oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Takimmaisessa pitääkin olla reilumpi välys, ja ei tuo .004" ole kaukana ohjearvosta (.0034").
    Laita vaan hyvillä mielin nippuun!

    Ja tosiaan se 1. on jopa turhan tiukka.
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    lyö nippuun ja polta kumia auringonlaskuun!

    uudet pidemmät työntötangot saapuivat ja tarkistin jopa kuinka keinun rulla osuu venttiiliin, no laitaanhan se hieman siirtyi mutta tuskin haittaa. sain tällä enemmän pelivaraa preloadin säätöön koska vanhat tikut oli niin lyhyet että keinut hipoivat jo studin pohjaa

    no nyt on moottori jälleen testipenkissä ja lähes kokonaan nipussa, öljynpaineet pyöritettynä ja josko tässä jonain päivänä sais sen tulille kunhan keksin minne vedän pakokaasut.. tallin pariovien takana tällä hetkellä noin kolme metriä lunta :D

    missä muuten teetätte v8 koneiden tasapainotuksia nykyään?

    tuohon 425 blower rojektiin olis liikkuvat nyt kasassa ja puntitus vielä haluttais teettää koska ainoastaan kampura on olssin oma tekele
     
  3. Herje

    Herje Double Gearhead

    Sotkamossa Konekorjaus Juha Heikkinen. Siellä onnistuu puntitus ja tarvittaessa kaikki muutkin koneistukset.
     
    SauliK tykkää tästä.
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Sieltähän ne Jegsiltä kotiutuivat Fedexin avustuksella sujuvasti.
    https://share.icloud.com/photos/0Vrm5vI6zXdVDTWplL8gg8VmA

    Työn jäljessä ei moittimista, hiukan kinkkipojalla ollut hoppu purseiden poistoissa mutta ei muuten pahaa sanottavaa:senkkiterällä purseet pois ja eteenpäin. Valujälki siisti.
    Keinujen studien valupatti imujen katossa snurrailtu veks ja pakopuolen ohjurin pää ja ympäröivä patti siloteltu pois. Samoin pakopuolen kanavan kattoa kasvatettu muutamalla millillä ja työntötankojen kohdat hoikennettu niin paljon kuin puhkomatta uskalsi.

    Voin vielä pari fotoa laittaa jos on kiinnostusta.

    Kunhan pääsen eristyksistä laitan hommaa eteenpäin, kaikennäköstä takomäntää ja muuta mene-kovaa-tavaraa olis nurkissa odottelemassa sovittelua!
     
    FeV-8, impala62 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    455 saa seuraavanlaisen hydrauli rolleri nokka-akselin sisuksiinsa:
    Basic Operating RPM Range:1,600-5,400

    Duration at 050 inch Lift:219 int./229 exh.
    Advertised Duration:272 int./282 exh.

    Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.517 in.

    Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.512 in.

    Keinuvivuissa 1,7:1 vipusuhde tehtaan 1,6 sijaan, joten nosto kasvaa sen mukaisesti.

    Jousiksi valikoitui tehtaan suosituksen mukaiset Lunatit,pakettina jossa lokaattorit,teräsretainerit ja lukot.
    ;Type: .600" Lift Ovate Beehive Valve Spring ; ;Coil Bind: 1.140" ;Seat Load: 130@1.800" ;Open Load: 318@1.200" ;Rate (lbs/in): 313

    Nostajiksi tulee Crane Ultra Pro mekaaniset,jotka sietäisivät tietenkin ihan sikapaineita jousilta.

    Kierroslukualue huomioiden, onkohan nuo vieterit alueella? o_OJousisuositus koski hydraulisia nostimia.
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Noitten kansien asennuskorkeus on 1.800".

    Eli 1.7 vipoilla sun paineet on 130/302 lbs. Avattuna vaan niille ketkä asiaan osaa varmasti vastata.
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos kierroslukualue pysyy noin matalana kuin nokalle ilmoitetaan, niin varmaan noi jouset riittää hienosti, eikä nostajien vaihtuminen koviin pitäis muuttaa tilannetta juurikaan.
    Mutta pidä välykset pieninä!

    Jos harrastat sikapoljentaa, missä rundit karkailee välillä, niin voit myös asentaa jouset siten että niille ilmoitettu auki-korkeus toteutuu nykyisellä nokan nostolla.
    Sullehan tulee nyt 1.7 vipoilla nostoa lähelle .550" joten voit asentaa jouset 1.75" korkeuteen, silloin ne toimii parhaiten.
     
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Tänks Artsi, sun perehtyneisyyttä oikeestaan kaipasinkin.
    Meinasin säätää välykset kylmänä 0:aan, koska alsakannet. Mitäs tuumaat?
    Alu turpoaa sen verran, että käyntilämpösenä välys vois olla passeli.
    Taitaa aika harvassa olla rollerimiehet Olds-rintamalla - pl dieselkunkut:p
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Täytyy sinne välystä jättää kylmänäkin, jos milleistä puhutaan niin kympinkin voisit pistää.
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onko kukaan kokeillut tämmöistä öljyn loiskumisen blokkaavaa levyä?
    Kovasti ainakin myyjä tätä kehuu...

    https://www.ebay.com/itm/173250104116

    Ei itsessään kovin kallis, mutta postikulut senverran pompsahtaa, ettei itse viihti kokeilla, ellei sitten hommais koko olds jengille kimppatilauksena.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On noita scrapereita tullu joskus laitettua.
    Ne on vaan yleensä sellasia puolivalmiita pellinkappaleita joita joutuu työstämään aika paljon, joten ei sellasesta kannata kovin paljoo maksaa.
    Melkein sama kun tekee kokonaan ihan ite.
     
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kummallinen muutosvastarinta ilmeni nokkalaakereiden asennuksen yhteydessä. Takimmainen (pienin halkaisijaltaan) laakeri ei keskustele Howards nokan vastaavan osan kanssa mitenkään; muut laakerit siististi paikalleen.
    Joko laakeriksi sattunut väärillä mitoilla tai sitten Howardsin koneistaja unohtanut vetää kaulan mittaansa.
    Eipä ole vastaavaa ennen sattunut kohdalle. Uus laakerisatsi tilauksessa ja jos sama toistuu saa koneistajaukko sorvilleen hommia. Eihän tuossa auta kuin hioa se kaula sopivalle välykselle.

    Muutenkin homma hiukan jäissä työtilanteiden paineessa,tai lähinnä niiden paineiden puutteesta johtuen.

    SMI:ltä lähti alkuviikosta sentään paikallisen tohtorin väkästelemä 800Cfm karburaattori kohti Suomea. Moottorin/auton speksien mukaan räätälöity.
    Ei olekaan vielä tuollaista kustomkarburaattoria ollut missään vehkeessä, mielenkiintoista nähdä "sitjoskus" kuinka lähelle äijät on säädöt saaneet.
     
    Muokattu: 7.5.2020
  13. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kylläpä vaan oon paska koneen rakentaja. Sain viimein oman 455 tulille. Sisäänajokäytössä alle 5min 2000rpm ja kone leipaisi kiinni....

    Lohko kävi aarporauksella, ja kaikki välykset tarkistettiin koneistamolla. Rk välys tehtiin kaikkiin 0.08mm ja kk 0.055mm. Kampura pyöri käsin momenttiin vedettynä, Fordin takastefa paikoillaan. Uudet männänrenkaat tuli vaihdettua, ja niistä tarkistin välykset. Veivien alasilmukat tarkistettiin ja ne oli pyöreät. Venakopat otin auki, ja keinuilla oli öljyä, kuten totesin ennen starttia, kun pyöritin poralla ö paineita. Lyhyeksi jääneen käynnin ajan ö paineet oli koko ajan n.50psi. Lämmöt pysyi koko ajan alle 80'c. Öljynsuodattimen aukaisin, mutta ei sielläkään ollut laakeri hippuja. Kone on täysin jumissa, eikä pyöri räikällä.
    Ainoastaan dampperi nokka, nostajat ja vauhtipyörä oli uusia, sekä laakerit, kaikki muu oli n. 1000km sisäänajettua edellisessä yrityksessä.

    Periksi en anna, mutta tälle kesälle ei jaksa enään tehdä mitään, Pari kiloeuroa meni tähänkin yritykseen
     
  14. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Ai perkele, ikävä kuulla ! Pieni pelko on itselläkin persauksissa, nyt kun on kaikki koittanut tehdä tarkasti ja oikein. Välillä kun oikein mittaili innolla välyksiä tuntui, et olis varmaan parempi tempaista pieni pöhnä ja vetää surutta nippuun. Nuorena nuijana, kun ei ollut edes moottoripukkia ja maalattiaisessa tallissa pyöritteli lohkoa lattialla Satakunnan Kansojen päällä niin hyvä tuli Moparin 360:stä.

    Nyt kun muka tietää jo jotakin, niin kyseenalaistaa kaikkea tietämäänsä ja osaamistaan. Parikymppisenä ei edes miettinyt onko alakerta piukan tuntuinen pyörittää tuoreeltaan, nyt sitäkin piti mitata ja googlettaa onko edes alueella.

    Tsemppiä projektiin, kyllä se valo vielä näkyy tunnelin päässä ja on se aina hienoa kun näitä hiukan haasteelisempia merkkejä harrastetaan!!

    Joe Huntilta olisi kiva kuulla kokemuksia SMI:n tekemästä Q-jetista. Hyvästä aihiosta huolimatta totesin itsekin järkevämmäksi tilata kerralla "oikein tehdyn" ja SMI tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta.
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  15. speedy

    speedy Double Gearhead

    No voihan vittu! Olssin koneet tuntuu olevan haasteellisia, eioo omakaan konehomma mennyt putkeen, tosin persaukisena oon yrittäny mennä halvimman kautta, ja se on se väärä tie :(
     
  16. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    No johan vastustaa toveri Fe:n voimala:(. Siinähän taisi olla aika piukkoja välyksiä jossain kohtaa ja nyt kertomuksen perusteella vaikuttaa tosiaan ahdistuksen muuttuneen leikkautumiseksi. Toivottavasti nostajat edes pelasivat odotetusti...

    Oma 455 on GT-Motorin hellässä hoivassa ja odotettavissa elokuun alkupuolella takaisin.
    Tarkat suunnitelmat laitoin paapoille mukaan ja välykset tosiaan sinne reilumpaan suuntaan.
    Lohko 0-dekkiin, pyörivät balansointikoneeseen ja muut hieronnat siihen päälle.

    Laittelen vähän turinaa kun/jos tämän vuoden puolella vielä laite tärähtää käymään.

    Tuo Q-jetin itse tuunaaminen on kyllä pinnaa vaativaa jumppaa ja hinnakastakin.
    Pontiacin Q-jetin väsäilin Rugglesilaiseksi ja kesähän siinä säädellessä meni.Tais neulasetti kustantaa 350$ ja se idlekanavien tinailu ja hihavakiolla kokeilu oli sitä itseään.
    Ei SMI-valmiste siihen nähden ole hinnalla pilattu ensinkään.Katsotaan sitten käytännössä miten lähelle ovat sen saaneet.
     
  17. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    En usko laakerivälyksiin tällä kertaa, linjahoonauksen yhteydessä kaikki rk välykset ajettiin 0.08mm ja
    Kk välykset 0.055-0.06mm. Eikä öljynsuodattimesta löytynyt mitään ylimääräistä.
    Kävin tänään eka kertaa äksidentin jälkeen tallissa. Pyöritin räikällä konetta, ja pyöri hyvin n. 300 astetta, kunnes stoppasi. Saman verran pyörii myös takaisipäin ja stoppaa.
    Oma epäilys, että oon väsyneenä laittanut yhden männän (speedpro L2323F) ehkä väärin päin, oikein muuta en keksi. Tein putkeen kaksi 15 tuntista tallipäivää, kun kasasin koneen ja laitoin sen paikoilleen. Oli kello lähempänä kolmea yöllä kumpanakin yönä, kun maltoin lähteä elpymään.
     
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    onkos veli rautakasin komplikaatioiden syyt jo selvitetty? mulla joskus nappasi kiertokanki nokkaan kiinni ilman jakoketjua ja kampura pyörähti just tuon melkein kierroksen suuntaansa

    oma isolohko on maannut koko kesän tallissa telineessään, kerran hain jopa 5L bensaa ja koitin startata mutta paskalla akulla ei jaksanut pyöriä yhtään ja inspiraatio oli sitten siinä. vedin päälle kännit

    tänään uusi yritys, jos saan nuo gasot poltettua niin viskaan motin autoon paikalleen ja pukkaan koko raadon entiseen rehusiiloon talviunille. täytyy ottaa videokuvaa kun uudessa älykännykässäni nyt toimiva kamera
     
    tero79, Joe Hunt ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ei vielä. Potilas edelleen autossa. Apulaitteet ja jäähdyttäjän olen ottanut pois. Teen edelliskesänä pellin alla olleesta '77 vuoden 350 koneesta väliaikais moottorin, pikkuisen piristettynä.

    455 suunnitelma on sellainen, että puran, tutkin, ja vien koneistamoon alakerran kasattavaksi. Läjään ite loput, ja vien koneen penkitettäväksi. Jos jotain hajoaa, niin ompahan helpompaa avata/tutkia mitä hajosi. Luotto tämän koneen alakertaan ite kasattuna, ei enään kolmannella kerralla ole korkealla...

    Lisäksi cutlass on kokoajan ajokunnossa, kävi neljä viis vitoselle penkissä miten hyvänsä
     
  20. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuo 300° kuullostaa turhan tutulta, tosin pienemmästä mittakaavasta.
    Muuan pienkone piti helvetillisen pamauksen ja leipoi siihen paikkaan.
    Syyksi paljastui katkennut kiertokanki, mäntä oli jäänyt yläkuolokohtaan.

    Kampiakseli ei pyörinyt täyttä kierrosta, vaan kiertokangen pää osui putkessa männän helmaan. Asia selviää viimeistään irroittamalla kannet ja ihmettelemällä mäntää joka ei liiku konetta pyöritettäessä....

    IS
     

Kerro tästä muillekin!