Noniin, ruumiin avaus 455 olis tehty. 2 ensimmäistä nokka laakeria hitsannut itsensä nokkaan kiinni. Howardsilla siis jätetty kaulat liian paksuiksi. Tämän seurauksena nokan päässä oleva jakoketjun rattaan tappi mennyt poikki, ja 1 pako, 4 imu ja 8 pako venttiili ottanut kontaktia mäntään. Pakovenat oli kierossa, imun lautasessa pieni jälki, ei pysty irrottamatta sanomaan, onko sekin kierossa. Sekä runko, että kk laakereissa naarmuja, ei kuitenkaan kuparilla asti, eikä merkkejä, että olisi niistä käynyt kuumana. Nokan pinnat, ja loput 3 laakeria lohkossa hyvän näköiset. Pystyyköhän tuohon enään laittamaan uusia nokkalaakereita? Nokka pyörinyt lohkossa laakeri mukana, ja tehnyt laakeri pesään vähän uraa. https://ibb.co/6YJRF9S https://ibb.co/1RQw0hB
Mistä päättelet että nokan kaulat isot? En siis sano ettei näin ois voinu olla mutta epäilen. Voitelun puute tai nokka linjassa heittoo??
Samanlainen tapaus sattui aikoinaan fordin isolohkon kanssa, nokka pyöri asennettaessa nätisti ja kevyesti, mutta leikkasi muutaman ajokerran jälkeen kiinni. Onneksi vaan sammui tyhjäkäynniltä tapin katkettua, niin selvisi parin pakovenan vaihdolla. Nokasta (joka ei ollut ihan perus hyllynokka) oli samalla tavalla jäänyt runkokaulat ilman viimeistelykiilloitusta ja välys sen takia liian pieni. Kauloista kiilloiteltiin joku 3 satkua pois ja sen jälkeen toimi. Jos siellä pesässä on vain naarmuja niin eiköhän sinne uudet laakerit vielä istu.
Kyllä, sekä miestä että lompakkoa. Mutta saatana, periks en anna. Oldsiin laitetaan oldsin tekniikkaa, ei mitään bbc:tä tai sbc:tä, vaikkei niistä mitään pahaa sanottavaa olekaan. Setti pakovenoja, kaikki laakerit,tiivisteet, nokan hionta, nokkalaakereiden asennukset yms. Kyllä tähän taas kiloeuro sulaa ennenku kumi palaa.... Motorsporttia motorsporttia...
Kyllä BBC:kin tämän nokkatuhon osaa.Meikällä taannoin alle kymmenen minuuttia nokansisään ajoa ja nokka ja nostajat paskana kolmesta kohtaa kuin lekalla vasaroitu.
Oikein. Olssiin kuuluu Olssin kone! Mullekin on velmuiltu, että laita vaan Ponuun SBC tai BBC. Mun mielestä GM teki Buickiin, Olssiin ja Ponuun omat myllynsä. Pysyttäköön sitten niissä, ainakin katukulkineissa. Race on sitten oma lukunsa.. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!!
Onko sulla kuristimet siellä runkolinjan ja nokkalaakereiden välillä? Tuota Oldsin öljynkiertoa "kuuluisi" rukata ja kuristaa vaikka miten, mutta itse en ole kuristamassa sieltä mitään. Mekaanisissa nostajissa valmiiks pienet öljykanavat, tiukempi venttiilikoneistokin painaa nokkalaakereita aikalailla joten pidän kanavan auki kokonaan sinnekin. No joo, jakopään sylkyreiän tilkin öljykanavan päästä - jos muistan.
En ole kuristimia laittanut. Mondellohan laittaa restrictorit rajoittamaan ainakin nokkalaakereille menevää öljyä, bill trovato taas on sitä mieltä, että oil is lifeblood. Näin minäkin asian näen, enkä ole mihinkään restrictoreita laittanut.
Onko ukoille selvinnyt näistä nokkalaakeri komplikaatioista että oliko vika nokassa vai laakerissa? Vai peräti molemmissa.. se voi olla jälkikäteen varmaan erittäin hankala selvittää Mulla lähti uusi isolohko projetki etenemään kun sain koneistetun lohkon hakea kotiin pari päivää sitten, runkolinja hoonattu(oli kuulema amerikan poikien jäljiltä siinä vähän sanomista), sylinterit porattu 060 yli ja dekistä siivottu 0.20mm lastu pois. Nokkalaakerit tottakai myös uudet Lohko on 455 kokoa alunperin mutta laitan tähän 425 takokampuran jonka tilasin valmiiksi 020 kokoon hiottuna amerikkalaiselta koneistamolta laakereineen, akselin koekasasin jo huolellisen pesun jälkeen ja plastigage antoi kaikkien runkolaakereiden välykseksi .002 - .003 tuumaa eli erittäin hyvä mielestäni. Männät tuli dss firmalta ja kanget rocket racingilta Homma voi jatkua ensiviikolla kun pääsen sovittamaan männät ja eritoten männäntapit kankiin, toivottavasti kaikki menee hyvin eikä mitään koneistuksia enää kaipaa. Kattelen sitten myös kankilaakerin välykset tuolla plastigagella, siinäpä sitä muutamaksi päiväksi on hommaa kun sovittelee liikkuvat ja viilaa männänrenkaat sopiviksi Tähän tulee sitten vielä hatuiksi hierotut rautakannet ja dyersin tekemä 8-71 bloweri, ehkäpä kesän mittaan vielä pääsee kasatun koneen nostamaan deltan nokalle ja pidetään sormet ristissä että synnytysmurheita ei tule
Nokan 2 eka kaulaa jäänyt liian paksuksi. Koneistamolla hioivat pinnat oikeisiin mittoihin. Lohko vielä koneistamolla nokka laakereiden vaihdossa. Samalla reissulla vein myös uuden kampuran tykötarpeineen tasapainotettavaksi. Hommasin uuden eaglen akselin, pitäispähän nyt olla kaikki ns. Viimeisen päälle. Vanha kampura jää varalle, johonkin tulevaan, ja vähän vakiompaan koneeseen. Himotti kyllä hommata 4.5" iskuinen stroukki kampi, mutta olisi koetellut liikaa lompakkoa hommata vielä sopivat veivit. Kampuran hommasin e baysta sparktecmotors nimisestä puljusta. En tiedä onko niillä joku virhe rahtaus kuluissa, sillä kampura tuli viikossa koti ovelle 62usd hintaan, reilu 50€ siis... https://www.ebay.com/itm/233767533868 Tuossa olis stroukki akseli reiluun 600€ kotiin tuotuna... Kevättä odotellessa...
No nii Nyt olis oma 455 vm-70 otettu työn alle. Lohko pukissa puhallettuna ja pohjamaalattuna.Kaikki stanukoossa.Tarkoitus ois tehdä ihan katumotti. Kampiakseli (N) viety koneistamolle ja hiotaan kaikki kaulat 010 mittaan.Sitten painotukseen... Tarkoitus ois kasata alakerta KB277 030" 15cc dish männillä cr jossai 9.5-10.0 (riippuu paljonko kansia höylätään ainakin 1mm) Compin XE268H-10 nokalla Compin nostajilla ja jakopäällä Cleviten laakereilla ARP pulteilla (main studit) lohko porataan 030 ylikokoon stressilevyllä ja linjahoonataan. Kannet on E kannet joihin 2.07/1.65 venat Pro Comp aircap aluimari +750cfm Holley db Oon parissakin aiemmassa 403cid Oldsissa käyttänyt noita Comp Cams nostajia ja nokkia ja on kestänyt vaikka paljonhan noista on juttua.Mutta mitä mieltä raati on tästä kombosta ....tavoitteena hyvin vääntävä katumotti?Turbiini jossain 2500 stallin huiteilla ja perä 3.5:1 ?
Tuleeko peltisarjat? Toivottavasti. Ellei, niin verottaa keskialueella ja sen jälkeen kyllä huomattavasti, ja jos venttiilit on vielä irti, niin vinkua seetien ympäristöön ym.Mutta tämän varmasti tiesitkin Vaikuttaa muuten kyllä hyvältä paketilta, kumi palaa varmasti. Mulla tuosta procomp airgapista 455 päällä yhden kesän kokemus. Hyvin vetää alhaalta asti. Tyhjäkäynnillä vähän nyki, sotkee virtauksia, kun välilaippa lovettu tehtaalla kaasarin alta. Ja vähän korkeampi kuin torker, vaati ilmanputsarikotelon modaamista, että mahtui pelti kiinni. Mutta minulla on manuaali, joten automaatin kanssa nykimis ongelmaa ei kannata murehtia.
Juu kyllä siihen tulee myös peltisarjat....oon puhaltanut peltisarjat ja kierrän laipat ulkopuolelta pienahitsillä....riittää sitten laipan sisäpuolella vara hioa jouhevaksi primäärien lähdöt.....sarjojen tiivistepintaa oon migillä lopuksi leventänyt n 8mm:n ja lopuksi painanut laipat tasaiseksi isossa nauhakoneessa....kansista oon hitsannut keskimmäiset pakokanavien portit ennen pakopinnan plaanausta.....aika monenkirjavia on nuo peltisarjat nimen omaan aukkojen osalta näissä minun kokemuksen mukaan.Kannet aattelinki taskuportata ja siistiä kanavat.. Onko kellään tuosta kampuran koneistuksesta 5. Pukin osalta kokemusta..samaan mittaan tuottaessa stressaa ilmeisesti viereisen eli 4:sen laakeria.Eikö tuo ole tehtaan jäljiltäkin eri mitassa.Minun tapauksessa ei tuu hirmutehoja mutta kun alikoon liuskoille kampura hiotaan niin ohjeistan koneistajaa tuon osalta jos asia on näin....? Onko tuosta kellään varmaa tietoa.
Ootahan kun vilkasen assembly manualista, heitän arvot sitten tänne. Äkkiseltään valehtelen et vitonen on väljempi. E: Jaha, Assembly manual on tallilla. No kait jollain muullakin tuo löytyy? Ite hioin 350:stä kanssa 5:sen väljemmäks.