oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kato startin kiinnitys/välys vauhtipyörään.
     
    jariha tykkää tästä.
  2. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Senverran säikähdin öljynpaineita, kun ne oli tyhjäkäynnillä kuumana vain n.12psi 5w30 öjyillä, että avasin öljyfiltterin. Vaihdoin siis ennen käyttöönottoa nuo ohemmat öljyt parempia dynolukemia ajatellen.

    No siellä oli muutama pikku hippu, muttei mitään muuta. Aiemmin olen avannut suodattimen 2 kertaa, ja silloin on molemmilla kerroilla ollut mujua. Kysyin siitä viimekesänä koneistajalta, mutta totesi olevan normaalia, että tulee jäystettä ensimmäisen parin tuhannen km aikana.

    Aiemmin 20w50 öljyillä on ollut tyhjäkäynnillä kuumana vähän alle 25psi ja kierroksilla 40-45psi. Ylemmäs ei ole paineet nousseet.
    Nyt noilla liruilla kumana sen n.12psi ja kierroksilla 35-40 eikä nouse ylemmäs.

    Jotenkin tuntuu kuuluvan virranjakajan seutuvilta tuo ääni. Nostin kierroksia 3k rpm, ja kyllä se hankaava sivuääni kuuluu silloinkin, muttei likikään noin kovasti.

    Pitää ottaa kytkinkopasta suojapelti, ja vilkaista starttia/vauhtipyörää.
     
  3. tero79

    tero79 1st gear

    Onko tietoo et mahdollisesti olisi öljypumppu avattu ja tarkastettu? Ja jääny öljypumpun pohjan tiiviste pois.. ?
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Laitoin suoraan paketista uuden mellingin hv pumpun. En sen kummemmin edes tutkinut sitä.
     
  5. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Starttia veikkaan minä myös....
    Olitko shimmanut sitä ollenkaan...?
     
  6. tero79

    tero79 1st gear

    Katoin videon.. Juu! Vaikuttaisi vauhtipöyrä/startti osastolla olevan.. Voisko olla joku levyn pultti löystynyt ja vipottaa.. Samalla raapii johonkin kiinni..
     
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Onks runkopukit studeilla vai pultein?
     
  8. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Studeilla, ja girdle kans alakerrassa.
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mulla ainaki samainen Mellingin pumppu studeilla jäi runkovalustaan kantamaan studiin niin ettei se asettunu täysin lohkon vastinpintaan tasasesti, ja sieltä raosta pääsee työntämään öljyä ulos. Vois selittää öljynpainehommellia.

    Ottaa kii siitä kohasta studin prikkaan muistaakseni mistä öljypumpun käyttöakseli tulee. Dremeliä näyttämällä homma hoitu, ku silpas valusta biitin pois.
     
    Muokattu: 1.5.2019
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

  11. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Okei, no se on sit hoidossa, hyvä homma.
     
  12. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Startti ja välykset oli kunnossa. Vauhtipyörä ei vipottanut, eikä kytkinkopan sisältäkään tullut mitään ylimääräistä.

    Tuossa vielä video ilman venakoppaa


    Jotenkin se kuullostaisi kuitenkin koneen sisältä/venttiilikoneistosta kuuluvan. Taidan ottaa seuraavana imusarjan pois ja katsotaan miltä näyttää...
     
  13. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

  14. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Sullahan hajos noita vippoja ennen? Onko varma että koneiston geometria on ok / ei pohjaa?
    Olisko nostajat voinu saada kipeetä keinun hajotessa? Tossa kuvassahan noi joista on silta irti ovat miten päin sattuu, vai onko niitä käännelty käsin? Nostaako tuo kovanostoinen nokka nuo nostajat liian ylös boreissaan? Voiko Camwalk tehdä tollasta?
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Joskus ennenkin ollu juttua mutta nuo peltilisuilla olevat nostajat on ihan itsemurhaa... Joko kunnon guideplateilla olevat rullanostimet tai sitten laahuri :oops:
     
  16. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Mulla oli joskus semmonen rullanostajasarja, missä ei asettunut rullat suoraan nokalle vaan sojottelivat lähes kaikki vinoon. Huomasitko tästä tarkistaa osuivatko hyvin nokalle?
    Se munkin setti oli cranen ja kallis, onneksi sai vaihdettua..
     
  17. SauliK

    SauliK 2nd gear

    otin omasta ajossa olleesta isolohkosta kannet, öljypohjan ja kasi männän ulos uteliaisuuden vuoksi

    pytyssä thrust sidellä pientä naarmua mutta muuten ei mitään kulumisen merkkiä, etanolilla ajo ei siis ole erikoisia jälkiä mihinkään jättänyt, mäntä hyvässä kunnossa ja renkaatkin oikeinpäin. ainakaan tämä muki ei ole runsaaseen öljynkulutukseen syynä

    öljypohjassa selkeää metallisilppua hajonneista nostajista, myös pumpun pickupissa jotain kovaa sirpaletta

    kangen laakeri oli kulunut siihen malliiin että taitaa olla hivenen tiimalasin mallinen kaula akselilla, ehkä. varmaan saa paremman kuvan kun parinsa vielä purkaa

    ensviikolla varmaan puran koko alakerran osiin ja käytän myös venttiilit kansista irti ja tarkastelen ohjurivälyksiä, tosiaan kova öljynsyönti on nyt syypää tämän moottorin purkuun.

    lisäksi vielä että olen tuohon toiseen lohkoon tekemässä ahdettua versiosta olssin isolohkosta niin pariakin vaihtoehtoa sisuskaluista ajatellut.

    uusi eaglen valukampura 4,25 akselilla, eaglen veivit ja icon tai srp männät. iconissa -25 ja srp -19,8cc ilmoitettu kolo joilla puristukset taitaa asettua vakio kansilla 9,5 huitteille tai jopa lähemmäs ysiä. palotiloista, dekistä ja tiivisteestä riippuen

    jos jopo keulii ja haluttaa kokeilla mitä lohko kestää niin 425 takoakseli voisi olla kova sana, rocket racing myy 7 tuumaista takokankea tämän akselin kaveriksi, mäntä varmaan menisi sitten jo customi osastolle. tämä varmaan tulisi kaikkein kalleimmaksi osiltaan

    etanolikäyttöistä roots ahdettua isolohkoa tässä nousuhulamassa siis haaveilen, luulis vajaan kympin rutuilla kestävän vähän ahtoja kun 12,4 puristeisessa vaparissa ei ole vielä nakutuksen merkkejä

    joten jos jollain on käyttökelpoinen 425 takoakseli niin olen kiinnostunut!

    myös tuo korkearuttuinen isolohko saattaa olla myynnissä jos joku sellaista kokee tarvitsevansa, tämän hetken suunnitelma on vain kasata se uusilla laakereilla ja tiivisteillä kasaan odottelemaan käskyä palvelukseen.

    mielipiteitä ja visioita saa jakaa

    muiden kohtalotovereiden tilannepäivityksiä tietysti kaivataan myös

    ps. ajanu kuukauden matalaruttuisella pikkulohkolla ja onhan se söpöä eikä pensaa palio mene mutta jotain puuttuu joka kerta kun kaasun edes puoleenväliin painaa
     
  18. f-85

    f-85 Gearhead

    Kesällä juuri möin 425 akselin mutta 7 tuumaset mondello kanget on vielä. Ja iso ja pikkulohko ahdin imusarjat.
     
  19. SauliK

    SauliK 2nd gear

    No voe perkele meni sivu suun. Täytyy funtsia vielä asiaa että tuleeko lie takoakselille olemaan tarvetta, kuitenkin puhtaasti perus katuajoa tulee olemaan

    Pystytkö laittamaan imusarjoista kuvaa?
     
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Isolohkon voimin liikuttiin tänäkesänä vajaat 200km, koska öljynpaineet tyhjäkäynnillä katosivat. Syyksi paljastui soikea laakeripesä veivissä. Thanks, eagle... ainoa asia, mitä konetta rakennettaessa ei tarkistettu, oli juuri tuo. Jotenkin luotti että uusiin veiveihin olisi saatu pyöreät laakeripesät.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Laakerimujua kulkenut kampuran öljykanavia pitkin, ja kaikki laakerit enempi/vähempi naarmuilla. Koneistamolla selviää, mihin alikokoon joutuu kipeää ottaneen kaulan ajamaan. Muuten selvinnee kaulojen kiillotuksella. Lähellä on ollut, ettei ole lämpöleikannut veivinlaakeri. Oli melko tiukasti kampurassa kiinni.

    Kesäkuun alkupuolella vaihdoin 79 vuoden vakion 350 koneen. Siihen pikainen perushuolto, 3a kannet pöydälle, ja vinkua niille sen mitä uskalsin antaa, keinujen alle pari prikkaa trovaton ohjeen mukaan, jotta saa vähän lisää nostoa, alivälitteiset hihnapyörät ja msd jakaja 455 lainaan. Valusarjat kiinni ja niin meni kesä. Isolohkoon verrattuna täysin munaton moottori, ainoa mikä miellytti, oli mukavan pieni kulutus. Ei maantiellä vienyt varmaan paljo yli 10l/100km. Kiihtyi gps mukaan kuitenkin n.7.7-8,2sek sataseen, kun kesän aikana usein kokeilin.

    Takaisin isolohkoon..
    [​IMG]
    Jostain syystä 2 ja 4 pytyissä karstaiset männät, 6 ja 8 normaalit. Lisäksi 4 tulpan elektrodi vaalea, kun muissa normaali. Toinen kansi vielä kiinni, kun ei ole ollut intoa irrottaa...

    Mites muilla isolohkomiehillä kesä meni?
     
    SauliK tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!