Oldsmobile Cutlass '80

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Pas(i)kiainen, 2.8.2012.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Huhhuh, olihan taas savotta vaihtaa ylätukivarren puslat. Vanhoista ei ollut juuri mitään jäljellä, joten siinä mielessä ihan palkitsevaa hommaa. Otin samalla suurimman osan säätöpaloista pois, yhden jätin niihin takimmaisiin kiinnikkeisiin. Nyt camberi on varmaan aika lähellä nollaa, jokatapauksessa pirusti järkevämmän näköinen kuin mitä ennen. Tottakai tarkemmin säädän kulmat, näillä näkymin ens viikon maanantaina pääsen töissä suuntaamaan kunnolla.

    Ja kiitokset rallikuskille, olis jääny varmaan puslat vaihtamatta ilman jelppiä, oli hitusen kiinni meinaan...

    Seuraavaksi olisi sitten varmaan tarkoitus ottaa jousista kiekka pois edestä. Tiedä minkä jouset nuo on, mutta ainakin pirun jämäkät ja pitkät. Saattaa hyvin olla dieselicutlassin tai esim vanin. Jos jollain on etujouset myydä, niin voisin kyllä ostaa, ei mitään väsähtäneitä paskoja. Kumminkin noi nykyset sen verta jämäkät, ettei siinä mielessä tekis mieli pilkkoa.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kai näissä jenkeissä on ihan normaalit dot 4 tai 5.1 jarrunesteet? Rupeaa olee sen verta tummat että meinasin vaihtaa uudet dot 4:et...
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ihan dot4 laatua tullut käytettyä, peruskamaa siis.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onhan sulle pasikiainen tuttu juttu se että puslat kiristeään kiinni vasta kun auto on jousien varassa ettei puslien kumiin jää vääntöä lepotilassa.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Voi perkele, kyllä se mulla mielessä oli mut sit oli taas kasates muka kiire niin unohdin koko asian. Olipa hyvä että sanoit...

    Riittääkö että otan ne mutterit mitkä kiristää puslat, löysälle? Sit pompin vähä etupään päällä että puslat hakee paikkansa ja vedän kiinni?
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Riittää ihan kertalöysääminen ja uudelleenkiristäminen.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tota, koitettiin tänään säätää töissä ohjauskulmia. Ovat ihan ok, kulkee suoraan ja näin, mutta ratti vinossa. Mutta ei siitä oikein tullut mitään, kun tuo simpukka on väljä. Siinä on tyhjää liikettä aika reilusti, ja tuntuisi, että nivelet ei oo väljiä vaan se itse simpukka.

    Onko simpukassa mitään säätöä, vai onko se sitten vaihdettava kokonaan jos haluaa että se tyhjä lähtee pois?

    E. Guuglailin tuota simpukan säätöä, ja ilmeisesti GM:n simpukoissa on jonkinnäköinen säätöruuvi tuolle keskialueen väljyydelle. Onko se siis suoraan tuossa simpukan päällä olevan ruuvi, kuusiokolo, ja siinä lukkomutteri päässä? Kuusiokoloa kiinni päin ja lukkomutteri kiinni? Välyksemättömäksi sitä ei ilmeisesti saa säätää, mutta jonkinverran siitä voisin säätää tiukemmalle.
     
  8. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Juuri tuosta sitä säädetään. Jos simpukan sisuskalut on väljät, ei tuosta tosiaan saa säädettyä välyksetöntä edes tuosta. Ja kuvailemallasi tavalla säädetään. Jos rupeaa tahmaamaan ohjaus niin ottaa pikkasen takaisinpäin sitten sitä säätöä.

    Löyty tosta oikein joku ohjekkin netistä, kokeileppa kookleen vaikka "gm steerin box adjustment"
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Fiksailin maskin ritilät vähän uuteen uskoon.

    Aloittaessa:

    [​IMG]

    Valmiit:

    [​IMG]

    Huomenna pittää laitella kiinni. Saapi nähä miltä näyttää sit autossa.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead


    Ensin toki etupyörät ilmaan pukkien/tunkin varaan, jotta hienosäätö onnistuu. Ja todellakin vain lievä kiristys, tai ohjaus alkaa tahmaamaan.

    En nyt tiedä millainen simpukka Olsmossa on, mutta jos sen yläkannen saa auki tai edes raolleen, niin se kannatta rukkia täyteen "simpukka"vaseliinia, niin paljon kuin mahtuu. Vaseliinin tyyppiä en nyt muista, mutta sellaista joka ei jähmety kylmässä.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    [​IMG]

    Maskin laittelin. Tuli mielestäni aika paljon ryhdikkäämpi etupää. Ehkä se vähän jotain kaipais vielä mutta parani 8)
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pitkällisten etsintöjen jälkeen löytyi uusi lämppärin koppa ja oikea ropelli. Nyt pyörii oikeaan suuntaan ja ilma tulee sisälle. Jotain häikkää on edelleen, koska naamasuuttimista ei tule ilmaa, kojetaulun päällä olevat suuttimet puhisevat kyllä hyvin. Noh, nyt sentään pysyy tuulilasi sulana vähän kylmemmälläkin kelillä, vaikka kesäauto onkin!

    En oikeen ymmärrä miksi naamalle ei tule ilmaa, koska oon tsekkanut ne right vent ja left vent ratin alla olevat vaijerit, liikkuu ja liikuttaa läppiä, sitten se heti moottorin jälkeen tuleva läppä on herkistelty ja vaijeri(liikkuu), eli se mikä määrää tuleeko kuumaa kennon läpi vai viileetä moottorilta. Sitten se vaijeri mikä liikuttaa sitä läppää mikä säätää vent-def-heateria liikkuu myös ja läppä sen mukana. Silti ei tuu naamariin viileetä/kuumaa?
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Tuo puhallus suunnan ohjaus taitaapi olla alipaineella toimiva... Etippäs konehuoneesta olikohan ruskee ohut muoviputki/letku ja sen törkkäät vaikkapa imusarjan alipainelähtöön niin sitten pitäs toimia

    En muista oliko ruskee vai valkoinen
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei ole Cutlassin lämppärissä alipainetta, vaijereilla toimii läpät.
    Mahtaako se vent-def-heater liikkua riittävästi sinne vent suuntaan, sillä siellähän niistä venttiileistä pitäs puhaltaa....
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kiitti vinkistä tarkistanpa tämän seuraavaksi.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  17. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Mä oon käsittäny että QA1 tekis ihan ok kamaa. Tiedä sitten näistä että kuinka "kiinalaiset" ovat...
    Näyttäshän noissa olevan vissiin iskareitten "jäykkyyssäätökin".

    Paljonkohan lie rahdit noille, vois vaikka ottaa kokeiluunkin, jos vaikka sais tarvittaessa stripille löysän ulosjoustonvaimennuksen ja sitten taas pystyis kadulle/mutkaan säätämään jäykemmäksi.
     
  18. mirage

    mirage 3rd gear

    Isot pojat, eli rapakon takan mm. gbody-forumilla sanovatten, ettei samoilla jousilla voi ajaa kadulla, saati mutkaa, kuin dragia. Että vaikka iskari sinänsä säätöineen riittää molempiin, tulisi olla vähintään kahdet jouset. Pehmeemmät suora-ajoon ja jäykemmät kadulle. Ja mutkaradalle vielä yhdet jäykemmät. Etunahan tossa rakenteessa on se, että noita jousia on iisimpi vaihtaa käytön mukaan. Ittelle toi katu/mutka on tärkeempi, niin otin sellaset jäykemmät jouset. Saa nähdä miten toimii. En tälle kaudelle ehtiny niitä vielä alle laittaa. Ens vuonna..
     
  19. lordC

    lordC Gearhead

    Minä kyllä laittaisin drag-jouset ja niiden sisään ilmapussit, niin olisi kaikki vaihtoehdot monikäyttöautoon. Semmoisia pieniä apu-pusseja saanee vieläkin caravaanari-kaupoista(?) :odroll:
     
  20. mirage

    mirage 3rd gear

    Aika monimutkaista, mutta voi kai noinkin tehdä. Tosin vähän hankalammaksi asian tekee toi rakenne, missä iskari on jousen sisällä.
     

Kerro tästä muillekin!