Oldsmobile Delta 88 1972 ilmastointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Olssi72, 25.6.2015.

  1. Olssi72

    Olssi72 1st gear

    vertaistukea kaivataan. Vaihdoin autoon uuden ilmastoinnin kompuran ja kuivaimen, järjestelmä täytettiin asiaankuuluvalla aineella. Konehuoneen puolella alkoikin putket huurtumaan, mutta puhallus ohjaamossa on kaikkea muuta kuin kylmää, vaikka lämmityslaitteen vivustosta kytkee ilmastoinnin päälle. Nostaa kyllä puhallusnopeuden, mutta tuntuu, että kylmä "jää" jonnekin konehuoneen puolelle?

    Meneekö kojelaudan purkuhommiksi?
     
  2. ktech

    ktech 3rd gear

    sulkeutuuko lämppärin hana (konehuoneen puolella?) kun ilmastointi on päällä?
     
  3. Olssi72

    Olssi72 1st gear

    pikaisen tutkinnan perusteella lämppärin letkut pysyy lämpiminä, oli kompura päällä tai ei. Onko ko hana alipaineella toimiva lohkon takaosassa oleva vekotin virranjakajan vieressä, taitaa olla vanhuuttaan/ käyttämättömyyttään jumiutunut eikä alipaine jaksaa vetää sitä kiinni? Kiitos hyvästä vinkistä :)
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulla täytetiin viime kesänä vastaavankokoisen Buickin ilmastointi, sinne piti laittaa todella paljon kylmäainetta uudempiin vastaaviin verrattuna, että alkoi tekemään kylmää.
     
  5. Olssi72

    Olssi72 1st gear

    yli kilo tännekin tuupattiin ja putkistot huurtuu konehuoneessa, mutta ilmeisesti tuo kuuma voittaa kylmän sisätiloissa, jos tuo ktech:n mainitsema hana ei suljekaan kuuman kiertoa ilmastoinnin kytkeytyessä...täytyy ottaa hana käteen ja vähän "elvytellä" ensin, josko vaikka tilanne korjaantuisi.... ;)
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tehtaan manuaalin mukaan vastaavassa fullsize Buickissa pitää täyttää 4-1/2 lbs, eli 2,04 kg.
    Jos ei täyty kone saamuksissa, niin sitten kone käyntiin ja AC pienelle puhallusteholla ja täyttö painemittarin mukaan. Kone käydessä täytettäessä korkeapainepuoli ei saa nousta yli 435psi. Jos nousee, niin lisäjäähdytystä condenserille (vettä tai lisäpuhallin)
    Lämmityskenno ei kykene lämmittämään niin paljon että se estäisi kylmän tulon vaikka vesihana ei toimisikaan. Ilmaa ohjataan sen vesihanan lisäksi lämmitylaitteen läpillä, eli lämmityskenno on ohitettu kun ilmastointi on päällä.
     
  7. Olssi72

    Olssi72 1st gear

    ok! kiitos tarkennuksesta.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Omassa autossa ilmastointikaveri myös hämmästeli tuota täyttömäärää ja sitten se katottiin tuosta manuaalista. Systeemi otti sen sisään vasta koneen käydessä, sitten kyllä viileni ja oikein kunnolla.
     
  9. Olssi72

    Olssi72 1st gear

    tämäkin kaveri, joka aineet laittoi, sanoi ettei uskalla laittaa enempää kuin reilun kilon (odottelen autoni huolto CD- manuaalia saapuvaksi) ja nythän se järjestelmäni on vuotanut kuiviin, eli paluu lähtöruutuun ja vuotopaikkaa saalistamaan... tää on hianoo...! ;)
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sitten se vasta hienoa on kun se alkaa hönkimään kylmää kabiiniin, silloin se vaiva ja rahanmeno ei enää tunnu niin turhalta.

    Tulihan öljymäärä ja oikea öljynlaatu huomioitua? Omassa autossa jäi öljymäärä ilmeisesti vähän pieneksi kun se alkaa ottamaa vastaan vähän liikaa pidempään päällä ollessaan.
     
  11. ktech

    ktech 3rd gear

    pitkään seisoneelle systeemille kannattaa aina tehdä koeponnistus typellä ennenkun laittaa aineita sisään. typpi on paljon halvempaa kuin kylmäaine..
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Aina typpi, korvaava kylmäaine(ei R134a) ja oikea kompressoriöljy.
    Täytösmäärä selvitettävä eikä musta tuntuu menetelmällä.

    Kannattaa huolehtia,että kaverit jotka täyttää vanhoja laitteita tietävät mitä tekevät.
     
  13. Olssi72

    Olssi72 1st gear

    No niin, prosessi on viimein päätöksessä ja autossa on toimiva ilmastointi, sopivasti ajokauden loppupuolella. Lopullinen syy kompuran lisäksi ilmastoinnin toimimattomuudelle oli kiinni jumiutunut linjaston paisuntaventtiili. Venttiilin vaihdon ja 1,8 kg R49 lisäyksen jälkeen järjestelmä tuntuu toimivan moitteettomasti. Ensi kesää odotellessa. :)
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Hienoo
     

Kerro tästä muillekin!