Olds Cutlassin parantelua kesälle 2017

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Pas(i)kiainen, 26.9.2013.

  1. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Siis backspacea pitää olla VÄHEMMÄN, jos ottaa sisäpuolelle kiinni käännöksissä.

    Itellä Cragarin D-window vanteet 7" edessä ja 8" takana, backspaceja en nyt tähän hätään muista, mutta mulla mahtuu olemaan ihan hyvin. Eikös toi ole normaalia, että eturengas ottaa vakaajaan kiinni täydessä käännössä?
     
  2. HT

    HT Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Kertauksena.

    Backspace ilmoittaa vanteen kiinnitystason ja vanteen sisäreunan välisen etäisyyden. BS 4,00 tarkoittaa, että vanteen kiinnitystasosta vanteen sisäreunaan on 4,00. Muutettaessa BS arvoon 3,50, tulee vanne 0,5 tuumaa ulospäin verrattuna arvoon 4,00.

    Ja vielä sellainen että vanteen nimellisleveys on usein tuuman pienempi kuin vanteen todellinen leveys. Tahtoo siis kertoa, että esim 15x8 vanne on ulkoreunasta ulkoreunaan mitattuna 9 tuumaa leveä. Tämä pitää huomioida varsinkin kun oikein tarkkaan sovitellaan vanteita, koska bs asrvossa huomioidaan nimenomaan vanteen ulkoreuna. 15x8 vanne 4,0 bs:llä tulee siis 5 tuumaa ulospäin vanteen kiinnitystasosta, eikä 4 tuumaa niinkuin voisi äkkiä kuvitella.
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Eipäs ku 4.5" :poff:
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Hmm. No ihmeillään lisää tota kun saan auton halliin. Nyt paikkana taivashalli, tänään ajoin perän hallin puolelle ja otin takarenkaan irti. Pitää huomenna jossain välissä paikata se. Ruuvin piru mennyt sissään.

    Polonen joutunut olemaan ihan kylmässä :D nojoo. Nyt ei oikein hommat etene, kun hirvee rengasrumba... No, koitetaan tehä vähän harrastusrahaa ja haalia osia, sit sesongin jälkeen auto halliin ja työnalle. Tekemistä kumminkin riittää.


    [​IMG]
     
  5. HT

    HT Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    15x8 vanne on 9 tuumaa leveä ulkoreunasta - ulkoreunaan, käy vaikka mittaamassa. 9 tuumaa - 4.0 bs = 5 tuumaa.
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    No miten se kokonainen tuuma hyppää vaan sille toiselle puolelle? Ja mille puolelle? Eikös tuo extra tuuma jakaannu tasan vanteen molemmille reunoille? Miksi ei? Syötäppä tuonne parametrit kohdalleen ni selviää asia.. :poff:
    http://www.rimsntires.com/specs.jsp
     
  7. HT

    HT Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Kerran vielä, jospa tämä selventää asiaa.

    Laitetaan vanne lattialle, takapuoli alaspäin. Se osa mikä osuu lattiaan on se osa josta lähdetään BS arvoa mittaamaan. Tämä on siis vanteen uloin huuli. Jos BS on 4,0 on vanteen kiinnityskohta (se kohta joka tulee vasten jarrurumpua/vastaavaa kiinnityskohtaa) on 4,0 tuuman päässä lattiaa vasten olevaa kohtaa. Näinollen jos vanteen kokonaisleveys on 9 tuumaa (kuten se 8 leveässä vanteessa on) eikös siitä jää jäljelle 5 tuumaa? Oletko eri mieltä? Paremmin en tätä osaa enää selittää.
     
  8. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    No joo. Tulee se tosiaan. Jos bs. on sen 4. Jäi jotenkii aivokuoreen et ois ollu et 0, mutta nyt mentiin pelkän bs:n mukaan. You win. Ei pitäs kipeenä päätukossa alkaa ajattelemaan.. annetaas paskiaiselle topikki takas..
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Perhana kun ei meinaa ehtiä autoa tekemään yhtään. Tänään vetäsin kumminkin päivän päätteeksi maalin niskaan part. 2 tuohon flektikaukaloon. Nyt tuli mielestäni hyvä, ja alan pääsemään sinuiksi tuon ruiskun kanssa. Heruttelin tosin vähän liikaa ja yksi pieni valahdus tuli. Toivottavasti ei kuivana löydy lisää. Mutta tässä jokatapauksessa foto pinnasta.

    [​IMG]
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Hyvältä vaikuttaa maalipinta kuivana. Passaa oikein mainiosti flektinkaukaloksi.

    Mites, kun tuon linelockin laitan niin minkä kokoista jarruputkea Cutlassista löytyy? US-Partsilta tarjosivat vaihtoehdoiksi jenkkikokoina 3/16" tai 1/4" putkikokoja. Eikai nyt millisiä tuosta löydy?
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Osaisiko joku tuohon jarruputkikoko asiaan vastata? Linelockin kanssa menee tuonne marraskuun puolelle, niin olisi ennen sitä hyvä tietää, koska tilaan sit nippoja ja putkea siltä pohjalta kun tietää minkäkokoista putkea sieltä löytyy. Onko alustassa jokapaikassa samankokoista jarruputkea? Eli voinko mitata vaan tehostajalta lähtevästä putkesta paksuuden? Eikai siellä hirveesti eroavaisuuksia ole?

    Flektinkaukalon ruuvailin kiinni, siitähän tuli ihan hyvä. Nyt vaan jos lämmöt pysyy kurissa eikä polta laturia niin oikein onnistunut asennus ! :D

    [​IMG]

    Perkele vaan kun tuo hallipaikka vähän avoin vielä niin tiedä missä kohtaa pääsee tekemään ja miten hyvin...
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    http://www.jegs.com/i/Richmond-Gear/836 ... 1/10002/-1

    Sopiikohan tuommonen rataskaksikko mun perään? Mimmonen homma tuo perän shimmaus on? Ammattilaiselle viennin paikka? Kattelin vaan et näkyis olevan 3.42 välitys myydä jollain tuolla myyntipuolella. Pitää kyl se nelivaihteinen loota saada ennen tota perää et pystyy ajaa matkaakin.

    Ja sit, myykää joku mulle semmonen dualsnorkkeli, mikä sopii Carterin 600cfm kaasarin päälle. Siis semmosen millä saa oikeesti raitista ilmaa tuolle koneelle. Jos niitä halpoja heppoja kun oon persaukiii. :D
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    [​IMG]

    Kävin tekemässä kauppaa vähän, kaikennäköstä tarttu mukaan. Kiitoksia RockHQ:lle kaupoista.

    Tosiaan, tossa on eteen tukivarret uudet palloineen ja puslineen, raidetangonpäät, jarrupalaa, tehostartti, panhardi, tiivistettä, koneen kumia, pyöränlaakeria ja niin ees päin... Kaikennäköistä osasta :)
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Alottelin entraamaan panhardia. Hionta pellille ja 2k epoksi niskaan, niin ja vanhojen puslien poisto.

    [​IMG]

    Huomenna tarkoitus vetää pintavärinä 2k-puolimatta, mustana siis. Vai olisko parempi ensin asentaa puslat, ee kai ne sinne menee maalipintaa rikkomatta sit myöhemminkin...
     
  15. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Mukava tehdä kauppaa, ja sai osat hyötykäyttöön harrastajalle joka jaksaa rakentaa.

    Puslat luulis saavan jälkeen päinkin paikoilleen panhardiin. Energy suspensionilta löytyy uretaanipuslasarja, 3.7113, partsissa näyttäis olevan tuotekoodi ene3-7113G 11.40€ suoraan hyllyssä.

    Jarruputki pitäisi olla 1/4" taakse letkulle asti. Voit halutessasi korvata sen 5/16" linjalla, mutta tarvitset toisen mallisen juntturin jarrupiirien jakoblokin juntturiksi (vakio ulkohalkaisija&kierre, pienempi 5/16" putken reikä) sekä takajarruletkuun.

    Ota kuva perän kopasta ja vertaa netistä löytyviin kuviin tai postaa tänne niin kerrotaan mikä se on ja mikä välitys siihen käy.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    No mä meinasin et ne on just noi puslat. Tulee jousien ja linelockin kanssa samassa paketissa. :) Ja noi kun on vielä energysuspensioonit niin nuohan on kaks osaset eli saa kivasti paikalleen.

    Eikai siitä jarruputken muutoksesta niin suurta hyötyä ole et kannattas? Tai tarvetta? Eli hommaan tuota 1/4" putkea ja oikeat liittimet et saa linelockin. Kartioiden teko on sit oma operaationsa, kun ei sitä työkalua ole...

    [​IMG]

    Siinä perämurikasta kuva. Missä perkeleessä tuossa on muuten täyttöproppu? Tyhjennysproppua noissa ei vissiin vakiona ole? Guuglen perusteella 7.5" kymppipultti.
     
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Täyttöproppu on apukuskin puolella murikan kyljessä, 3/8" neliövääntiöllä muistaakseni. Tyhjennysproppua ei ole. Perä on tosiaan 7.5 kymppipulttinen. 77-81 akseleissa on erikokoinen pinjonin eli matopyörän laakerointi 82--> verrattuna(takalaakeri muistaakseni vanhemmissa 3" ulkohalkaisija, uudemmissa 3.13"), etulaakeri on sama. Pidä toi siis mielessä kun tilaat asennussarjan välitykselle.

    Jos välityksen vaihtoa ei oo tehnyt koskaan kannattaa pyytää apua siihen, voin neuvoa miten homma tehdään oikeaoppisesti.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Okei, kiitokset infopaketista. Ja pidän korvan takana tuon sitten kun välityksen vaihto edessä, sitä en kun ole tosiaan itse kertaakaan tehnyt :)

    Kävin tuossa aamulla vetäsemässä 2k-akryylin tuohon panhardiin.

    [​IMG]
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Perskele tuli näköjään kahdesti toi viesti.

    No mutta asiaan. Onks ihan perus että etupiirissä on paksumpaa jarruputkee ku takapiirissä? Mittailin tehostajalta lähtevät putket vaan, niin takempi putki oli karvan vajaa 5mm (1/4") ja etummainen oli melkee 7mm. Onks se sit se 5/16"...
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: Olds Cutlassin parantelua kesälle 2014

    Muilta hommilta oikeastaan oldsiin ehtinyt koskea, tänään kumminkin vapaa aamupäivä niin ehdin touhuamaan.

    [​IMG]

    Huono kuva, mutta purin tukivarret jne romut pois. Huomenna tarkoitus hieroa olka-akselit ja jarrukilvet, sit epoksi ja musta päälle, pitäs olla suht pätevä rakennelma kesäautoon :) Varmaan rungosta kanssa hion ruosteita vähän pois ja maalia niskaan. Ainakin niille kohille mistä ruosteessa :) Vähän siistimistä siis.

    Muutenhan tuo on valmis kasattavaksi, kaikki puslat jne on kiinni tukivarsissa ja myös kaikki etupään osat on kasassa.

    Oli muuten tiukat nuo dieselin jouset. Aivan ehdoton jousen irroitukseen turvallisesti on tuo ikh sisäpuolinen jousipuristin: http://www.ikh.fi/tuotehaku/jousipuristin


    Hintaa vajaa 30e, suosittelen kaikille. Ja kiitos vinkistä RockHQ.

    Joku muuten jos haluaa ostaa nuo etujouset multa niin voin ostaa. Oikein ryhdikkään oloiset jouset vielä. Ainakin luulen niiden olevan dieselistä, voin mittailla.
     

Kerro tästä muillekin!