Oldsmobile 307 kylmäkäynnistys ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vanilla, 13.8.2014.

  1. vanilla

    vanilla Gearhead

    Elikäs auto -90 Caprice Stw 307 moottorilla ja 4bbl Rochesterilla. Kylmänä saa sahata melko kauan ennenkuin lähtee tulille. Kuumana heti käynnissä kun avainta näyttää. Kaikki saastelaitteet paikoillaan, ei vikakoodeja, ryyppyläppä sulkeutuu kun kylmänä polkaisee kaasun pohjaan,molemmat kaasuttajan alipainekellot ehjät,letkut ok,polttoaine suodatin vaihdettu,kiihdytyspumppu ruikkaa bensaa silmämääräisesti ainaskin, käy kuin kello, nopea tyhjäkäynti toimii,tuntuisi vaan kylmänä ettei saa bensaa tarpeeksi onko ollu vastaavia onkelmia muilla ? :eek:
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Lupaako edes kun yrittää sahata kauan eli yrittääkö edes hörähtää ? jos hörähtää mut ei jää käyntiin niin alipainekello voi aukasta liikaa ryypynläppää, sen ainakin ite huomasin kun oli vielä rokkiorkesteri et sen kellon säädöllä sai ryypyn toimimaan hemmetin hyvin, vain yksi polkaisu kaasua ja lähti käyntiin ja samantien sai lähteä ajamaan.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu, ryyppy jos päin persettä säädetty niin saa sahata vaikka akun tyhjäks eikä lähe.
     
  4. vanilla

    vanilla Gearhead

    Eli ei hörähdä välillä,lähtee kyllä käymään pitkän sahauksen jälkeen ja jää käymään. Ennen käynnistystä jos polkee 20krt kaasua lähtee paremmin.Miten nuo ryypyn säädöt tarkistetaan,ryyppykela on tossa pakokaasulämmitteinen eikä sähkö ohjattu.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kokeile silleen että käynnistät koneen apuhenkilön kanssa ilmanputsarin koppa auki ja kato että minkä verran se rikastinläppä aukeaa heti sen jälkeen kun kone käynnistyy. Aukeaminen säädetään sillä alipainekellon ristipääruuvilla.

    Sen kuuluu aueta pystysuoraan alaspäin katsottaessa niin että läpän yläreunan ja ensiökurkkujen taaemman pystyseinän väliin jää noin 3,5-4mm rako pystysuunnassa. Tällä säädöllä kone saa bensaa suunnilleen sopivasti rikastuspiirin kautta ja se saa myös ilmaa.
    Liian suuri aukeaminen jättää koneen laihalle ja liian vähä aukeaminen saa koneen rikkaalle.

    Toinen mikä voisi tehdä tuollaista on se että kaasarin bensasuodattimen takaiskuventtiili tai sen istukkapinta suodatinhylsyssä vuotaa ja kaasari tyhjenee seisoessaan. Joskus tuon saattaa tehdä myös kaasarin sisäinen vuoto kanavien pohjatulpien kautta, mutta useimmiten tuo suodattimen takaiskuventtiili, se on vähän vaikeaa saada pitämään.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Seisookos se kauan käyttöjen välillä? Saattaa bensa haihtua kohokammiosta ja eihän se sit lähe ennen ku bensaa saa.
     
  7. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Mulla tekee välillä myös noin kylmäkäynnistyksessä ettei vaan heti käynnisty. Joskus tekee myös niin että käy hetken käynnistymisen jälkeen epätasaisesti ja palamatonta kakkua tulee putken täydeltä. Kuumana käynnistyy heti.

    Tuosta takaiskuventtiilistä: Mulla on bensapumpun ja kaasarin välissä iso
    läpinäkyvä suodatin, se näyttää monesti aikas tyhjältä kun auto on seissyt.
    Kannattaisiko laittaa erillinen takaiskuventtiili suodattimen ja pumpun
    väliin?
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ihan hyvä se erillinen takaiskuventtiili olisi jos on vain linjasuodatin. Noissa on yleensä bensan paluulinja pumpulta lähtien ja (polttoainepumpusta katsoen) kaasarin puoli pääsee sen kautta kaiketi tyhjenemän jos takaiskua ei ole.
     
  9. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Pitäisikö läpinäkyvä suodatin olla täysi kun auto on seissyt esim
    vuorokauden tai enemmän?
     
  10. vanilla

    vanilla Gearhead

    Mulla tekee tuon sahaamisen noin 24h kuluttua edellisestä ajosta. Eli kun tsekkaan tuon ryyppyläpän Substituten ohjeen mukaan niin kylmänä kun painetaan kaasu pohjaan kerran niin läppä pitää sulkeutua kokonaan siihen asti kun hörähtää ja jäädä sitten tuo mainitsema mitta auki ?
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noin juuri. Jos moottori ei käynnisty, niin se läppä sulkeutuu. Sitten kun moottori lämpenee, niin läppä aukeaa pikkuhiljaa kokonaan. Kuumalla moottorilla se ei enää käännyt kiinni vaikka moottori olisi sammuksissa.
    "Autotallilämpimällä moottorilla" se läppä menee juuri ja juuri kiinni, eli se on hyvä lähtökohta rikastimen säätämiselle.
     
  12. vanilla

    vanilla Gearhead

    Kiitti Substitute. Mites tuo polttoainepumppu jos sen takaisku vuotaa ja päästää yön yli seisomisen jälkeen polttoainelinjan tyhjäksi?Meinaan vaan kun on sen olonen ettei saa bensaa???? koska pitkän sahaamisen jälkeen lähtee heti tulille ja jää moitteettomasti käymään... Pumppuhan ei maksa juuri mitään, niin kuin ei mitkään osat enää noihin kulkineisiin..
     
  13. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Bensapumpun vaihdolla vois korjaantua. Samanlaista oiretta oli ja pumpun vaihto auttoi. Tosin se entinen pumppu kusi myös ulospäin.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    En nyt muista varmaksi että päästääkö se bensapumppu toisiopuolen tyhjäksi sen paluulinjan kautta jos ei ole takaiskuventtiiliä kaasarin puolella, näin kuitenkin muistelen.
    Itse vaihdoin jokin aika sitten bensapumpun yhteen harrasteautooni, se kyllä vaatii uudellakin pumpulla sahaamista jonkin aikaa että käynnistyy kun siitä puuttuu nyt se kaasarin suodatin jossa olisi takaiskuventtiili. Siinä on nyt vaan imulinjassa suodatin, koska tankissa on jotain joka tukkii kaasarin (tiukemman?) suodattimen jatkuvasti.
     
  15. vanilla

    vanilla Gearhead

    Testaus tietoa viime päiviltä.... tankin korkki hengitys oli tukossa puhaltamalla /imulla alkuperäisessä korkissa.Vaihdoin kakkoskäyttis Vanini ehjän korkin jossa hengitys toimii, tulos : nyt 4 kylmä starttia 2-3 kaasun painalluksen jälkeen heti tulilla.... Ei ole vielä kertaakaan tehnyt tota reilu 3vk omistus jaksoni jälkeen.....
     
  16. vanilla

    vanilla Gearhead

    Eli vastaan itse itselleni ja muillekin vinkiksi. Kyllä se oli se polttoainepumppu.Vaihdoin uuden 42eeboa maksavan pumpun( Us- Center) ja vot, nyt on aina heti tulilla kylmänä yhden kaasupolkimen painalluksen jälkeen pikku startin pyöräytyksellä kuten tuollaisen kuuluukin missä kaikki saastelaitteet on paikoillaan. Työnä noin 3h homma: Ensin ilmastoinnin hihna irti,sitten kompressori irti ja sivuun roikkumaan ,ilmapumpun hihnapyörä irti ja ilmapumppu irti.Sen jälkeen etummainen kompressorin/ilmapumpun kannake levy irti. Sitten voikin irroitella pumpun.Mulla oli tosin pumppu vuotanut uloskin päin... :D
     
  17. mirage

    mirage 3rd gear

    Joo pumppu ja korkki. Itellä toi korkkihomma tehnyt sellasta, että kun vähän riivaa vehjestä, niin hetken aikaa röpeltää matalammilla kierroksilla. Korkkia kun avas, niin suhina kuulu. Tankkiin muodostui aika kova alipaine.
     

Kerro tästä muillekin!