Olds öljypumpusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mika.p, 26.8.2012.

  1. mika.p

    mika.p Gearhead

    Kone nyt auki ja kävi mielessä että kannattaako tuolle öljypumpulle tehdä mitään vai laitanko vain kiinni?

    Ja ilmeisesti tähän ei kuulu mitään tiivistettä runkolaakeripukin ja pumpun väliin?

    Kone siis oldsin 350 bensa vuodelta 80 ja melkeinpä vakiona tulee olemaan.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yleensä se öljympumppu kannattaa vaihtaa remontin yhteydessä, tai ainakin tarkastaa. Siinä kuluu päätylaippa, hammaspyörien pesä, hammaspyörät ja sisäänmenoakseli.
    Usein hammaspyörissä on isohkoja jälkiä läpimenneestä tavarasta, se johtuu siitä että GM:n imusihdeissä on ohitusmekanismi joka päästää kovilla pakkasilla jäykkää öljyä suodattamattomana pumpulle.

    Jos pumpun avaa, tarvii siihen hyvin ohuesta paperista tehdyn tiivisteen, näitä tulee moottorin alakerran tiivistesarjan mukana. Runkolaakeripukkiin tuossa ei kuulu tiivistettä.
     
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    kannattaa varmasti vaihtaa uuteen. maksaa joitain kymppejä vain

    omassa koneessa ollutta vanhaa pumppua kun vertasi käsin pyörtittämällä uuteen niin uusi tuntui huomattavasti timmimmältä mutta halpa vakuutushan se on.

    high volume pumppua varmaan ei kannate edes haaveilla näihin normi motteihin missä ei ole isoja välyksiä alakerrassa
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä se by passi (ja suodatin) on paine puolella.
    Imupuolella on se pelkkä noin 1mm sihti, joka erottelee karkemmat osat öljystä.
    Eli se pumppu saa aina 100% kaiken hampaidensa väliin mitä imuputkesta nousee.
     
  5. Impala76

    Impala76 Gearhead

    [/b]
    Juu,mutta kyllä gm koneissa on näkynyt imusihdin ohitus venttiiliä.. Se on sihdin yläpinnassa.
    Esim 3800 V6 bonnevillen koneessa on..
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No onhan veeåttamoottorin imusihdissäkin sellainen ohivuototsydeemi, että jos se oravan läpipäästävä verkko menee tukkoon niin noin 1cm reikä aukeaa. Auttaako se sitten enää mitään on toinen astia :rotfl: .
     
  7. mika.p

    mika.p Gearhead

    Purin tuon pumpun ja sen verran vähän kuluma jälkeä ja muutenkin siistin oloinen niin saa jäädä paikalleen.

    Kone joskus jo rempattu ja ilmeisesti silloin laitettu uusi.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tiivisteen kanssa kannattaa olla tarkkana ettei ole liian paksu. Päittäisvälys on oleellista.

    Se imusihdin ohitusaukko on piilossa, sijaitsee keskellä suodatinverkkoa. Se suodatinverkko joustaa ja keskiaukko aukeaa jos öljy on pakkasjäykkää.
     

Kerro tästä muillekin!