oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. SauliK

    SauliK 2nd gear

    hyvät vinkit mutta kaikki näistä olen käynyt läpi.

    -kiihotuspumppu on isoimmalla ja toimii

    -tyhjäkäyntiseoksen rikastamisesta ei apua

    -neuloilla on jäykimmät jouset mitä rasiasta löytyi

    -myöskin neulat ovat ohuimmat ja suuttimet isoimmat mitä rasiasta löytyi, kone toimii heti kun siirtyy cruiselle ja myöskään läpät auki kiihdtyksessä ei ongelmia

    -bensanpinnat ok ja molemmat alipainelähdöt tukittu. alipainevuotoja ei myöskään ole

    uutena oireena siis tyhjäkäynnin lähes katoaminen kesken ajon ja jo aikaisemmin kone kyykkäsi heti kun läpät raottuivat. toisella kaasarilla samoilla säädöillä tuntui pelaavan kun heitin pikku lenkin mutta jouduin sen palauttamaan kaverille
     
  2. SauliK

    SauliK 2nd gear

    nyt on 850 db holley imusarjassa kiinni, muuta säätöä en tehnyt kuin tyhjäkäyntiruuvia hieman isommalle.

    vaihde päällä ei jaksa käydä mutta vastaa heti kaasuun kun millinkin painaa poljinta joten se ongelma on poissa. olisko tyhjäkäyntiseokset liian laihalla, häätyy koittaa huomenna vielä säätää

    vaihdoin öljyt vielä kertaalleen ja edelleen on kupari glitteriä suodattimessa sekkä öljyn tyhjenyspropun magneetissa harmaata töhnää

    muistelin tuossa että juuri sitä harmaata töhnää oli koko helvetin moottori täynnä kun sen ekan kerran purkasin ja alettiin puhdistelemaan, konella ehkä yhteensä kolme - neljä tuntia käyntiä takanaan joten oletan toistaiseksi että on vaan vanhaa töhnää enkä puhdistanut kunnolla.

    öljynpaineissa ei ole tapahtunut muutosta suuntaan eikä toiseen
     
  3. fennia

    fennia Gearhead

    Mulla oli vastaavia tyhjäkäynti ongelmia jotka johtuivat bensan kiehumisesta kaasarissa. Lämpöeriste palikka kaasarin väliin ratkaisi ongelman.
    Lisäksi en saanut Edelin 750 kaasaria toimimaan ikinä kunnolla välikaasalueella, koska säätösatsissa ei ollut riittävän jäykkiä jousia ja alipaine heittelee overlapin takia. Kävi pienillä kierroksilla pintakaasulla vähän rikkaalla ja pikkuisen vedättäessä vähän laihalla. Kierroksilla seokset ok täyskaasulla, sekä välikaasulla. Taisi olla 305/295 nokallakin jotain vaikutusta asiaan :eek: No sen takia on keksitty korkeampi stalliset turbiinit.

    Ennakkojen kanssa kikkaillessa kannattaa pitää huoli, että perus + keskipakoennakko on jossain 35-38 tuntumassa. Kierroksilla et nakutusta kuule ajoissa pelkällä korvalla jos sulla on vähänki avarammat röörit.
     
  4. SauliK

    SauliK 2nd gear

    kiitti kommentista, tuo edeli oli tosiaan sellainen että heti kun ensiöläpät raottuivat --> kone melkein sammui jos ei rumputtanut kiihdytyspumun avulla lisäbensaa

    pistin muuten merkille että tässä holleyssä kiihdytyspumppu tuntuu olevan huomattaasti herkempi mitä vanhassa

    myöskin sen pistin merkille kun tältä interwebistä luin kaasaritopikkeja että osais päättää vacuumin ja mekaanisen väliltä että ainakin tässä holleyssä ensiöläpät aukeavat varmaan puoleenväliin ennenkuin toisioläpät lähtevät mukaan. cruisaillessa ja matka ajossa siis ainakaan sen puolesta ei ole odotettavissa mitään radikaalia kulutuksen kasvua verrattuna vacuumi kaasariin kuten joku täällä joskus kirjoitti

    perusennakko on mulla nyt 20 ja kierroksilla nousi siihen 35 vähän yli ja alipaine ennakko vielä pois käytöstä.

    nokassa mulla on mainosasteita 284/292 ja lsa on 110

    pistin muuten senkin merkille että pakokaasut eivät kirvele enää silmiä kuten vanhalla kaasarilla :D

    niin joo, tuumainen palikka löytyy kaasarin ja imusarjan välistä.

    mr gasget imusarjan tiivisteissä ei ollut reikiä heat cross overien kohdalla mutta on tainnut polttaa jo pahviin reiät kun tyhjäkäynnillä sen kanavan lämpö näyttää olevan melkein 150c
     
  5. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tyhjäkäyntiseos kannattaa säätää kohdilleen vaihde päällä.
     
  6. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Onko sulla nuo erilliset massatiivisteet vai allasmallin iso imusarjan tiiviste...eikö tuo nostajalaakson päälle tuleva iso "allastiiviste" vähennä lämpösäteilyä imusarjaan...itselläni tulee tuo edelin 7111 aluimari ilman EGR:ää 403:seen josta on tulpattu nuo lämpökanavat kokonaan.Tarkoitus ois tehdä iso- ja pikkulohkon tiiviteestä yhdistämällä tuo allasmallin tiiviste juuri lämpösäteilyn takia...tulee isolohkon kannet.
     
  7. Cadillac390Man

    Cadillac390Man 3rd gear

    Mulla täytyi tohon Holley 750 dp:uun vaihtaa reilusti pienemmät pääsuuttimet ensiöpuolelle. Sekä kiihotuspumpun iskua maksimille, että tapahtuu, kun polkaisee. Tyhmäkäyntiruuvit saa olla melkein kiinni, soppaa riittää. Tosin tätä kombinaatiota ruokkii Malloryn 140 sähöpumppu hiilet jo kertaalleen vaihdettuna. :lol:

    BTW: Saako jostain laturiin ostaa pienempiä hihnapyöriä? Siis perus v-hihnaan. Kumpi on oikea mitoitustapa: päältä vai uran pohjalta?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Miksi sitä pitää pienentää?
     
  9. SauliK

    SauliK 2nd gear

    ei ole valley pania enää kun laitoin nuo pahviset tiivisteet ihan vaan laiskuuttani ettei tarvi raaputella silikooneja joka saakelin välissä

    kahtapuolta peltiä + kansista ja imusarjasta on ihan kohtuu homma jo

    käänsin tyhjäkäyntiseoksia hieman rikkaammalle niin alkoi tyhjäkäyntikin rokkaamaan kuten pitää, myös pakokaasut haisee kuten ennen :D

    luulen ettei sillä peltilipareella ole lämmön siirtymisen kans paljon apua, varsinkaan jos on on heat cross overit käytössä kuten mulla ja varmaan 99% suomalaisista olsseista

    öljyt se toki blokkaa jos alakerrasta tai nostajista jotain roiskuu
     
  10. SauliK

    SauliK 2nd gear

    suodattimen ja öljyt vaihdoin jälleen kerran eikä hyvältä näytä, suodattimen paperissa edelleen kupari hippua senverta reilusti ettei voi jäädä edes vahingossa huomaamatta. öljyn seassa en huomannut mitään ylimääräistä tosin

    nyt on sitten uusilla öljyillä ja suodattimella n.100km maantieajoa takana joten vielä kerran syyniin ja sen jälkeen miettimään pitääkö alkaa purkamaan.

    kaasuttimen puolesta auto tuntuu pelaavan tosi hyvin btw, ei nyi, ei booaa, ei röpötä ei mitään. vastaa heti kaasuun kun millinkin painaa ja jos runttaa niin välittömästi nousee etupuskuri 15cm ylemmäs maanpinnasta :D

    senverta miettinyt tässä että jos ne hippuset ei ole enää vanhoja niin mistä ne vois tulla, itse laakereista jos tulis niin johan se näkyisi jo öljynpaineissa? ei muutoksia siinä ja öljy on ollut koko ajan samaa, filtteriä käyttänyt vaan kahta eri merkkiä

    ainoat asiat mitä en tarkistanut/mitannut on kampiakselin päittäisvälys ja nokka akselin päittäisvälys.

    se keskimmäisen runkolaakerin kylkiosa jos on liian tiukilla niin voisi olla menossa menojaan kai ilman että vaikuttaa paineisiin? tosin moottoria kasatessa ei ollut mitään vaikeuksia pyörittää akselia kun pukit olivat momentissa kaikki

    cam button on kanssa sellaista materiaalia josta tuo vois tulla jos on liian tiukilla jakopään kantta vasten, tämä onkin helppo tarkistaa kone vielä paikoillaan autossa. nokkalaakerit olivat ok, olen ne kerran tarkistanut kasauksen jälkeen
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Mahtuuko öölipohja pois nostamatta konetta pois? En tiiä onko urbaanilegendaa, mutta mulle on opetettu että kovimmilla on jakopään puoleisin kampuran petilaakeri, koska kauimpana öölipumpusta. Ota pukki pois ja kato missä kunnossa liuskat on.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yleensä ne kampiakselin etummaiset laakerit nimenomaan kuluu Oldsin moottoreissa. Jostain syystä tehtaalla ne on vielä tehty niin, että se öljyreikä ei osu ihan kohdalleen, jää silleen puolikuuna näkymään laakerin öljyreiästä. Olen aina viilannut laakerin reikää soikeaksi niin että avautuu kokonaan.

    Öljypohjan paikoillaanirrottaminen edellyttää että konetta pääsee nsotamaan ihan reilusti ylöspäin, lootan turbiinikoppa tulipeltiin saakka. Tämä siksi, että öljypohjan etureuna jää etummaisen laakeripukin taakse ja vetolevy ottaa kiinni takaa. Kerran jouduin irrottamaan etummaisen lakeripukin siitä öljypohjan välistä ensin. Sitten mahtui öljypohja taakseppäin poikkipalkin yli.
     
  13. SauliK

    SauliK 2nd gear

    Ne laakerit tässä on itselläkin pahimpana pelkona.
    runkolaakeri välyksetkin olivat tiukan puolella

    öljypohjan irroitus ei valitettavasti onnistu mitenkään ilman koneen irroitusta mutta jos yläkerrasta ei löydy mitään selitystä asialle niin ylöshän Se täytyy ottaa.

    ei oikeastaan tunnu edes pahalta enää kun on lämmin halli missä saa säilyttää koko autoa, ei tarvitse enää kylmän murskeen päällä maata

    mutta pohdimme jatkotoimenpiteitä kunhan pääsee suodattimen kimppuun sunnuntaina tai maanantaina
     
  14. fennia

    fennia Gearhead

    Oma kone on tehty shop manuaalin suurimmila välyksillä, runkolaakereiden öljyreijät avarrettu ja vastaavasti nokkalaakereiden reijät kuristetu. Kannen paluureijät avarrettu, sekä 8 litran öljypohja. Sain silti sain 2:n runkolaakerin pyörähtämään 180 astetta. Tuli tosin annettua kenkääkin aika hyvin
     
  15. SauliK

    SauliK 2nd gear

    oletko mitannut välyksiä itse? minä en

    plastigageen en jotenkin osaa luottaa yhtään joten annoin koneistamon mitata kaikki välykset

    runkolaakereiden välys oli .04mm joka on aikalailla puolet vähemmän mitä bill trovato suosittaa kirjassaan vähimmäisvälykseksi jos meinaat vähänkään kierrättää konetta..

    mietin tuossa että vaikka joku runkoliuska on siellä sorvaamassakin niin ehkä se ei niin heti näy paineissa kun mulla on tuo melling high volume pumppu. iso moroson öljypohja on myös ja pickuppi taitaa olla kanssa moroson tekele

    sempä näkee tässä, taidan alkaa kuromaan olutpullosta inspiraatiota maanantaille :wc:
     
  16. fennia

    fennia Gearhead

    Hv pumppu tossakin on. Kampura hiottiin ja tasapainotettiin r koneistuksessa halumiini mittoihin. Oldsin runkolaakereissa on reikä molemmissa liuskoissa. Jos pyörähtää täydet 180 astetta niin voitelu pelaa vielä mutta hukkaa paineet kasvaneen välyksen takia. Jos jää vajaaksi 180 assteesta niin paineet pysyy mutta voitelu loppuu.
     
  17. SauliK

    SauliK 2nd gear

    tuli sitten sunnuntaikin vietettyä alkoholin iloista nauttien..

    jep mutta nyt on suodatin avattu ja kuparin väristä lientä sieltä valui ihan selvästi astiaan missä sitä valuttelin ensiksi ja mietin että tarviiko tätä edes aukaista enää. silti sen puukotin auki niin ihan hienon hienoa hippua paperissa sekä muutama kohta lastun mitat täyttävä palanen että taitaa olla paheneva juttu menossa.

    no, huomenna koittais olla aikaansaava. taidan aukaista ekana jakopään kannen ja tarkistaa cam buttonin että tuleeko se siitä, jos ei niin moottori ylös ja purkuun taitaa olla seuraava vaihtoehto
     
  18. SauliK

    SauliK 2nd gear

    ei ollut cam buttonissa hiertymiä.

    moottoria pois nostaessa uusi motonetin nosturi sanoi työsopimuksensa irti ja halusi nostaa vain n.5cm, kiva yllätys kun kone roikkuu ketjujen varassa jo irrallaan konehuoneessa..

    paska mikä paska, ei sitten nostanut enää edes pelkkää puomia vaikka kuinka vatkasi. vein takaisin ja varmaan ilmottavat mitä seuraavaksi

    muutenkin piti puskuri ja maski irroittaa edestä että sai puomia tarpeeksi konehuoneen puolelle, vituttaahan tuo nyt ku ei se nostanutkaan mitään prkl.

    no, ensiviikolla jatkuu
     
  19. SauliK

    SauliK 2nd gear

    motonetista nosturiin uusi tunkki niin jo pelittää.

    sain tänään motin osiksi ja kampiakselin päittäislaakerihan siellä on kulunut reilusti, 0.5mm mittasin taaemman osan ohuemmaksi kuin etummaisen. etummaisessa ei juuri jälkeäkään että olisi ollut kosketuksissa

    myöskin takimmainen runkolaakeri kulunut omituisesti, ihan takaosassa on ohut taso mikä ottaa akseliin niin kulunut aivan kuparille. muuten kaikki laakerit ok, pikku naarmua muutamassa.

    muutamalla kiertokangen kaulalla myöskin kynteen tuntuvia naarmuja joten koneistamokeikkaa taitaa pukata..

    eli tuo päittäislaakeri kulunut aivan kuin joku olisi painanut akselia eteempäin, en tiedä mikä mutta huomenna katsella akselia taas uusin silmin.

    vinkkejä, teorioita ja mutua ja jopa tietoa että mikä olisi vikana?

    ehkä jos akseli on koneistettu vituilleen ja 5 runkokaulan takaosa onkin paksumpi niin se voisi selittää tuon laakerin kulumisen?
    tähän antaisi vähän viitteitä myöskin se että akselin etuosa johon tulee nokkaketjun käyttöratas ja dampperi kiinni oli myöskin keskiosaltaan niin paksu ettei ollut toivoakaan saada siihen mitään paikoilleen, hieman sitten hioin ketjurattaan ja dampperin reikiä isommaksi niin pienellä voimalla loksahtavat pohjaan eivätkä ole väljiä.

    päittäisvälystä en mitannut vieläkään mutta voisiko sekin olla akselin "ominaisuus" että se vaatii laakerin takaosalta vähän tilaa? tuntuisi hullulta
     
  20. SauliK

    SauliK 2nd gear

    [​IMG]

    hahaa, mä osaan tän jo

    hieman erikoisesti kulunut nr.5 runkolaakeri

    en tiedä vielä tarkemmin mutta oma veikkaus on vain hieman vituralleen koneistettu akseli, leveä kaula ja tiukat välykset ja tämä on lopputulos.

    myöskin realoldspower foorumille laitoin topikin tästä akselista ja siellä yks kaveri meinasi että on mitannut näistä cleviten laakereista tuon ohuen takaosan paksummaksi.

    päittäislaakeria tässä pähkäillyt. siinä on tullut oma kämmi nyt vähintään kun en sitä tarkistanut kasausvaiheessa, nimittäin mittasin sen 0,5mm kuluneeksi niin silti kammen päittäisvälystä oli vain 0,35! ihmetellä voi vaan että miten se edes pyöri saatika että se pyöri niin vapaasti ennen

    senverta paskaa ollut liikkeellä ja naarmuttanut kangenkauloja että henkisesti valmistaudun koko akselin hiomiseen, jos tähän tullaan niin yritän tälläkertaa pitää huolen asiallisista nimenomaan runkolaakeri välyksistä. tuo nykyinen 0,04mm on tosiaan vain puolet siitä mitä ämörikan foorumeilla suositellaan vähintään.

    mutta no, tässä vaiheessa siivoillaan konehuonetta ja odotellaan että tyyppi lähikoneistamosta soittelee mitä on saanut mitattua akselista.
     

Kerro tästä muillekin!