Olds farkku kolina kun kääntää vetarista+ jarrun laahaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sdfsd, 12.6.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ulomman laakerin vuoksi tota remppaa lähdettiin tekemään kun oli todella väljä ja luulin että se olis ton tehnyt. Sit se remppa vaan levis kun kaikki muukin oli paskaa. Nyt on timmimpi ja silti tekee kuumaa.

    Vetari on kunnossa kun katoin tänään ettei vipota ja rumpu on lähes uusi toimiva varmasti. eikä c-klipuissakaan ole juuri yhtään väljää. Verrattuna vaikka mun delttaan missä ne hakkaa jo vaikka kuinka paljon ja silti jarrut toimii.

    Sitten luulin että ne kengät pääsis elämään siellä hommasin ne kiinnitysjouset millä tulee kenkä kiinni kilpeen ja silti tekee tota.

    Käsittämätöntä.
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    ja oot kokeillut että kun pyörii käsillä, niin ei rupee jarrua pumppaamalla jossain vaiheessa kahnaa? siis rengas ilmassa? mut ei sekään prkl kyl epämääräsiä jälkiä tekis... mysteeri.
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Juu noinkin koitin mutta ei mitään erikoista tapahtunut. Sitten koitin vetää pulteilla kiinni rummun vetariin ja sillon tuli joku pienen pieni vastus muttei senkään pitäs tollasta lämpömäärää saada aikaseksi...

    eli 10km ajonjälkeen pakko olla asbestikintaat kädessä jos tahtoo rauhallisesti laskea rummun maahan.

    noi jäljet just on ihan ihmeellisiä ja joka kerta samanlaisia.


    ja ymmärtäisi jos olisi molemmat puolet jotka ei toimi mutta kun on vaan toinen joka kasattu identtisillä osilla mitä toinenkin puoli!!!
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    onko se vetarin laippa mihin rumpu vastaa, suora?
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    tai kait sä sen oot tietenni kattonu samalla ku koko vetarin...
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ja samalla kun purit ja vaihdoit sen ulomman laakerin, niin tietysti tarkistit, että vetari on siltä kohdin mitoissaan eli sekään ei ole ongelma.
    Eikä käsijarru (hassu nimitys tässä yhteydessä) jää päälle?
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olet varmaan tsekannut että seisontajarruvaijeri liikkuu kevyesti? Oireet viittaa sen mahdolliseen jumittamiseen, se saa aikaiseksi tilanteen että seisontajarrumekanismin välitanko pitää jarrukenkiä pikkusen erillään niiden yläpään ankkuritapista ja itsetehostus vetää ne laahaamaan.

    Toinen vaihtoehto joka tulee mieleen on että jos jarrukilpeen on kulunut syvät urat kilven/kenkien liukupintoihin, ne urat voi ehkä pakottaa kenkiä sellaiseen kohtaan että ne laahaa. Ne liukupinnat pitää voidella vaikka kuparitahnalla tai vastaavalla niin että kengät liukuu kevyesti, muutoin kilven pintoihin kuluu urat. Olen muutamissa autoissa täyttöhitsannut ne urat ja hyvin on sitten toimineet.

    Noista kenkien jälkien kuvioista ei kannata päätellä mitään, kun kengät kuluu muotoonsa ne tasoittuu.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    mä ymmärsin että teki samoja jälkiä jo vanhoilla kuluneilla kengillä? Toi vaijeri tietty vois olla.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Käsijarru ei voi olla päällä kun vaijerit on katkottu kokonaan katki kun jumittivat. Uudet on hyllydsä mutta panen vasta talvella paikalleen.

    Vetarin muistaakseni mittasin ettei tarvinnut korjauslaakeria eikä siinä ole enää sellasta klappia että tollasta tekisi.

    Vanhoista kengistä oli 60% kitkapinnoista hävinnyt kokonaan pois, enkä niitä kerinnyt pinnottamaan niin piti hakea uudet......


    Ton jarrukilven voisi tarkastaa vielä

    Mitä tapahtuu jos koko käsijarrumekanismin tuolta purkaisi pois väliaikasesti? Voiko sen vaan ottaa pois sen vaaka palikan ja levittäjän?
     
    Muokattu: 3.8.2016
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos siellä rummussa on se vaijerin loppupää paikoillaan ja kiinni kengän vivussa, niin se voi kantaa jos vaijeri on jumissa.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Lykkäsin sen levittäjän sinne taakse niin paljon kun meni ja se vaaka tanko ei ole piukassa.
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Mihin se rumpu rupee kantaa kun laitat muttereilla kiinni? ja onko tasasta vai ottaako silloin tällöin kiinni?
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En tiiä mihin alkaa ottamaan kiinni, kenkään varmaan. Sillon tällön ottaa.


    Menen nyt purkamaan tota vielä kerran ja tutkin kaikki läpi. Sen jälkeen jollei saa kuntoon on pakko nostaa kädet hetkeksi pystyyn.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    No sitten se ei välitanko varmaan kanna jos on löysä ja kenkien yläpäät nojaa ankkuritappiin.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla oli muuten sama ongelma astrossa. En jaksanut sen kanssa taistella. Kävin aina rummun alettua lämpenemään pyörittämässä säätöä auki päin. Tosin sehän kiristyi aina vaan pikkuhiljaa, ei joka reissulla.
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mulla kuumenee vaikka olisi säätö niin kaukana kun saa...
     
  17. jarona

    jarona Gearhead

    Minulla oli chevyssä kerran alumiinivanteet joitten sisäpuoliset jäykisteet vastasivat
    rummuissa oleviin tasapainotuspalikoihin, piti oikein tällätä että jäykisteet sai
    palikoiden väleihin. Muuten olisivat olleet rummut soikeina..
     
  18. starcraft

    starcraft Gearhead

    Olisko mahdollista että jarrukengät on liian leveät? Mulla oli ja kun sääti kohdalleen, tuntui että kaikki on ok ja rumpu pyörii hyvin. Kun ruuvas renkaan paikoilleen niin rumpukin meni vähän syvemmälle ja sitten ei enää pyörinytkään hyvin. Ja kuumeni. Laikalla reilut viisteet jarrukenkiin auttoi.

    Se on kiinalaista laatutyötä jarrukengissä.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt vähän edistystä. Tein pienet viisteet jarrukenkiin ja hioin ja rasvasin suu vaahdossa liukupintojen osat.

    Ei saa kehittyä lähelle. Jarrun painamisen jälkeen alkaa laahaamaan jos kehii lähelle. Avasin ilmausnipan ja pysy lähellä silti eli siellä ei voi olla vikaa. Otin jonkun loppu olevan roskarummun ja löin paikalleen ja sillä sai kengät tarpeeksi kauas. Ei kuumentunut yhtään enää, ei tosin jarrutakkaan kunnolla.....

    Noita kenkiä kyllä epäilen, täytyy pinnottaa noi vanhat niin saa ainakin kunnolliset.


    No nyt voi jo sentään ajaa mikä on tärkein asia syksylle.
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei se oikein kenkien mittavirheestä yms. voi noiden kulumajälkien perusteella ainakaan johtua kun niitä kulumajälkiä on kenkien koko alueella. En alkaisi kauheasti rahaa laittamaan vanhojen pinnoittamiseen.
    Mutta jo toisesta autosta vaihdetussa rummussa on sen kuluma-alueen reunalla rappu johon uusi kenkä voi hangata, niin se kyllä tekisi laahausta. Mutta kuvien mukaan sitä ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!