Olds Cutlassin parantelua kesälle 2017

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Pas(i)kiainen, 26.9.2013.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Elieli. Tästä se taas lähtee. Oldsi meni tänään seisontaan, volvolla ajoa nyt (hohhoijaa ku tylsää), tarkoitus lähteä rakentamaan. Kyse siis tästä laitteesta. Ajattelin siirtää tänne projupuolelle. Pyrin pitämään tän aiheen enemmän päivityspainotteisena, tuolla on kaikkee tyhmää kysymystä seassa :D

    viewtopic.php?f=7&t=242013

    Jotain hilua on tullut nurkkiin keräiltyä. Mm. Chekoreen ohjausakseli, yheltä purkaamolta tulee vänkärin takaoveen tupakki-ikkuna, sen pystyykin vaihtaamaan pelkän ikkunan. Saa sen mekanismin toimimaan. Oitraconilta laitoin tulemaan etuoviin lasintiivisteet ja takaoviin ovien tiivisteet.

    Mitä muuta mukavaa niin tänä talvena tarkoitus hoitaa loput mädät, maalata loppu auto. Ehkä konehuone myös maalataan myös. Takasisälokarit varmaan vedän pellille ja maali niskaan. Putkisto uusiksi, ei mahdu, tai minä en saa 3" putkistoa ilman että kolaa jos menee taka-akselin yli. Myös tuosta kevyestä traktoriefektistä on tarkoitus päästä eroon, eli tiputtaa. Vielä on auki, tuleeko eteen coilit, vai mennäänkö pelkillä jousilla. Saako taakse coileja? Ilmapussit itelle vähän menis liian överiksi ehkä, ja kalliiksi. Sisustan parantelua pitää jatkaa, lähinnä vaimennushommia. Myös tuo kattopahvi pitää varmaan taas ottaa pois, liima ei pitänyt ja on lähtenyt roikkumaan. Osaako joku sanoa oikeesti hyvän liiman siihen hommaan? Konehuoneeseen ei valitettavasti varmaan tänä talvena tule päivitystä. Rahaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi. Viskon heivaan ja laitan sähköflektin, ja meinasin et jos päivittäisi tuota ilmansaantia sen verran, että saisi raitista kylmää ilmaa. Ns. vähän niitä halpoja hevosia. Rahatilanne ei varmaan anna periksi myöskään TH200R4 lootan hankintaa. Tai lootan saa kyllä mutta kun se pitäisi saada sitten kestämään myös :D Haaveissa siis TH200R4, peräruuviksi 3.42, turbiini joku 2400rpm ja koneeseen oikeesti vähän sitä voimaa. Mutta ne tulee varmaan sit joskus kun on rahaa :odroll:

    Eikai siinä sen kummempaa tekemistä ole. Vaikka onhan tuossakin tekemistä. Oldsilla tuli tänä kesänä ajettua semmoinen 5000km, toimi aikalailla ongelmitta. Jotain pientä hihnan pitävyysongelmaa on ollut läpi kesän, ja muutaman kerran loppunut bensa kotipihaan :D Josta tulikin mieleeni, että mittaristosta tarkoitus saada kaikki lisämittarit toimimaan ja varmaan tuo mittariston pohjakin pitää jostain metsästää. Taustavalot ei jostain syystä toimi juuri mikään. Ja varoitusvaloista toimii vain brake :odroll: Mutta muuten ollut kyllä oikein luotettava kulkupeli. Siinä mielessä ihan tyytyväinen, eikai se koneremppa ihan vituiks menny kun kestänyt ja paineita pitää? Vähän se takastefa kyllä laskee alleen. Katotaan jos olis oikeen reipas niin nykäsis koneen pois, vaihtais takastefaannin ja tsekkais lakrut ettei siellä vaan ole mitään. Etustefakin vähän vuotaa, siihen pitäisi hommata se korjaussarja.
     
  2. mirage

    mirage 3rd gear

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Onnea tallikaudelle! Kuulostaa hyviltä ajatuksilta, jatka samaan malliin. Taaksekin saa coilovereita, mut se vaatii hiukan enemmän jumppaa. Kato vaikka GBodyForumilta lisää.
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Jaksa vaan painaa silleen se etenee. Mulla vois olla rally-mittaristo 80-cutlassista jossa siis oikeet mittarit eikä vaan valoja, jos sulla on "tummaihoisten" versio?

    Lisäksi löytyy tukivarret eteen uusilla puslilla ja pallonivelillä jos et ole jo omia ehtinyt remppaamaan. Ja raidetangon ulko+sisäpäät uusina. Ja paljon muutakin GM g-body osaa kunhan ehdin kaivamaan hyllyjä.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Onkos rallymittaristo se mistä löytyy rundari, nopeusmittari, bensamittari, latausmittari, öljynpainemittari ja vedenlämpömittari. Voisi kuvitella. Semmonen mulla on. Eli ei ole neekerimalli? Jos sulta tuo mittaristo löytyy hyväkuntoisena pohjineen niin kiinnostaa kyllä.

    Tukivarret kiinnostaa myös, ylätukivarsiin kyllä vaihdettiin ne puslat jo, mutta kun pallot sinne joutaisi vaihtaa ja kuskinpuoleltahan mä jouduin tota tukivartta hitsamaan, oli haljennut aika pitkälle. Eli jos sulla on järkevä hinta noille niin kiinnostaa, alustanosat ylipäätäänkin.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Joo siinä on kaikki mittarit. Ainoo vaan, et se on diesel-mallista joten joudut tekemään pikku kikkailun laturille (rakennat W-navan laturiin) jotta saat rundarin toimimaan. Mut mun täytyy tonkia hyllyjä, ei mitään muistikuvaa missä se mittaristo makaa.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Jeah, niin tuo munkin on diiselin, kun tää tosiaan diiseli alunperin on ;) Mutta koita keksiä joku hinta niille osille niin katotaan.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Kävin ite paikan päällä kattomassa yhtä tuommosta cutlassia,omistaja tarjos sitä+yhtä toista autoa pikkariin vaihdossa. Onhan tuossa alustan korkeus tosiaan melkoinen,mutta kannattaa niitten coilien kanssa muistaa että saattaa tulla sitten ihan hirveä täryjyrä jos ei ole huippusetti. Mulla jäi itelle coilovereista hirveet traumat,ja kyseessä oli kuitenkin laadukas sarja,tai siis piti olla.Aivan järkyttävä ajettava siviililiikenteessä,oli ihan puhtaasti rata-alusta.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Mikäs coilisetti sulla oli, ja sit viel tärkeä asia että kuinka tiukoilla jousilla ne oli? Cutlassiin/G-Bodyyn saa ainakin jonkinverran valinnanvaraa jousien jäykkyyksiin.
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Niin siis tuo mun kokemus on muinaisilta euroajoilta,fk-sarja oli kyseessä. En lähtis muuttamaan tuota näitten tuentasysteemiä mchperson-coil-over tyyppiseen,jousituspistehän muuttuu kokonaisuudessaan ihan eri paikkaan,iskarin kohtaan..ellei sitten ajele rataa tai oo muuten vaan masokisti. Pitää sekin muistaa että näitten korit ei oo noitten kynäjousien jäykkyyden tasolla,ja jos jäykistät korin vastaamaan niitä niin sitten sulla vasta hirveä vehje on ajettavana,jos lähtökohtana pidetään sitä että jenkin pitää kuitenkin olla suht.lepponen,ei letku mutta sopiva. Mulle toimi ponussa muutoksina jäykkä panhard uretaanipuslilla,uretaanikoiranluut,etu ala+yläkolmiojäykiste,säädettävät iskarit+ oma ws jousisetti joka on aika hyvä sekoitus jämäkkyyttä ja mukavuutta,tuuman verran matalempikin kun perus-firebirdissä (sopineeko muihinkin?),taakse piti panna uudet mutta vastaavat.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Mutta ennenkun joku ehtii tuomita tuonkin niin tottakai,makuasioitahan nuo ajettavuuspuolen hommat aina on.
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Joo en minäkään lähtisi coilovereita laittamaan ensimmäiseksi GM:n henkilöautoon. Mulla on tälläkin hetkellä GM:ltä -63 X-runko, -72 A-body ja -91 caprice sedan HD-alustalla tehtaalta (GM HD-alusta, mikä vitsi). Suurin muutos oli tossa -91 käppyrässä, kun vaihdoin siihen Hotchkisin madallusjouset ja uudet etutukivarret ihan vakiokumipuslilla sekä kaikki ohjauksen liikkuvat osat+ Monroen taksi/9C1-poliisimallin iskarit sekä taakse Umi Performancen boksatut alatukivarret uretaaneilla ja pituussäädettävät ylätukivarret delrin-kuulanivelillä. Vanha 300tkm ajettu lulla joka oli pelottava ajaa jyrkempään kaarteeseen kuuttakymppiä muuttui ihan täysin luonteeltaan, mikroautosta ei voine puhua mutta ohjaustuntuma on luontevampi kuin monessa modernissa euroautossa. Ainoa negatiivinen puoli on se että nyt pitää vaihtaa korin puslat jäykempiin ja parantaa eturungon jäykkyyttä, huomaa selkeästi että eturunko ottaa osan jousituksen liikkeestä ja resonansseista huonommalla tiellä ajaessa.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Oookkei. Kiitos tästä infopaketista. Mieluummin siis panostan vaan välyksettömiin niveliin ja madallusjousiin. Boksausta oon kyllä vähän harkinnut noihin tukivarsiin, ovat niin löysät. Tiedä sitten muuttuisiko ajokäytös mihinkään. Nyt tuo on kyllä ihan hyvä ajettava.
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Mä en tuhlaisi vapaa-aikaa vakio-takatukivarsien boksaamiseen ja entraamiseen, jos olet normaalia työviikkoa tekevä yksilö. GM triangulated four link-tuenta kaipaa mun mielestä ennen kaikkea sitä sivuttaistukea (eli poikittaiskiihtyvyys) joka rakentuu 100% ylätukivarsien varaan. Peltitukivarret voi boksata jolloin ne ovat riittävän tukevat mutta niihin saa sit vaan uretaanipuslia jotka kyllä jeesaavat mutta eivät poista sitä sivuttaisheijausta (ja samalla vaikeuttavat akselin joustoa tien epätasaisuuksissa). Toinen vaihtoehto on rakentaa panhard-tanko akselista runkoon, jolloin voi vaikka tehdäkin vakiotukivarsilla homman ja poistaa kokonaan tahaton sivuttaisheijaus mutkaheitoissa. Kyse on vaan siitä miten haluaa/joutuu käyttämään elämänsä, mun kannattaa olla töissä ja tilata tiettyjä valmiita osia esim. alustaan sen sijaan että hiplaan vähällä vapaa-ajallani vanhaa paskaa uuteen kuosiin. Enkä tarkoita että kaikki mitä mä rakennan perustuu johonkin kataloogiin, jotkut palikat on kiva ja/tai pakko duunaa itse, kun valmiita ei saa tai jos on joku visio asioista miten niitä haluaa toteuttaa. Toisilla on enemmän vapaa-aikaa, niin kuin mullakin ennen, jolloin oli kiva hiplata orkkispalikoita uuteen kuosiin, mutta budjettivaje oli taas normaalin arkipäivän realiteetti.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    :D No itsehän olen opiskelija ihan, eli rahat on aika tiukoilla, vaikka ei tuo vapaa-aikakaan tunnu kaikkeen riittävän.

    Panhardihan voisi olla oikein napakka vaihtoehto. Onkohan noihin jotain bolt on (tai siis kiinnikkeet hitsaten jne vaihtoehtoa) Vai onko kaikki sit "ostan purku sunnystä tangon ja teen 4mm latasta kiinnikkeet". Onko leimalla sanomista, jos saumat asialliset eikä puhu mitään? Tietty eihän tuossa mitään voiman paskaa nyt niin erikoisemmin ole, mutta enemmänkin harrastamisen kannalta! Ja kyllähän siinä varmasti käyttäytymisessä eroa huomaa. Mites sit onko panhardi parempi vaihtoehto kuin ihan kallistuksen vakain rungosta taka-akseliin? Panhardi saattaisi kyllä olla yksinkertaisempi toteuttaa?
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Vakio GM X-runko eli b-koppa 59-64 eli bel air/impala yms panhard-tanko toimii aika nätisti. Näissä kun on panhardi jo tehtaalta, aftermarket pituussäädettäviä saa halvalla. Kiinnikkeet joutuu hitsaamaan tietysti runkoon ja akseliin. Ihan simppeli homma, tunkkaa auton ilmaan akselin keskeltä ja sovittaa tangon mahdollisimman vaakatasoon ns. kuorma päällä, mitä pidempi tanko sitä vähemmän sivuttaisheittoa akseliston joustossa.

    Ei kallistuksen vakain aja samaa asiaa jos on tehty oikein (kallistuksenvakaajaksi eikä akseliston tuennaksi).
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Kelpaakos paskiaiselle ilmainen täydellinen th200r4?
    Tarttis puut heitellä liiteriin korvaukseksi.Niitä on useita kuutioita...
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Niin tietty joo, kuten nimikin sanoo niin kallistuksenvakaajan homma on vähän eri. Olis kyllä voinut kuvitella et se myös tukee akselistoa? Mutta enivei. Ehkä sit panhard. Äsken kevyttä linkkisekoilua, mutta miten tuo linkin panhardi? Kiinnikkeineen ja hitshits perään ja koriin. Vai pitääkö olla nimenomaan rungossa? Onko väliä? Tuleekohan sanomista leimal jos ei sano mitään? Ei toi nyt ihan sairaan kallis ainaskaan olisi.

    http://www.summitracing.com/int/parts/cee-2037

    e. ilmainen laatikkohan kiinnostaa aina :D kerrotko lootasta vähän lisää? Vaikka yyveellä?
     
  18. sbf

    sbf Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Olen mä sitä sulle aiemminkin tarjonnut.Täydellinen kasassa oleva aski joka ei näytä olevan kovin vuotaneen oloinen.Kunto ihan täydellinen arvoitus.
    Saisit viälä samalla takuulla varustetun turbiinin mukaan.
    Sanotaa näin et jos olis omaa käyttöä niin kattoisin öljypohjan ja jos siellä on olematoin määrä sakkaa niin iskisin purkamati kiini.
    Turbiineita on tossa äkkiä muisteltuna 16 kappaletta et siitä valkkaamaan.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Niin se on se loora. Tota. Paljonkos niitä puita oli :D
     
  20. sbf

    sbf Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Arviolta alle 5 heittokuutiota.Osa niistä tarvii sit pinota että mahtuuvat kaikki.
    Ihan vinkkinä, sehän ei mulle kuulu jos sulla on oikeita kavereita jotka saat värvättyä apumiehiks.
     

Kerro tästä muillekin!