Oletteko asuneet USA:ssa / haluaisitteko asua?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kesämies!, 29.11.2007.

  1. Kesämies!

    Kesämies! Gearhead

    Tällainen kysymys on pyörinyt jo jonkin aikaa mielessä. Itse haluaisin lähteä vuodeksi pariksi näkemään ja kokemaan sen autuuden ja kurjuuden minkä vuoksi yhdysvaltoja kehutaan tai sorsitaan. Pari työvuotta siellä, saisi "harrastaa" jenkkejä halvemmin. On halvemmat polttoaineet, paremmat palkat alalla ja ilmasto.... joka on lähes ihanteellisin rullailla menemään. :) Kesäksi tietysti Suomeen käymään!

    Onko muilla ollut samanlaisia ajatuksia?? :eek:

    PS: en voi lähteä kun toi kauniimpi osapuoli on niiiiin läheisriippuvainen. :poff:
     
  2. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Varsinkin talvi-aikoina.
     
  3. Quest

    Quest Gearhead

    Michiganissa on kämpät kuulemma nyt tarjouksessa :poff:
     
  4. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Helmikuussa olen lähdössä arviolta noin vuoden työreissulle, en ole ennen käynyt koko maassa, muuten asustellut viimeiset kolme vuotta ulkomailla, euroopassa. Samanlaisia ajatuksia siinä määrin, että kiinnostaa kovasti nähdä ne + ja - tekijät mistä tuntuu puhetta riittävän.

    Harrastekalusto, sekä auto, että pyörä on molemmat myynnissä ja tarkoitus on päivittää molemmat.
     
  5. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    Mä jo kommasinkin Artulle että mäkin haluun lähtee :D

    Muista hankkia hyvät kodit Sylville ja pyörälle - ja tuoda erittäin hieno muskeli takas mukana.

    Mutta asiaan;
    Minä tahtoisin ehdottomasti Jouluksi New Yorkkiin :D
     
  6. Antero Vipunen

    Antero Vipunen 3rd gear

    Olen asunut täällä viimeiset 8 vuotta, enimmäkseen Kaliforniassa.
    Mikäli autot, autoilu ja auringonpaiste kiinnostaa niin voin suositella.

    Jos minkäänlaista koulutusta ja tyokokemusta on takana niin duunin loytäminen pitäisi olla helppoa. Tietenkin kieltä pitää osata ja viisumit pitää järjestää. Tässä suhteessa siirtyminen suomalaisen firman sisällä ulkomaille voi olla helpointa aluksi.

    Joku mainitsi Michiganin edellä. Varsinaiset autotehtaat on tietty lähempänä mutta itse ajattelin asian niin että jos näkee vaivaa ulkomaille lähtemisessä niin kannattaa vaihtaa ilmasto samalla 8)

    T. Antero
     
  7. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Alabamassa vuodesta -93
     
  8. Maria

    Maria 1st gear

    No, just illalla kuulin että yks tuttu on muuttanut perheineen Floridasta Panamaan ja on aika moni muukin sinne Panamaan lähtenyt ja yks syy on alati nousevat verot varsinkin eteläisessä Floridassa.

    Mä oon loisinut mun isovanhemmilla jenkeissä aikoinaan hyvinkin paljon ja ei se mikään "kultamaa" ole niinkuin luullaan eli aika lintukodossa täällä eletään.

    Mutta mikä ettei, niin voishan sinne muuttaa, että ei siitä kiinni ole.
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    Michiganiinhan muutti aikoinaan suuret määrät suomalaisia? Sen puolesta vois olla jännä paikka asustaa nykysin, mahtaako vielä olla paljonkin jälkiä nimissä ja paikoissa näistä ajoista? Mielenkiintosta juttuseuraa saattais löytyä hyvin.
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No, että voisi vastata tuohon kysymykseen, niin pitäsi tietää että minkä alan mestari sinä olet? Mitä sinulla on heille annettavaa, mitä osaat tehdä paremmin kuin keskiverto Jim, Leroy tai Jose?

    Jos lähdet duunariksi välttävällä kielitaidolla, niin olet samalla viivalla kuin se rajantakainen Josekin. Saat painaa pitkää päivää ilman vapaapäiviä pienellä liksalla joka riittää hät hätää asumiseen ja safkaan. Ilman työlupaa olet lainsuojaton ja hyväksikäytettävissä.

    Jos olet proffessori saat hyvää liksaa mutta menot on sen mukaiset. Hyvä asunto valko-ihoisten alueella maksaa 3 kertaisesti. Veroja joutuu maksamaan saman kuin suomessa mutta sen vasineeksi saa pommeja Irakiin.

    Sitten taas jos menet työkomennukselle niin silloinhan se on aika huoletonta oloa.

    Mikään, siis mikään, jonka suomessa olet tottunut saamaan ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi maksaa siellä maltaita. Terveydenhoito, koulutus jopa sillan ylitys. Tavallinen amerikkalainen joutuu tekemään kahta työtä, että voi maksaa terveydenhoito vakuutuksensa ja saada lapsensa kunnolliseen kouluun. Laiskureita se maa ei elätä.

    Ameriikka on on iso maa, mantere, ja siellä on valtavia eroavaisuuksia. Vain kieli ja liittovaltio on yhdistävä tekijä. Elämä on aivan erilaista idän suurkaupunkien lähellä, syvässä etelässä, keskilännessä, tai jossain etelä tai pohjois Kaliforniassa. Samoin ihmisten sivistys, tulotaso, kulttuuri jne poikkeaa rajusti. Ihmiset siellä ovat paljon pinnallisempia ja teennäisempiä kuin täällä härmässä. Ne aamulla kysyy, How´d you do, vaikka ne eivät siihen odota vastausta eikä sitä haluakkaan.
    Jotkut osavaltiot ovat konservatiivisiempia ja uskonnollisempia kuin mitkään pohjanmaan körttiyhteisöt :) Jossain voi taas olla Sodoman maaimanlopun meininki arkipäivää.

    Autoilu on jopa kalliimpaa kuin suomessa. Bensa tosin vielä halvempaa, mutta siellä pitää varautua 2 tunnin työmatkoihin, yleensäkkin siellä ajetaan aivan h-tisti, siis joutuu ajamaan. Autovakuutukset on kalliita.
    Vanhoja autoja saa halvalla mutta jos luulit niitä Cudia ja Challengereita tai muita klassikoita löytyvän, niin ei löydy kuin paksulla taalanipulla.
    Esim. Washington DC:n ympäristössä, Marylandissä, Virginiassa, et juuri törmää 5 vuotta vanhempaan kotteroon. Pitää ajaa pari tuntia takamaille ennekuin alkaa niitä tonnin autoja olemaan. Viimeksi pari vuotta sitten bongasin viikon aikana ehkä 2 customia ja 1 rodin ehkä 5 miljoonan näkemäni auton joukosta. Läntiset osavaltiot ovat sitten tietysti enempi vanhojen autojen aarreaittoja. Epäluotettavalla autolla on käytännössä henki kyseessä jos se hajoaa hi-waylle tai epämääräiseen kaupunginosaan.

    Amerikka on on aika ankea maa jos olet persaukinen. Mutta turistina siellä on kyllä paljon mielenkiintoista ja ilmastohan on lännessä ja etelässä mitä mainioin ympäri vuoden.

    Olen työskennellyt USA:ssa ja käynyt siellä about 15-20 kertaa noin 20 eri osavaltiossa viimeisen 25 vuoden aikana.
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Itte olin vaihto-oppilaana pohjois michiganissa hancock nimisessä tuppukylässä finlandia university nimisessä koulussa. Oli tosiaan katujen nimet suomeksi ja englanniksi, monilla oli suomalaiset sukunimet, vanhat patut osas vielä suomea, ja mikä parasta paikalliset :pinup: piti suomalaista kollia kovin kiireisenä
     
  12. Muki

    Muki Gearhead

    Tietääks kukaan tilastoja kuinka moni sinne lähtenyt jää sinne ? Voisihan siitäkin päätellä jotain.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead


    Juurikin näin. Itse olen myös ollut työhommissa x kertaa viimeisen 10v aikana, ja aikalailla samat asiat ovat tulleet vastaan. Peruspalkka tehdasduunarille saattaa olla jopa 3-4 taalaa (2,5-3,2€), kun samasta hommasta Suomessa saa ainakin 7€. Veroihin menee enemmän kuin Suomessa jos haluat edes jonkinlaisen "turvaverkon". Ja jos et osaa jotain speciaalia, et tienaa. Sosiaaliturvasta on aika turha puhua, mutta jos todellakin tienaat kohtuudella, niin alkaa ovet aueta.

    Itselläkin voi olla muuttohommat tuonnepäin hyvinkin pian mahdollisia, mutta jos mahdollista, muuttaisin Kanadaan. Jotenkin tuntuu meikäläiselle sopivammalta paikalta. (vanhoja autoja ei kyllä löydä sieltä senkään vertaa)
     
  14. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Ja hyvin menee, jos tänne haluaa tulla lorvimaan, ei kannata. Jos haluaa tulla tekemään töitä ja olemaan niin kannattaa, ehdottomasti saa paremman elintason kun suomessa!
     
  15. superbird

    superbird Gearhead

    Adventurer kirjoitti täyttä asiaa.

    Minimipalkka on noussut ainakin täällä Floridassa, nyt reilut 7 taalaa. Sillä ei kuitenkaan elä täällä, E-Florida kalleimpien paikkojen joukossa usa:ssa.
    Autovakuutukset kalliita, eikä bensakaan ole enää halpaa + kaikki muu.
     
  16. NUTFINN

    NUTFINN Gearhead

    Juu ei tänne kannata mieliä, pysykää kotimaassa vaan, niinkuin noi Mexicolaiset :lol:
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mun nakemys on etta puolet lahtijoista tulee alle 2 vuoden takas, jaljellejaaneesta puolet 10v sisalla joten jaisko neljannes "muuttajista"
    Maa on tosiaan muuttunut sitten clintonin aikojen eika mielestani ainakaan tullut houkuttelevmmksi asuinpaikaksi, jos nyt lahtisin , olisi asuinpaikan valinta tosi vaikeeta.
     
  18. scfcc

    scfcc 1st gear

    Muistaakseni hyvin koulutetusta väestä harva palaa enään takaisin.

    Materialistinen hyvinvointi jenkeillä on korkealla tasolla, mutta velkaakin on enemmän mitä suomalaisilla:

    ---------------------
    STT: uutinen:

    Yhdysvalloissa jo enemmän autoja kuin ajajia. Yhdysvalloissa oli viime vuonna enemmän autoja kuin ajokortin haltijoita, neljännes maailman kaikista autoista. Suurimmalla osalla kotitalouksia on vähintään kaksi autoa.

    Vaikka perheiden koko on pienentynyt, vuonna 2000 amerikkalaisten uudet asunnot olivat 38 prosenttia suurempia kuin vuonna 1975, keskimäärin 210 neliön kokoisia.Keskivertoamerikkalaisella on siten asuintilaa tuplasti enemmän kuin eurooppalaisella ja 26 kertaa enemmän kuin afrikkalaisella.

    Kotejaan varten amerikkalaiset tarvitsevat 2,4 kertaa enemmän energiaa kuin eurooppalaiset ja lähes 20 kertaa enemmän kuin intialaiset.

    Vuonna 2000 pohjoisamerikkalaiset vastasivat yli kolmanneksesta koko maailman yksityisestä kulutuksesta. Kotitaloudet ostivat ruokaa, tavaroita ja palveluja 20 triljoonan dollarin arvosta, mikä on neljä kertaa enemmän kuin vuonna 1960.Lapset saavat keskimäärin 69 uutta lelua ja äidit 48 uutta vaatekappaletta vuodessa.
     
  19. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä, muutama tuttu on sinne muuttanut, asustellut jo useampia vuosia eikä ole kovin todennäköistä, että palaa enää takaisin suomeen. Syinä voisi olla perhe sekä palkka (moninkertainen verrattuna suomeen).
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En oo, enkä haluais. Siellä on kuulemma hankala tulla toimeen Kela korvauksilla.
     

Kerro tästä muillekin!