Oldsiin jarrurumpu Suomesta tai edes jostain?

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja SQ, 7.9.2018.

  1. SQ

    SQ Gearhead

    Ajokkina Oldsmobile Dynamic88 avo '65 ja viimeksi leimalla katsastusmies tulkitsi mittareistaan, että apparin eturumpu on soikea -> vaihtoon. Ajossa en huomaa mitään, mutta kyllähän se konttorin mittari heilui kun katsuri asiaa demosi, eli vaihtaahan se pitää.
    Vaan mistäpä rumpu (tai mieluiten kaksi)?
    Paikallinen usaosakauppa myi eioota eikä löydy RockAutosta eikä mistään muustakaan varaosaputkasta mistä olen osia vuosien varrelta tilannut (kotimaasta tai rapakon takaa). Foorumeita selatessa selvisi, että Kanterilla ilmeisesti ainoana listoilla uustuotantorumpu, mikä sopii vaikka ei näytäkään samalta kuin alkuperäinen. Laitoin Kanterille kyselyn (kuten itse ulkomaan tilauksissa ohjeistavat) rahtihinnasta kahdelle eturummulle, mutta muutamaan viikkoon ei ole vastausta tullut, eivät vissiin halua näin kauas myydä.

    Tietääkö joku kotimaista puljua, joka ottaa säännöllisesti kamaa Kanterilta? Josko sitä kautta onnistuisi paremmin.

    https://www.kanter.com/productdetai...65&CategoryID=6&ProductCode=35&Router=Gallery
    Noista 04020C BD 2266 on käsittääkseni mun autoon sopiva.

    Ehjä käytettykin toki kelpaisi jos löytyy ja saa olla muun merkinkin rumpu jos joku osaa nimetä varmasti sopivan.

    Levyjarrukonversiota en haluaisi pitää vaihtoehtona (eikä niitäkään valmiita oikein tuohon vuosimalliin löydy).
     
  2. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Sorvauta olemassa oleva rumpu suoraksi?
     
    Saetkae ja cdv70 tykkäävät tästä.
  3. Onko se rumpu tämmöinen:

    [​IMG]

    Tuossa oli sopivuuksia:

    Buick (57)
    Gran Sport (3)
    Skylark (31)
    Skylark Sportwagon (11)
    Special (12)

    Oldsmobile (78)
    98 (2)
    442 (3)
    Cutlass (7)
    Delta 88 (4)
    Dynamic 88 (5)
    F85 (29)
    Jetstar (6)
    Super 88 (1)

    Pontiac (20)
    Grand Prix (4)
    Lemans (8)
    Tempest (8)
     
  4. zero

    zero 2nd gear

    Kannattaa soittaa, oman kokemuksen mukaan jenkit vastaavat todella huonosti maileihin. Soittamalla on aina selvinnyt.
     
  5. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Powerstroke tykkää tästä.
  6. SQ

    SQ Gearhead

    Kiitokset vastauksista! :D Kaikki varteenotettavia.

    Sorvaus on tottakai vaihtoehto, mutta vaatii että irroitan rummun ja mittaan kellolla kuinka soikea se on että tietää onko edes mahdollista. Asiantuntijat varoitteli, että tuskin riittää materiaalipaksuus jos on niin soikea että katsuri valittaa, itsellä ei minkäänlaista kokemusta. Pitäisi sitten varmaan tasapainottaa vielä sorvauksen jälkeen.

    Autozonen sivu väittää että linkattu rumpu sopii, mutta specsien mukaan ainakin pulttijako väärä (pitäis olla 5*5", toi oli merkitty 5*120), ei huvittaisi porailla uutta pulttijakoa jos valmiina löytyisi oikeanlainen. Pitää mittailla tuo nyt alla oleva vakiorumpu muiden mittojen osalta.

    Soittaminen onnistuu tottakai, Mun mielestä vaan pitäisi s-postilla onnistua, etenkin kun erikseen kehoittavat näin toimimaan. :/

    Usarahti on hyvinkin realistinen vaihtoehto. Seuraava katsastus on kesäkuu/19 eikä toi tosiaan ajossa tunnu, joten hyvin voisin konttia odotella talvikuukaudet.
     
  7. zero

    zero 2nd gear

    Jenkit on muutenkin jossain määrin vanhanaikasia, siinä määrin että he tykkäävät toimia sillain millain ennenkin on toimittu(arvostan suuresti).
    Nettisivut on yleensä huomattavasti vaikeampi käyttöisiä verrattuna siihen miten täällä meillä panostetaan niihin helvetisti.
    Monesti olen sinne soitellut ja aina on saanut ymmärrystä kun oon pyytänyt että "olisiko herra ystävällinen ja jättäisi murteen pois ja hidastaisi vähän tahtia".
    Joskus idea rikkaaseen aikaan meinasin lähteä töihin sinne, yhtenkään sähköpostiin ei vastattu ja niitä oli useita kymmeniä, mutta soittoihin vastattiin aina.
    No vähän karkasi aiheen sivuun, mutta eikös vähän keskusteltu jenkeistä tilaamisesta :lol:
     
  8. Kalu

    Kalu Gearhead

  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

  10. Taitaa olla toi, minkä aiemmin linkkasin, kuten myös Summitin Bendixin rumpu mallia 8718, mikä lukee rummin päällä. Siitä Rockauto kertoo, että pulttijako 4.75"

    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=3870936&jsn=3

    Täällä Olds-keskustelussa painotetaan näin:

    "ALL full size Oldsmobiles from 1959 through 1976 used the 5 x 5" bolt circle on the wheels EXCEPT the 1964-66 Jetstar 88. Do not confuse the Jetstar 88 with the Jetstar I, which did use the 5 x 5 pattern. ONLY the Jetstar 88 used the smaller pattern (5 x 4.75")"

    Yksinkertaista..:confused: No ehkä toi 8718 on tuommoiseen Jetstar 88 sopiva?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Nyt heitän ihan villin oletuksen pohjautuen siihen, että GM on perinjuurin konservatiivinen ja olemassaolevaan tykästynyt, kuten muutkin jenkit. Mites noi GM farkkujen takarummut? Tai vanien ja takavetopikkarien, niissä kai on 5x5 jakoja ja vaneissa vois olla leveyttäkin tarpeeksi...

    Johteen tähän sain siitä, kun mun pikkarissa -89 takakengät on täsmälleen samat kun -64 Belairin etukengät, vaikka ei niitä samalla numerolla myydä...
     
  12. wiwwe

    wiwwe 2nd gear

    Suosittelen kans ottamaan mitat ja niiden perusteella esim rockauton sivuilta tutkimaan löytyskö noista sopivaa kun ovatten käyttänyt monen kokoista rumpua noissa.....
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ne kun on niin laiskoja etteivät kaikkiin maailman autoihin viitti suunnitella kaikkia omia komponentteja niin komppaan sitä että varmasti on samanlaista (todennäköisesti ehkä) käytetty jossakin/jossain muissakin autoissa etenkin saman verstaan tekeleissä. Sopiihan kuplan kytkinlevykin Warreen ja esmes erään opelin jarrusatulan tiivistekumit käy 207 peugeotiin taakse. Sekin tieto löytyi kaivelemalla nettiä runtitolkulla ja lopulta eräältä englantilaiselta sivulta. Muutaman euron kumit motonetista opelina versus uusi satula pösönä kun ei kuulemma ole tehty kumeja pösön satulaan.......
     
  14. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

    ei se pultinreikien muutoskaan mitään tähtitiedettä ole.
    paitsi jos on insinööri:D
     
  15. f34

    f34 Gearhead

    Se oli sitten varmaan insinööri, kun täällä aikaisemmin kyseli, että miten saa vauhtipyörään tehtyä reiät kytkinasetelmalle, jossa eri pulttijako...
    Se meni niin hankalaksi ettei tosikaan. Täällä annettiin kärsivällisesti neuvoja, mutta juippi ei saanut millään keskitystä onnistumaan, saatikka reikiä oikeaan kohtaan.
    Tuntuu, että osalla ihmisistä on käden taito, mutta päässä ei minkäänlaista päättelykykyä, tai on päättelykyky, mutta käden taito puuttuu tai molemmat puuttuu, tai molemmat on.
    Anna siinä sitten neuvoja.
     
    Jussi289 ja wiwwe tykkäävät tästä.
  16. speedy

    speedy Gearhead

    Ollaan hiukan erilaisia kaikki, osalle on suoto kädentaidot, osalle enempi jotain muuta.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    On sitä joskus itellekin käyny niin että jotkut hommat on männä vituiks. Tuttu merkkiliikkeen asentajakin sisähaaran pistorasiaa laittaessa porasi saman tien lämppärin kennoon reiän. Siinä sitte asiakas vieressä kuunteli kiroilua ja veden pulputusta
    Lattiamatolle.

    Noh, joka mies tekee joskus niitä susia mutta se että kuka scn sitten paikkaa on tekijämies.
     
    speedy tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Välillä käsi on vaan liian nopee. Ei ehi kuunteleen aivojen ohjausta, tai aivot on tekemässä muuta. Vaikka miettimässä vastausta rouvan kysymykseen, mitä sä haluut tänään syödä? Ja niin on pora vaikka keskellä johtosarjaa tulipellin takana...
     

Kerro tästä muillekin!