Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    455 iskuhan on 4.25" vakiona.

    Jos vakioporauksilla 4.125" mennään, niin 500/455 suhde on karkeesti 1.1:1, joten isku on luokkaa 4.67 tolla setillä.
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Laskelmat näyttäis 4.6" iskulle ja 0.030" ylikoon poraukselle (4.155) 498 kuutiota joten jotain sellasta se varmaan on tossa setissä on.
     
  3. fennia

    fennia Gearhead

    No, niinhän se olikin.
    Vanhalla puliukolla menee jo iskut ja poraukset sekaisin, kun on jo pari vuotta aikaa ton edellisen padan kasailuista...No kuitenkin osmon 455:n on ehkä viimeinen kone, mihin tulis suunniteltua stroukkaamista....

    Tulikos sun oma 455 projekti valmiiksi? Jotain palikoitahan muistaakseni lähettelin....
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Niin sinähän valmistit sen sarjan girdlejä? Se kone ei oo edennyt useamman vuoden aikana yhtään mihinkään, ainoastaan koneistutin lohkon pukit ja runkolinjan sopimaan siihen girdleen. Motivaatio tehdä pannu loppuun saakka kasvoi kummasti kun huomasin että Eagle alkoi tekemään kampuraa isolohkoon ja että uusia sylinterikansia on tullut markkinoille.

    Emmä tiedä, tollanen 500cid osmo jollain perus edelin kansilla ja maltillisella nokalla, ruttua 10:1, niin ton pitäisi puskea aika isokin proomu hanakasti liikkeelle. Kierrättämistä se ei kyllä varmaan kestä.

    Halvempiakin motteja on mistä lähteä 500 kuutiota ottamaan, ja paremmalla isku/poraussuhteella.
     
  5. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mitä!? :eek:

    Saako 455 Oldsiin teräsakselia? :oops:

    Mihin hintaan? :odroll:

    Onko muitakin kuin Edelbrock kansia kohtuu hintaan?
     
  6. fennia

    fennia Gearhead

    Joo. Girdle sarja tuli jokunen vuosi sitten teetettyä kaverin kautta, joka oli vesileikkaus firmassa töissä.
    Toivottavasti on muillakin toiminut palikka toivotulla tavalla...
    Mulla on ollut pata pari kesää enempi, tai vähempi täys kaasu käytössä ilman ongelmia....
     
  7. Achti

    Achti Gearhead

    Paljon mainostavat sitä girdleä, auttaako se kestävyyttä paljonkin?
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Nimimerkki DX ainakin näyttäisi kierrättäneen 403:a karvan yli 6000 rpm ja näytti kestävän ainakin muutaman kerran kasassa ilman tukisiltaa (?).

    Muuten, linkissä http://www.realoldspower.com/phpBB2/viewforum.php?f=16 on rakennettuja 403:a dynotuloksineen tai 1/4 aikoineen. Jos kieli ei taivu, niin tiivistettynä näköjään Performer RPM -tasoisella viritysasteella ja vähintään vakiokokoisilla venttileillä var. kansilla, 9:1 pur.suhteella nuo antavat 400+ hv 5000 rpm molemmin puolin ja 450+ lbs n. 4000 rpm molemmin puolin. No amerikan hevosia dynopenkissä optimoituja, mutta muutamat 1/4 ajatkin ovat 12 puolella ...
    Näitä juttuja kun on kahlannut läpi, niin olen saanut mielikuvan että ei se tukisilta noilla alle 6000 rpm alueilla välttämätön ole, maks. tehot tulevat jo aikaisemmin. Mielummin vaikka KB hypereutektiset männät 6,5 cc kupilla ja yli 50 gr kevyemmät kuin vakiot sekä tasapainotus + hyvät kk pultit.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Joo rundimittariin vähän yli 6000,
    todellisuudessa kierrätän noin 5500rpm tai hippasen alle, kiekkamittari näyttää noin 15% liikaa, en muista ihan tarkkaa lukua.

    Melekeen 100% max tehosta löytyy 3500-5100rpm ja
    auton kiekkamittarista kytättynä se +15% eli 4000-5900rpm, siinä välissä koitan suurinpyörtein pitää, tuntuis et kello tykkää kun hiukan jenkoo yli "alueen".
     
  10. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Hiukan offtopic, mutta mikä on koneessa käyttämäsi hieno väri?
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    Enpäs tiedä, tietäisinkin,
    aika liki se on mulla ollutta -89 caprice stw estaten vastaavaa sävyä kun korjausmaalipurkin reunavalumaan vertasin, voin kaivella tuon muistaakseni sikkensin koodin esiin jos purnukka vielä löytyy eikä tinsu ole numeroa liottanut.

    Pata oli mulle tullessa valamiiksi väritetty, maalarikin jo edesmennyt,
    mie nakkasin siihen vaan nokan ja toiset kannet, mustalla kilikalilämpömaalilla ne suihkasin, on pysynyt pakokanavienkin kohdalla hyvin.
     
  12. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead


    Ei tarvi kovin kaivella. Mikä kaasari sulla on käytössä tossa?
     
  13. Jay75

    Jay75 1st gear

  14. Jay75

    Jay75 1st gear

    Löyty vielä yks artikkeli, tämä on kans vintage meininkiä vuodelta -81, vapaasti hengittävä pro stockeri Olds diesel-lohkoon tehty ja Battenin tekemät alukannet. 8)
    http://highperformanceolds.com/phpbb2-1 ... ?f=23&t=57
    Jäi tuo linkki uupumaan eli se ois tuossa yllä.

    Ei tuossa rakennusohjeessa 403:sta tehdä vaan diesel-lohkosta 440 kuutiotuumanen pikkulohko 425:n kampuraa käyttäen.
     
  15. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    En löytänyt mitään artikkelia 403:sta. Vai, enkö osaa vaan katsoa?

    Hyvä, ettei kuitenkaan Bilteman alukannet... ;)
     
  16. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Mielenkiintoista!

    Aikoinaan oli itsellänikin yksi 403-Oldsi (vm -77), jota tuli laiteltua. Siitä touhusta voisi vaikka kirjan kirjoittaa, oli kyllä sen verran mielenkiintoinen projekti.. Koko sisäkalusto uusittiin.

    Kaikenlaisia hankaluuksia ja soveltamisia tuli vastaan vähän väliä. Koneistamolla sai juosta tuon tuostakin osia sovitellessa. Tuli lopulta kuitenkin ihan kelvollinen kompromissimoottori. Tuskin löytyy mistään samanlaista. Jos haluaa hyvän, sitä ei tästä aihiosta ihan halvalla saa.

    Osia ympättiin lopulliseen kokoonpanoon useammastakin eri moottorista.
    Mm. kannet 7a vuodelta -72 suuremmilla venoilla ja pikku porttauksella,
    350:sen kampura alakertaan,
    Vakiota vastavat uudet männät (puristukset otettiin kansilla),
    dekkitason madallus lisäksi millillä,
    jne.

    Alkuperäiset kannet ovat onnettomat; järkyttävän suuret palotilat, hädin tuskin sormen mentävät pakokanavat, pikku pikku pakoventtiilinpoikaset jne. Jotkut muut kiitos!

    Silloin korkepuristeisia mäntiä oli vaikea saada ja jos sai, maksoivat maltaita (mm. Arias, tonni/sarja jne.) Nykyään voisi taas löytyä siihen KB:täkin, jota ei silloin myynyt tähän kukaan. Piti oikein tehtaalta koittaa kysellä.

    Porata ei kannata kuin kerran ja silloinkin mahdollisimman vähän (ne siamilaispytyt, tosi ohuet väliseinämät).

    Jotain tästä touhusta kuitenkin tiedetään.

    Toivotan onnea projektille!
     
  17. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Tai euroshopperin. :poff:
     
  18. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Jos välttämättä haluaa noita orkkiskansia tai muita suuripalotilaisia käyttää, mm seuraavia mäntiä (KB405) voisi harkita silloin pariksi.. Saa nykyään myös Summitilta. Vakiomännilläkin saa rutut jo 9,4:ään ko. sivun laskurin mukaan. Eikä maksa järjettömiä.
    Kansia joutuu kyllä avartamaan aika lailla.. Tulipahan vain mieleen.

    http://kb-silvolite.com/performance.php ... s&P_id=354

     
  19. Jay75

    Jay75 1st gear

    Tuo Batten aloitti Olds alukansien tekemisen joskus 80-luvun alussa, teki niitä pienen sarjan ja edelleenkin rapakon takana nopeimmat Olds-kuskit käyttää niitä.
    Niinkuin tossa ekassa viestissä kerroin niin kyse oli diesel-lohkosta ja sen rakennuksesta.
     
  20. PauliP

    PauliP 1st gear

    Linkissä vauhtinälkäisille Olds-harrastajille luettavaa. Dave Laurer kirjoitti Oldsikerhon lehteen T. Pellisen pyynnöstä jutun pikkulohko Cutlassistaan jolla ajoi 8.20 aikoja noilla em. Batten-alukansilla.

    http://www.laurerracing.com/

    Lehden saa liittymällä kerhoon, ja niin kauan kuin niitä riittää.

    http://www.oldsmobile.fi/
     

Kerro tästä muillekin!