oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    Joo suorastaan alko ärsyttämään sen kannen kanssa ku koita toisella kädellä varmistaa että tiiviste pysyy oikeassa raossa, toisella työntötankoja ja kansipulttia. Lopuilla käsillä sitten pyörittää pultti kierteille ettei kansi tipahda :D

    btw. Arvasin että cadillacmanilla on tuo dr dre motti :D

    huomenna pääsee taas auton kimppuun, pakosarjat tiivistää udelleen kun nyt jäi vuotamaan. Öljyt ja suodatin vaihtoon, glygolit sekoittaa koneeseen ja yhdet vaimentimet vielä putkiin. Pääsee sitten kunnon koeajolle ja käydä varsin pakokaasu testerissä
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    vaihdoin taas öljyt koneeseen ja öljyssä ei näkynyt mitään ihmeellistä, värikään ei ollut normaalista vaihtunut mihinkään mutta muuta pistin kyllä merkille.

    öljypropussa on magneetti johon oli tarttunut jotain saatanan hienoa töhkää joka värjäsi sormet grafiitin harmaiksi, aivan kuin jostain traktorin etunavasta.

    suodattimen aukaisin ja avot. kuparinväristä glitteriä jälleen paperissa kiinni ja kun katsoi peltikupin pohjalle missä vielä hieman öljyä lillui niin aivan kiilteli metallimurusta.

    ei hyvältä näytä, kerran vielä aukaisen suodattimen tunnin-parin käytön jälkeen ja jos vielä tulee samat löydöt niin nostan koneen pois ja katson mikä siellä mättää. ei sinne niin paljon ole voinut vanhaa töhkää jäädä että että vieläkin näkyy eikä edes osoita vähenemisen merkkejä
     
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    nyt pääsi muuten kunnolla koeajamaankin autoa. reilu 15km lenkin kävin heittämässä

    kyllä loppuu vähän kostealla asfaltilla pito 295 takarattaista ilman jarruakin kun kaasun lämäsee pohjaan, vakio turbiini nyt eikä yhtään tunnu että stallia tarvis olla enempi. mahtavasti vetää kolmosellakin selkää penkkiin jo 3000 kiekan tuntumassa, kauheasti en kierrättänyt enkä vedättänyt pitkään.
    vesipumppu näkyy vuotaa edelleenkin yhdestä kulmasta vesikanavan kohdilta, ilmeisesti on tuo jakopäänkoppa niin ruostunut että ei jaksa silikooni pitää paineita.

    työreissulle tuli taas lähtö joten jätin auton talliin asemiin ja kun täältä pääsen niin tsekkaan vielä suodattimen mitä näkyy.

    sellaisen ärsyttävän piirteen huomasin että kun yritän aivan pintakaasulla lähteä liikkeelle niin ei tapahdu yhtään mitään tai auto meinaa sammua, heti kun millin syvemmälle painaa niin pomppaa epämukavasti liikkeelle. 1500-2000 kiekan kohdalla motti herää mutta sen alapuolella ei ole juuri muuta kuin tyhjäkäynti.

    sytkäennakko on 20 perus, kiekoilla keskipakoennakko lisää sen tuonne 35 tuntumaan. senkin pistin merkille että mitä enemmän käänsin perusennakkoa sitä korkeammalle tyhjäkäynti nousi tuntui muutenkin käyvän paremmin, käytin ennakon jo 30 asteessa ja meni kiekoilla jo pitkästi yli 40 ilman mitään ylimääräisiä ääniä.
    toisaalta ykk merkkiä en tarkastanut että onko liikkunut mutta senverta ahtaasta raosta sitä joutuu tirkistelemään että montaa astetta se ei voi ees heittää tai ei näy ollenkaan. mutta näin äkkiseltään tuntuu että kone tykkää isosta perusennakosta, eikai siitä mitään haittaakaan ole kunhan vaan pitää huolen ettei keskipako mene liian kovaksi.

    pitäisikö näissä nakutukset kuulua ulospäin selvästi? putket on melko hiljaiset että ylimääräiset äänet kuuluu hyvin

    koeajolla oli tuo 20 perusennakko ja vakuumi poissa käytöstä.

    tuosta suodattimesta vielä ja siitä tavarasta, ei se oikeastaan voi olla peräisin muualta kuin laakereista. jos siellä jotkut laakerit suttaisi niin alkaisi se jo öljynpaineissa näkyä, mulla vaan ei ole ensikäynnistyksen jälkeen öljynpaineet muuttuneet mihinkään, kylmänä tyhjäkäynnillä 50psi. kuumana tyhjäkäynnillä 15-20psi ja heti pomppaa 40psi kun vähänkään antaa kierroksia, ei myöskään koeajolla muuttunut tuosta. öljynä 10w-30 delvac

    mutta no, on siinä kyllä voimaa mahtavan tuntoisesti. en ole koskaan ajanut millään vastaavalla :eek: ja ne äänet..
     
  4. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Hieman offtopic... :odroll:

    Sitten, kun luulee Olds 468 cid konetta tehokkaaksi, niin 500 cid Olds DRCE motti on ihan omaa luokkaansa.

    Nimimerkillä kokemusta on. 8)
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    älä nyt heti masenna :lol:

    mutta en epäile tuota, siinähän voi varmaan olla helposti joku parisataa heppaa enemmän 8)
     
  6. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Tossa meitin laiskassa 468 cid Oldissa oli vaan 537 hp & 813 Nm...

    ...ja tossa 501 cid DRCE:ssä pitäisi olla 1200 hp paikkeilla. Ei ehditty dynottamaan, kun toi eka Alastaron kisa tuli niin äkkiä ja jenkkien osatoimitus niin hitaasti (about 6 kk). :mad:
     
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    no jo on mylly, ei ihme että entinen tuntuu laiskalta :)
     
  8. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Ei ihan heti uskoisi, ennen kuin näkee, että tollanen 500 cid V8 herää 6000 rpm paikkeilla, paras vääntö 7100 rpm ja paras teho 8600-8700 rpm paikkeilla. Tyhjäkäyti siinä 2000 rpm paikkeilla ja 1500 rpm alkaa köhimään. :lol:
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Montakos Oldsin osaa tohon koneeseen sopii?
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    kai siihen venakopat menee :D

    jos omassa ois vaikka alukannet vielä niin eipä siihenkään montaa oldsin tekemää osaa jäis.

    eikös letukan koneenki pysty rakentamaan ilman yhtään chevyn osaa
     
  11. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Lohkossa on Raketti ja kansissa lukee OLDS. :lol:

    Sentään kaaveli on BOP jaolla ja venttiilien kulmat on omaa luokkaansa.

    Tää on sentään dinosaurusajalta ensimmäistä sukupolvea eli about 20 v wanha. :rotfl:

    Ei muuten sovi Letukan venakopat, on 8 pultilla kiinni.

    Onhan toi aikalailla Letukkaystävällinen. :odroll:

    Btw, pystyykös jossain mittaamaan kaasuttimien virtauksia?
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    rakettilogo ois kyllä komia jossain venakopissa vaikka, sitä meinasinki että tuohon sun mottiin menee olds kopat eikä sevyn.

    onhan se hyvä että nuitakin koneita tänne roudataan, pistä oma topikki ja esittely siitä pystyyn?

    täytyy lähteä vaihtamaan pakosarjan tiivisteet kun kansitiivisteiden vaihdossa menivät huonoon happeen eivätkä pidä enää, edellisellä kerralla muuten laitoin permatex ultra copperia eikä vuotanut yhtään. käytin vakio tiivisteitä

    sitten lisää koeajoa ja sytkäennakon ihmettelyä, todennaköisestihän joudun kääntämään perusennakon johonkin 25 tuntumaan kun se viimeksi auttoi tyhjäkäyntiin todella paljon ja sitten vaan rajoittamaan keskipakoa ettei mene liika kovaksi
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onhan ne logot hienoja mutta ei pelkkä roketti teksti muuta sitä tosiasiaa että tossa koneessa ei ole mitään alkuperäistä Oldsia ei edes ne venakopat.
    Heitin omasta Oldsin koneesta pakosarjan tiipparit järveen ja pelkkää silikonia tilalle ja on pitänyt jo vuosia. Valusarjat laitan aina ilman tiivisteitä eikä edes silikonia tarvii käyttää.
     
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    nyt on uudet muka paksummat tiivisteet vaihettu, ei mitään vaikutusta. miten vitussa ne muka ekalla kerralla piti niin hienosti ettei kyllä äänestä kuullut oliko peltisarjat. kiitti muuten vinkistä mudracer, täytyy seukki kerralla kokeilla ilman tiivistettä.

    onko sillä nyt paljoa väliä montako olssin valmistamaa osaa tuossa drce motissa on? henki ainakin on oikea ja miksi sevymiehet ei osoittele joitakin moottoreita sormella ettei tuossa ole yhtään letukan osaa

    no sehän on jokaisen henk.kohtainen asia miten sen ottaa

    kävin taas vähän ajamassa ja jostain syystä ajon lopussa katosi tyhäkäynti melkein täysin, jotain 400rpm jaksoi käydä eikä nostanut edes kierroksia ennenkuin kaasua oli niin paljon että kiekat varmaan lähempänä 2000 ja alkoi vetämään kaasarin etukurkuista lörsää. katselin kaasuttimeen niin tosiaan taitaa tyhjäkäyntipiiri olla jotenkin tukossa tai sitten aivan riittämätön tuolle koneelle, tähän mennessä on sentään tyhjäkäyntiä käynyt aivan hyvin mutta katsotaan vielä kun kone jäähtyy ja yritetään uudelleen. seokset tuntuu muuten olevan hyvät, tulpat kauniin ruskeat kaikki

    ongelma on siis tyhjäkäynnin ja 2000rpma välinen alue, ei pelaa yhtään vaan rötää pelkästään. voi olla tuo bensanpuute mutta myös perusennakon vetäminen jopa 30 asti nosti tyhjäkäyntiä joten taidan nyt keskittyä nuihin kahteen asiaan

    bensaki kohta loppuu, on tainnut ainakin 60L kulua jo autotallissa :D
     
  15. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Toihan on nimenomaan sitä AITOA GM Roketti kamaa. Noithan on suunniteltu ja tehty GM:n tehtaalla Proo Stokki käyttöön.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään, mutta topiikin aiheeseen toi liittyy yhtä hyvin kuin nakki sormukseen.
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    Aiheeseen liittyen, kaverin 650 kaasarilla toimi ilman robleemia. Täytyy varmaan kattella kaasari topikkeja
     
  18. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Mulla on Holleyn 750 tuplapumppu 430 hp katukoneessa ja hyvin toimii.
     
  19. SauliK

    SauliK Gearhead

    kiitti vinkistä, 750 tuplapumpun hintoja tuossa koittanut vähän kattellakkin ja aika tyyriiltä tuntuu. mutta uus on sitte uus eikä tarvi miettiä onko sitä joku viritellyt.. oliko kova homma säätämisessä vai pelasko hyvin out of the box?

    pitää koittaa vielä kerran purkaa tuo edelbrocki ja yrittää putsata, jos ei parannusta tule niin hommaan uuden. siinä tosin on alusta asti ollut ongelmana tuo tyhjäkäynnistä cruisepiirille siirtyminen. aina kyykähtää kun hieman painaa kaasua ja reilummin painaessa sitten lähtee normaalisti vetämään. ei toimi oikeastaan ollenkaan 1000-2000rpm välillä, joku vika tuohon varmaan on tullut kun toisella vastaavalla pelas huomattavasti paremmin

    kaikki kanavat on auki kun crc pullosta ruutasi niin meni jokapaikasta läpi mutta bensanpuutetta kai tuo kyykähtäminen on eikä sen kummempaa
     
  20. ido59

    ido59 Gearhead

    Mun pari senttiäni:
    - kiihdytyspumpun vivun välityssuhde paksummalle
    - tyhjäkäynnin seosta rikkaammalle
    - neulan jousta jäykemmäksi
    - rikkaampi osakaasuneula (pienempi eka numero)
    - ja perussäädöt: onhan kohot oikein säädetty ja bensantuotto riittävä

    ja sellainekin tuli mieleen; jos sulla on jotain kytketty kaasarin "ported vacuum" nippaan, niin siellä oleva alipainevuoto vetää varmasti seoksen laihalle heti kun kaasuläppää avaa hieman.
     

Kerro tästä muillekin!