Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Terppuli

    Terppuli 1st gear

    Kiitokset, tämä oli sitä mitä hain.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onko kellään holleyn kiihdytyspumpun suuttimia ja olis avulias auttamaan? Mulla on nyt .045 suutin ja ei riitä, ei viittis hirveen montaa ostaa kokeilumielessä.
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Poralla isommaks.
    Jossain oli taulukko millä pysty laskemaan sen koon.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Alkaa .045 olemaan jo valikoiman yläpäästä, voiskohan lääke löytyä paremminkin kiihdytyspumpun nokkasarjasta.
    Tai powervalvesta / sytytyksestä, vai millanen se ongelma on?
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tää on street demoni, ei oo nokkasarjaa. Eikä powervalvea.
     
    Muokattu: 25.4.2017
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ai se olikin street demon, mikä siinä oli vakio kiihdytyspumpun suutin?
    Jos sen suurentaminen on auttanu, niin sit teet siitä pienemmästä herjen ohjeella vielä suuremman.

    Pumpun käyttötankohan sulla varmaan jo on siinä ylemmässä reijässä, joten kannattaa myös kattoo tarviisko sitä tankoa hieman taivuttaa pidemmäksi.
    Jos se on liian lyhyt, niin geometria on sellainen että alkukaasusta se pumppu ei ruikkaa enempää kuin alemmassa reijässäkään.

    Powervalven virkaahan tuossa ajaa neulat ja jouset, joten myös niillä pystyy paljon vaikuttamaan kun voi säätää helposti sekä määrää että rikastushetkeä.

    Ja eikös siinä ole myös toisioille säädettävä airvalve.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    .04 on orkkis. Sillä ei bensa riittäny edes paikallaan,nyt just ja just pystyy paikallaan antaa täyttä kaasua. Eli parempaan päin.

    On ylimmässä reiässä mut tangon geometriaa vois koittaa vähän muuttaa, meinaan vähän kun avaa nii menee laihalle.

    On säädettävä airvalve, sitäkin olen hidastanut. Pitänee tosta .04" porata .05m
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Korjaanpa hieman aikasempia höpöttelyjä tuosta geometriasta, koska siitä ei tuossa ole varsinaisesti kyse, mutta sille oli kuitenkin joku ohjearvo missä asennossa sen ylemmän vivun pitäis olla kaasu pois-asennossa.

    Jos et saa kiihdytyspumpun muutoksilla kunnolla toimimaan, niin sitten neula- ja jousi muutoksia kokeilemaan.
     
  9. ohsand

    ohsand 3rd gear

     
  10. ohsand

    ohsand 3rd gear

    Moi,jos haluat taloudellista ajoa,hyvä tyhjäkäynti,hyvä käynnistettävyys jne,jne asenna CFI sarja.Minulla on semmoinen nurkissa tilaa viemässä.Ttarkoitettu nimenomaan oldsin 403 selle.
    Jäänyt projektien jälkeen.Nyt 77 vuotiaana olen lopettanut rakentelut.Myyn hintaan 150.-
    Uffe 0400-446387.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Porasin 1.2mm teräl, parani huomattavasti,mutta edelleen kun kerrasta lyö lämäm tiskin niin yskäsee ja sit mennään nii perkeleesti.

    Voiko noita neuloja viilata: power alue olis mielestäni hyvä, mut silloin cruise on seosmittarin mukaan 12.5 eli kävis helvetin paksul. Jos laitan paksumman neulan niin sit loppuu poweri puolella meno. Eli se neulan ero powerin ja normin välil on liian pieni tai sit mun tarttee kääntää katse kohti toisiopääsuuttimia? Suuttimet tos vaan on kovin työläät vaihtaa.
     
  12. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Eikös poweri alueella haeta 12.5seoksia, sehän jäähdyttääki, kun ajellaan hitaampaan se menee sit sinne 14.7 ja 16kohille
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kait vaparilla tarvii mennä paljon alle 13:1 drinkkiä. Mulla oli muistaakseni 12.9:1 paksuin vaikka kaasu oli pohjassa aabaut 400 metrii.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jopasjotakin: Mun ongelmahan on se että cruisealueella toi seos on sen 12.5...
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Neulojen hiominen on jo vähän kellosepän hommaa... eikö löytyis neuloja joissa power/cruise ero olis isompi.
    Minkähänlaiset nuo demonin neulat on mitoitukseltaan edelin vastaaviin verrattaessa, niitähän löytyisi vaikka minkälaisia jos pystyis muokkaamaan sopiviks.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mullahan ei enää oo edelin säätösarjaa et vois vertailla neuloja. Aika pienet on erot mielestäni kun ostin sen streetdemonin säätösarjan. Jokunen neula siinä on. Voin laittaa mittoja noista neuloista.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Edelin neulojen mitat:

    -pituus 80mm, lankavahvuus 2mm
    -90 asteen ripustimen pituus 16mm
    -kärjen power-osuus 4mm, jonka jälkeen 2mm kartio-osuus
    -Cruise-alueen pituus 13mm
     
    Pas(i)kiainen tykkää tästä.
  18. Garvis

    Garvis 2nd gear

    Kysytääs täältä et mitä kaikkei pitää ensiksi tehdä ennenku asentaa uutta virranjakajaa paikalleen?

    Mikäs tuo viiva tuossa dampperissa on? Liittyykö mitenkää toho TDC merkkintään?
    [​IMG]
     
    Muokattu: 28.4.2017
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Toi on nollakohdan merkki. Pyöritä moottori nollakohtaan, otat kuskin puolen venttiilikopan irti, jos ykkösen vipat ei ole nostolla, vanha jakaja pois ja uusi tilalle. Jos ykkösen vipat on työn touhussa niin pyörität kampiakselilta yhden kierroksen ja merkki taas kohdalleen ja jakaja paikalleen ja sitten ennakon säätöön.

    Mulla on vaikeuksia hahmottaa millä kierrosalueella rikastuksesta vastaa neulan power alue ja milloin toisiopuolen pääsuuttimet astuvat kuvioon mukaan. Nyt kiihytyspumpun suutin on porattu 1.25mm(noin 0.05") ja paikallaan pystyy kierrättää kunnolla mutta jos ajosta laittaa lapun lattiaan niin yskäsee ennenkun mennään. Ja esim. lähin paikaltaan vähän rivakammin, suti ykkösen, vaihoin kakkoselle niin yskäsi kerran bensanpuutteesta ennenkuin lähettiin taas menemään.

    Mulla on tyhmä jossain 13.5 hujakoilla, miten nyt sattuu parhaiten käymään. Cruise on nyt helvetin rikkaalla, lambdan mukaan siellä tehoalueella, n. 13. Eikai toi nokka nyt niin raju ole että se vois juksata lambdaa? Mullahan on cruisekierrokset kohtuu matalat kiitos 200-4r ja turbiinilukko. 1500-1600 mennään 80km/h. Se on siel nokan heräämisalueella. Sit kuitenkin kun kaasua painaa niin tuntus haluavan mennä laihalle. Niissä neuloissa ei ole oikein valinnanvaraa, kysyin uspartilta niin ne laitto linkin summitin sivuille tyyliin noita vaihtoehtoja saa, ei siellä niissä neuloissa ollu sen kummemmin sitä powerin ja cruisealueen eroa. Mietin vaan et pitäiskö mun nyt laittaa ensiösuuttimet pienemmäks et saisin cruisea laihemmalle ja sit vastaavasti toisiosuuttimia suurentaa.

    https://www.summitracing.com/int/se...sw=Demon Carburetion Carburetor Metering Rods

    Yks vaihtoehto olis viedä kyllä ammattitaitoisemmalle säätäjälle.
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    Kaksitasoimari? Tiukka turbiini? plenumit erikseen vai open spacerilla? Ported vacuum vai full vacuum jakajalle? Bensanpaineet sopivat demonille (vaikuttaa bensanpintoihin ja sitä kautta piirien heräämiseen)?

    Mulla toimi entinen 403 hyvin ja kiihotuspumput riitti hollikassa kohtuu 34 suuttimilla ja vihreillä nokilla kun jakaja oli ported vakuumissa, keskipako- ja alipaine-ennakkoa rajoitettu (10 ast / 10 ast maks.) ja perusennakko 24. Flash stall oli kylläkin 4000 rpm luokkaa..
     

Kerro tästä muillekin!