oldssin 330

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tonttu73, 13.5.2015.

  1. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Käykö oldssin 330 tilalle suoraa joku muu moottori ja vaihteisto. Mul on oldssi 98 avo 67 330 koneel. Esim. käykö 350cid ja 350 laatikko suoraa. Jos ei niin paljonko joutuu muuttaa.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oldsin 350cid käy suoraan, mutta Chevyn 350cid tarvii sovitelaipan laatikkoon ja kaikki apulaiteet ja runkokiinnikkeet yms. Vanhan laturin voi käyttää siinä, mutta kyllä sekin mielestäni kannattaa silloin samassa rytäkässä vaihtaa sisäisellä jännitesäätimellä varustettuun malliin.
     
  3. Achti

    Achti Gearhead

    miks checyä tarttee sotkee?
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    Minäkin aloin intoilemaan nimenomaan tuollaisesta 330 -koneesta (tai jostain autosta, jossa moinen olisi) luettuani parit testit; ne koeajoivat 1964 Olds 4-4-2:n, sen alkuperäisen ja ajoivat 0-60mph eli 0-100 7,5 s, varttimailin 15,5 ja toisaalta saivat maantieajossa sille samalle autolle mitattua yhden pätkän alle 10 litran kulutuksella ja yleinen maantiekulutus oli vain 12,3! Se jos mikä on hyvä suoritus. Chevy 350-koneita 4 kpl omistaneena en oikein keksi niistä halvan hinnan lisäksi mitään merkittävää kehua. Pitäydy oldsissa ja vaihda vaikka 394, jos muutosta haluat.
     
  5. olle

    olle 3rd gear

    Kyllä,Oldsmobilessa tulee olla Oldsmobilen moottori.Tuo 330 on hieno kone.
     
  6. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Oon samaa mieltä et pitää olla olssin kone. Turha alkaa muita sotkee. Mul ei oo mitää tietoo olssin koneista ja laatikoist. En haluu mitää mörkö moottorii. Mulle riittää pienempiki. Kuinka helposti tuohon saa varaosia. Sen takii kiinnostaa enemmän tuo 350cid ja 400 laatikon yhistelmä. Onko ees mahollist.
     
  7. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Asiahan ei mulle kuulu, mutta ainakin mun mielestä tollasen hienon auton arvo tipahtaa rajusti jos sinne menee tunkemaan jotain oopp...., tai siis letukan tekniikkaa. Ei se 330 voi ainakaan huonompi olla kuin SBC :)
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä jokainen tekee autoilleen mitä itse haluaa, siitä on turha kovin ärhäkkäästi neuvoja antaa ja eihän tässä ole edes sanottu että minkä valmistajan 350-konetta on ajateltu.
    Kysymyshän oli että mitä pitää huomioida hommassa.
     
  9. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Olssin omaa konetta oon ajatellu. En haluu muita sotkee. Eikä ny oo kyse pelkästää koneest vaan yhistelmäst.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se on "helppo" swappi, etenkin jos käyttää siitä 330-koneesta kaikki apulaitteet (myös hihnapyörät) ja niiden kiinnitysraudat.
    330-koneessa on muistaakseni (ainakin joissain vuosimalleissa) erilainen vesipumppu kuin uudemmissa siten että alavesiletku lähtee kuskinpuolelle. Tämä silloin jos autossa on pystyvirtausjäähdytin. 350 koneissa alavesiletku lähtee apparin puolelle, mutta vesipumputkin käy käsittääkseni ristiin.
     
  11. LPV

    LPV 3rd gear

    The second generation of Oldsmobile V8s was produced from 1964-1990.
    Eli tuon 330:n tilalle sopii mikä tahansa 2gen Olds, 330 - 455cid. Vesipumppujen lähtöihin yms. en ota kantaa, niistä oli tuossa aiemmin.
    Laatikoksi käy kaikki GM-tuotteet, kunhan on BOP-pulttijako kytkin/turbaani-kopassa. BOP=Buick/Olds/Pontiac - jako poikkeaa hiukan yleisemmästä Chevy-jaosta. Tuohon kävisi 350:n perään esim. TH200-4r, jossa on ns. tuplajako eli sekä chevy- että BOP-jako. TH200-r4:llä saat autoosi ylivaihteen ja lukkoturbiinin, joilla maantieajossa koneen kierrokset putoaa mukavan alas!
     
  12. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Tuo oli hyvä tieto. Onko tuo th-200 kuin yleinen laatikko. Semmonen meinaa alko kiinnostamaa.
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    TH200-4r on jokaisen GM STW:n vakiolaatikko. Noita STW:tä tuotiin aikoinaan "piilofarmareina" maahan tuhansia. Ainakin nimimerkki Mudracer tietää niistä ja taitaa tehdäkin sellaisia. Mulla on ollu sellainen tuossa Firebirdissä jo monta vuotta ja se on toiminut hyvin. Hommasin sen siksi kun FB:ssä on nyt SBC mutta mulla on rakenteilla Pontiac 400cid kone. tuplajaon ansiosta laatikko sopii kumpaankin.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Jos tarvitset vahvistetun laatikon aihioksi jotain, niin itselläni on menossa kuitenkin yksi stw-Buick purkuun ja TH 200 4R -laatikko on koeajettavissa vielä, vasta laturi ja pari ovipahvia on purettuna. Puran ehkä kesällä itse auton eli silloin sen laatikon saa. En välttämättä pidä sitä itselleni pahan päivän varalle, sillä ei automaattilaatikko ehkä vuosikausien seisonnassa tule paranemaankaan?

    Jollain 3 tai tiuhemmalla perävälityksellä voi olla jotain 1,5-2 litraa maantiekulutuksessa eroa, jos on tuollainen ylivaihteellinen sekä lukkoturbiinillinen 4-vaihteinen vs. normi TH350 tai TH400.
     
  15. tonttu73

    tonttu73 3rd gear

    Itekki aatellu ostaa elintenluovuttajan. 0451167kakskakskaks mitä pyydät laatikost. Ei sul konetta oo. Se ei kyl vissii käy olssii.
     

Kerro tästä muillekin!