Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Achti

    Achti Gearhead

    en sitäkään ihmettelisi, tosin otsikko kertoo että heads. Taisi olla sekin liikaa päätelty. Noh, sit pitää sijoittaa hiukan enemmän. Millään rautakansilla en tota konetta tee, se on varma...
     
  2. Achti

    Achti Gearhead

    Will fit 350-403 with Edelbrock Performer RPM intake manifold and port matching, sold separately. näköjään........... :odroll:
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    On se kappalehinta, jos tää nyt vielä on ajankohtainen aihe.

    Mutta se mikä pitää ottaa huomioon on että jos vertaa edelin olds-alsapipoja letukan vastaaviin, niin mennään tonne pikkulohkojen viimeisiin/ isolohkojen vakioiden alkupäähän virtauksissa ja kanavakoissa. Oldsmobile ei koskaan saanut isolohkoaan oikein markkinoitua samanlaisena viripannuna kuin chevy. Toki niillä oli w-30 sun muut osakombinaatiot, ,mutta kun isolohkon ja pikkulohkon ero on vaan dekkikorkeus ja pari pultinreiän halkaisijaa, ei siitä voi saada kovin tehokasta +455" konetta sellaisenaan. Venttiilikulma ja iskutilavuuteen nähden prosentuaalisesti pieni kanavaikkunoiden muutos takasivat sen että alavääntöä riitti, mutta tehtaan "rallinokat" olivat näiden moottoreiden parasta esitystä pitkään ja samalla pohjustivat uutta voittokulkua vuoden 1964 Mystery Motorille, eli Porcupine Motorille, eli 396" isolohkoletukalle, jossa venttiilit kuin piikkisian piikit (ja itseasiassa virtausten kannalta paljon paremmin kuin riviventtiilit ala pikkulohkoletukka, Olds kaikki koneet, Chrysler pikkulohkot jne ns kansan perusmoottorit).


    Kyseessä on kuitenkin loppujen lopuksi se että että venat ei ole kovin edullisessa kulmassa, oli poraus/iskutilavuus mikä tahansa ja siitä syystä Olds on rajoitettu sekä väännön että huipputehon kanssa. Tälle ei voi tehdä paljon mitään. Realoldspower.com löytyy yksi vanha stara joka teki rautakansista parhaat mahdolliset, käänsi venakulmia jne, ja sai hyvät tulokset, mutta kaikki on suhteellista. Se taisi saada joku 30-50hv lisää paukkua, ja työtunteja meni kymmeniä tai satoja.
     
  4. Achti

    Achti Gearhead

    Mut varmasti halvempi keino tehoon on ostaa alukannet, saati sitten haalia hyvät rautakansi aihiot ja ruveta niitä vääntämään
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

  6. Achti

    Achti Gearhead

    joo melkosia myllyjä näkyy videolla, ei ihan jokaisen tallin nurkassa taida moisia olla :odroll:
     
  7. Fastfwd

    Fastfwd 3rd gear


    Noniin, penkissä tuli käytyä ja tuloksena 420Hp / 730Nm eli riittänee kadulle ( 2500 rpm / 710Nm, 3500 rpm / 730Nm, 4000 rpm / 708Nm ja niin edelleen ). Nämä mitattu katusäädöissä ja pöntöt kiinni. Niin, ja nokkahan ON mieto. Taitaa kapeat ( 235/75 ) valkosivut mennä vaihtoon....
     
  8. Achti

    Achti Gearhead

    Nonnii,
    käkäilyt ohi ja päivärahojen tultua lähtee tilaus (vielä pitää selvittää mitä kautta tilaan tai sitten henkistä tukea henkilöiltä jotka ovat ennenkin summitilta tilannut)
    eka setti
    toka setti
    eaglen omilta sivuilta ei enää löytynyt 403 kiertokankia, onko ehdotuksia kestävimmistä kuin vakiot, vai lieköhän tarpeenkaan hankkia...?
     
  9. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tarkoin sitä, että se sai 30-50hv enemmän kansistaan, kuin vakioista on saatu portaamalla, isommilla venttiileillä ja kanavaikkunoiden sijaintimuutoksilla eli ns. lähes normaaleilla muutoksilla.
     
  10. Achti

    Achti Gearhead

    niin ja performer rpm imusarja... kaasarikin taitaa lähtee vaihtoon
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ymmärsin kyllä, siksi tuo smile :wink: Ajattelin että joku voi käsittää väärin.
     
  12. TransSami

    TransSami Gearhead

    Mites nuo ykkössetissä ollet kannenpultit, eikös ne pitäis olla 1/2" eikä 7/16"?
     
  13. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Niinhän niiden pitää olla :D
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Varttimaililaskuri kertoi mun 403 vakiopatissa olevan 367HP loppunopeuden mukaan :eek: . Paljonkohan tosta lähtis pois jos rupeis viilaamaan :rotfl: .
     
  15. Achti

    Achti Gearhead

    huppista keikkaa :D kännin tiimellyksen piikkiin :soosoo:
     
  16. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

  17. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Tilaus lähtee!

    Meinasin kirjan ilmestyttyä tilata sen jenkkiläisestä kirjakaupasta mutta eivät hyväksyneet muuta maksutapaa kuin luottokortin joten jäi tilaamatta.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Taitaa toi stroukkidieselilohkokikkaran valmistuminen venyä senverran että 403kikkaran päälle pitää laittaa bloweri :rotfl: . Nyt sitten tarttis saada matala amuliininen imusatsi :wink: . Luulen että jopa A4 imari olis passeli modattavaksi, löytyykö keltään :odroll: . Kansiksi laitan jos ruttu ei nouse liikaa isolohkon "C" kannet jotka on kuulemma vakioista parhaimmat.
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    En usko, että saat A4 imusarjaa portattua sopimaan C-kansien kanaviin, matsku loppuu kesken. Hitsaamalla tavaraa kanavien päälle, tai jopa epoksilla voi kasvattaa kanavakorkeuden riittäväksi, mut melko järjestöntä ensin kuristaa ilmansaanti heti ahtimen jälkeen plenumissa ja runnereiden alkupäässä, sen jälkeen suurentaa kanavat isolohkokokoon just ennen imuventtiileitä.

    Edelin performer rpm:ssä on tarpeeksi matskua isolohkon kanaville, mut en usko että sellasta löytää kovin helposti käytettynä, mä en ole nähnyt yhtään myynnissä tän vuoden aikana, enkä muista viime vuodeltakaan yhtään tapausta, koska olisin ostanut sellasen pois itse? Uusia toki saa.

    Ehkä joku victor-tyylinen singleplane-imusarja käytettynä ebaystä, siitä jyrsimällä plenumin yläosa pois ja ahtimen kiinnityslaippa päälle hitsaten.
     
  20. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    tuplapostaus...
     

Kerro tästä muillekin!