Oliko vuoden -67 L88 moottorissa todella tälläisiä osia vai puhuuko Iltalehti omiaan ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BRAKE DRUM, 3.10.2024.

  1. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

  2. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Veikkaisin asiaa tuntemattoman tekemää surkeaa käännöstä. Sinällään hyvä, että iltalehdet tekevät näitä juttuja, joku nuorempi voi innostua, mutta jutun oikoluettaminen jollakin alan harrastajalla olisi enemmän kuin pakollista.
    Takomännät ja pyörivät on tainnut muuttua matkalla valurautaisiksi, ja tehoilmoituksia alakanttiin paremminkin suolaisten vakuutusmaksujen ja kilpaluokitusten takia pistettiin...
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Höpö artikkeli kuten yleensä.
    "Lähteestä riippuen 540-580hp"?!
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    The L88 shared the same four-bolt-main block as the other 427 mills and housed a forged cross-drilled crank, forged shot-peened rods, and aluminum pistons with floating pins. The L88 also shared the same 4.250-inch bore and 3.760-inch stroke with the L36 and L72 engines, but the L88 rocked a much higher 12.5:1 compression ratio. Yeah, pump gas wasn't going to be on the menu. The L88 also ran a very aggressive solid-lifter cam and a pair of high-flowing aluminum heads, which saved around 70 pounds compared to the iron versions. Feeding it was a Holley 850-cfm carb, which was the largest Holley ever mated to a GM engine.
     
  5. Nämähän oli niitä vanhoja juttuja. Nykyaikaisessa dynossa -100 heppaa? Olikohan tuossa taustalla SAE brutto mittaus? Toisaalta tehdas ilmoitti sen mukaan tehot alakanttiin.
     
  6. No helpostihan siitä löytyi faktaa ta jotain sinne päin. Hot Rod on dynottanut:

    Chevy L-88 427 Engine - Horsepower!

    This old-school big-block churns out more power than you might think

    Tested with open headers and the original dual-plane intake manifold, its 524 hp is no doubt close to the actual power these engines made 40-odd years ago.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noista wanhat hevoset vs uudet saa välillä mielenkiintoisia keskusteluja.
    Eräässä tapahtumassa, henkilö tuli jutuille.
    Katseli jo Magnumia vähän nokka nyrpällään, että mitä tämä täällä tekee.
    Kyseli sit mikä kone.
    Sanoin 5.7 Hemi.
    Ai sellanen muovihemi...
    Juu.
    Paljons siinä on tehoa?
    340hp.
    Jaaaa... hänen isolohkossa on vakionakin enemmän blaablaa...
    Niin siis wanhoja hevosia.
    Mitä wanhoja hevosia?
    Kun mittaustavat on muuttunut yms, että vähemmän siinä isolohkossa on. Kyseinen henkilö poistu paikalta aika nopeasti naama punaisena.
     
    Gary Grand, jknR, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. max

    max Double Gearhead

    Mulla BBC 427 ja tätä on käsitelty eri narratiivissa(meniks hyvin muotisana?) mutta vois sopia tähän narratiiviin.

    Se on mun frendin kanssa toteuttama kokeilu mitä tapahtuu jos viskaa vanhan liiton aika radikaaleja osia samaan keittoon.
    Ei tietenkään ole aito 427, vaan Gen V lohkoon toteutettu.

    L88/ZL1 männät,mitattu staattinen puristus 12:1.
    Crane 134761 266/276@0.050 nokka.
    World Merlin "Grumpy Jenkins Series" rect port open chamber kannet.
    Team G single plane imusarja.
    Holley HP series 750 dp pensansotkija.

    Tuotti 575hp/7000rpm.
     
    Gary Grand, Roc ja eeko tykkäävät tästä.
  9. Jos tuota vertaa tuohon L88:iin, niin askeleen vielä kiukkusempi keppi ja korkeammat kierrokset. Ja sitten tämä:

    A. InductionThe factory L88 engines all came with aluminum, dual-plane intake manifolds that also wore the Winters casting mark. According to the Colvin book, the plenum divider was partially removed to help top-end breathing. The L88 also came with the largest Holley carburetor ever used on a factory GM engine as a Holley 850 vacuum-secondary. All L88 Corvette engines came with a distinctive wire cage over the air cleaner base. This engine runs a new Holley 850 mechanical-secondary carb (PN 0-4781C).

    Jos harrastetaan hiukan matematiikkaa:

    Like we said, how much hp your engine makes doesn't matter when sizing a carburetor. What matters is this formula:

    Cubic Inches x RPM / 3456 = CFM (cubic feet per minute) / Volumetric Efficiency


    Niin

    (427x7000)/3456 => 864,872685185 cfm

    Jos oletaan hyvällä syyllä VE vaikka 0,95, niin silloinkin 822 cfm. Niin olisko ideaa kokeilla vähän isommalla mehumaijalla vielä? Vaikka 850 tuplapumppu?
     
  10. Tai jos mennään ihan time period -hengessä, vaikka vaatii sitten uuden imusarjan:

    [​IMG]
     
  11. max

    max Double Gearhead

    Joo,se Team G on Dominaattori jaolla ja 1050 Domikin olis,mutta kun en niistä mitään ymmärrä.
     
  12. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Kuinka varttimaililla tehtaan kunnossa tuo L88 meni ja mitä painoi? Siitähän saisi nykylaskureilla suuntaa antavaa tehoille laskettua...
     
  13. Tossa menee 10.98/125.63:



    Laskelmiin en ota kantaa..
     
  14. Ford67

    Ford67 3rd gear

    Tuohon aikaan ja loppunopeuteen pitäisi olla +600hp at the flywheel optimaalisellakin pidolla, aika hyvin nuo autot on blueprintattu:D.
     
    LPV tykkää tästä.
  15. Jos tuolla laskurilla laskee. Ja käyttää massana tätä:

    1969 Chevrolet Corvette Stingray 427 V-8 Turbo-jet 390-hp Hydra-Matic (aut. 3) (model since September 1968 for North America U.S.) car specifications & performance data review

    Curb weight (without a driver): 1587 kg / 3499 lbs


    Niin:

    Speed at the end of the quarter mile 125.63 MPH
    Vehicle weight 3499 pounds
    Estimated horsepower 541


    Ja:

    Elapsed time in the quarter mile 10.98 seconds
    Vehicle weight 3499 pounds
    Estimated horsepower 522


    Summa summarum: Aika hyvin se natsaa tuon Hot Rodin mittauksen kanssa:

    Tested with open headers and the original dual-plane intake manifold, its 524 hp is no doubt close to the actual power these engines made 40-odd years ago.

    P.S: En silti julistaudu tällaisen laskurin ystäväksi..:p
     
    Gary Grand, Impala 69, Ford67 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. tapsah

    tapsah 2nd gear


    Näitä tönkkö-käännöksiä on ihan "oikeissakin" autoharrastelehdissä, en mainitse esimerkiä ettei tule bänniä vaikka ei se mun maalimaa liikauttaisi.
     
    Ford67 tykkää tästä.
  17. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En tie, noi tuppaa olee sellasta juupas/eipäs leikkiä.

    Noi tän päivän rakennelmat missä toisinnetaan muskelikauden legendaarisia moottoreita tahtoo olla enempi tai vähempi blueprintattuja puristussuhteiden sun muiden mukaan, eikä nokkakaan välttämättä ole juuri se mitä tuotantolinjalta on tullut. Vaikka ns arvot olisivatkin samat.

    Ne ovat käsintehtyjä moottoreita, toisin kuin tuotantolinjalla. Yleisesti noissa moteissa oli aika vähän nostoa nokissa vaikka ilmoitettuja asteita olisikin. Keinuvivusto oli useimmiten kohtuu aneemista.

    Jorosen Simolla oli Hemi Valiantti joskus. Kaveri oli rakentanut aika montakin Stokki Hemiä hyvällä kululla, ja vallun motti oli vakio peltisarjoilla. Pyörädynossa se antoi muistaakseni 300 hepan nurkilla. Sit Simo korvas sen alkupään 5.7 Hemillä, se anto vakiona pikkasen enemmän samassa dunossa kuin 426 Hemi.

    Muistan ekan omakokemuksen '68 Hemi Chargerilla ku pääs legendaa koeponnistaa. Ihan makee motti, mut mihkäänhän se ei mee.

    Vilkasin noi factory stock säännöt läpi, ja vähemmänkin vilkkaalla mielikuvituksella ni ei sil kyl vakioauton/moottorin kanssa ole välttämättä mitään tekemistä. Motti ikäänku Stock 1990-luvulla valuopakosarjoilla ja 2.5" putkistolla, mut ei painorajaa. Kovaa kyl menevät noilla renkailla nekin!
     
    Muokattu: 15.10.2024
  18. Tossa on joku testi:



    Toinen juttu, kehtaisko tubettaja laittaa jotain onnettomia lukemia.
     
  19. Mulla oli aito 1964 409cid 425hp. Mekaaninen nokka, yli 11 tehtaan rutut, isot venttiilit tehtaalta.... luulen että se 400hp on aika todellinen, hyvin lykkäsi 1000kg 1932 fordia manuaalilla tietenkin.

    Nyt on 1965 GS buickissa NHRA stock sääntöjen mukaan Greg Gesslerin tekemä mosa. Vakiona 325hp/455lbs, nyt ehkä vähän enemmän kun tehty blueprinttamalla tarkasti ja nokan asteet sekä muoto vapaa... Käy härskisti ja menee sen 12,90-13,00 sek vakiopainoisena joten kai siinä se 350hp on.... ja kun sitten nämä lähtemiset ja menemiset tuntuu ihan erilaiselta kun ja jos on perävälitys, rengaskorkeus, turbiini kohdallaan...
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aika isoja numeroita verraten ihan vaan Moparin omiin julkaisuihin. Direct Connection Engine kirjassa Hemin nettotehot alkavat kolmosella. Iso maa, suuret toleranssit.
     

Kerro tästä muillekin!