta halutaan. 7" vakiopituiset veivit löytyy jälkituotantona kohtuu helposti jos vanhoja ei halua käyttää, tai vaikka pidemmätkin, ja mäntiä saa tolle kombolle kyllä. Tai sit jonkin kombon offset-hiotulla 425 kampuralla ja noin 6.8" pitkällä veivillä jos haluaa vähän lisää iskutilavuutta.

    Mutta offset-hiottu 425 kampura ei yllä lähellekään 490cid tilavuutta, vaan offset-hiotulla 455 kampuralla sellainen voidaan tehdä(+poraamalla).
     
  8. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Ite kierrätin ulkoisesti tasapainotettua 455 + .060 = 468 konetta 6400 rpm N kampuralla kolme kautta, eikä mitään ongelmia suoraan ajossa. Tais olla lakrutkin melkolailla viimeisissä alikoossa.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Millaiset männät ja veivit sulla tuossa muuten oli?
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    ai tuossa mitkä hajosi? molemmissa ihan vakiot takoveivit ja ainakin nuo hajonneet männät ihan vakio valukampe. mutta nyt kun tarkemmin vertaili niin nuo 455 hajonneet männät on kyllä huomattavasti heikomman näköiset entä tuossa 425 koneessa.

    tuossa bill trovaton kirjassa on kuva yhdestä vanhasta trw:n takomännästä ja on mielestäni aikalailla saman näköinen mitä mulla nuo 425

    425 kampiakseli on vielä kysymysmerkki kun runkokaulat oli aika kuluneet. täytyy varmaan käyttää jossain tarkemmassa mittauksessa kun tuohon digitaaliseen työntömittaan en niin kauhean paljon usko. mutta jos 030 paksumpaa laakeria ei ole olemassa niin ihan rajoilla mennään
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Tollaset SRP:n takomännät mallia flattop (5 cc venttiilikoloilla) sekä Eaglen H-profiili kanget. Sekä tietysti SFI hyväksytyt dampperi ja flexplate.

    BTW muistaakseni kangille on .040 alikoon laakereita olemassa, valitettavasti noita kampuran laakereita on vain .030 alikoolle.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    ^vähän muistelinkin että sulla ainakin noi männät ei ole vakiokamaa, voisi olla vähän liikaa vakiokamalle nuo kierrokset.

    niijoo, mulla on kaksi sarjaa .040" alikoon kiertokangen laakereita ylimääräisinä, new in box. Myyn edullisesti.
    Ostin ne kerran kun oli projektiläjä noita 455 moottoreita.
     
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    jos tuo 425 kampura on vielä käyttökelvollinen niin se on potentiaalinen vaihtoehto. jos ei niin hommata tuohon toiseen lohkoon männät ja kanget, flat top mäntiä en halua 455 käyttää jo höylätyn dekkitason takia ettei puristukset nouse liikaa.
    vai voiko ne nousta liikaa?

    edelleen täytyy -84 kopassa päästötestistä päästä tulevalla motilla läpi

    tai hmm. onko kukaan koittanut 455 kampuraa 425 alakertaan, vakiokamoilla menee varmaan painotus uusiksi mutta kun tuo akseli olis kauttaaltaan 010 alikoossa vasta niin onkohan sitä mahollista käyttää. kangen ja runkokaulathan näisä on samanpaksuiset, miten sitten lie laakeripesät lohkossa. tämä nyt oli vain ajatus ja täytyy huomenna tutkailla lisää tätä asiaa
     

Kerro tästä muillekin!