oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. saresks

    saresks 3rd gear

    Mikä kaasari? Jos on quadrajet, suurella todennäköisyydellä käy tosi laihalla tolla nokalla. Toi tarvitsee rikkaan tyhjäkäyntipiirin, et kävisi edes jotenkin "nätisti". Aivastelukin liittyy todnäk. tähän, ei riitä kiihdytyspumpussa kakkua tolle julmanokalle.

    Selostuksesta päätellen olet sammumismyöhäisestä ajoituksesta siirtänyt hieman aikaisemmalle, et just käy. Se on sit edelleen tosi myöhäisellä, eikä jaksa vetää, ennenkuin keskipakoennakot tulee peliin. Selittäisi ehkä heikot alipaineetkin, jossei tehostaja pelaa.
    Toi pitäisi lakua piirtää ihan kovallakin pinnalla, jos ei nyt hirveässä lossissa ole ja aavikkovälitykset. Turbiinissakin taisi olla vakiota enemmän stallia.

    Mitkä keinuvivut? tossa nokassa on melkein 0.55" nosto, ja konsensus on, että pitäisi käyttää peltikeinujen sijaan yli puolen tuuman nostolla aftermarketkeinuja, jotka mahtuu kiikkumaan yli 0,5" nostolla. Ja muutenkin kesto ton nokan rampeilla+vaadittavilla jousilla jää ehkä heikoksi, kun alumiini ottaa jousipaineen vastaan.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulla on Compin 305H10 Magnum nokka, eli 305 mainosastetta ja 0.54" nostoa. On tavalliset peltikeinut ja alkuperäsityyppiset aftermarket metallijalkaiset pukit. En ole huomannut puutetta keinumisvarassa. Jouset on vähän löysemmät kuin Compin tuolle nokalle listaamat.

    Q-jetin tyhjäkäynnin saa muuten näppärästi rikkaammalle kun tukkii niitä ensiökurkkujen ventureiden yläpuolella olevia tyhjäkäyntipiirien ilmareikiä. Itse tein sen laittamalla niihin rautalanganpätkät, mutta irrotin kaasarin kannen niin että sain ne lukittua sisäpuolelta niin ettei ne pomppaa kaasariin ja moottoriin. Kokeilla voi ihan silleen että tekee rautalangasta u-lenkin ja työntää päät niihin reikiin. Jos ei auta, niin saattaa loppua tyhkäkäyntikanavien purkuaukkojen (helppo porata) tai kanavien sisäisten rajoittimien koko (vaikea porata, ei ole tarpeeksi pitkiä pieniä poria saatavissa) kesken.
    Samoin kannattaa avata poraamalla ne läppärungon ohivirtauskanavat joista pääsee ilmaa tyhjäkäynnissä läppien alapuolelle, jos niitä ei ole porattu tehtaalla auki. Tällöin kaasuläpät saa tarpeeki kiinni ja ventureilta ei roisku bensaa ja off idle kanavat ei tyhjene tyjäkäynnissä.
    Sain noilla Q-jet muutoksilla ton oman koneen käymään tyhjää niin nätisti kuin se tuollasella nokalla on yleensäkkään mahdollista.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Niin joo, se ohjaustehostajan hihna kiristetään ensin, hihnapyörän alla on säätöhahlon ruuvi ja alhalla edessä ja takana toiset. Hihnapyörän ja pumpun väliin mahtuu vaikka lattarautatanko tai lenkkiavain jolla voi pumppua kammeta akselin ja kiinnitysraudan koukun välistä (hihnapyörän ja pumpun välistä).

    Sitten lopuksi kiristeään laturin ja tehostajan yhteinen hihna laturin päästä.
     
  4. SauliK

    SauliK 2nd gear

    autona on 80 luvun farmari olds, perävälityksestä ei tietoa. loota th-400

    ainakin mittariston vaihdekaaviosta päätellen on autossa ollut alunperin 4-vaihteinen loota joten varmaankaan perä ei olisi ihan harvimmasta päästä kuitenkaan

    -kaasari on edel 1407

    -imusarja edel performer

    -turbiinissa stallia muistaakseni 2200 tai 2500.. jostain syystä en ole enää varma eikä sitä kuitistakaan saa selville. ehkäpä tekijälle soitto voisi valaista asiaa mutta ei se taida tällä hetkellä olla kovin oleellista että kumpi se nuista on. takarenkaissa on leveyttä 295 joten taidan senverta sääliä voimansiirtoa etten ala nuilla rattailla rantuja piirtelemään. toki toiset kapeammat renkaatkin löytyy


    olipa muuten melkoinen ruoste töhnä kertynyt heti syylärissä nesteen pinnalle, täytyy valutella huomenna jossain vaiheessa pihalle vedet ja laittaa uudet tilalle kunnes pysyy kirkkaana, ehkä jotain pesuainetta vois huomenna kattella jos käyttäis semmoistakin ennenkuin paan glygolit koneeseen.

    kiitti substitute tuosta tehostajan remmin kiristys ohjeesta, hihna minulla siihen löytyykin jo

    keräsin tuosta vanhasta motista tulpat, jakajan ja johdot talteen koska varsinkin tulpat ja johdot olivat vain muutamia tuhansia ajettu.

    tulpat olivat harmaita kaikki, eli ehkä hitusen laihalla kävi.

    suutin/neulasarja löytyy ja ohjeethan kaasarin säätöön ja varmaan tuohon jakajaankin löytyy täältä kunhan kerkeän niitä haeskelemaan
     
  5. SauliK

    SauliK 2nd gear

    ookkei. eka kunnon koeajo suoritettu, hui kamala miten tuommoinenkin lossi voi singahtaa. pakkovaiheilla tuntuu ettei mukana pysy ja etukeno oltava ettei karkaa keppi käestä.. no ei ehkä ihan mutta todellakin tuntuu kuin olisi 2 pikkulohkoa pellin alla :D

    ja nuo lootan teräviltä tuntuneet vaihdot ovat yllättäen muuttuneet täyskiihdytyksessä pehmeiksi, sanotaanko että ehkä lähempänä normaalia. muuten pintakaasulla loota toimii kuten ennenkin, kikkarit ym.

    motin lämmöt pyöri tuon halppis mittarin mukaan aikalailla 90c paikallaan ja maantiellä, silti auton kun sammuttaa niin kuuluu aika selvää kurlutusta motin sisältä. pariinkin otteeseen tätä ihmettelin ja kun samalla raottaa syylärin korkkia niin pukkaa vettä pihalle.

    no, laitoin nyt auton parkkiin ja annan kunnolla jäähtyä ja katon sitte mikä on nesteen taso. 2 kertaan muuten jo laittanu puhtaat veet koneeseen ja vieläkin se värjäytyy ruskeaksi..

    tuosta sytkäennakosta vielä. eikai alipaine ennakkokaan voi toimia kun mulla ei tuo jarrutehostajakaan anna mitään elonmerkkejä. motti tosiaan alkaa heräilemään ehkä jossain 1500rpm tai yli kun keskipakoennakko astuu kehiin, ennen sitä motti "kiihtyy" todella hitaasti ja sitten yhtäkkiä potkaisee.

    kysymys, jos joudun pyöräyttämään jakajaa enemmän ennakon puolelle jotta alkaisi alakierroksillakin tapahtua niin joutuuko keskipako ennakkoa jotenkin rajoittamaan?

    vai yritänkö ajatella vain liian monimutkaisesti ja minulla on edelleen myöhäisellä sytys

    laitoin hieman ohuemmat neulat kaasariin, ennen neulojen vaihtoa kaikki tulpat olivat harmaat. suuttimet olivatkin isoimmat mitä tuo suutinsarja tunsi
     
  6. SauliK

    SauliK 2nd gear

    Re:


    nyt alkaa motilla olemaan vajaa 1000km takana, matkassa meni ysikasia n.21L/100km

    oli vähän odotettukkin tuo raju kulutus, tosin on voimaankin rajusti enemmän kuin ennen.

    tuohon ylläolevaan tekstiin tosiaan että kun kone huohottaa aika reippaasti, niin mitä luulette että kuinkahan paljon tuosta ratkeamasta voisi työntää pakokaasua kampikammioon? ratkeama on aikalailla koko kanavan levyinen ja tosiaan siinä pakokanavan alapuolella.

    aikaisemmin oli että kun kaasarilta irroitti pvc-letkun niin öljyntäyttö putkesta alkoi höyryämään. loppui kun työnsi letkun takaisin kaasariin

    no ei täsä mitään, ajattelin että kai on normaalia huohotusta kun on karkeat sylinterit ja uudet männänrenkaat.

    sitten kun tohti antaa koneelle vähän reilummin happea niin esim kaasupohjassa 0-140kmh kiihdytettäessä alkoi jäämään taakse saatananmoinen sininen pilvi. vedin heti parkkiin ja katsomaan, putkista ei tule mitään ylimääräistä.

    savu tuli pakosarjassa käryävästä öljystä, työnsi täyttöputkesta öljyä pihalle ja visco painoi sen pakosarjan päälle..

    tämä öljyn sylkeminen tapahtui pelkästään kun antoi kunnolla kaasua koneelle paitsi nyt huomasin että höyryää jo tyhjäkäynnilläkin, kun pvc irrottaa kaasarilta höyryää vaan enemmän. pvc venttiili ja letku on ehjiä, kokeilin puhaltamalla ja imemällä niin ei mitään vastuksia.

    puristuspaine mittausta koneelle ei ole tehty, tokihan se on näppärä tehdä kunhan saa siihen vehkeet hommattua. tietenkäänhän sekään ei ole pois suljettu ratkaisu että sylintereissä vaan ohipuhallusta

    tuo imusarja vaan mietityttää että kuinka paljon vaikuttaa, kansissa on siis auki ne yhdyskanavat imusarjan puolelta ja itse imusarjan kanavassa ratkeama joka osoittaa kohti nokka akselia

    millähän ihmeellä tuota kannattaisi etes yrittää korjata, täytyy koittaa jostain kysellä jos löytyisi vaikka ehjä imusarja jolla pääsisi kokeilemaan

    kaikenlisäksi tuo imusarja taitaa olla spread bore kaasarille tarkoitettu ja päällä istuskelee 750 edelprokki
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä se imusarjan heat crossover -kanavan halkeama vaikuttaa huohottamiseen ihan varmasti, pakokaasupaine pääsee sieltä kampikammioon. Surkeaa laatua valmistajalla nähtävästi jos noita halkeamian muillakin on. Mulla on vastaava imusarja ja se halkeama oli jo edellisen omistajan toimesta hitsattu.
    Hitsaamisen lisäksi toinen korjausvaihtoehto on että tukkii ne heat crossover -kanavat imusrajan ja kansien välisistä tiivistyskohdista vaikka metallilevyillä. Mutta silloin pitää muistaa että se metallilevy on imusarjan tiivisteen kanssa samanpaksuista.
     
  8. SauliK

    SauliK 2nd gear

    jees. irrotin imusatsin tuossa vähän tsiigailin sitä niin ainakaan irrallaan ollessa halkeama ei ole pahakaan, toisen puolen tukkimalla ja ite keuhkoilla puhaltamalla ei ottanut selvää että päästääkö se läpi..

    mutta luulen että kun imusarjan kiristää kanteen niin saattaa aueta senverta että päästää reilummin

    myöskin imukanavat olivat paikoitellen aika mustat, varmaankin on huohottanut jo paljon aiemmin reilusti. ehkä tuosta imusarjasta johtuen

    lisäksi huomasin että osa imuventtiileiden juurista oli todella möhnäiset, johtuisiko siitä että kaasari on imenyt ihan saatanasti huohotuskaasuja ja öljyä sisäänsä. nuille kilsoille mitä olen ajanut niin lisäsin öljyä litran ja nyt öljytaso oli vähän alta puolivälin että aika reippaasti on oilia mennyt savuna ilmaan

    tässä samalla mietityttää vähän tuo sylitereidenkin pitävyys, senverta olivat kuluneet että kynnellä rapsuttamalla huomasi pykälän eikä minkäänlaisia hooninjälkiä enää ollut.

    on siis vaan hoonattu ja heitetty uudet renkaat mäntiin, puristusrenkaisiin viilasin n. 0.7mm välystä. viilaamattomana välykset heittelivät 0.4-0.6mm

    myöskin varmistin että kaikki renkaat pyörivät urissaan kevyesti ennen männän asennusta joten en oikeen haluaisi niiden asennusvirheeseen uskoa.

    mutta noh, lisää stooria sitten jos/kun saa tuon imusarjan korjattua ja puristuspaineet mitattua
     
  9. SauliK

    SauliK 2nd gear

    imusatsi on vielä toistaiseksi irrallaan ja käyn huomenna työmatkan ohessa utelemassa paikkoja josko sen jossain voisi korjata.

    lisäksi tein puristusmittauksen

    1. 13
    2. 12
    3. 4
    4. 12
    5. 12,5
    6. 12
    7. 4
    8. 12,5 bar

    mittarina toimi motonetista 16,90 joku halppis

    nuista kolmosesta ja seiskasta kuului vaan ihan selvä sihahdus puristuksen aikana jota itseasiassa luulin aluksi että mittari vuotaa jostain mutta uskottava se sitten oli kun pani tulpan paikoilleen ja sama peli..

    vähän aikaa pähkäilyä ja ajattelin että eipä tuo ole iso homma enää irrottaa kansi. itse kantta en kerinnyt vielä kovin silmäilemään mutta venttiilivuotohan ei varmaan selitä rajua huohottamista mitenkään..

    sylintereissä näkyy paikoitellen aivan selviä jälkiä pystysuunnassa jotka erottuvat hooninjäljistä hyvin, etenkin ns.alapuolella ja eikös kiertokanki paina mäntää työtahdin aikana juuri tuota puolta vasten?

    täytyy tuossa iltasella katsella ja funtsia vähän lisää että mitähän tuolle pitää tehdä
     
  10. SauliK

    SauliK 2nd gear

    nonni. nyt on kone taas pukissa ja molemmat kannet irti. venttiilivuotoahan tuossa ei ollut kun laitoin pöydälle ylösalaisin ja löpöä palotilat täyteen niin aamulla ei ollut tullut pisaraakaan läpi.

    nuista sylinterin naarmuista vielä että niitä nyt on ihan jokaisessa pytyssä eikä sekään varmaan vielä selitä ohipuhallusta, jätin sen vielä valumaan öljyt kunnolla ulos yön ajaksi ja puran huomenna alakerran.

    kylläpä olikin öljyt jo todella mämmiä, ehkä jotain 600km ajetut. ollut joskus pitkillä vaihtoväleillä tuo kone kun kaikki öljykanavatkin olivat ihme möhnää täynnä joten kaippa sieltä vielä viimeiset likoavat pois

    ja nostajista vielä että muutama niistä oli kohtuu löysiä ja osa oli kivikovia. onko normaalia? kaikki ovat uusia
     
  11. SauliK

    SauliK 2nd gear

    alkoi jo löytymään vastauksia kysymyksiin.

    nuista pytyistä missä ei ollut puristuksia tulivat männät palasina ulos, aivan läjään painunut ja männänrenkaiden välit murenivat lattialle.

    myöskin ykkös männässä oli jo pieni vaurio samalla alueella mutta renkaat vielä ehjät.

    tämä herättääkin lisää kysymyksiä, mikäs vittu ne hajotti.

    ehkä nakutus? voiko liian rikas seos aiheuttaa tuota?

    kaasujalalla toki on vaikutusta asiaan mutta pitää se kestääkkin antaa lopoa

    vai menikö puristukset jo yksinkertaisesti vakio mäntien kestokyvyn yli?

    onneksi sylkyissä ei ollut mitään isompaa, pieniä naarmuja jotka eivät tunnu sormella eikä kynnellä kokeiltaessa.

    poraukseen kai tuo menee ja kestävämpää mäntää koittaa toivoa pukilta :lol:
     
  12. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Kuinkas raju tää kone olikaan?

    Mitkä männät? Ikä?

    Laiha seos nakuttaa, ei rikas.
     
  13. SauliK

    SauliK 2nd gear

    no aika perus. höyläämättömät orkkis rautakannet, ja lohko lähes nolladekissä.

    männät ovat 030 ylikossa. alumiinivalua, jotkut orkkikset kai ja iästä ei mitään tietoa. matalalla kololla ja puristukset oli 10,4 nuissa aikaisemmissa laskuissa

    nokka xe284

    performer imusarja, edel 750 kaasari ja peltisarjat.

    laihaan seokseen en oikeen jaksaisi uskoa ainakaan palotilojen ja tulppien väristä päätellen. tulpat ruskeat ja palotilat oikeastaan ihan mustat.

    ei tässä varmaan muuta mahdollisuutta kuin että se on nakutellut tai männät ovat vaan yksinkertaisesti tiensä päässä. tai molempia.

    senverta kerkesin mäntiä tutkailemaan että vaurio ei ollut pelkästään toisella puolella mäntää vaan parissa molemmilla puolilla ja yhdessä pelkästään toisella puolella. helmojen kohdalla
     
  14. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Itellä on 2 mm höylätyt G-kannet, Cranen PowerMax hydraulic H-272-2, männät .030 ylikoossa matalalla kuopalla, laskuissa puristussuhde 10,7, Torker imusarja, Holleyn 750 db kaasari ja pellisarjat.

    Hyvin on kestänyt noit ostohetkellä olleet perus männät kuritusta omassa käytössä.

    Koneesata on dynottu 429 hp & 600 Nm.

    '78 Deltalla 4d tolppa on menty 13,91 & 161 km/h varttimaili 2,41 peräruuvilla ja TH350 lootalla.

    Onko mahdollista, että venttiili on osunut mäntään?

    Männän välys sylinteriin?
     
  15. Hieman ot:

    Eilen sain sen verran aikaiseksi että vaihdoin haljenneen valupakosarjan ehjään ja hämmästyin auton kuiskaavasta hiljaisuudesta (avo Delta 75) ....vissiin tulos vanhaks ku alkaa tämmöstä arvostaa :)
     
  16. SauliK

    SauliK 2nd gear

    oukei. en usko että venttiili on osunut mäntään koska mitään siihen viittaavaa jälkeä eikä venttiilivuotoa ollut. tosin tätä vuotoa en tarkistanutkaan kuin nuista kahdesta pytystä missä ei ollut rutistuksia enää.

    mäntä/sylinteri välys on jokin tuntematon, en omista sopivia mittalaitteita.

    kannet ovat siis mallia C ja toinen on G, olis tuossa myös yksi C kansipari joka on jo aika hapettunut ja varmaan vaatisivat koneistamossa käyntiä joka taas nielee rahaa ja sitäkään ei nyt ole liikaa joten käytän jatkossakin tuota sekalaista paria kun ne ovat käyttökuntoiset.

    männänhelmat tosiaan olivat ihan ehjät, niissäkin tosin pientä hinkkaumajälkeä oli jo ekan kerran purkaessa mutta ajattelin että tuo on normaalia,(no ei nyt ihan normaalia mutta ajattelin että näillä on mentävä) männänrenkaiden välit siis olivat halkeilleet. myöskin männänlaet aivan ehjän näköiset.

    aika komeat lukemat sulla lähtenyt koneesta. tuota ei mitattu tehojen eikä kiihtyvyyksien puolesta sen kummemmin mutta ilman jarrua pyöri 295 takarattaat tyhjää kun runttasi kaasua.. nuinkin painavassa autossa ja kiihtyvyys tuntui kyllä makealta

    tässä ajankuluksi töitten jälkeen selailin summitin sivuja ja takomäntiä sekä kankia olen harkinnut hankkivani. tokihan tälle hintaa taas kertyy koneistuksineen mutta uskon että se on vaivan ja odotuksen arvoista.

    miten olet sovittanut imusarjan kansien madalluksen jälkeen? kun tuossa koneessahan on 90 asteen sylinterikulma niin meneekö se niin että kun otat esim. kansista sen 2mm niin imusarjan tiivistystasosta sitten 1mm niin pitäisi mahtua aika hyvin? tuosta minun lohkosta lähti 1mm eikä muuta ole tehty, imusarja meni hyvin paikoilleen mutta kanavien kohdistushan on varmaan niin ja näin. imusarjaakin olen harkinnut vaihtoon mutta se asia olkoot käsillä hieman tuonnempana.

    mitä olette muuten olds miehet ruukanneet kansien kanaville tehdä, jotain yksinkertaista ja simppeleitä juttuja jotta saa virtaavampia?

    noh. jos tästä enskesäksi saisi käyvän koneen taas rakennettua joka kuljettaisi auton peräti konttorille asti..

    kovin positiivista on myös että sain luvan viedä tuon romuläjän yhteen lämpimään halliin jossa saan sen kans puljata rauhassa, viime talvi meni kaverin kylmässä navetassa nenä kuurassa. sanomattakin kai selvää että joulun ja vapun välillä ei paljoa tarennut touhuamaan..
     
  17. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Imusarjan koneistus on 1,3 x kansien lasku on oikea suhde (Mondellon ohje).

    Itekkin olin hieman skeptinen ko. laskulle ja otatutin hieman vähemmän pois, eli kanavat eivät ilmeisesti ole ihan kohdillaan, mutta ihan hyvin kulkee (ei jaksa sudittaa kahta 275 BfG:tä ilman jarrua). Tossa aikaisempi omistaja oli ilmeisesti koneistanut imusarjaa, koska oli ihan vinossa tiivistepinnat.

    Mulla on ihan porttaamattomat noit kannet. Hieman kanavia kohdisteltu. Tönärit ovat Compin Hi-Tech .080" seinämällä. Säädettävät keinut olis hyvä kanssa hankkia.

    Letukan ja Foordin seetejä ei voi käyttää, tulee vesikanavaan (ovat liian korkeita), 0.2" on maksimi korkeus seetille.
     
  18. SauliK

    SauliK 2nd gear

    tuosta imusarjasta ei varmaankaan ole höylätty mitään pois, ilman peltilevyä siinä alla ainakin pultinreijät passasivat aivan kohilleen. tiivisteen kans jäi ehkä hieman ylös mutta kanavien yhteen sopivuudesta ei mitään hajua

    homma on ollut nyt aika hyvin jäissä parisen viikkoa kun viimevapaat menivät aivan muissa hommissa.

    senverta kuitenkin että vähän saanut soiteltua hintatiedusteluja

    -koneistamolla lohkon poraus n.380e

    - us-partsillta wiseco takomännät n700e.. taitaa nämä olla kalleimmasta päästä, KB mäntiä heillä kans oli ja olikohan about 500 sarja.

    - partsilta eagle kanget reilu 400

    - nuo jos laittaa niin varmaan viimeistääh häätyy kampiakselikin käyttää tasapainotus koneessa, tosin tämän takia täytyy roudata rojut aikalailla toiselle puolelle suomea..

    eli varmaan saa laskea jotain 1500 alakerran osiin jos nuo kaikki meinaa laittaa ja sitten vielä tasapainotus päälle.

    saa olla talven aika kiltisti jos meinaa että tuommosilla enskesänä vielä ajellaan :D

    no kattoo nyt mihin rahkeet riittää mutta oli mulla vielä yks oikea kysymyskin.

    eli onko nuilla puristuksilla ja tuolla xe284 nokalla asiaa päästötestiin vai varaudunko konttorilla käyntiin kokonaan erillä nokalla
     
  19. SauliK

    SauliK 2nd gear

    noniin jotain tännekkin.

    posti toi stroukki sarjan eaglen akselilla, H-beam kangilla ja mahlen männät.

    isku 4,500 ja 060 ylikoon männät

    vetolevy sekä dampperi tuli uudet ja alakerta on tasapainotettu racers pleissillä jonka kautta tilasinkin nuo

    männänrenkaat, tapit, lukot, kangen pultit ja laakerit luonnollisesti myös.

    oli kyllä niin nättejä että en tiedä raaskiiko nuita edes enää sotkea öljyyn :D

    tuli aika hurjaksi heittäydyttyä mutta eiköhän tästä vielä käyvä peli tule.

    kukaan muu mahdollisesti tehnyt tämmöistä?

    männissä oli aikalailla koloa ja äkkiä silmällä katsottuna en usko että puristukset kauheasti ainakaan nousevat siitä mitä olivat. ensviikon aikana pääsee sovittamaan kampuraa ja suunnittelemaan lohkon vientiä koneistamolle niin kylläpä sormet syyhyävät
     
  20. SauliK

    SauliK 2nd gear

    työt ja muu vapaa aika taas rajottaneet projektia mutta senverta kokeilin että kampura ja jopa veivitkin mahtunevat pyörimään ilman että vastaavat nokkaan tai lohkoon. toki puhutaan vain muutaman hassun millin välyksistä

    tosin koska pyttyjä ei vielä ole kairattu männille sopiviksi jouduin toisella kädelläni simuloimaan mäntää kun kampuraa pyörittelin :D

    noo jos sitä ensiviikolla taas lisää jotain pientä touhua
     

Kerro tästä muillekin!