Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta! Ihailtavaa, että joku jälkiasentaa sähkörokkarin toimimaan.

    Bensan ja dieselin vesipumpun taustalevyissä on ainakin stefat eri puolilla...Oma bensakone oli kasattu 1991 dieselin etu- ja takapäällä, eli siinä oli dieselin toi taustalevy ja dampperikin. Kun dieselin dampperin kaula on ilmeisesti juuri tuon rattaan takia lyhempi kuin bensakoneen vastaava, niin kampuraan oli tehty itse holkki toisesta dampperista tätä vajetta paikkaamaan.

    Moottori on jo pilalla näiden diesel-osien käytön seurauksena...
     
  2. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Tulipa mieleeni, että onko kukaan kiusannut Olds 260 cid -moottoria? Vai onko se niin kämänen pata ettei kannata...
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla on sellainen '73 Buick Electra jättifarmarissa, asensin sen siihen ihan vaan auton siirtelymoottoriksi. Auto kyllä kulkee sillä, mutta siinä kaikki.

    260:ssä on ihan omat kannet ja kaksikurkkuinen yksitasoinen imusarja, imuaukot ovat eri korkeudessa siten että siihen ei edes käy nelikurkkuinen esim. 307:n imusarja. Jos tuota haluaa virittää, niin 307:n kannet imusarjoineen voisi saada jotain aikaiseksi sopivalla nokalla yms. Tai sitten turbo omilla kansilla ja imusarjalla. Ainakin alakerran luulisi kestävän, sehän on sama kuin 403:ssa.
     
  4. Achti

    Achti Gearhead

    Taitaa olla parempi ettei pitele moista :poff:
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nostetaas tätä vähän. En tiiä myynkö vai viritänkö vai vaihdanko koneen vai mitä helv...


    Noh, tossa olis nyt hyvin käypä mylly uudella kaasarilla ja jakajalla, peltisarjat ajattelin tilata myös jos auton pitämiseen päädyn.

    Mitähän teen koneelle, tyhmä tarvitsee tarkat ohjeet, ittellä ei taitoa ja paikkaa sitä rukata mutta tietäs edes paperissa mitä tarvitsee.

    Eli peruskaava, tehoa pitäs saada halvalla...

    Kansista puhuttu paljon, ne siis työn alle? ja samoin nokka-akseli? Kertokaa myös muita hyviä vinkkejä.

    Vielä jos teho-arvioin saisin mistäkin kombinaatiosta niin olishan se joulu taas helteen keskelläkin.
     
  6. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kannattaa vaihtaa väkivahvaan ikiliikkujaan: sevyn isolohkoon... :rotfl:
     
  7. saresks

    saresks Gearhead

    Lensikös Vilkunalta kansipahvit mäjelle vai putosko laakerit laariin? :poff:
     
  8. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Eiku aattelin ostaa yhen 403:n poies sevyn motin tieltä :lol:
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    jaa sana kiirii :D
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Kun tällekin löytyi järjellinen selitys niin asiaan, nimim. DX on toteuttanut homman vissiinkin budjettitehokkaasti, haulla löytyy reseptiä.
     
  11. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Onko tietoo oliko 403:sta eri versioita vai oliko kone sama, oli se sitten Electrassa tai Trans-Amissa?
     
  12. Achti

    Achti Gearhead

    Nonniin, taasen tuli otettua ajatuksen alle koneen rakennus, todnäk ens talvena starttaa.
    Osa tiedustelujakin tuli tehtyä KB405 saa kahdella eri porauksella uspartsin kautta 4,375 ja 4,390. Suoraan hyllystä ei tietenkään, vaan erikseen tilaamalla joku 450-550€ tehtaalta. Kiertokankia saa eaglelta, hintaa eos... Ja loputhan sitten saa jo summitilta.
    Hyvältä näyttäis, ja alumiinikansien hinta tullu edelbrockilla melkoisesti alaspäin, niin ne löytyy kans sit kyllä jo uudesta koneesta....
     
  13. saresks

    saresks Gearhead

    Kun itse olen samaa toteuttanut, niin muutama ajatus:

    - poraus olisi hyvä jäädä siihen pienempään ylikokoon, sekä sylinterienvälinen että sylinterin/vesitilan välinen kannas on tosi kapea, varsinkin kun ainakin omassa lohkossa ei poraukset alunperin olleet edes keskellä sylintereitä.

    - katso tarkkaan männät läpi kun saat käsiisi, omista KB:stä piti muutama vaihtaa kelvollisiin kyljissä olleiden ja tehtaalla(?) tulleiden osumajälkien takia. Osalle riitti kevyt viilaus ja korjailu, varsinkin rengasurien tienoilla. No onneksi oli näille suomalainen välikäsi joka hoiti tappelut rapakon taakse.

    - noi KB:t painoi tappeineen n. 830g, orkkikset vissiin liki 900g, kampuran tasapainotus ei olisi pahitteeksi, paitsi jos käytät 350 kampuraa, jolloin se on jo pakko tehdä. Männät+tapit kyllä oli +/-1g.

    Yli kympin puristukset tulee noilla osilla, mutta silti tuo mäntä melkein huutaa nolladekkausta, saa paljealueet hyödynnettyä kun on paljon tasaista pintaa laessa.

    Ajattelin kokeilla omaani sähkövesipumppua + ohjainyksikköä, kierrättää vettä osateholla muutaman minuutin koneen sammutuksen jälkeen tasaten "heat soak" ilmiötä ja ehkä pelastaisi kansipahveja. Tällainen:
    http://www.daviescraig.com.au/Electric_ ... tails.aspx

    Mitä ajattelit nokka-akseliksi?
     
  14. Achti

    Achti Gearhead

    350 kampura pyörinyt mielessä, ja samalla haussa ollut.
    Nokka-akseliin en ole vielä ajatusta sen koommin uhrannut, siinä täytyykin käyttää ajatusta ja kunnolla.
    Summitilta saa noita engine re-build kittei, mutta ilman mäntiä taitaa olla aika sama, mitä hinnaksi tulee kun ostelee noita laakereita erikseen. Onkos siinä samat laakerit kun 350 alakerrassa? Nokan laakerit sit viel+tiivisteet yms....
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Samat 2,5-tuumaiset runkolaakerit kaikissa 260-403 koneissa.. Isolohkoissa ja dieseleissä ne isommat 3-tuumaiset.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  16. Achti

    Achti Gearhead

    Niinhän se on juu. Tuli tänään tilattua kun mielenköyhä taas kaikkee muuta osaa uspartsilta yli puolella tonnilla, perkele kun ei viittis rivarin olkkarissa ruveta tota konetta vääntää, tosin kohta kyl näyttää siltä et näin on tehtävä 8)
     
    SauliK tykkää tästä.
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jos joku ei vielä tiennyt, Edelbrock on muuttanut ihan äskettäin Olds-sylinterikansiensa valua ja koneistusta paremmiksi, joten mä ehkä odottaisin hetken ennen kuin tilaisin uudet kannet jotta vanhanmalliset myydään ensin pois varastoista.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    V-jee. Jos tuntuu tuskaselta. Tervetuloa ns. maalle, paikkaan, jossa väkeä on ennmmän ,

    Itse olen tilannut alukansia Letukkkaan, oldsiiin ja muuta paskoo,,
     
  19. Achti

    Achti Gearhead

    noni, pienet sille :wc:
     
  20. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Mikä nokka, mitkä kannet, kaasari? Omassa supremessa tuo sama patti vakio kuosissa ja olis suunnitteilla ainaki nokan vaihtoa ja kannet jos sattus kohilleen jostain edukkaat ja hyvät :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!