Olds lämpöongelma?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SMP, 10.2.2025.

  1. SMP

    SMP 1st gear

    70-luvun lopun 350, nyt on kolmatta kertaa moottori remontoituna, vähän lasketuilla kansilla ja lievä virinokka-akseli.
    Toimi viikon verran ja alkoi työntää nesteitä ulos. Jäähdyttimen pääty repesi irti.
    Nestetilaan muodostuu siis järjetön paine, jo kolmatta kertaa.

    Voiko olla siis, että on vaan nyt äärimmäisen huonoa tuuria ja lohko/kansi hajalla, taas kannentiivisteet hajalla vai voiko olla joku muu ilmiö mikä selittäisi? Voiko esimerkiksi kannentiivisteissä olla eri vuosimallien kesken sellaisia eroja, että joku oleellinen vesikanava olisikin uusissa tukittu.
    Tukkeutunut lämmityslaitteen kierto ei varmaan tällaista pysty tekemään? Termostaatti tietysti voi jumittua mutta paineen nousu tuntuu olevan jotain todella nopeaa. Ensin lämpiää normaalin rauhallisesti eikä poreile paisuntaan mitään ja sitten yhtäkkiä lämpö nousee ja nesteet tulevat samantien pihalle.
     
    Muokattu: 15.2.2025
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Fordin cologne tuntu ainakin tekevän painetta kun lämmityslaitteen kennosta irtosi pinnoite ja tukkisen välillä kokonaan
     
    SMP tykkää tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikä kansissa ole halkeamaa joka lämmetessä aukeaisi, ja sylinterin paine pääsisi vesitilaan?
    Ja järjestelmä on varmasti täynnä, ettei ilmataskuja ole? Jotkut laitteet kyllä kupluttaa voimakkaasti nestettä kun niitä käyttää ilman korkkia, kun järjestelmässä ei ole painetta niin neste tuppaa kiehumaan kansissa.

    Kokeeksi ottaisin termarin pois, ja prikka tilalle jossa 10-15mm reikä keskellä ja käytteliisin sillä, että mitä tekee?

    Toisena kokeena laittaisin t-haaran vaikka lämppärin letkuun, moottori täyteet vettä ja korkki kiinni. Sitten paineilmaa sellaiset 0,5-0,8bar järjestelmään, vuotaako vesi jonnekin?
     

Kerro tästä muillekin!