oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. f-85

    f-85 Gearhead

    Ei sinne tosiaan juuri liikoja tiloja jää. Oma motti samalla iskulla mutta pienemmällä porauksella. Moottorin ominaisuudet eikun vaan paranee tuolla muutoksella, hyvä valinta!
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    pientä kehitystä.

    lohko pestynä tiskiharjalla ja jollain pesuaineella joka kirveli ihan vitusti näpeissä mutta kylläpä lähti rasvat :)

    kampura ei ainakaan ihan vituillaan voi olla kun jopa pyörii lakrujen kans kun pukit ovat momentissa.

    kiertokankiin laitoin laakerit valmiiksi paikoilleen jotta koneistaja voi mitata ja tarvittaessa aukaista välyksiä.

    paljonko olette muuten kanki/runkolaakeri välyksiä pitäneet omissa koneissanne?

    bill trovato tuossa kirjassaan mainitsee että jos moottoria käytetään muuten kuin vakio setupissa niin vakio välyksien kanssa tulee ongelmia suhteellisen löysän lohkon ja kampuran elämisen takia. myöskin toteaa ettei itse rakenna high performace moottoria jossa on alle 0035 välys kangissa ja 0040 runko kauloissa. tehtaan välykset ovat 002-0025

    asia on vielä mietinnässä mutta tuskin nuilla välyksillä metsään menee, vai meneekö?

    high volume öljypumppu varmaan jaksaa lappaa tarpeeksi öljyä jotta paineet pysyvät kohdillaan ja iso öljypohja tulee sitten myös.

    vaikkei tästä nyt ehkä ihan high pervormanssi moottoria vielä tulekkaan niin en halua alkaa nostamaan konetta laakerivaurion takia jos kierrokset vähän karkailevatkin. lisäksi haluan koneistajan kiinnittävän ekstra huomiota kaulojen pyöreyteen ja suoruuteen alakerran mahdollisimman pitkän iän saavuttamiseksi ja tästä ilomielin voin lisäkustannukset hyväksyä
     
  3. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Aikas isoja ovat välykset.

    Reher-Morrisonin kirja sanoo Super Series moottoreihinsa laittavansa öljyvälystä 0,003"-0,004" sekä runko- että kiertokangenlaakereille.

    Mulla toi Rakettimoottori hommeli hieman karkasi käsistä ja tuli hankittua 500 cid Olds DRCE (Drag Racing Competition Engine) (ex. Pro Stock). Täytyy tota Reher-Morrisonin kirjaa hieman tavata, koska kampuraa lukkuunottamatta kaikki liikkuvat tulee uutta. Tässä jännityksellä odotellaan, koska paketit jenkeistä saapuu. Toivottavasti joulu tulee etuajassa, että saadaan vielä kone nippuun Hot Rottiin.

    Ja jos ajelet pääsääntöisesti kadulla, kannattaa harkita pienempiä välyksiä, ettei öljyt pakene liian nopeasti laakerikauloilta.

    Sekä kampura kannattaa tasapainottaa, jopa kadulle med perf koneenakin, kuten mulla (461 cid 430 hp & 600 Nm ISOlohko rakettimoottorissa).

    EDIT: Joo, noissa välyksissä oli erhe, siis oikeat arvot ovat 0,003"-0,004".
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo aikas isoilta ne tuntuu mutta mutta.

    tälläinen aika selkeä ohje löytyy trovaton kirjasta

    - 200 to 4000hp with factory connecting rods. .0035 mains and .0035 rods

    - 400 to 500 hp with factory connecting rods. .0038 mains and .0040 rods

    vaikka tehotavoitteeni on se 400hp niin silti näistä ajattelin tukeutua jälkimmäiseen kun haaveena on (ehkä ensi talvena) päivittää kannet niin hengittäviksi että kiertää sen 6000rpm. ei pitäsi olla kovin utopistinen tavoite tällekkään maamoottorille

    tokihan tapoja on monia ja ajattelin nyt tukeutua tuon kirjan opeissa tämän moottorin kanssa.

    sama mies myöskin kirjoittaa että aftermarket kampuroissa on ollut virheellisillä mitoilla olevia kauloja joita on joutunut työstämään.

    pyörivät osat tulivat racers placelta ulkoisesti tasapainotettuina uuden dampperin ja vetolevyn kanssa.

    eli tässä paketissa on eagle valuteräs akseli 4.500 iskulla, eaglen 7.100 pitkät kanget ja mahlen takomännät. puntaroinut en mutta kovin isoa painoeroa en huomannut kun roikutin käsissä vakio 455 koneen mäntä/kankipakettia ja näitä uusia.

    wow, sullahan tulee makea paketti. minkälainen setuppi tähän tulee?

    kannet ovat vielä vähän kysymysmerkki, haaveillakko isommista tehoista vasta sitten kun on rahoja esim. edelin alukansiin vaikko kairauttaa nuo rautalätkät mutta kasataan tämä short block nyt ensin.

    hmm. pitäsköhän tästä alottaa jo ihan oma aiheensa
     
  5. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Tohon tulee hyväksi havaittua Pro Stock kaliiperia hieman miedonnettuna.

    Käytä vaa'alla osaset, kädessä ei välttämättä huomaa parin gramman eroja.

    Jos meinaat kierrättää 6000 rpm, kannattaa tasapainottaa. Ite kierrätin 468 rullanokkakonetta 6400 rpm N kampuralla.
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    no nyt on alkuviikosta romut viety koneistamoon ja annoin pienen muistilapun mihin kirjoitin toivomani laakerivälykset

    ja jos kanget ja akselin kaulat ovat niissä mitoissa mitä trovato tuossa kirjassa väittää niin 0015 kun ottaa kauloilta pois niin välykset on jo toivomallani tasolla

    pieni tiedustelusoitto us-partsille niin high volume ö-pumppu, iso öljypohja ja tähän passaava pick uppi oli vähän reilu 400e. jätin vielä tilaamatta kun odottelen koneistamon laskua ensin.

    varmaan tehokkaamman pumpun jo vaatii tuo kone kun laakerivälykset on vähän isommat, tosin eikös se ole kankien päittäisvälys mikä sitten päästää sen öljyn kankien välistä roiskumaan pois. tähänkin trovato kertoo että koittaa pitää omissa moottoreissaan 008-012 kun käytetään teräs kankia eli tehtaan mitoilla pärjätään tässä, tämänkinhän pääsee mittaamaan vasta kun on alakerran saanut niputettua.

    ja joo oishan sen voinut jättää koneistamon huoleksi senkin kasaamisen ja mittaamisen mutta haluan kuitenkin itse tämän tehdä :)

    niin ja kysymys hoonaamisesta, minkähänlaiseen karkeuteen sylinterit kannattaisi jättää? männänrenkaat ovat ns. moly renkaat.

    en muista oliko mäntäpaketissa mitään juttua hoonauksen tasosta ja kai se häätyy käydä tarkistamassa vaikka jonkunverran joutuu ylimääräistä ajamaan.

    mäntiä ei myöskään ole mitattu vaan luotan että ne pelaavat 4.185 reijässä mihin sylinterit toivoin porattavan.

    vähän on taas menty eteenpäin ja vähän lisää jorinaa joten hyvää pääsiäisen odotusta vaan ite kellekkin(niihin aikoihin pitäisi olla hommat käynnissä koneistamolla) 8)
     
  7. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Kannattaa mitata männät ettei tule kalliks hyvä kone. Vähän kuin venäläistä rulettia pelais jos ei osia mittaa ennen koneistuksia. Nimimerkillä aika harva uus osa on sellanen niinkuin ne olettaa olevan tai niinkuin valmistaja ilmottaa. Valitettavasti. Olssin hyviä koneaihioita ei liiaksi ole olemassa;)
     
  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo näin se varmasti on, alankin tulemaan jo katumapäälle että jätin mäntälaatikon pois matkasta.

    totesin vaan äijän kanssa puhelimessa että on tietylle reiälle tarkoitetut männät niin sekin oli sitä mieltä että voi ne jättää kotiin, muualtakin vielä kuullut että nuo mahlet pitäs olla laadukkaat niin en vienyt niitä.

    sekä myöskin mäntälaatikosta löytyneessä lappusessa lukee että ovat tietylle reiälle ja sopiva mäntävälys on suunniteltu mäntään normaali käytölle, raskaammin viritetyissä sitten sitä voidaan vielä suurentaa hoonaamalla.

    varmasti tosin kerkeää ensi viikollakin ne toimittamaan kunhan huomenna soittelen sinne että vartovat vielä vähän.
     
  9. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Toimita männät silti. Sillä laadulla ei ole paljoo painoarvoa jos välykset ei oo kohillaan. Yks pien esimerkki: kaveri osti ameriikasta moparin uuden hipo 406:n kalliin mosan. Sit pienen ajelun jälkeen se sylkäs nesteet pakoputkesta pihalle. Syyksi paljastu että yks mäntä oli alikokonen reikään ja kolkutteli sylinterin seinämän halki. Putkittamalla siitä vielä ehjän saanee. Voi se myös leipoa kiinni jos joku mäntä onkin isompi kuin muut..
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Harva koneistamo poraa pyttyjä ilman että se uusi mäntä on myös siellä. Vielä harvempi hioo kampuran pienemmäksi kuin mitä kirjat kertoo. Saa veiveihin myös rallilaakerit, eikä tarvii hinkata liian pieneksi kauloja.
    http://www.summitracing.com/parts/cle-cb542hn
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    kai tämä on sitten harvinainen putka, en saanut äijää tänään kiinni mutta laitoin asian viestinä ja koittaa soitella huomenna uudestaan
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    tuolta löytyy pari kuvaa 425 motista missä on kampiakseli moro.

    sovittelin siihen öljypumpun, moroson pohjan, kannet ja apulaitteet.
    hyvin sai hihnatkin kulkemaan linjassa

    ei tarvi sitten miettiä enää mitään sovituksia kun kasaa stroker mottia.

    ainoa vaan että pikuppi jäi hieman liian ylös pohjasta mitä valmistaja suosittelee mutta aika pienestä oli kiinni niin en alkanut sitä enää mulkkaamaan kun menis laikkaa liitä hommiksi

    http://s1334.photobucket.com/user/oldsk ... sort=3&o=0
     
  13. SauliK

    SauliK Gearhead

    dodi, homma etenee taas vähäsen.

    Koneistajan kanssa rupattelin tuossa niin akseli on priimakunnossa eikä vaadi työstöä, tästä kerkesin kuvitella jo vaikka mitä kun eri foorumeilta lukenut että on jouduttu vetämään suoraan alikokoon että on saatu hyvä..

    Lohko oli porakoneessa ja mäntävälykseksi sovittiin 8 satkua joka on valmistajan suositusten keskivaiheilla.

    Edelleen hoonauskiven karkeus on vähän hakusessa mutta eiköhän se selviä vielä, moly renkaat
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mitäs raati sanoo Oldsin isolohkon kierroskestävyydestä vakiomännillä, -veiveillä ja -kampiakselilla? Mulla matalapuristeinen (noin 7mm upotus männissä) 455-kone kiertää 6000 rpm saakka, veto tosin alkaa vähenemään jossain 5500+ vaiheessa. Kannet taskuportattu ja madallettu.
    Pitäiskö jakajan kierrosrajoitinta säätää alaspäin?
     
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    noniin, vielä soittelua nuiden laakereiden perään mistä mudracer mainitsi aikaisemmin

    laittamassasi linkissä olevat laakerit ovat .001 alikokoiset ja tämähän tarkoittaa sitä että laakerivälys onkin tuon .001 pienempi kun mulla on koskemattomat ja käyttämättömät kaulat.

    olssin koneeseen .001 YLIkoon laakereita ei kuulemma ollut tarjolla rapakon takanakaan tai menee vähintään kk kaupalla aikaa tilaamisessa joten se kai siitä ideasta.
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    homma etenee vaihteeksi oikeasti.

    perjantaina hain koneistamolta moottorin osat, pesin ja maalasin lohkon. lähtipä muuten öljykanavista ihan mukavia kökköjä kun liuottimella ja paineilmalla niitä koitin putsailla. glitterin määrästä olisi naapurin mummokin päätellyt että vasta laakerivaurion kärsinyt kone.. onneksi tällä kertaa pääsi kunnolla putsaamaan.

    sitten kasaamaan kankia mäntiin joka oli mulle ihan uusi homma C-mallisine lukkoineen ja kaikkineen, peukalon ja etusormien päät verillä mutta hyvin se kaverin avustuksella meni ja kaikki tapit ja kanget liikkuvat tökkimättä.

    männänrenkaiden katkosvälykseksi viilasin ylemään 0,5 ja alempaan 0,55mm

    eli aikalailla suositusten mukaisesti paitsi mahlen ohjeissa tuo alempi olis voinut olla paljon pienempi, sen viilasin isommaksi ettei ainakaan puristuspaineet jää renkaiden väliin asumaan. tästäkin aiheesta varmaan saa nussittua pilkkua maailman tappiin asti mutta tuohon ne vedin.

    nyt kun mäntiä katseli tarkemmin kun ne pitkästä aikaa oli hipelöitävänä niin männänrengas alueelta muuten aika paljonkin pienempi mitä helmoiltaan. eli yllättävän paljon kartion mallinen mäntä, ilman renkaita keikku ja kolisi porauksessa mutta rauhoittui paljon kun asensi renkaiden ja kangen kanssa reikään. tuleva käynnistys sitten kertoo minkälaista mekkalaa nämä piettävät, mäntävälys 0,08mm

    kampiakselista ja laakerivälyksistä vielä senverran että päälle painavista kesälomista ja muista kiireistä johtuen kaulat jätettiin täysin koskemattomiksi, tahdoin kuitenkin mittaamaan mitkä välykset tulevat olemaan ettei tarvi mitään arpoa tulevaisuudessa.

    - runkokauloilla 0,04mm eli ,0016", melkein puolet vähemmän mitä stroukkisarjan myyjä suositteli vähimmäis välykseksi.

    - kangenkauloilla 0,06mm eli ,0024 joka taitaa olla ihan ok kun mulla on nyt vakiota aika paljon lujemman kiertokanget

    kukaan muu näitä mitannut oikeasti mitä ne ovat vai onko vaan "tehtaan arvoissa"

    lisäksi katselin tuossa että männät nousevatkin jo vähän yli dekistä, n.0,6mm.

    viime yönä sain kasatun alakerran jo tuotua hallilta kotiin ja jahka tässä saa kaverin käymään niin nostamme moottorin takaisin pukkiin jotta pääsen pähkäilemään puristukset, ottaako venttiilit mäntiin ja lisäksi pitää vielä ainakin tarkastaa että turbiini ja startti passaa vetolevyyn.

    hyvä fiilis, eiköhän tämä tästä vielä iloksi muutu
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    huhhuh, kone olis jo autossa paikoillaan.

    sen verta iski pelkoa persiiseen kun muistin lootan pultteja kiriessä että en muista kiristinkö jakopäänkopan alta main oil galleryjen pääty tulppia että varmaan irrotan sen vielä huomenna ja tarkistan ennen kun muuten etenen projektissa. paikoillaan kyllä ovat mutta ehkä sormikireydellä, vituttaahan tuo mutta minkäs teet..


    öljypumppua pyörittelin taas käsipelillä niin kauan että keinuille asti nousi öljy, itse asiassa sen 40psi sai jo pikkuräikällä käsin pyörittämällä mittariin. high volume pumppu ja jotenkin on sellainen kaukainen persetuntuma että tämä oli kevyempi pyörittää mitä se vanha standardi pumppu.

    tämän operaation jälkeen kampiakselista pyörittämällä ei tuntunut oikeastaan mitään erikoista että eiköhän siellä mahdu rojut pyörimään. kiertokanki tosin menee todella läheltä nokkaa, nokka kun sojotti alaspäin niin vastasikin ihan että meni jumiin mutta kun laittoi jakopään kohdilleen niin ilmeisesti väistelevät senverta ettei töki mihinkään.

    ja muutakin lisähommaa tuli kun sattui jarruputken perkele tarttumaan kantikkaan öljypohjan nurkkaan ja singahti senverran että murtui, laho paskahan tuo oli koko putki että parempi vaan näin mitä tien päällä paniikkijarrutuksessa :soosoo:

    turbiini lopsahti laatikon perälle aika näppärästi kuten ennenkin ja tuntui passaavan vetolevyyn täysin, tällä erää laitoin muuten vakio turbiinin paikoilleen vaihteeksi.

    sitten se puristus suhde, nouseeko vai laskeeko kun mäntä tuli millin verta ylemmäs mutta on aika isoilla koloilla..

    mittasin tuon n1,2mm paksun kansipahvin kans männän tilavuudeksi 26cc ja nuo kannethan oli 84cc =110cc siis palotila

    sylinterin tilavuudeksi sain 1015,8cc

    elikkä siis

    1115,8/110 = 10,1

    eli melkein sama kun ennenkin.

    quenchia taisi jäädä puolen millin luokkaa, nuilla pahveilla. kuinka paljon lie sitten painuvat kasaan
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Oho, jos on tosiaan puoli milliä ennen momentteja, niin taitaa rapista kovemmilla jengoilla. No tai sit ei, mut mulla ei taitais hermot kestää kokeilla.
    Sorry jos pelottelen. Mut mulla on lääkekin, jos alkaa ahistaan. Cometicin MLS-pahveja saa tilattua eri paksuuksia. Niissä vaan on hinnan lisäksi se vika, että pitää olla tasoista koneistusurat hinkattu about tasaisiksi.
     
  19. sbf

    sbf Gearhead

    Oldsmo viisaasti viilatulla 455 koneella ja nelisatanen aski vakiolimpulla kyllä kulki ja kiihtyi mut siihen kun vaihto tci saturday night spessu turbiinin niin aina jäi kahta viivaa kun tarjosi nilkkaa syyläriin.
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo sen 1,2mm mittasin nuiden vanhojen kansipahvien liekkirenkaasta että olisko se sen millin sitte paksu momentissa.

    tänään soittelin racers placelle ja aikoivat laittaa 0,050 paksuiset multi layer kansitiivisteet tulemaan, merkki ei tosin selvinnyt.

    muuten hyvä mutta toimitusaika 3 - 4 viikkoa, huhhuh.

    nuilla pahveilla quenciin jäis se 0,8.

    saresks, kuinka tasaista meinaat? on koneistamon jäljiltä kun vuosi takaperin höyläsivät dekkitasoja millin alaspäin(kostautuu nyt)



    pähkäilly tässä että uskallanko hommata ihan vaan varovaiseksi kokeeksi tuommoset 0,040 halvemmat ja huomattavasti nopeammin saatavat tiivisteet niin saa ainakin varovaisesti käyttää ja liikuttaa autoa omin voimin.

    vaikka pelaisikin hyvin niin nakkaa sitten myöhemmin paksummat tiivisteet paikoilleen.

    laitan vielä tähän väliin että mulla on nyt kone kasattuna nuilla vanhoilla millin paksuilla pahveilla autossa paikoillaan ja pyörii käsipelillä ihan vapaasti molempiin suuntiin, käyntiin ei nuilla kehtaa kun olivat vähän huonot.

    ei vaan millään malttaisi enää kolmea tai jopa neljää viikkoa odottaa käynnistystä nuiden takia, täytyy vielä mietiskellä.

    tuosta turbiini hommasta, mulla tosiaan on vaihtoehtoina tuo vakio stallinen ja sitten on jn-tradingilta tilattu korkeammalla ehkä n.2200-2500 stallilla jolla minusta maantieajo oli hiukan tuskaista, 60-100kmh meno oli melko kuminauhaa.. paikaltaan lähtö oli kylläkin sitte hauskinta linnanmäen jälkeen 8) katotaan nyt miltä se tuntuu vakiolla välissä
     

Kerro tästä muillekin!