Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Achti

    Achti Gearhead

    Joo veikkaan kans että sopii, mut mielummin kyl varmistan...

    Esijännitystä en ole kyllä miettinyt, pitääpä funtsia. Tällä hetkellä ajatus on ollut että kaikki osat on plaanattu, pukit on tasaset ja saman korkuset, "alapää" kiinni johon hitsataan 20mm akselin pätkät ja "yläpää" 10mm pulttiliitoksella kiinni. Saa nähdä paljonko vetelee kun hitsailee nuo tapit.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ne mun pultit olikin SBF pultteja, 5e kpl ja prikat euron. 3.750" pitkiä. Arpin pultteja siis.
     
  3. Terppuli

    Terppuli 1st gear

    Mulla olisi myös 403 rakenteilla, stressilevy tarvittaisiin. Kuka vuokraisi?
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulla on stressilevy. Oon vaan niin monelle sitä luvannut lainata et pitää sumplia aikatauluja.
     
  5. Terppuli

    Terppuli 1st gear

    Loistavaa! Mulla olisi lohko menossa koneistukseen maaliskuun puolivälissä.
     
  6. Achti

    Achti Gearhead

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Näkyy ne istuvan iso- ja pikkulohkoon niinkun puhuttiinkin. Pitää laittaa levyjä tuotantoon, jos joku vaikka kaipaa, teivoon tulee nippu taas mukaan. Saiskohan jopa tehtyä myyntiennätyksen...

    Tosin ne levyt mitkä teetän, ovat TODENNÄKÖISESTI ilman noita upotusjyrsintöjä pulttien ympärillä.

    Seuraavaksi mopariin girdleä suunnittelemaan kun on kyselty...
     
    DX, FeV-8, cutlass cruiser ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ei ole tarkoitus alkaa sun kilpailijaksi, mutta ettei tulisi yllätyksenä niin ajattelin ihan kohteliaisuus syistä ilmoittaa että ison mopen girdle on täällä menossa juuri painoon.
    Ja myös pariin Fordiin on mallit olemassa.
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Hyvä kun käy sb:hen myös.
    Mulla olis pari ajatusta noiden helmarautojen toteutuksesta, käydäänkö tässä läpi vai haluutko yv?
     
  9. Achti

    Achti Gearhead

    Ok.

    Nakkaa yvllä vaan tulemaan. Tai sama se kai on mihin tulee :)
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    No pistänpäs silti sit tänne niin voi muutkin julkisesti hautoa jos aihe stimuloi.

    Mä haluaisin, että menis kuten tuohon kuvaan suttasin:

    [​IMG]

    Ja perusteluna tuo ex. posahtanut lohko:

    [​IMG]

    Mitä näitä oldsin juttuja ja tiedonmurusia on vuosia kahlannut, on hajonnut vissiin aika tyypillisesti kun tuntuma on, että nro 3-4:n kohdilta useimmin hajoaa ja vaikka vitosessa on umpilaipio, niin ei paljoa tuhoa haitannut ja mukana meni. Syinä oldsin lohkojen tuon alueen hajoamisiin on veikkailtu kampuran ulkoista tasapainotusta, moottorinkorvakkeiden pistemäisiä kuormia ja sen semmoisia.
    Jatkoin rautaa piirroksessa yhden pultin yli nelosen, ajatuksena aran paikan kuormituksen jakautuminen tasaisemmin ja tukevammin kahden pisteen kautta, molemmin puolin nelosen pukkia.
    Ykköspukin tukemiselle en itte keksi hyviä perusteluita, vipuvarttakin tulee mahdottoman paljon taaksepäin mentäessä..
    Sit noi helmarautojen päät vois olla viistetty kulmaan, että olis helpompi toteuttaa modatun öljypohjan tiivistys esim. silikonimakkara"valulla". No se on helppo itekkin tehdä rälläkkähommana, kunhan rautojen päissä on sen verran ylimääräistä.

    Varmaan isolohkossa on omat juttunsa, tää olikin enempi pikkulohkokakkuloilla funtsittu.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onpä nätisti silpuksi mennyt lohko.

    Olikos se niin ettei sulla ollut girdleä tossa rikkoutuneessa lohkossa?
     
  12. Achti

    Achti Gearhead

    Mmm tossa on kyllä pointtia. Katselinkin että miten niitä on muualla maailmaa tehty, niin sehän on kyllä just noin miten kuvailit. Taas tulee uniin tämäkin homma...

    Tota viisto hommaa en hokannut, voi olla aamulla syytä ettei pää toimi. Tai ominaisuus...
     
    Muokattu: 21.2.2017
  13. saresks

    saresks Gearhead

    [​IMG]

    Ei ollut. Tuo kuvan myöhemmän tuotannon kevytkampura on heikon lohkon kanssa vastuussa rikosta, ei oma tyhmyys tietenkään. En saanut tolkkua, kumpi oli mennyt ensin ehkä jonkun hiusmurtuman muodossa, mutta yhteistyössä ne on toisiaan myötäilleet tuhoon asti.
    Kun tuokin suoriutui alle 12 sek aikoihin 400m 1500kg autossa päästörajat alittaen ja ihan vanhan liiton "halvoin" konstein niinkuin vähän vahingossa, en ikinä enää tekisi toista tuolle kevennetyllä kampuralla vaan umpikaulaisella tai 330 kampuralla. Enkä ilman full girdleä. Sen verran kallista leikkiä on tuo. Kyllä sen sit perstuntumalla tietää kun polkee menemään, että laina-aikaa eletään.
     
    Herje tykkää tästä.
  14. Achti

    Achti Gearhead

    Aikalailla se silppus kaiken näköjään
     
  15. saresks

    saresks Gearhead

    Nyt rakentelemaan 4" iskulla olevia 475 cid moottoreita. Nimimerkki cutlassefi ottaa vastaan tilauksia sb strokerikampuroista, 4340 teräksestä, tuolla:
    http://realoldspower.prophpbb.com/topic13246.html

    Siinä silppu lentää kun renkaat ekan kerran puree kamaraan

    :eek:
     
  16. Achti

    Achti Gearhead

    Ei muuta kuin ostohousut jalkaan...

    Itse mallailin girdleä tänään lisää ja vloppuna öljypohjaa muokkaamaan. Tää versio menee tällä ja seuraavaakin versioo jo pähkäiltynä.
     
  17. Achti

    Achti Gearhead

    [​IMG]
     
    Pas(i)kiainen, saresks ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. Achti

    Achti Gearhead

    Myyntiin tulossa parin viikon päästä Teivon rompepäiville billetti öljyntäyttö torvia olssiin.
    6082 Alumiinista käsityönä valmistettuja, katotaan mitä keksitään hinnaks =)
    Kierrettävä korkki O-renkaalla, on muuten tiivis. Mittaa on torvessa, saa pätkästä itse sopivaksi. Liimalla lohkoon niin saa poiskin kun täytyy.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    4d sedan tykkää tästä.
  19. Terppuli

    Terppuli 1st gear

    Mistä löydän 15 mm girdlen kanssa sopivat pinnapultit mutterineen prikkoineen 403:een? Ei tunnu olevan ihan helppo rasti. Mm. Metaplan Turussa nosti heti kädet pystyyn.
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    ^^ ARP 154-5408 SBF alakerran pinnapulttisarjassa on 4,5" pultit, 1" kierre/pää ja 7/16 UNC lohkon kierre. Niistä riittää neljään ekaan pukkiin vahvikeraudan kanssa.
     
    Achti tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!