oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    Huomasin tuossa että kaasari alkoi tulvimaan, jouduin ruuvaamaan bensapintoja ensiöstä 1.5 ja toisiosta 2 kierrosta alaspäin että heitti tulvimasta ja jätin siihen. Käynti tasoittui ja käryäminenkin kaikosi tällä.

    Vika kai johtui kaasariin yskähtelystä mutta onko tuo säätö vähän liikaa eli onkohan jotain hajonnut? En tiedä miten en sunnuntaina tätä huomannut mutta nyt kyllä selvästi totesin käynnistä että kaikki ei taas ole kohdallaan

    kaasarihan oli holley 850 db
     
  2. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Nyt on Jussin vanha Olssi kunnon moottorin. Kaveri choppas tuon joskus n.10 v. sitten, pihallaan tais muutokset tehä. Hyvä että vekotin on vielä hengissä. Itellä oli kans aikoinaan 79 Deltassa isolohko ja kyllä se ihan mukavasti liikahti, ainakin tiketin perusteella,,,
     
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    yeah nyt on auto saanut n.100km ajoa kun cruisailin sillä kotiin tiistaina, märällä asfaltilla lähti vielä kakkosellakin poikittain pelkällä kaasulla joten kai siellä jotain konehuoneessa tapahtuu :D ei toki kuivalla enää

    lämpöongelmia hieman yllättäen ilmeni, 80kmh vauhdissa noin 98c ja satkua kun ajelin niin about 104c piteli lämpöjä. heti jäähtyi kun ajoi parkkiin, n.90c mittasin tyhjäkäynnillä termarin kopasta lämpöä. en muista tarkistaneeni mutta kai siinä on 195f termari sitten

    en tiedä mistähän tuo johtuu, tukkoinen jäähdytin on yksi mahdollisuus kun jouduin vaihtamaan sen pienen takaiskun seurauksena kun tuulettajan siivet irtosivat vauhdissa ja tietty kenno puhki ja nesteet maahan. jäähdytin on ihan tavallinen joku orkkis pikkulohkon jäähdytin farkku oldista

    tuo että se parkissa heti jäähtyy viittaisi varmaan siihen että neste ei kierrä tarpeeksi taikka se ei jäähdy syylärissä tarpeeksi, vesipumppu/termostaattia veikkailisin itse. mitäs muut on mieltä?

    voisi kokeilla huomenna vaikka ilman termaria käydä maantiellä ja jos vielä lämpeää niin sittenhän on yksi helppo vikakohde vähemmän.

    seokset taivat olla ihan sopivat kun tulpat oli ihan hailakan ruskeat maantieajelun jäljiltä ja perus sytkäennakkoa taisi olla 15 astetta ja keskipako tulee melkein heti mukaan kun antaa kiekkaa joten tuskin niistä johtuu
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Suola ja aika syö orkkisjäähyjen kennoston välisen rivaston oksidiksi. Ei näy heti päälle, mutta lämmöt alkaa oireilla juuri noin. Kun tauti on jo paha, rivastoa saa kaivaa sormella pulverina pois.
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    eilen tuli ajeltua taas kun piti pakoputket tietysti nysvätä uusiksi muutaman sentin maavaran parantamiseksi. ennen lähtöä pyöräytin seosruuveja 1/4 kierrosta rikkaammalle. ei tuntunut vaikuttavan ajossa muuten kuin että lämmöt pyöri 90-95c vaikka aikalailla lämpimämpi keli mitä edellisellä kerralla. tulpat alkavat olla nyt tummanruskeat, aikaisempi säätö eli senverran ruuveja auki että jaksoi käydä tyhjää vaihdepäällä on näköjään vielä laihalla.

    huomasin siinä ajaessa kun pudotin 2 vaihteelle ja 2000rpm painoin rauhallisesti kaasun pohjaan niin kyllähän se hyvin veti, en ole varma kerkesinkö painamaan kaasun pohjaan asti mutta 4000 kohdalla tuntui että alkoi röpeltämään. nostin samantien kaasun ja moottorijarrulla paukutti putkessa tasaiseen tahtiin kunnes kiekat laski taas lähelle 2k. en kokeillut tuota toista kertaa kun ilmiö oli aika selvä, normaalisti cruisatessa ja hieman reippaasti kiihdytettäessä no broblem.

    en tiedä onko tuo putkessa paukkuminen niin kauhean vakavaa mutta tuo röpeltäminen taisi johtua vain bensan loppumisesta, ehkä tavis mekaaninen pumppu ei kerkeä isolla kaasulla pumppaamaan.

    onko muilla isolohkohkomiehillä tavis mekaanista pumppua vai onko jouduttu siirtymään sähköpumppuihin? en tiedä vielä onko mekaanisissa eroa iso/pikkulohkoissa mutta tuo on entisestä 307 motista otettu

    kai se alkaa todella olemaan sitä vaille että ennenkuin alkaa kunnolla kaasuttelemaan on laittettava se seosmittari, en käsitä miten se on taas jäänyt asentamatta vaikka sillä todennäköisesti olisi pelastanut tämän moottorin jo alunperinkin hajoamiselta prkl.

    noo pari lasia viskiä ja voisi alkaa tälle iltaa vielä pakosarjojen tiivisteitä laittelemaan paikoilleen kun jätin ne varsin välistä pois eli hyvää lauantai illan jatkoa vain arvon kohtalotoverit, tää harrastus taitaa todellakin olla loputon suo :lol:
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Oma veikkaus alkuperäisen bensapumpun riittämisestä on siinä 400-450 hevosvoimaa... tai ainakin mulla se tuntui riittävän n.300 heppaisen etanolikoneen kanssa....
     
  7. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mulla on tossa laiskassa taksi Deltassa Malloryn 140 sähköpumppu (dynotettu vain 430 hp & 600 Nm). Ja hyvin riittää. Tosin aika äänekäs (saattaa johtua huonosta kiinnityspaikasta). Tarvis askarrella paluukierto paineventtiilillä.
     
  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    juu näin olen itsekin olettanut että tällainen tavis mekaaninen pumppu on tehtaalla 390hp versioita myöten ja varmaan vielä jotain toleranssiakin siihen päälle. silti bensanpuute kesken kiihdytyksen on aika selvä, saattaa tosin johtua kaasaristakin kun siihen on ilmestynyt pieni "bog" kun lähden risteyksestä hieman ripeämmin kiihdyttämään. meinasi mennä sitten slaidaamiseksi eilen vesikelillä kun yhtäkkiä tempaisi kiekat yli 2000, varmaan kaasuttimelle jotain tapahtunut kun alussa yski aikalailla kaasuttimeen.

    pitää käyttää kaasari vielä irti ja koittaa putsailla, veikkaan että kiihdytyspumpulta ei nyt tulekkaan enää tarpeeksi kakkua kun lähden risteyksestä liikkeelle niin tuntuu ettei vastaa kaasuun kuten ennen.

    oletko cadillacman pitkään ajellut sähköpumpulla?

    ei tästäkään autosta tekeminen ihan heti vielä lopu, täysin vakio th350 laatikko toimii senverran pehmeästi jo osakaasulla että kytkimet sulaa varmasti ensimmäisessä täyskaasuvaihdossa. myöskin vuotaa öljyä joka ikisestä välistä mistä se vaan on mahdollista

    vesipumppukin vuotaa juorureiästä kun säästin ja heitin jonkun käytetyn paikoilleen ihan vaan sen takia kun olin sattunut sen maalaamaan valmiiksi, onneksi ei vuoda pahasti ja varapumppujakin löytyy eli aion vieläkin säästää enkä osta uutta.. cheap bastard :lol:

    moottorin lämmöt pyörivät ajossa edelleen 90c tuntumassa tai vähän yli

    moottoriöljyt ja suodattimen vaihdoin, puukotin filtterin auki ja ihan vähän jotain todella hienoa murua sieltä löytyikin mutta oli niin hienoa että hyvä kun silmällä erotti. öljynpaineet edelleen 50psi kylmänä tyhjäkäynti, 15psi kuumana tyhjäkäynti ja 40 psi kuumana maksimi. maantiellä cruisatessa 80kmh painetta on 30psi 1600rpm.

    öljyt samat 15w40 delvakit kuin ennenkin
     
  9. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Just viime kesänä vaihdettiin hiilet pumppuun, eli jonkin aikaa ajeltu.

    Viime juhannuksena loppu hiilet muuten aikas hyvin vasta melkein kotinurkilla, kun olin tulossa Tampesterista kotioppäin. Uudet hiilet paikalleen, Poriin WCSC:n pumppua testaileen ja sieltä Tampere Cruisinkiin ajamalla tietty ja hyvin pelas.

    3-4 kautta RACE käytössä, sen jälkeen 2-3 kesää katukäytössä.

    Itellä kiristetty TH350. Ja hyvin pelaa kanssa. Tarttis varmaan öölit vaihdella tälle kesälle, jos sen vaikka sais telakalta liikenteeseen.

    Miten toi "letkurikkoventtiilin" poisto ja perus kaksipiirijärjestelmä tilalle onnistuu, kun kuulemma toi venttiili on aikas hankala ilmattava? Kokemuksia itellä vaan raaserin ko. toimenpiteestä ja toimi hyvin ainakin vartilla.
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    aika vähän autolla kerinnyt ajelemaan ja ollut lähinnä pieniä säätöhommia kesäduunin ja kaljan oton lomassa enkä ole oikeen vielä tuossa bensapumppu asiassakaan päässyt yhtään eteenpäin eikä myöskään seosmittari ole vieläkään asennettu

    mutta sytytysennakkoa ihmetellyt tässä kun löysin sellaisen jakajan joka ei anna kuin n.10 astetta keskipakoennakkoa mutta siinä on sellainen bugi että kun hieman annan kierroksia niin sytkäennakko vähenee melkein 5 ja sitten vasta tulee ennakkoa lisää kierrosten myötä?? mit vit. max ennakon laitoin nyt vähän yli 30 astetta niin ollaan turvallisella alueella

    puristuspaine mittauksen tein kaasari irroitettuna ja paineet olivat 185-200psi, 190 suurimmassa osassa. tässäkin on jännä pointti kun tein varsin testilaskun dynaamisesta puristuksesta joka pitäisi olla 7.82:1 ja laskurin mukaan puristuspaineita pitäisi olla jotain 150psi

    no nettilaskurit on mitä on mutta miettinyt kuinka nakutusherkkä kone tämä loppupeleissä on kun tuossa joku päivä 80kmh cruisatessa olin kuulevani jotain rapinaa konehuoneesta joka loppui heti kun kaasua hölläsi, mielessä vaan pyörinyt että olisiko nokan ajoitus viturallaan tai jotain vai onko tämä ihan turhaa pään vaivaamista taas. kone kuitenkin toimii aika loistavasti ja vääntöä on todellakin vaikka muille jakaa 8)

    myöskin vesipumppu sekä viscon siivet on nyt vaihdettu, kai nuo siivet on jotain hd mallia kun ovat aikalailla rajumman oloiset mitä nuo toiset. hyvä että edes pyörivät tyhjäkäynnillä verrattuna vanhoihin niin kyllä liikkuu ilma ihan eri tahtiin kun lämpeää ja antaa vähän jengaa. kuskin oviaukosta kun painelee kaasua niin letti liehuu konepellin ollessa auki

    noh, heineken on erittäin hyvää olutta ja ilta aurinko paistelee joten erittäin mukavaa perjantai illan jatkoa kaikille kohtalotovereille. on tämä vaan mukava harrastus vaikka auto ei ole taas viikkoon tallista paljon liikahtanutkaan :lol:
     
  11. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Jakajan huoltoa niin voi toimia paremmin. Paukkuminen pitäis loppua kun jakajan akseli liikkuu herkästi ja palauttaa ennakon kierrosten laskiessa. Ja sen keskipakoennakon mukaantulo olis hyvä ainakin lähtökohtasesti olla jotain 1000-1500 rpm ja maksimi rajoittaa n.30 asteeseen esim 3000rpm. Ja hyvä puola että tulta tulee tulpille asti. Itellä ainakin tuli isoon Olssiin 70hp takapyörätehoa näillä pikkujutuilla dynomittauksen perusteella.
     
  12. fennia

    fennia Gearhead

    455:n sietää kyllä sen 35-36 kokonaisennakkoa.
     
  13. fennia

    fennia Gearhead

    Koititko dynossa useammalla ennakolla. Vähän kyllä ihmettelen, jos 30:llä tuli suurin teho.
     
  14. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Kyllä kokeiltiin eri ennakoita. Olishan se vähän turha reissu jos ei parasta ehtis. Enempi ovat kone- ja polttoainekohtasia ne ennakkoerot.
     
  15. fennia

    fennia Gearhead

    Mikä nokka, paljonko puristusuhde?
     
  16. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Nokkana Edelbrockin nro 2152 ja puristukset on sitten hyvä kysymys. Lämpötila, palotilan koko ja muoto, männät, bensa, nokan ajotus, kansimateriaali vaikuttaa kaikki mitä mikäki kone sietää ennakkoa täysrasituksella. Tässä koneessa on rautakannet ja poraus huomioiden rutut noin kympin paikkeilla. Mittauspäivänä hallissa oli n. 35 lämmintä joka ei ole ihan vertailukelponen normikelin kanssa suoritettuun dynoajoon. Hyvä siitä silti tuli edelliseen versioon verrattuna (sbc!).
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    oliko kysymys mulle vai choptopille? kai tähän jonkunlaisen tilanne päivityksen moottorin specseistä voin laittaa niin ei tarvitse ulkomuistin varassa kellään arvella tai käydä joka viestiä läpi.

    - 71 - 76 Fa lohko porattu 060 ylikokoon eli 4,185"

    - eagle stroker kit jossa -22cc mahlen takomännät, eagle 7,1" pitkät veivit ja eaglen uusi 4,5 iskuinen valuakseli

    - koskemattomat G ja C rautakannet, 051" paksut cometic mls kansitiiviseet kun männät nousivat höylätystä lohkosta puolisen milliä ylös. quench alueeksi jäi siis jotain alle milli mutta yli puoli milliä, hankala saada tarkkaa mittaa kun männät keikkaa niin reilusti pytyssä. mäntä-sylinteri välys 0.08mm

    sitten on moroson iso öljypohja, melling hv öljypumppu. ford 460 kampuran takatiiviste yms.

    staattinen puristus(toivottavasti nyt menee termit oikein) on aika tasan 10,0 : 1

    nokkana compcams xe284 asennettuna "nollaan" eli jokusen asteen aikaisella jos olen oikein ymmärtänyt, asiaa ei ole varmistettu

    mainosasteet ovat 284 imu ja 296 pako, 050 asteet ovat 240 imu ja 246 pako. en muista enää imuventtiilin sulkeutumista mitä käytin tuossa laskurissa, joko mulla oli se väärä taikka mahdollistahan sekin on että esim. compin jakopäässä taikka itse nokassa on jokin virhe jotta nokan ajoitus olisikin reilummin aikaisella, sehän kai nostaisi puristuspaineita ja dynaamista puristusta? täten nakutusherkkyyttä? pitemmällä kiertokangellakin taitaa olla jotain tekemistä dynaamisen rutun kanssa

    tuosta sytkän ennakosta vielä että mulla on tuossa itse tehty ykk merkki lohkossa jonka olen määritellyt ihan simppelillä meisseli tulpanreiästä taktiikalla, laitoin merkin siihen kun mäntä pysähtyy silmämääräisesti joten ennakkoa on todellisuudessa ainakin muutama aste enemmän mitä dampperista katsomalla lukee. siksi pidän maksimin vielä 30 asteessa

    kävin tuossa viikonloppuna jälleen vähän cruisailemassa ja eiköhän vesipumppu alkanut taas lorottamaan nesteitä pihalle, ei kestänyt yhtä kyläreissua koelämmityksen lisäksi.. tämänkai siitä saa kun yrittää kierrättää vanhoja ihan hyviä osia :D

    onneksi matkahuollosta tuli jo viesti että uusi pumppu on noudettavissa ja vaihdankin sen tänään jälleen ja otan jakajan tarkastelun alle sen jälkeen. takarenkaistakin on jostain syystä pinta hävinnyt tässä testailun lomassa joten pitää ennen jussia pyöräyttää viime kesänä ostetut bfg nakit alle, josko se turha slaidaaminen loppuisi siihen.

    hauska kampe tämä auto kyllä todellakin on isolohkolla, aavikkovälityksistä huolimatta 8)
     
  18. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Iso Olssi on kyllä aika hauska kampe- hinta / hupi suhde on erinomainen. Myökii ollaan käyty muutamia kertoja Tampesterissa pyörimässä iso-olssin voimin, tosin kilsoja on tupannu tulemaan +1000 per kerta :) lyhintä reittiä 823km ilman kruisiki lenkkejä..
    Nyt kone on ollu huilivuorossa sattuneesta mäntäviasta johtuen, syynä oli liian pieni suodatin,,
     
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Lainataas vähän topikkia kun ei viitsi uutta tehdä yhden kysymyksen takia. Tuli hommattua talliin ´68 vuoden 455 mosa, joka olisi tarkoitus laittaa 65 cutlassiin. Purin yläkertaa ja kone osoittautui vähän ajetuksi, std poraus eikä juurikaan rappua, hoonijälet vielä näkyvillä.

    Koneesta olisi tarkoitus tehdä n.400-450hv mukavasti vetävä katumoottori. Tuohon on jo hyllyssä alumiini vauhtipyörä,H-profiili veivit, msd jakakaja+ 6a boksi. C ja B kannet, jotka porttaan ja valan kierrätyskananavat umpeen.Virtauspenkkiä on mahdollista käyttää. Rullakeinut löytyy myös sekä scatin rullanostajat. Rullanokkaa en ole vielä hommannut, mutta vinkkejä sellaisen valintaan otetaan vastaan. Öljypumpuksi on mellingin hv, sekä milodonin loiskelevy. Imusarjoja on valittavana performer, torker sekä kiinalaisten tekemä procompin air gap.

    Mites nuo männät? Niissä vaikutti olevan todella syvä kuoppa. Mauserilla mitattuna n. 8,5mm. Eli onko jonkun myöhemmän "smog" version männät? Olen ymmärtänyt että 60-luvun lopun "high performance" versioissa nuo kuopat ei olisi noin syvät. Männät nousee lähes dekkitasoon, eli sen suhteen ei ongelmaa. Kestääkö nuo männät vai pitääkö laittaa jotain spesiaalimpaa? Ja onko nuo ylipäätään mitkään korkepuristeiset munkit, se kiinnostaisi.

    Linkissä on kuva kyseisistä männistä.

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/Hr09ZFd9fwWeYzrKkxPN52_rI_4iTwauXf_ZOayB-VU?feat=directlink
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vakiokamaa matalapiuristeisissa mooottoreissa, samat on mullakin 455:ssä ja tossa hyllyssäkin on just samannököisiä kahdella kololla merkattuja muuttamia. Itse olen kierrättänäyt 5500 saakka noilla hetkellisesti, mutta jos virittämään alkaisin, niin vaihtaisin jotkut muut.
     

Kerro tästä muillekin!