Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Achti

    Achti Gearhead

    Minkästakia päädyitte 350:sen kampiakseliin? 425 kansia on aihioina tällä hetkellä koneeseen. Tiiä sitten mitä innostuu niillä värkkäämään, laskua ja isoja venoja =D
     
  2. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Siksi, koska alkuperäisessä kampurassa oli kangen kaulassa vaurio ja oli varmempaa hankkia ehjä tilalle kuin ruveta täyttämällä korjaamaan sitä alkuperäistä. 403:ssa on se kevytrakenteisempi kampura. Vanhemman 350:sen akseli on tukevatekoisemman oloinen ihan silminnähden. En tarkkkaan tiedä, mistä se oli peräisin, 70-luvun alkupuolelta ehkä kuitenkin. Sai nyt kelvata. Tasapainotus osille piti kuitenkin tehdä varmuuden vuoksi.
     
  3. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Ittellä työn alla 350 D koneesta bensa kone.. Alakerta lähtee koneistamoon heti kun dampperi ja vetolevy saapuu kotio asti...
    On muuten bensakoneen mäntä/veivi paketti pirusti kevyempi kuin diisselin.. Tasapainottaja kiittää :lol:
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  4. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Saattaa tuossa 425:ssakin olla ohuemmat kannet pultit kuin 403:ssa, joten kansiin joutuu poraamaan isommat rei'ät. Sama juttu tuli vastaan 7a-kansissa. Pultit eivät mahtuneet kansista läpi. Ainoastaan hidaste eikä este.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olds stroker :odroll:

    Tollasta kun huhuilin camquestilla Eaton 112 puhallin päällä, niin tuli aika kummia teholukuja :rotfl: .
     
  6. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Juu, toisella tietsikalla ei vaan noi linkin takana olevan keskustelun kuvat avautuneet, mut nyt rupes näkyyn toi maailman nopein Trans Am.

    No millanen moottori siitä tuli sitten käyttää?
     
  7. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    No millanen moottori siitä tuli sitten käyttää?[/quote]

    Ihan hyvä käyttömoottori siitä tuli. Vääntöä oli ihan mukavasti tyhjäkäynniltä alkaen, vastasi hyvin pieneenkin kaasuun ja kun kierroksia tuli lisää, parani menokin ihan mukavasti ja ohitukset kävivät vikkelästi. Eikä kuluttanut juuri ollenkaan entistä 350:stä enempää siistissä ajossa (mitä sitä kiireetön mies nyt edes kaahaamaan ja jotenkin tuli aina se ikkuna-alakerta mieleen, jos kierroksia kovin paljon..).
    Oikeuksiinsa se olisi päässyt, jos olisi jaksanut laittaa kunnon tuplaputket (silloin vain yksi putki), peltisarjat ja tiuhemman perän (silloin 2,41, jolla jo ykköselläkin olisi päässyt varmaan satasta..)
    Nokka oli ehkä liiankin lievä, Crane 204/216 (0.05"), joten huipputehoja ei siinä tavoiteltu vaan leppoisia käyttöominaisuuksia. Parempia kaasarin/sytkän säätöjä olisi tietysti myös voinut vielä etsiä testaamalla, testaamalla ja testaamalla. Kävihän tuo ihan kelvollisesti noinkin..
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muistan kun joskus muinoin laitoin Oldsin L31 koneen deltta88 dieselin tilalle :rotfl: . Oli aika jännä vehjes kun kiihty ihan homona vaikka oli 2.41 peräruuvi ja ykkösellä se meni yli sataa :rotfl: . Jostain ihme syystä loota antautui aika pian ja perä sitten sen jälkeen :odroll: .

    Onkos kukaan tilaillu Mondellolta kamaa?? Mahtaako sieltä löytyä joku paketti jos tekee dieselin lohkosta 408 kikkaran??
     
  9. Achti

    Achti Gearhead

    Onko kampura muuten samanlainen, mut on vaan jämekämpi? perkale kun ei oo ylimäärästä 350 kampuraa et vois verrata. Joo no noi studien reiät on helppo muokata.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    425kampura ei sovi suoraan bensa 350 lohkoon mutta dieselin lohkoon se sopii mutta ei mahdu pyörimään. Limpuista kun sorvaa pois niin sitten pyörii.
    -67 ja vanhempi 400 kikkaran akseli on myös käyttökelponen stroukkikoneeseen.
     
  11. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Kaikki olennaiset mitat ovat samoja, joten ovat täysin vaihtokelpoisia keskenään. Vastapainolimpuissa ja muussa rakenteessa on vain hieman enemmän rautaa eli niitä osia ei ole ohennettu kuten siinä kevytversiossa. Painoakin on tietysti vähän enemmän. Se kevyempi taitaa löytyä vakiona kaikista pikku-oldseista ainakin -77 alkaen.
    Olisikin kyllä vertailukuvakin, jos vain tietäisi, kuinka sen saa tänne näytille.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Steve Schmidt mutten ajeli tossa 80-luvun taitteessa menestyksellä IHRA:ssa Pro Stockia Firebirdillä, jossa "oldsin 403". En just muuta tosta rakennelmasta muista kun, että oli diesel lohkon pohjalta tehty.
     
  13. Achti

    Achti Gearhead

    No lähetä se kuva mulle vaikka mailiin, niin laitan sen sit tänne? Ach-ti@hotmail.com
     
  14. Delta_88

    Delta_88 3rd gear

    Lähetetty. Toivottavasti tuli perille.
     
  15. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Olikos se 455 cid moottorin koodi L31?
     
  16. Jay75

    Jay75 1st gear

    Ei kannata tilata Mondellolta mitään, siellä ei osata kuin kusettaa. Omaa kokemusta ei ole mutta amerikan Olds-harrastajat on tosi kyrpiintyneitä sen putkan toimintaan, Joe Mondello ei enää pyöritä sitä firmaa. Jatkuvasti oikeusjuttuja ja muuta sotkua kuluttajasuojan kans.
    Esim. Noista voisit kysyä jos haluat taalalle vastinetta.
    Varsinkin toi btr-performance ja sen pyörittäjä Bill Trovatto on aika guru Oldsien kanssa, se ajaa NMCA xtreme street luokassa pikkulohko oldsilla ja kyykyttää muitten merkkien isolohkoja. 8)
    http://www.rocketracingperformance.com/
    http://www.btrperformance.com/
    http://dickmillerracing.com/store/index.html
     
  17. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Juu, yritin kysyä Mondellolta rullakeinuja, mutta eivät edes vastanneet viestiini, joten se siitä...
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    männy aikasemmin ohi silimien näemmä tämä.

    ECM ohjattu rokkiorkkahan siinä, "tietsikka" on ns. kiinteäohjelmainen,
    elikkäs se ei välitä lamda-arvosta eikä koneen lämmöstä, eikä edes alipaineesta kuin ääritiloissa,
    säätää siis pääasiassa TPS anturin perusteella ja jonka "kartta" on haettu keskimäärin sopivaksi eri ajotilanteisiin, hytistä saa itte ohjattua pihistely tai race moodiin. :lol:
     
  19. Achti

    Achti Gearhead

    [​IMG]
    Siinä ois se kuva kampuroista, tosiaan on aika nolon näkönen toi 403sen verrattuna 350 :eek:
     
  20. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Voikos tota DIISSELIN ratasta käyttää 455 koneessa mechanical fuel pump eliminaattorina?

    Mahtuuko bensakoneen jakopään kopan stefa olemaan paikallaan rattaan kanssa?

    Yhdessä akselissa semmoinen tuli mukana...
     

Kerro tästä muillekin!