oldsin keinuvipujen pulteista....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 22.7.2008.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    moro vaan kaikille!

    elikkäs nyt tällainen ihmeellinen asia.... mulla ei kestä vanhat eikä 8.8 luokan pultit vetää keinuvipuja momenttiin, useita kappaleita jo katkoneena ja useita momenttiavaimia kokeilleena alkaa jo turhauttamaan ja suorastaan pännimään että mitä ihmettä niille pitäis tehä, ja kun ei koko jkl:stä löydy kuulema käypäsiä tuumasia "kovia" pultteja :-?

    joten kertokaahan omia käyttökokemuksianne ja vinkkejä/suoria ohjeita että mistä saan kovia pultteja (kyseessä siis tosiaan 350cid oldsi jossa 3/8 unc-kierteellä olevat keinuvipujen pultit)

    T:Juli
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jotain outoa hommassa nyt on. Itse olen aina käyttänyt ihan vanhoja ja käytettyjä tuossa, ei ole koskaan katkennut. 307:n pultit sopii, niitä luulisi OD:n lukijoilta löytyvän.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sama juttu kuin PauliP:llä Yhtään pulttia en ole katkaissut Olssin enkä muista vastaavan keinu tyypin koneista (AMC L-258) samallaiset.
    Onko momentti varmasti oikea.
    Eihän pultteja ole kolhittu Kova karkaistu pultti ja kolahdus voi tulla hiusmurtumia.
    350 Hondan uudet venttiilit katkesivat kun putosivat pöydältä :eek:
     
  4. cool

    cool 1st gear

    Juu, täältä löytyy ylimääräsiä .
    eikä ole yksikään katkennu
    ota yhteyttä jos tarvii
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Kysytään nyt vielä että mihinkä kireyteen oot niitä pulttia koittanut saada.

    Nyt en muista sanoa että mihinkä kireyteen ne kuuluu.

    Yhden oon ite kerran katkassut kun hajatuksissani säädin avaimen "vain" pari kiloa liian piukkaan ja pultti katkesi hyvissä ajoin ennen rajotinta.

    Tällä meinaan sitä ettei ne hurjasti ylikiristystä tunnu kestävän.

    10.9 tarttis korvaavien varmaan vähintään olla, mieluusti 12.9.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyt ole ihan varma kun en ole oldsia hieronut vähään aikaan, mutta eikös noi pultit ole 5/16" kokoisia?? Jos ne koittaa vääntää 3/8" pultin momenttiin niin voi olla ettei kestä :odroll: .
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Piti oikein luntata tuolta Oldsikerhon sivuilta kun kaikki kirjat on tallilla.

    25 ft-lb.

    Ft-lb/Nm -kertoimet on samoin momenttiavamen kotelossa tallilla, mutta nehän löytynee myös netistä.

    Kannattaa myös muistaa, että Ft-lb on ihan eri asia kuin In-lb.
     
  8. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Ite kans kiristin alfamerin kirjan mukaan ja jonkun suht halvan momentti vääntimen kanssa (tappo yhdistelmä) ja kyllä ne kesti, 27 Nm kirjassa lukee, mun mielestä on aika vähän kylläkin..
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    elikkäs, tarkennusta tiedossa, kirjassa siis lukee että 350:ssä momentti on 34Nm ja kyllä ne on 3/8 pultit joten sen suhteen ei pitäisi olla mitään hämärää, mutta tosiaan ne menee kuin hammastikut poikki vaikka laittaa momentin näyttämään n. 20-25Nm ja kun se menee niin että ensin pultti tuntuu kiristyvän mutta sitten (juuri ennen naksausta, tai siltä se tuntuu) se ei enää kiristy vaan pysyy samana pari kierrosta ja katkeaa.... ja pultti ei siis pohjaa eikä kierteet ole huonot koska pultin pätkän saa sormin pyörittämällä pois...
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    307 5A ja 7A kansissa on varmasti 5/16" pultit, enkä mä usko että 350 olis sen kummosemmat tehtaalta. Tallilla on pari 7a -71 kansia, josta voin katsoa pultin koon myöhemmin. Joka tapauksessa, grade 5 5/16" pultin pitää kestää toi tehtaan 25 ftlbs momentti ihan sama missä maassa se on tehty.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oli näköjään 455 kansissakin 5/16" jenka :odroll: .
     
  12. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Juu anteeksi mun puolelta, tosiaan 307:aan pistiin 27Nm mutta mä vaihdoin keinuviut uusiin ja myös ne vipujen pidikkeet niin ne sopii kuitin ja southwestin myyjän mukaan olds 330, 350 ja 403 jos en ihan väärin muista. Mul oli myös tollanen 350 vm72, 7a kannet (just ne misä on se pienmpi A) niin ne keinuvivut oli kyllä mun mielestä just saman kokosilla pulteilla kiinni, ei tietty tullu mitattua ja en muista mikä kovuus luokka oli...
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    joo, eli mun moka, itellä heitti jakonuppi pykälällä :lol:

    eli on ne siis sen 5/16 eikä 3/8 kuten virheellisesti aiemmin mainitsin... mutta edelleen, ei kestä vetää kirjan antamaan momenttiin ei uusilla 8.8 kovuusluokkaisilla eikä vanhoilla.... nyt odottelen siihen saakka kun koskinen tulee lomilta tai kaveri löytää jostain UUDET kovat pultit.... :-?
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Selitys on se, että amerikan grade -luokitus on erilainen kuin eurooppalaisten. Eli jos käyttää millisiä pultteja niin pitää olla paljon suurempi kovuusluokka kuin orkkiksissa. Eli grade 5 (kolme sakaraa pultinkannassa) on kovempi kuin 8.8.

    Näin olen ymmärtänyt, voin toki olla väärässäkin.

    Jos sulla kiire on, niin multa löytyy täydellinen sarja orkkiksia Jyväskylän kupeesta, voin antaa kun toimitat tilalle toiset.
     
  16. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Onks siul varmasti kaikki oikein kasattu siellä? Mieki olen olssin kansien kanssa jonkin verran temunnu välillä pulttipyssyn kanssa ja välillä momenttiavaimen kanssa ja ainut asia mitä niis on poikki menny on hemmetin pivotit...
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    eli tilanne ois nyt siis ratkaistu seuraavasti;

    hommasin hytarilta kokoa pidemmät (kun ei ollut saatavana samanmittaista) 12.9 kovuusluokan 5/16 kuusiokolo-kantaiset pultit ja lyhensin oikeaan mittaan ja koska kanta oli niin pieni niin alle pääsi vielä rosteriset 8mm:n rikat (5/16 on siis n.7.9mm) ja momentti näyttämään n. 35Nm ja hyvin kesti!

    eli vika oli siis pulteissa, mahdollisesti ottanut itseensä esim. kun kannet pestiin pesukoneessa tai jotain? mutta pääasia on että nyt on keinut momentissa ja homma jatkuu :D
     

Kerro tästä muillekin!