OLDS BB eri pituiset imu/pako venttiilit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FeV-8, 25.2.2015.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kyseessä Oldsin isolohkon rautakannet, joihin hommasin uudet teräsventtiilit. 2,072 ja 1,68. Hämmennystä aiheuttaa se että pakoventtiili on n.3mm pidempi kuin imuventtiili.

    Venttiilit tuli eri valmistajilta. Milodon imuvena ja procompilta pako. Tarkoitus viedä kannet tälläviikolla koneistamolle ja sen jälkeen virtauspenkkiin. Laitanko pakojousien alle 3mm shimmilevyjä jotta saan jousipaineet samaksi, vai saako jousen alle jostain jousikuppeja vai mitä ne nyt oli? Kansiin tulee studit ja täysrullavipat, joten orkkis vippojen kanssa ei tarvi säätää/sählätä.

    Kun venttiilit laittaa rinnakkain, on pakoventtiilin kiila urakin n.3mm ylempänä.

    Miten olisi viisain tehdä?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tarttis periaatteessa olla pakopuolella myös samanverran pidempi tönäri jotta keometriat on samat.
     
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Onkos noissa alunperin pakopuolella ne pyörivät retainerit,ne on yleensä aika paljon paksummat kuin kiinteät.
     
  4. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Ainakin chevyssä pakoventtiilien retskut on just ton 3mm paksummat kuin imuventtiilien..
    Eli asennuskorkeus on kokolailla sama. Just samaa ihmettelin tuossa sbc:ssä mutta mittaamalla se selvis.. 8)
     
  5. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuo työntötankojen pituusjuttu menee hiukka hankalaksi. Tähän tulee rulla nokka niin tönäreitä on saatavilla vaan yhtä mittaa. Rullanostajat ja tönärit on siis jo hankittu. En kyllä huomannut että imu/pako retainereissa olisi paksuus eroa.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Rotaattorivaraukset on Oldsissa tehty kannen venttiilijousien tasopintojen korkeuseroilla. Joissain kansissa on rotaattorit vain toisissa venttiileissä ja tasopinnat vastaavasti eri korkeuksilla.
     
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onnistusko tuota pakoventtiiliä lyhentää, vai kärsiikö karkaisu jos siinä sellainen ylipäätään on? Mittailin tuossa että 1,5-2mm kärsisi melko huoleti pätkäistä pois. Ei kärsisi mudracerin mainitsema geometria niin paljoa. Sitten n.3mm aluslevyä jousen alle niin olisi jo aika toleransseissa.
     
  8. Väne

    Väne Gearhead

    Kuin niin? laitat semmoset tönärit millä tulee geometria kohdalleen.
    Eikä venttiilejä kannata muokata ennen koekasausta, saattaa sillä pitemmällä venttiilillä sattua helpommin geometriat kohdilleen kun nostoakin on enemmän kuin vakiona, venttiilin pituudella ei ole muuta merkitystä kunhan rulla pysyy venttiilin päällä.
    Retainerilla/lukoilla/shimmeillä/kupeilla saat säädettyä jousipaineet.

    Jos ne tönärit on tarkoitettu vakiokorkuisille lohkolle ja kansille ja jos tasoista on höylätty niin pitemmällä venttiilillä tulee parempi geometria(jos rulla pysyy alueella)
     

Kerro tästä muillekin!