Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Achti

    Achti Gearhead

    Olis tallissa lojumassa tuollainen oldsin 403 josta olen ajatellut ruveta jotain värkkäämään. Ensiks kiinnostais muiden kokemukset ja ajatukset moottorista sekä hiukan infoa koneesta, sillä chilton ei aivan kaikkea kertonut. Sen verran sain selville että kone on 77-79 valmistettu ja männän mittasin niin 10,95 noin oli tulos. Mitähän tuo "403 X" tarkoittaa tuossa koneen kyljessä?


    Tässä ois viel muutama kuva koneesta:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG][/img]
     
  2. Yhdessä itselle kulkeutuneessa delta 88:ssa oli 403 ,tosin vanhempi(?) ja se ainakin tuntui lennättävän autoa ihan isolohkomalliin , kait tuosta uudemmastakin saa potkua pihalle ihan mukavasti?
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kannattaa muistaa että mäntä on todella suurihalkasijainen (>11cm). Eli maltilla viritystä. Siiamilainen valu ja pikkulohkomitoituksinen alakerran laakerointi. Sopii suoraan 307:n tilalle. Laitettiin tuollainen peruskorjattu vakiomallinen kerran Olds STW:hen, itse en koskaan kyydissä ollut, mutta meni kulemma kivasti, oli kuulemma pito-ongelmia.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olis yhdet ylimääräiset 385kaakkisen 425 kikkaran kannet tiedossa :odroll: . Noi vois olla aika makiat 403 koneessa :rotfl: .
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  5. Achti

    Achti Gearhead

    Onko kellään tietoo tosta X stanssauksesta? Minkähänlaisista palikoista alakertaa kannattais ruveta kasaamaan, vakioilla...?
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Isolohkon kansissa on korkeammat imukanava-aukot ja saattaa olla hankala löytää hyvin sopivaa pikkulohkoimusarjaa noihin aukkoihin.

    403:n 4A kansissa on 2" imuventtiili ja 1,502" pakoventtiilit ja kaiketi ihan reilut kanavat siihen nähden mitä tuosta kannattaa kohtuuhinnalla ottaa tehoja. Väittävät että enintään 5000rpm käyttöalue. Jos niihin vaihtaa vaikka isolohkon 1,625" pakoventiilit niin pitäisi riittää. Palotila tuossa on alunperin 83cc kun se isolohkoissa on 80cc, eli ei paljoa muuta tilannetta. Olen madaltanut Oldsin kansia noin 1,5mm ja silloin noista isopalotilaisista lähtee pois aika reilusti. Esim. #8 kansissa oli alunperin 79cc ja madalluksen jälkeen 60cc palotilat. Koneistamohinnoissa on kyllä aika paljon eroja. Noissa on se hyvä että ventiilikoppien pinnat on tasokoneistettu samaan linjaan kuin dekkitasot ja imukanavien pinta on 90 asteen kulmassa dekkitasoon, eli helpottaa hommaa.
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    [​IMG]
    [
    Onko kakkos pytty saanut vettä? Kansipaffi? Akilleen kantapää noissa Olssin moteissa on imusarjan peltinen tiiviste. 403 ihan ok. Tee noin Paulin ohjeiden mukaan milloin puristukset nousee ja siitä tulee luonteltaan aivan eri motti. Ei siitä kannata lähteä huipputehoja hakemaan. Väääntöä siinä on ja sitä pitää ollakin. .
     
  8. Achti

    Achti Gearhead

    Edelbrockin rpm imusarjasta saa kuulemma tehtyä imusarjan jos käyttää isolohkon kansia pikkulohkossa. Katotaan mitä keksitään :p
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Siis puolentoista millin höyläyksellä lähti 19cc:tä? Kuinka laajat palotilat noissa oikeen on?
     
  10. Achti

    Achti Gearhead

    Luulis että on 350ssäkin paukkua hiukan enemmän kun ennen. Hommasin paulilta siihen kannet niin niistäki otettiin 1.5mm lastua poies ja ne on viel 305 kannet. Sit isommat venat vaihdatettiin siihen. :rotfl:
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Tossa on osittain 307 palotila, kutakuinkin sama rakenne kuitenkin, eli melkolailla laaja se on.

    Tungin nuo kannet 403 päälle, ne on joskus pyyhkästy puhtaaksi 62cc kokoon.

    [​IMG]
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    jos se olis koko pyöree ja 110 millin porauksella, niin 1 mm olis n. 9.5cc:tä tossahan on vielä snadi quench aluekin, et tokkopa se sen yli on. Pilkun viilausta joo, kenties, tai ehkä ennemminkin moottorin viilausta.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    455 kikkaran huonommissa kansissa on täyspyöree palotila ja kuents alueeseen matkaa ~3mm.
     
  14. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kyselin vähän aikaa sitten myös 350X -stanssauksesta, muttei mitään tietoa tullut...Monenlaisia on huhuja...Onkohan esim. Trans Ameissa ja Oldsin henkilöautoissa ollut samanmoiset 403:set?
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    En minäkään pilkun tarkkuudella niitä palotilojen pienentymistä mittaillut, injektioruiskulla ja öljyllä. Tuo tarkkuus riittää minulle.
    #8 Kansissa palotila on iso ja putoaa suoraseinämäisesti muutaman millin ja sitten vasta tulee se pyöristys. Muistelen että isopalotilaisessa #4A:ssa on sama rakenne. Ja eikös se ole hyvä että on mahdollisimman "pyöreä" palotila jos puristus kuitenkin on riittävä?

    Oldsi teki pikkulohkoisten puristuksen laskemisen silleen, että '71 350-koneissa oli pienipalotilaiset kannet ja isokuoppaiset männät. '73 tuli sitten pienikuoppaiset männät takaisin ja isopalotilaiset kannet.
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hyvä minkäkin kannalta, kyllä nykyään pyritään pieniin palotiloihin. Mut toi 19cc:tä 1.5 millin höyläyksellä vaatis siis pyöreeetä 4.88" halkasijaista palotilaa. Liekö tossa porausvälikään niin suuri? Ei sinänsä, että sillä niin välii ois, kuhan paisto silmään.
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Toinen kansi on vielä irti, pitää mitata vielä uudelleen niin varmistuu. Toisaalta, saattaahan ne olla jo aikaisemminkin höylätty, ainakin kanavia oli jo valmiiksi portattu ja ihan hyvin.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa on sen 425 kikkaran palotilat
    [​IMG]
    Ihan toimivan näköiset. Ton koneen puristukset oli vissiin 10.5:1 ja ilmanputsarissa luki Ultra high compression :odroll: . Tossa on kansipaffi kiinni sen takia palotila näyttää isommalta.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    www.442.com sanoo noista:

    C
    '67-'69
    425/455
    80cc
    valukoodi 394548
    A/C '68 H/O's. Toro's and 442's got big valves. Rumored to flow the best of all BB heads. Can still be found.

    en oo tuollaisia nähnytkään... myös Virossa olisi niille varmaan ostaja, kyseli mun E-kansia.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  20. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Mistä sulle kulkeutui tuollainen 385 hp Toronado Rocket -moottori, tai sen kannet?
     

Kerro tästä muillekin!