oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Takimmaisessa pitääkin olla reilumpi välys, ja ei tuo .004" ole kaukana ohjearvosta (.0034").
    Laita vaan hyvillä mielin nippuun!

    Ja tosiaan se 1. on jopa turhan tiukka.
     
  2. SauliK

    SauliK 2nd gear

    lyö nippuun ja polta kumia auringonlaskuun!

    uudet pidemmät työntötangot saapuivat ja tarkistin jopa kuinka keinun rulla osuu venttiiliin, no laitaanhan se hieman siirtyi mutta tuskin haittaa. sain tällä enemmän pelivaraa preloadin säätöön koska vanhat tikut oli niin lyhyet että keinut hipoivat jo studin pohjaa

    no nyt on moottori jälleen testipenkissä ja lähes kokonaan nipussa, öljynpaineet pyöritettynä ja josko tässä jonain päivänä sais sen tulille kunhan keksin minne vedän pakokaasut.. tallin pariovien takana tällä hetkellä noin kolme metriä lunta :D

    missä muuten teetätte v8 koneiden tasapainotuksia nykyään?

    tuohon 425 blower rojektiin olis liikkuvat nyt kasassa ja puntitus vielä haluttais teettää koska ainoastaan kampura on olssin oma tekele
     
  3. Herje

    Herje Gearhead

    Sotkamossa Konekorjaus Juha Heikkinen. Siellä onnistuu puntitus ja tarvittaessa kaikki muutkin koneistukset.
     
    SauliK tykkää tästä.
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    Sieltähän ne Jegsiltä kotiutuivat Fedexin avustuksella sujuvasti.
    https://share.icloud.com/photos/0Vrm5vI6zXdVDTWplL8gg8VmA

    Työn jäljessä ei moittimista, hiukan kinkkipojalla ollut hoppu purseiden poistoissa mutta ei muuten pahaa sanottavaa:senkkiterällä purseet pois ja eteenpäin. Valujälki siisti.
    Keinujen studien valupatti imujen katossa snurrailtu veks ja pakopuolen ohjurin pää ja ympäröivä patti siloteltu pois. Samoin pakopuolen kanavan kattoa kasvatettu muutamalla millillä ja työntötankojen kohdat hoikennettu niin paljon kuin puhkomatta uskalsi.

    Voin vielä pari fotoa laittaa jos on kiinnostusta.

    Kunhan pääsen eristyksistä laitan hommaa eteenpäin, kaikennäköstä takomäntää ja muuta mene-kovaa-tavaraa olis nurkissa odottelemassa sovittelua!
     
    FeV-8, impala62 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  5. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    455 saa seuraavanlaisen hydrauli rolleri nokka-akselin sisuksiinsa:
    Basic Operating RPM Range:1,600-5,400

    Duration at 050 inch Lift:219 int./229 exh.
    Advertised Duration:272 int./282 exh.

    Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.517 in.

    Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:0.512 in.

    Keinuvivuissa 1,7:1 vipusuhde tehtaan 1,6 sijaan, joten nosto kasvaa sen mukaisesti.

    Jousiksi valikoitui tehtaan suosituksen mukaiset Lunatit,pakettina jossa lokaattorit,teräsretainerit ja lukot.
    ;Type: .600" Lift Ovate Beehive Valve Spring ; ;Coil Bind: 1.140" ;Seat Load: 130@1.800" ;Open Load: 318@1.200" ;Rate (lbs/in): 313

    Nostajiksi tulee Crane Ultra Pro mekaaniset,jotka sietäisivät tietenkin ihan sikapaineita jousilta.

    Kierroslukualue huomioiden, onkohan nuo vieterit alueella? o_OJousisuositus koski hydraulisia nostimia.
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Noitten kansien asennuskorkeus on 1.800".

    Eli 1.7 vipoilla sun paineet on 130/302 lbs. Avattuna vaan niille ketkä asiaan osaa varmasti vastata.
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos kierroslukualue pysyy noin matalana kuin nokalle ilmoitetaan, niin varmaan noi jouset riittää hienosti, eikä nostajien vaihtuminen koviin pitäis muuttaa tilannetta juurikaan.
    Mutta pidä välykset pieninä!

    Jos harrastat sikapoljentaa, missä rundit karkailee välillä, niin voit myös asentaa jouset siten että niille ilmoitettu auki-korkeus toteutuu nykyisellä nokan nostolla.
    Sullehan tulee nyt 1.7 vipoilla nostoa lähelle .550" joten voit asentaa jouset 1.75" korkeuteen, silloin ne toimii parhaiten.
     
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    Tänks Artsi, sun perehtyneisyyttä oikeestaan kaipasinkin.
    Meinasin säätää välykset kylmänä 0:aan, koska alsakannet. Mitäs tuumaat?
    Alu turpoaa sen verran, että käyntilämpösenä välys vois olla passeli.
    Taitaa aika harvassa olla rollerimiehet Olds-rintamalla - pl dieselkunkut:p
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Täytyy sinne välystä jättää kylmänäkin, jos milleistä puhutaan niin kympinkin voisit pistää.
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onko kukaan kokeillut tämmöistä öljyn loiskumisen blokkaavaa levyä?
    Kovasti ainakin myyjä tätä kehuu...

    https://www.ebay.com/itm/173250104116

    Ei itsessään kovin kallis, mutta postikulut senverran pompsahtaa, ettei itse viihti kokeilla, ellei sitten hommais koko olds jengille kimppatilauksena.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    On noita scrapereita tullu joskus laitettua.
    Ne on vaan yleensä sellasia puolivalmiita pellinkappaleita joita joutuu työstämään aika paljon, joten ei sellasesta kannata kovin paljoo maksaa.
    Melkein sama kun tekee kokonaan ihan ite.
     
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Gearhead

    Kummallinen muutosvastarinta ilmeni nokkalaakereiden asennuksen yhteydessä. Takimmainen (pienin halkaisijaltaan) laakeri ei keskustele Howards nokan vastaavan osan kanssa mitenkään; muut laakerit siististi paikalleen.
    Joko laakeriksi sattunut väärillä mitoilla tai sitten Howardsin koneistaja unohtanut vetää kaulan mittaansa.
    Eipä ole vastaavaa ennen sattunut kohdalle. Uus laakerisatsi tilauksessa ja jos sama toistuu saa koneistajaukko sorvilleen hommia. Eihän tuossa auta kuin hioa se kaula sopivalle välykselle.

    Muutenkin homma hiukan jäissä työtilanteiden paineessa,tai lähinnä niiden paineiden puutteesta johtuen.

    SMI:ltä lähti alkuviikosta sentään paikallisen tohtorin väkästelemä 800Cfm karburaattori kohti Suomea. Moottorin/auton speksien mukaan räätälöity.
    Ei olekaan vielä tuollaista kustomkarburaattoria ollut missään vehkeessä, mielenkiintoista nähdä "sitjoskus" kuinka lähelle äijät on säädöt saaneet.
     
    Muokattu: 7.5.2020

Kerro tästä muillekin!