Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kokeilin ottaa käyntivideoo, mutta oli niin pimeetä ettei siitä nää mitään ja puhelimella kun otin videon niin ei se edes kuulostanut miltään. Kivan kuuloset saundit mielestäni livenä.

    Jäähdytysnesteet sentään tulin mitanneeksi että ne sentäs kestää vähän kirpsakammankin pakkasen.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead



    Kai tosta linkistä sen verran selvän saa että kyllä siinä mun auto käy.

    Laturi tars laakeroida...
     
    Herje tykkää tästä.
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Paljonkohan tuommonen moottori kärsii ennakkoa, sen verta katottiin lampulla että käynnistäessä oli sen 12 ja sillä lähti käyntiin, mut mä oo sitä mieltä et oldsin kone kärsii enemmänkin. Ja kun laittaa lapun lattiaan tyhjäkäynniltä niin miettii. Voiko johtua liian pienestä ennakosta? Kiihytyspumpun suutinta en oo vaihtanut mutta tanko on siten että tulee nopeiten polttoaine, mutta ei siitä ollut apua. Tosin tässä street demonissa on toi ilmaläppäkin
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei noi sytkäennakot ihan konekohtaisia ole mutta tollanen iso poraus kyllä vaatii ennakkoa pikkasen enemmän. Palotilan koko ja muotokin tietenkin vaikuttaa ja niiden lisäksi ruttusuhde ja nenu jne.
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    kokeile kuinka paljon se tykkää, omassani taisi olla peräti 25 ja vielä enemmänkin olisi huolinut. Joutuu sitten vaan huolehtimaan ettei kokonaisennakko karkaa liian kovaksi
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Mulla alkoi pelittämään 750 tuplapumppu kun suurensin ruikkureijät +35:ksi ja isoimmat siniset nokat. Mut ei sekään auttanut, jos ei motti ja varsinkaan imari ollut täysin käyntilämpöinen.
    Onko tossa demonissa säädettävä 'jarru' toisioiden ilmaläpässä? Jos on, sen avautumista voi kokeilla hidastaa asteittain kunnes miettiminen loppuu. Ton pitäis tulla toimeen aika pienellä kiidytyspumpun satsilla koska boosterit on tehokkaat (vrt. quadrajet).

    keskipakoennakkoa oli 25 ast tonnin tyhjäkäynnillä, yksi superlöysä jousi joka mahdollisti käynnistymisen ja toinen jäykempi ja kokonaisennakko rajoitettu 32 ast (11:1 rutut). Ported vacuum käytössä, sillä toimi hyvin paikaltaan polkaistessa kun ei ennakot pudonneet kun lappua avasi ja reagoi mukavan herkästi nätissä ajossa.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo street demonissa pystyy ilmaläppää hidastaa, sitä suunnittelin kokeilevani itsekkin.

    Tossa videossa mulla tyhjäkäynti oli kuumalla koneella n. 900rpm, flekti päällä jakso vielä ehkä 850 just käydä.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyy muista eikä jaksa kaivella, mutta mikä nenu sulla on?
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jossain on jotain vikaa jos tollasella "vakio"kepillä kone ei käy beebaut 650jenkaa tyhjää.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Eiköhän se alemmas saada säädettyä.

    Pitää vähän lämpimämmällä kelillä perehtyä.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Luulin ton perusteella että ei käy pienemmillä.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Emmä oo hirveesti vielä siihen kaasariin ole perehtynyt. Kuhan vähän ruuvailin seosruuveja ja tyhjäkäyntiä kun pienentää niin ei jaksa enää käydä. Johtuisko tosta liian pienestä sytkäennakosta, en oo sitä vielä säätänyt tosta sisäänajon jälkeisestä. Kyselen kyl sit tyhmiä kun ensin yritän vähän turailla ittekseni. Hyvä tietää että pitäs saada käymään noinkin matalaa tyhjää, kun itellä ei oo tämmöstä moottoria ollu missään vielä.
     
  14. saresks

    saresks Gearhead

    227 astetta 0.050" duraatiolla ... 110 ast nokkakulma ... niin nopearamppinen kun voi laahuri tuolla nostajahalkaisijalla liki olla... älä turhaan tuhlaa aikaa yrittämällä saada käymään 650 rpm tuolla kokoonpanolla. 900 ok, 850 on jo tosi hyvä säätösuoritus ... maks 13-14"Hg

    Kandee myös varmistaa, ettei alipaine-ennakko heittele tyhjäkäyntiennakoita.
     
  15. 3964

    3964 3rd gear

    Sbc 9,5 rutuilla tolla nokalla kävi manuaalin kanssa hyvin tyhjää 700rpm,mutta automaatilla piti tyhjäkäyntiä nostaa n.850-900 muuten meni vaihdepäällä käynti hankalaksi tuolla asetuksella kävi vaihteella 650-700 ok.

    Ennakko tyhjäkäynnillä 20 astetta.
     
  16. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Mistäs löytäis hyvät ohjeet keinujen säätöön? Vai voiko tuota Compin 1441-KIT:iä mahdollista säätää muuta kuin vetämäl mutterin momenttiin?
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei mutteria momenttiin, siinähän tulee ohjeet mukana miten se preloadi säädetään, en muista ulkoa. Olisko ollu et löysät pois tikuista ja puol kiekkaa tai jotain
     
  18. mirage

    mirage 3rd gear

    Se on vähän koneesta ja sen sisuskaluista kiinni. Mulla on vakiossa koneessa preload nollat pois ja 9/10 kierrosta lisää. Virikoneessa 1/3. Vaikeinta on löytää nollakohta mun mielestä. Ja tärkeintä, että on loadia. Loadia voi laittaa niin paljon kunnes venttiili alkaa kantamaan ja siitä vähän pois, mut ihan niinkään paljon se ei tarvi. Sen tarkotus on pitää laahuripaketti kasassa, ettei nostaja ala pomppii nokalla.
     
  19. Garvis

    Garvis 2nd gear


    Niinpäs näyttää lukevan. Eikös siinä tarkoiteta kun sanotaan että keinuvivun ja työntötangon löysät pois kevyesti sormilla kokeillen, niin kauan kunnes keinuvipu ei liiku ja sitten vielä tuo puol kierrosta?
     
  20. fenix

    fenix 3rd gear

Kerro tästä muillekin!